• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf mes, waar let ik op?

D

Deleted member 1696

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het beste mes is het mes dat je bij je hebt. :lol:

Ik heb altijd (ja altijd) een compact vouwmes in mijn zak. In mijn rugzak als ik onderweg ben een ca 19 cm lang fulltang vast mes van 4 (of het andere van 5mm) dik blad. De dunne is het meest prettig, kan je ook je broodje nog mee snijden en beleggen. Een flinke tak kan je er met geduld ook nog mee doorkrijgen.

In mijn “vakantie” auto heb ik een kapmes, zaag en een bijl. Het juiste gereedschap voor het juiste werk.

Roestvrijstaal bladen zoals ATS34, VG10 etc is geweldig, maar krijg je zonder goede wetsteen “onderweg” niet meer scherp.

En ELK MES ROEST (*), dus ben je onderweg en heb je een broodje gesmeerd laat er rustig wat boter op zitten.
Zeker als je het opbergt voor langere tijd, zoals bijvoorbeeld in een leren schede (leer -> looizuur en vocht........)
En die messen van +200,- worden ook bot of breken (*) net zo makkelijk als die van 90 euro!

(*) en ja er zijn kunstof messen en ja er zijn triplet bladen en ja die zijn sterken en ja die roesten (minder) snel.
Maar voor zo een mes koop ik 10 messen die ik ook nog durf te gebruiken:oops: en die ik dan ook overal kan laten zwerven voor geval ik ze nodig heb.

Cheers Rob
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 , ha ha, je shcrijft wat ik dacht bij die zin.
Geen idee waarom een survialmes je daarbij (meer) zou moeten helpen.

@Mayo, ik vind het wel opvallend dat je steeds survial mes gebruikt.
Ik zie dan zo'n ding voor me met hol handvat met allerlei "nuttige" zaken er in verstopt plus een schede met daarop nog meer van die zaken.

Om uit een auto te komen heb je meer aan zo'n oranje resque ding, die zijn daar voor gemaakt.
Een gebouw, winkel, de genoemde koevoet en een zaklamp. Een lift ? dat is een lastige, dat is afhankelijk of je de binnendeuren open kan krijgen en waar je kooi dan hangt. Maar ik denk dat je heel veel hebt aan drinken en eten. En mensen die weten waar je kan zijn en je gaan zoeken.
En vergeet die film ontsnappingen maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
oh, ik noem het zo omdat ze het bij Knives&Tools zo noemen...?


"Survivalmessen of overlevingsmessen zijn zeer solide en betrouwbare messen. Survivalmessen vallen in de zwaarste categorie outdoormessen. Van oorsprong zijn ze bedoeld om mensen die in nood verkeren uit de brand te helpen. Survivalmessen kunnen gebruikt worden in extreme situaties. Om vallen te maken, hutten te bouwen, hout te hakken, etc. etc. Kortom, ze moeten tegen een stootje bestand zijn. Het is niet automatisch zo dat survivalmessen heel groot zijn. Survivalmessen moeten ook handzaam en goed te transporteren zijn. Naast de perfecte survivalmessen koop je bij knivesandtools.nl ook de kleinere variant die levensreddend kan zijn. Vandaar dat survivalmessen zowel vaststaande messen alsook vouwmessen kunnen zijn."

Maar wie weet kom ik inderdaad uit bij heel iets anders, een bijl bv :cool:
IDT-01.png
 

petroman

SHTF Expert
Kijk dat vind ik nu een misleidend stukje tekst. IEDER mes zal je helpende vriend(in) zijn in een (nood)situatie waar je vallen moet zetteen, een hut bouwen of hout moet hakken.
Maar dat zijn ook meteen de uiterste dingen die je met een mes kan gaan doen (vallen zetten uitgezonderd).
En dan moet het ook nog licht, makkelijk bruikbaar, etc zijn. Pffff

Die bijl lijkt me dan beter geschikt inderdaad. of zo'n resque, deuren openbreek ding van de brandweer.
Maar daar heb je weer zo'n grote rode wagen bij nodig...
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
D

Deleted member 1696

Gast
Mmmmm ik ruik varkens.......:spam:
Old man! Of, compas outdoor, of ........ welkoop, gamma verkoopt ook bijlen en messen. :fluit::fluit:

Zal vast geen “vrienden” maken zo.....:oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Myronprps

Prepper goeroe
oh, ik noem het zo omdat ze het bij Knives&Tools zo noemen...?


