• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf mes, waar let ik op?

D

Deleted member 197

Gast
Mora is echt niet het beste wat er te krijgen is. Prijs kwaliteit geloof ik best. Maar ik heb een 300€ Buck 819SS van S30V staal heat treated door Paul Boss. Full tang en prachtig afgewerkt met een walnoot houten handvat. Kwa afwerking , staalsoort en degelijkheid kan een Mora daar echt niet tegenop.

De Chris Reeve Green Baret is ook een top mes. Die staat nog op m'n verlanglijstje :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

dubbel0

Diehard Prepper
natuurlijk :) er zijn betere messen, jullie gaan voorbij aan de eerste vraag van TS. en volgensmij komt die neer op " ik zoek een eerste mesje, wat moet ik kiezen"

en wat is mijn advies dan... koop een mora classic, leer er eerst mee werken , kijk wat het kan , wat jij er mee kunt en bekijk dan wat de vervolgstappen zijn... ( in mijn geval.. koop ik nog 2 x de mora classic) :D

de wedstrijd "het beste mes " is ergens anders .
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Een goed mes is gewoon een scherp mes, want daar is het voor ontworpen: snijden.
En om te snijden heb je geen exotisch staal nodig noch exotisch houten handvat. Wel mooi, wel knap gemaakt maar dat is iets anders.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks dat het door mijzelf is aangekocht is , is het in het huidige NU een zinloze aankoop .
Ik ben er blij mee en doe ze ook niet weg !
Ze dienen slechts 1 doel en verder zijn ze te gebruiken in een heel klein gebied .
Nee geen verzamelwaarde of Bling Bling . Maar wel de 200 Euro grens overschrijdend pfff
Maar ook voor dit type Mes geld , Bezint eer Gij Begint !
Voor dat geld koop je iets dat binnen een veel groter gebied te gebruiken is .

En dan heb ik het niet over gevaarlijk uitziende Bayonetten / Vechtmessen .

Niet kopen ! Tenzij je het leuk vind en er een vorm van nut inziet .

SHTF gerelateerde nut .

20170416_192642.jpg 20170416_192536.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ondanks dat het door mijzelf is aangekocht is , is het in het huidige NU een zinloze aankoop .
Ik ben er blij mee en doe ze ook niet weg !
Ze dienen slechts 1 doel en verder zijn ze te gebruiken in een heel klein gebied .
Nee geen verzamelwaarde of Bling Bling . Maar wel de 200 Euro grens overschrijdend pfff
Maar ook voor dit type Mes geld , Bezint eer Gij Begint !
Voor dat geld koop je iets dat binnen een veel groter gebied te gebruiken is .

En dan heb ik het over gevaarlijk uitziende Bayonetten / Vechtmessen .

Niet kopen ! Tenzij je het leuk vind en er een vorm van nut inziet .

SHTF gerelateerde nut .

Bekijk bijlage 10740 Bekijk bijlage 10741

Bajonetten zijn leuk voor de vitrinekast. Probleem is namelijk dat je ze wettelijk gezien niet mee mag nemen naar 't bos of de camping om wat te oefenen. En alleen door gebruik kom je er achter wat handig is en wat niet.

@Mayo, gewoon beginnen met een simpele Mora, Hultafors of omgedoopte varianten van deze (zoals de Bauhaus). Wil je iets allrounds waarmee je ook je eten snijdt, is RVS wel handig, roest is niet bevorderlijk voor de gezondheid.
Wil je er hout mee batonnen, heb je een dikker (sterker) lemmet nodig, maar een ui snijden met zo'n dik mes gaat weer vrij beroerd.
 

Mayo

Last (wo)man standing
SHTF gerelateerde nut .

Dat is het 'm, hè..
Koop je een mes wat je nu zal gebruiken of (én?) een voor als SHTF?
Als je met dat laaatste wacht tot de SHTF al bezig is / gebeurd is, dan ben je misschien te laat.

Niemand kan op voorhand zeggen óf er in ons leven een grote SHTF zal plaatsvinden en zo ja, wát voor een.
Het enige waar je voor kunt kiezen is je ietwat voorbereiden zodat je er zo goed mogelijk doorheen komt áls er daadwerkelijk ies gebeurd.
Allemaal afhankelijk van je situatie en hoever je erin wilt gaan.
Ik zie het als een uitbreiding op mn inboedel-, opstal-, wa- en autoverzekering.

Ik vind het interessant te lezen op diverse websites/blogs over 'urban survival' (overleven in de stad), want dat is toch wel iets anders dan het bos intrekken, met andere behoeften en andere eisen aan je materiaal.
En aangezien er hier waar ik woon überhaupt weinig bos is om in te trekken, lijkt het me handiger om iets met het andere in het achterhoofd te doen ;)

Het wordt voor mij dus hoogstwaarschijnlijk wel een voor-nu mes én een shtf mes :p
 

Nickx

Senior Prepper
Een goed mes is gewoon een scherp mes, want daar is het voor ontworpen: snijden.
En om te snijden heb je geen exotisch staal nodig noch exotisch houten handvat. Wel mooi, wel knap gemaakt maar dat is iets anders.

