• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

wonen in tent

Mayo

Last (wo)man standing
je zou er eens achter kunnen proberen te komen waar de tenten die het Rode Kruis gebruikt in vluchtelingenkampen langs oorlogsgebieden van gemaakt zijn.
Die staan er eigenlijk altijd wel meer dan 5 jaar :eek:
 
F

frans81

Gast
Een zwaardere soort ( Katoen ) Canvas gaat ook langer mee . Er zijn verschillende weefprocessen die een doek een langere houdbaarheid geven en langer waterdicht houden .
Maar onderhoud is noodzakelijk .
Word het veelvuldig gebruikt in een nat klimaat of een vooral Zonnig Klimaat ;)
Zoveel dingen die uiteindelijk de Houdbaarheid bepalen .
 

Larik

Diehard Prepper
Die van defensie gaan ook wel een tijdje mee. Hier en daar beetje plakken heel af en toe.
Afghanistan staan ook tenten, die gaan langer mee dan de Mercedessen daar.
 
F

frans81

Gast
Die van defensie gaan ook wel een tijdje mee. Hier en daar beetje plakken heel af en toe.
Afghanistan staan ook tenten, die gaan langer mee dan de Mercedessen daar.

Maar daar staan inmiddels denk ik de nieuwe types ?!
Veel van die Tenten die daar al lang gestaan hebben zijn dermate door UV aangetast ( DE Vinyl vooral ) dat ze gaar zijn door de Felle zon .
Ook worden ze geregeld vervangen en belanden ze uiteindelijk in de verkoop .
Het is goed uitkijken met tweede hands Defensie gerelateerde Tenten .
Op veel plaatsen liggen ze zelfs jaren in weer en Wind en opeenvolgende seizoenen buiten . Onder zeilen of een afdak .
Dit zijn zeer slechte situaties op lange termijn pfff . Het gaat vaak nog goed onder zeil en het komt er ROT onderuit .
En dat is met veel ander defensie spul ook het geval . Vocht , hoge temp , lage temp . Broei Broei en schimmel groei en Degeneratie van de materialen .
 

Larik

Diehard Prepper
Hoevaal die tenten in Afghanistan werden gewisseld weet ik niet, waren van de Amerikanen.

Maar de onze werden na gebruik altijd goed schoongemaakt en gedroogd. Hier en daar een gaatje maar na 5 jaar nog prima. Uiteraard niet continu in gebruik, maar dat steeds hetzelfde opvouwen zorgt ook voor zwakke plekken.
En materieel wat ‘weg’ moest werd wel binnen opgeslagen in giga loodsen, tenminste wat ik heb weggebruikt wat niet meer nodig was en spullen die we leende.
Nog nooit heb ik spullen onder een zeiltje opgeslagen gezien, kan het me bijna niet voorstellen omdat er altijd heel zuinig (en lomp) met spullen om werd gegaan. Maar ik heb natuurlijk ook niet alles gezien :)
 
F

frans81

Gast
Hoevaal die tenten in Afghanistan werden gewisseld weet ik niet, waren van de Amerikanen.

Maar de onze werden na gebruik altijd goed schoongemaakt en gedroogd. Hier en daar een gaatje maar na 5 jaar nog prima. Uiteraard niet continu in gebruik, maar dat steeds hetzelfde opvouwen zorgt ook voor zwakke plekken.
En materieel wat ‘weg’ moest werd wel binnen opgeslagen in giga loodsen, tenminste wat ik heb weggebruikt wat niet meer nodig was en spullen die we leende.
Nog nooit heb ik spullen onder een zeiltje opgeslagen gezien, kan het me bijna niet voorstellen omdat er altijd heel zuinig (en lomp) met spullen om werd gegaan. Maar ik heb natuurlijk ook niet alles gezien :)

Dat gebeurd meestal pas wanneer het is verscheept naar oa Nederland . Voordat het bij Veilingen beland ligt het vaak nog een hele tijd Ergens in een vorm van stalling .
Info heb ik oa van opkopers en hen die dus vooral op tentenjacht zijn . Op veel plaatsen in Europa liggen oa nog veel US Army spullen opgeslagen .
Maar ook van buiten Europa komt er spul naar hier . En dat komt weer bij opkopers . Die er dan ook nog veel werk mee hebben om het Koren van het Kaf te scheiden pfff .
Het is niet allemaal Goud dat er glimt .
 