"Survivalmessen of overlevingsmessen zijn zeer solide en betrouwbare messen. Survivalmessen vallen in de zwaarste categorie outdoormessen. Van oorsprong zijn ze bedoeld om mensen die in nood verkeren uit de brand te helpen. Survivalmessen kunnen gebruikt worden in extreme situaties. Om vallen te maken, hutten te bouwen, hout te hakken, etc. etc. Kortom, ze moeten tegen een stootje bestand zijn. Het is niet automatisch zo dat survivalmessen heel groot zijn. Survivalmessen moeten ook handzaam en goed te transporteren zijn. Naast de perfecte survivalmessen koop je bij knivesandtools.nl ook de kleinere variant die levensreddend kan zijn. Vandaar dat survivalmessen zowel vaststaande messen alsook vouwmessen kunnen zijn."

Maar wie weet kom ik inderdaad uit bij heel iets anders, een bijl bv :cool:
Bekijk bijlage 10755

als je wel voor een bijl gaat ga dan wel voor een eentje met een houtensteel die kun je tenminste repareren mocht de steel breken.

Een bijl is ideaal voor in de bossen met shelters bouwen en brandhout verwerken. Blijf je vooral thuis met kleinere klusjes en creatief houtsnijden bijv. is een mes ideaal.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik weet niet welk mes het gaat worden, ik ga denk ik binnenkort een keer naar Knives&Tools in Apeldoorn om te kijken (en voelen) wat ze hebben.

Het mes wordt waarschijnlijk een survivalmes, niet zo zeer op bushcrafting gericht.
Het moet me helpen om bv in/uit een auto te komen, in/uit een gebouw, winkel of lift..
Bij abrupt optredende shit is het belangrijk om naar buiten en thuis te komen.
En daarna eventueel search & uh.. 'rescue' van achtergelaten, voor mij nuttige, zaken dus :fluit:
Ik zie mezelf niet zo gauw in een bos kamperen tijdens een SHTF.
Ik bedoel maar, wélk bos??

Ik heb al een Buck 110, ooit pfff.. 27 jaar geleden gekocht en zo bot als t achterend van een varken.:(
Hopelijk kunnen ze me bij Knives&Tools ook adviseren hoe ik 'm slijp


Wil je een budget mes dat je kan afraggen. Vraag en voel dan de cold steel gi tanto eens aan. Heb je een iet groter budget kijk dan eens naar de modellen van TOPS, ESEE, Condor, KA BAR ,... en ook Cold Steel heeft meer high end modellen (maar persoonlijk vind ik het rubberachtige handvat niet aangenaam.. nogmaals ergonomie en smaak is persoonlijk)
er zullen ook wel andere merken goed en geschikt zijn maar met deze heb ik persoonlijk zeer goede ervaringen...

Als je een iets breder budget hebt kan je bij K&T eens vragen naar de Worksharps. een kwalitatief toestel waar je messen vrij snel, makkelijk heel scherp mee krijgt. (verschillende uitvoeringen)

Over wat een mes al dan niet mag kosten een kleine nuance...

Een mora kost 3-4 euro aan materiaal en wordt op een uur uitgesneden, geslepen en gemonteerd (zonder harding en tempertijd dat massaal en automatisch gebeurd)
Messenmerken als TOPS zitten aardig wat werkuren in oa handmatige differentiële harding ook iets duurder materiaal voor een deftig foedraal, handvaten... ook vaak manuele montage.