Dit is wel heeel erg kort door de bocht. Dus als een mes scherp is dan is deze goed?
Moet ik vanavond eerst mijn botermes maar gaan slijpen :)
 

Ray

SHTF Expert
Dat is het 'm, hè..
Koop je een mes wat je nu zal gebruiken of (én?) een voor als SHTF?
Als je met dat laaatste wacht tot de SHTF al bezig is / gebeurd is, dan ben je misschien te laat.

Niemand kan op voorhand zeggen óf er in ons leven een grote SHTF zal plaatsvinden en zo ja, wát voor een.
Het enige waar je voor kunt kiezen is je ietwat voorbereiden zodat je er zo goed mogelijk doorheen komt áls er daadwerkelijk ies gebeurd.
Allemaal afhankelijk van je situatie en hoever je erin wilt gaan.
Ik zie het als een uitbreiding op mn inboedel-, opstal-, wa- en autoverzekering.

Ik vind het interessant te lezen op diverse websites/blogs over 'urban survival' (overleven in de stad), want dat is toch wel iets anders dan het bos intrekken, met andere behoeften en andere eisen aan je materiaal.
En aangezien er hier waar ik woon überhaupt weinig bos is om in te trekken, lijkt het me handiger om iets met het andere in het achterhoofd te doen ;)

Het wordt voor mij dus hoogstwaarschijnlijk wel een voor-nu mes én een shtf mes :p

Wat is jouw idee van een 'SHTF mes'? Een mes wat nu handig is, is dan net zo goed als de SHTF in mijn boekje. Ik hoop niet dat het idee leeft dat je met zo'n rambo ding jezelf ongetraind kunt verdedigen oid. Bovendien, waar twee vechten met messen, gaan in negen van de tien gevallen beiden flink gewond naar 't ziekenhuis. :(
 

petroman

SHTF Expert
Dit is wel heeel erg kort door de bocht. Dus als een mes scherp is dan is deze goed?
Moet ik vanavond eerst mijn botermes maar gaan slijpen :)

Klopt, scherp voor het doel, dus je botermes is gewoon scherp. Scherp dus voor je boter.
Goed mes (voor het juiste doel, anders is het niet goed !) > scherp voor dat doel.

En met harde boter zal je al weer een wat scherper mes nodig hebben.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ray Daar ga ik jou helemaal in gelijk geven . Ongetraind betekend sowieso een slecht einde pfff .
Met Zo'n ding gaan zwaaien is ook niet de bedoeling .
Persoonlijk zou ik het nu heel anders aanpakken en derhalve ook een andere keuze maken .
Zeer zeker geen Bayonet / Gevechtsmes als eerste keuze meer .
Aldoende leert men .

De laatste tijd speur ik veel naar Keuken / Koks en Slagersmessen . Kringloop en kleine bedragen .
 
D

Deleted member 197

Gast
Ik gebruik m'n Buck dagelijks voor alles. Verpakkingen opensijden (plastic/karton) , in de keuken , voor groenten te snijden , ik snij pizza's in stukken ermee terwijl die pizza op een etensbord ligt ipv op een snijplankje wat funest is voor de snede en ondanks dat alles heeft hij nu , na 3 jaar pas echt zijn scherpte verloren. Nu is een tomaat echt niet meer fatsoenlijk door te snijden.

Binnenkort laat ik hem voor het eerst slijpen. Dan kan die er weer heel lang tegenaan.

Moet wel eerlijk zeggen , voor fijne taken zoals etenswaren fijn snijden is het niet het meest ideale mes. De rug van het lemmet is echt dik. Daarvoor heb ik nu een Buck 110 erbij gekocht :rolleyes:

Een mooi afgewerkt mes hoeft niet perse in de vitrine te liggen. Ik gebruik het gewoon. S30V is een super staal en werd/word gezien als een van de beste stalen voor messen. De heat treatment door Paul Boss maakt het staal nog beter.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik m'n Buck dagelijks voor alles. Verpakkingen opensijden (plastic/karton) , in de keuken , voor groenten te snijden , ik snij pizza's in stukken ermee terwijl die pizza op een etensbord ligt ipv op een snijplankje wat funest is voor de snede en ondanks dat alles heeft hij nu , na 3 jaar pas echt zijn scherpte verloren. Nu is een tomaat echt niet meer fatsoenlijk door te snijden.

Binnenkort laat ik hem voor het eerst slijpen. Dan kan die er weer heel lang tegenaan.

Moet wel eerlijk zeggen , voor fijne taken zoals etenswaren fijn snijden is het niet het meest ideale mes. De rug van het lemmet is echt dik. Daarvoor heb ik nu een Buck 110 erbij gekocht :rolleyes:

Een mooi afgewerkt mes hoeft niet perse in de vitrine te liggen. Ik gebruik het gewoon. S30V is een super staal en werd/word gezien als een van de beste stalen voor messen. De heat treatment door Paul Boss maakt het staal nog beter.