Lai

Prepper goeroe
Je zou eens hier kunnen informeren: http://www.nooitmeerhaast.nl/ Zijn mensen die Yurts/ger's bouwen voor Nederlands klimaat het jaar rond. Kunnen je vast op weg helpen aan info omtrend verschillende soorten tent doeken en hoelang die het volhouden. Katoen/canvas doek kan, mits geïmpregneerd tegen rot en schimmel. (verlengt levensduur) En kan zelfs vuurvast geleverd worden. Zij maken wel gebruik van synthetische doeken om het canvas tegen UV te beschermen. Dee gaan 2 tot 4 jaar mee.
http://cleanairyurts.com/our-yurts/portable-yurts/ Deze is ook leuk en "maar" 20 pond aan gewicht. Een verplaatsbare (makkelijke reis Yurt) Yurt vervaardigt met moderne technologie.

Waar je je tent neer zet is van belang voor de levensduur van je doek. Aangeraden word zo vrij mogelijk neer te zetten zodat het doek goed kan drogen.

De Ger of Yurt is wel degelijk een permanente woning voor de Mongolen. Geen seizoenstent. De nomaden trekken 's zomers met hun vee rond en in de wintermaanden staan ze in "dorpen" of aan de rand van een stad. Er word het hele jaar ingewoond.
https://www.facebook.com/groups/Ger.Nomaden/?ref=nf_target&fref=nf Hier zijn mensen die permanent in een Yurt/ger wonen die je ook wegwijs kunnen maken wat langdurig in tenten wonen inhoud en waar je op moet letten en wat niet meer.

Verdiep je je ook in bushcraft? Dat past wel bij wat jij van plan bent.
 

boswachter

Survivor
De verplaatsbare yurt is indd een optie. Wist niet dat dit bestond. Dank.

En bushcraft lijkt mij interessant, maar weet daar echt helemaal niks van af. Ben wel van plan om in de toekomst workshops te volgen. Wil graag met zo min mogelijk materiaal op pad en mijzelf redden in de natuur.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is inderdaad ook meer een fantasie. Eentje die ik onderzoek omdat stel ik weet dat er over een half jaar de oorlog uitbreekt in Nederland. Dan vlucht ik het toch het liefst naar een plek waar het veilig is. En er zijn bossen in europa waar nauwelijks mensen komen. Denk aan polen en zelfs in duitsland heb je nog oerbossen waar ik mij makkelijk kan verstoppen. Het is inderdaad nogal een probleem met hoe ik aan eten en drinken ga komen...

Wat gebeurde er in WO II met de bewoners van het o zo mooie Oerbos in Polen .
Yep ! Een of andere Bekende had plannen . DNA gerelateerde Fantasie / Werkelijkheid . Het Fokprogramma van Herr H .

Jammer dat ieder mens geruimd werd die in dat Bos zijn heil gevonden had .
Ruim 20.000 mensen gedood .

Zie inhoud link en effe doorlezen .

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/134519-het-terugfok-experiment-tijdens-woii.html
 

petroman

SHTF Expert
Het bekende oerbos te Polen, is zeker geen oerbos waar nog nooit iemand in kwam. Er staan of stonden genoeg dorpjes en de mensen leefden ook van en in het bos.
Op dit moment worden de laatste echte oerbomen rapido al dan niet illegaal gekapt voor het geld.

Begraaf het idee dat er ergens in europa nog oorspronkelijk (oer)bos aanwezig is of dat er ergens in de ardennen nog nooit iemand geweest is..
 
F

frans81

Gast
Het bekende oerbos te Polen, is zeker geen oerbos waar nog nooit iemand in kwam. Er staan of stonden genoeg dorpjes en de mensen leefden ook van en in het bos.
Op dit moment worden de laatste echte oerbomen rapido al dan niet illegaal gekapt voor het geld.

Begraaf het idee dat er ergens in europa nog oorspronkelijk (oer)bos aanwezig is of dat er ergens in de ardennen nog nooit iemand geweest is..

Ik weet dat natuurlijk !
Maar weten anderen dat pff .
Oerbos met idd vele vaste menselijke bewoners .
Maar iedereen wil vluchten naar een Bos in tijden van Nood .
Dat word nog wat haha .
 

boswachter

Survivor
Oke, de conclusies die ik dus kan trekken: vluchten naar een bos is zinloos en er bestaan geen tenten die langer dan vijf jaar blijven staan....