Krijg vaak de vraag als je moest kiezen tussen TOPS en ESEE, dan ga ik voor TOPS omdat de verschillen juist de sterkte zijn van dat merk: - differentiële harding dus mes zal amper breken, meer verschillende soorten ontwerpen, indien het model een zaagrug heeft werkt deze wel degelijk, kwalitatief foedraal inbegrepen(meestal balistisch nylon, met extra opbergruimte, 2 handvatstraps, bevestigbaar op molle systeem, maar er zijn ook modellen met een handmatig gemaakte kydex of lederen foedraal) , een zeer goede service....
 

Mayo

Last (wo)man standing
@MiniE
Meer winkels = meer keus (= maakt t waarschijnlijk nog moeilijker te kiezen, hahaha!) :p
Dank je voor de tip;)

@Carismo
ah.. ik had de Tops, Esee, Ka bar en Cold Steel messen/tools ook al gezien.. mooi! :)
 

Mayo

Last (wo)man standing
ja, had ik gezien..
Die kunststof foedralen, is dat wat..?
Het lijkt me dat ze op een gegeven moment toch gaan 'lubberen', of valt dat wel mee?
 

Myronprps

Prepper goeroe
ja, had ik gezien..
Die kunststof foedralen, is dat wat..?
Het lijkt me dat ze op een gegeven moment toch gaan 'lubberen', of valt dat wel mee?
wil je voor echt duurzaam gaan is kydex toch wel een betere manier. Als je niet voor leer zorgt terwijl er geen ramp is en je het verkeerd opbergt kun je een shtf beginnen met een teleurstelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Myronprps

Prepper goeroe
Hoe bedoel je? Dat het leer uitgedroogd en/of gebarsten is?
kan of verrot. maat van mij had het bewaard op een plek waardoor er toch tocht opstond waar vocht in zat en na een paar weken was het leer zo verzwakt dat het niet meer echt gebruikt kon worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Papillon

Diehard Prepper
Als ik ooit geld teveel heb ga ik shoppen bij Hillknives, ik vind hun messen mooi, vooral de all purpose.

Maar in mijn situatie vond ik eigenlijk de spyderco nog het fijnst tot ik hem verloor.
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:

Beste advies dat ik kan geven over dit merk... blijf er zo ver mogelijk van weg...

--> https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/fail-aangepast-model-schrade-schf43.3030/

Inmiddels heb ik een paar reacties gehad van bevriende messenliefhebbers en de nieuwere loten van zowel oude als nieuwe modellen voldoen echt niet aan robuustheid waar je ze in vorige generaties kon afraggen.. bij afbreken van de punten krijgen gebruikers nu de reactie dat deze niet onder de garantie valt..
--> kortom slechte kwaliteit, bagger service.... dus waste of money... zeker via import aan retail. 60 euro voor een mes met een msrp van rond de 40 dollar. (35 euro):rolleyes:

er is een heel simpele manier om na te kijken of een merk en model al dan niet voldoei, zoek gewoon het type van mes op met het woordje fail erachter..





Bij deze man hebben ze een andere gegeven maar volgens mij enkel omdat hij er een video van gemaakt heeft...

En het kan best zijn dat Schrade intussen de zaken terug op orde heeft maar het is natuurlijk de vraag of Europese handelaars hun stock hebben teruggestuurd..
Ik neem iig dat risico niet, wat andere mensen ermee doen is hun keuze.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Carismo
Ik heb het vorige draadje gelezen en het filmpje bekeken...
Helaas is dus niet een mes wat ik ga kopen. Jammer, want het orgineel ziet er tof uit! :(

Thanx voor de heads-up!
 

Carismo

Prepper goeroe
@Carismo
Ik heb het vorige draadje gelezen en het filmpje bekeken...
Helaas is dus niet een mes wat ik ga kopen. Jammer, want het orgineel ziet er tof uit! :(

Thanx voor de heads-up!

Wat er tof uitziet kan misschien niet werken en omgekeerd...

Neem bv een dunschiller, ziet er niet uit maar ken geen enkel (normaal) mes dat even snel en effectief werkt..
 
Bovenaan