Let maar op met dat , Laten Slijpen Pffff .
Een slijperij heeft mijn eerst Editie SOG Tomcat Verkracht . Ja ik gebruik dat woord VRKRCHT Pfff .
Bijna 3 Mm van de snede weg en helemaal uit perspectief .
Mesje zou nu 4 x zoveel waard zijn in Euro's als wat ik in Guldens betaald heb .

Mooi zelf slijpen en met geduld en je HOOFD erbij . Zie origineel en foto twee van mijn mes .
Na dat verkeerd slijpen ben ik het mes gewoon gaan gebruiken en ziet het eruit als Gebruiksvoorwerp pfff

attachment.php
attachment.php
 
D

Deleted member 197

Gast
:eek:

Wie heeft dat gedaan ?

Zelf slijpen is ook een optie. Maar m'n vader is slager geweest en sleep zijn slagersmessen zelf met wetsteen en zo'n stalen ronde staaf aan een handvat. Weet ff niet hoe zoiets heet , aanzetstaal ofzo.
 
F

frans81

Gast
:eek:

Wie heeft dat gedaan ?

Zelf slijpen is ook een optie. Maar m'n vader is slager geweest en sleep zijn slagersmessen zelf met wetsteen en zo'n stalen ronde staaf aan een handvat. Weet ff niet hoe zoiets heet , aanzetstaal ofzo.

IDD wie heeft dat gedaan . Een Gereedschapsslijper met Jaren aan ervaring en die zei dat ie dat kon .
Er was namelijk een heel klein schilfertje uit de snede . Mini iniepienie klein ding . Maar ik stoorde mij eraan pfff . Had ik het maar nooit gedaan ;)
 

Mayo

Last (wo)man standing
Wat is jouw idee van een 'SHTF mes'? Een mes wat nu handig is, is dan net zo goed als de SHTF in mijn boekje. Ik hoop niet dat het idee leeft dat je met zo'n rambo ding jezelf ongetraind kunt verdedigen oid. Bovendien, waar twee vechten met messen, gaan in negen van de tien gevallen beiden flink gewond naar 't ziekenhuis. :(


Nee, vechten is niet mijn ding, zéker niet met een mes!
Zou ik sowieso niet 'winnen', of de tegenstander moet bejaard én half-blind zijn ;)

Ik weet niet welk mes het gaat worden, ik ga denk ik binnenkort een keer naar Knives&Tools in Apeldoorn om te kijken (en voelen) wat ze hebben.

Het mes wordt waarschijnlijk een survivalmes, niet zo zeer op bushcrafting gericht.
Het moet me helpen om bv in/uit een auto te komen, in/uit een gebouw, winkel of lift..
Bij abrupt optredende shit is het belangrijk om naar buiten en thuis te komen.
En daarna eventueel search & uh.. 'rescue' van achtergelaten, voor mij nuttige, zaken dus :fluit:
Ik zie mezelf niet zo gauw in een bos kamperen tijdens een SHTF.
Ik bedoel maar, wélk bos??

Ik heb al een Buck 110, ooit pfff.. 27 jaar geleden gekocht en zo bot als t achterend van een varken.:(
Hopelijk kunnen ze me bij Knives&Tools ook adviseren hoe ik 'm slijp
 
F

frans81

Gast
Nee, vechten is niet mijn ding, zéker niet met een mes!
Zou ik sowieso niet 'winnen', of de tegenstander moet bejaard én half-blind zijn ;)

Ik weet niet welk mes het gaat worden, ik ga denk ik binnenkort een keer naar Knives&Tools in Apeldoorn om te kijken (en voelen) wat ze hebben.

Het mes wordt waarschijnlijk een survivalmes, niet zo zeer op bushcrafting gericht.
Het moet me helpen om bv in/uit een auto te komen, in/uit een gebouw, winkel of lift..
Bij abrupt optredende shit is het belangrijk om naar buiten en thuis te komen.
En daarna eventueel search & uh.. 'rescue' van achtergelaten, voor mij nuttige, zaken dus :fluit:
Ik zie mezelf niet zo gauw in een bos kamperen tijdens een SHTF.
Ik bedoel maar, wélk bos??

Ik heb al een Buck 110, ooit pfff.. 27 jaar geleden gekocht en zo bot als t achterend van een varken.:(
Hopelijk kunnen ze me bij Knives&Tools ook adviseren hoe ik 'm slijp


Je bedoelt volgens mij een Survival Koevoet , Gerelateerd aan jou stukje tekst haha " in/uit een auto te komen, in/uit een gebouw, winkel of lift " .
Dat gaat hem niet worden met een nog goed te hanteren vorm van een ( Survival ) Mes ;)
Een raam inslaan lukt nog wel maar echt iets massiefs openbreken ! Denk ik niet pfff
 
Bovenaan