Das knap klote! Wat moet ik nou wel doen als de pleuris uitbreekt omdat er aliens landen op aarde of omdat AI robots de mensheid uitroeien??
 

boswachter

Survivor
Daar hoort dan naar mijn mening geen tent bij....misschien eerst nog eens goed nadenken wat je nu precies wil.
Nee, daar hoort alleen een goed mes bij zover ik weet. Voor nu heb ik wel een tent nodig, want ik beschik nog niet over de vaardigheden om mijzelf te redden in de wildernis.

Weten jullie of het mogelijk is om een individuele training te krijgen van een ware bushcraft meester? Ik krijg minder mee in een groep...Ben snel afgeleid.
 

Ray

SHTF Expert
Nee, daar hoort alleen een goed mes bij zover ik weet. Voor nu heb ik wel een tent nodig, want ik beschik nog niet over de vaardigheden om mijzelf te redden in de wildernis.

Weten jullie of het mogelijk is om een individuele training te krijgen van een ware bushcraft meester? Ik krijg minder mee in een groep...Ben snel afgeleid.

Nee, niet voor weinig geld. Vanaf 55 per uur zullen er best mogelijkheden zijn.
Net als een tent die niets weegt, niets kost en oneindig meegaat, bestaat ook niet.
Of een hybride busje terwijl je nauwelijks geld hebt voor een tweedehands barrel.

Je vraagt steeds hetzelfde, het onmogelijke en als mensen je wijzen op het gebrek aan realsime in je plannen, sla je een andere weg in met nieuwe onmogelijkheden.

Zo hou je de boel lekker bezig. :rolleyes:
 

boswachter

Survivor
Wie zegt dat ik weinig geld wil betalen voor een individuele bushcraft training?? Daar heb ik wel een paar duizend voor over. Al ga ik voor al die trainingen allemaal boeken lezen en zelf oefenen met het één en ander, zodat ik hopelijk minder training nodig ben.

En waar heb ik gezegd dat een tent niet zoveel hoeft te wegen en niets hoeft te kosten? Dat zijn jouw woorden. Ik vraag alleen om een tent die heeel lang mee gaat. Die bestaat volgens jullie niet. Nou, klaar toch?
 

Larik

Diehard Prepper
Ik zou bij beversport een jou aansprekend bushcraftboek kopen en daarmee lekker de bossen ingaan.
Met een cursus van 826291 euro per kwartier van 1 of andere bushcraftmeister ben je heus niet na 2 dagen een halve commando kwart Ray Mears en kwart Larik ;)

Hutjes bouwen, vuurtjes maken, vallen maken kan je zelf ook leren of samen met een maatje.

Btw na een alien invasie of zombie apocalypse knabbel ik lekker eerst mijn vriezer leeg, daarna mijn prep voorraadje en dan pas ga ik naar buiten.
Niks bos, ontdek je plekjes in de urban setting. Bos is leuk om te oefenen en spelen maar om te gaan wonen brrr liever beetje rondzwerven en plunderen ofzo met heel veel stenen shelters binnen handbereik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

boswachter

Survivor
Ja, dat zou ik ook doen. Effe inbreken hier en daar, van slaapplek naar slaapplek, eten verzamelen enz. Dat duurt nog wel even voordat alles leeg is geplunderd en we weer helemaal terug moeten naar de basics.

Wat ik graag wil leren is vuur maken op natte plekken. Is dat uberhaupt wel mogelijk? Want in de kern van boomstammen is het vaak wel droog heb ik begrepen...Naja, misschien iets voor een ander topic?
 

petroman

SHTF Expert
@boswachter ,
WAT wil je nu eigenlijk ?
Zet dat eerst eens voor jezelf maar ook voor ons op een rij.
Je hebt duizenden euros over voor bushcraft preps maar niet voor die ultieme fiets? of camper, of tent.
Daar geef ik @Ray wel gelijk in.
Zet je neder en ga alle afleverimngen kijken van : alone, ray mears, henk stafford etc etc, vergeet ook de serie mensen in alaska niet.
Dan zie je vanzelf, als het goed is, wat haalbaar is en wat niet.
Voorbeeld: serie alone, stoere hoera marinier (ja usa) stapt aan land en ziet overal berestront liggen. 's avond is ie weer thuis. Dus het is niet alleen kennis die je nodig hebt.
 
Bovenaan