• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

aanschaf mes, waar let ik op?

F

forumlid 1447

Gast
De dingen die ik aan een mes belangrijk vind zijn, juiste metaalsoort, en gevoel, maar nog belangrijker, een handvat dat groot genoeg is.
(grote handen)
Heb dan ook nooit begrepen dat mensen een mes online kunnen kopen.
Je mes is je beste vriend, en mag je "nooit" teleurstellen.
Goed gevoel is een persoonlijk iets, maar uiterst belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
@wiliam
Online een mes kopen is voor mij helemaal niks, ik wil ze ook vóelen!
Ik heb juist kleine handen, dus het formaat van het handvat is voor mij ook belangrijk :D
Dat is inderdaad de reden dat ik binnenkort een bezoekje aan de winkel ga brengen :cool:
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik zou serieus eerst beginnen met een simpele Mora, ga er eens aan voelen/ruiken (wel voorzichtig, is scherp).

Als je er daarna wat meer tijd er voor uit trek, dan weet je waarschijnlijk wat je mooi, prettig, handig en betaalbaar vind.

Die Mora kan je dan als backup gebruiken, voor het geld hoeft je het in ieder geval niet te laten.

Ik denk dat zo'n 90% van de Preppers hier (schatting) wel een Mora ergens heeft liggen, hier heb ik er 5 op voorraad (wel verschillende).
 

Carismo

Prepper goeroe
De dingen die ik aan een mes belangrijk vind zijn, juiste metaalsoort, en gevoel, maar nog belangrijker, een handvat dat groot genoeg is.
(grote handen)
Heb dan ook nooit begrepen dat mensen een mes online kunnen kopen.
Je mes is je beste vriend, en mag je "nooit" teleurstellen.
Goed gevoel is een persoonlijk iets, maar uiterst belangrijk.

Van de meeste bekendere merken is er op Youtube wel een review te vinden met alle nodige specs en afmetingen.

Als je dan dat mes ziet aan minder dan de helft van de prijs op een 2de handswebsite is het eventueel de gok waard.
--> Ook best ff vragen naar serienr en eventueel bewijs van garantie tegen namaak. Alsook eventueel nog een paar extra foto's
Woont de verkoper op minder dan een uurtje rijden, kan je deze ook bekijken en voelen...

Heb je deze gekocht via verzending en is deze dan toch niet wat je zoekt heb je een leuk ruilitem waar je naar waarde een upgrade mee kan doen.
 
D

Deleted member 1696

Gast
@wiliam
Online een mes kopen is voor mij helemaal niks, ik wil ze ook vóelen!
Ik heb juist kleine handen, dus het formaat van het handvat is voor mij ook belangrijk :D
Dat is inderdaad de reden dat ik binnenkort een bezoekje aan de winkel ga brengen :cool:

Het is net als schoenen kopen, je gaat voor sneakers maar wordt stiekem ook wel opgewonde van stilletto hakken :p

Het is puur emotie, een lelijk ding zal je nooit in je zak stoppen. Je verstand heeft je na al die reacties allang verteld waar je wel of niet op wil letten ennnnnn wat je zeker niet wilt. En toch bestaat de kans dat je met een mes thuiskomt dat zo lelijk is dat het gewoon weer mooi is :hug:

Ben benieuwd wat het geworden is.
 

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ja, mooie discussie hier :p.
Iedereen heeft voorkeuren, enz. en met velen ben ik het eens.

Ik zelf ben eigenlijk niet zo'n messenfreak, meer een zaklampfreak, en ben niet bevooroordeeld.
Bij mij moet het werken, anders wil ik het niet.
Zakmesjes voor outdoor / survival zijn oke vind ik, maar voor het wat lompere werk minder geschikt.
Als ik 1 of 2 messen meeneem zijn het vaste mesjes.
Ik heb een Mora Eldris
timthumb.php

en een SteelWill Druid 200
Druid%20200.jpg

steel-will-SWK-200-05.jpg

Met het Moratje red ik me aardig, en met mijn DC4 steen kan ik ook in het bos scherp houden.
De Steelwill heeft qua slijpen meer aandacht nodig. Het is eigenwijs RVS om te slijpen, heeft een "recurve" (banaan vorm) wat het lastig maakt.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen voor 1 fatsoenlijk met voor op trips waarmee ik een zak Adventure Food los moet snijden,
maar ook af en toen wat niet al te zwaar batonnen zou ik een niet RVS mes kopen, full-tang zoals Carismo al aangeeft,
niet van het merk Schrade (ervaring met breken met een 6 mm. dik mes), en geen revurve, en iets van een scandi grind,
of sabre of convex, maar geen hollow grind, dat vind ik echt r*k snijden.

Mijn ervaring persoonlijk is dat die full scandi's het fijnste snijden.

Wat ik momenteel in de peiling heb, ik durf de merknaam bijna niet te noemen, de geupdate versie van de Gerber Strongarm.

Filmpje van Gideonstactical op YouTube:

Die is ook nog eens niet belachelijk duur, maar (blijkbaar) wel goed.
(P.s. als je hem koopt, mag ik hem dan een keer vasthouden? :D).
 

Erny

Last (wo)man standing
@Ray Ik wilde mijn messenslijpinstructiefilmpje door @JamHard in Hongarije aan @Mayo laten zien, maar weet niet meer waar deze te vinden. Zit op het oude forum te zoeken maar weet niet waar... Weet jij dat nog te vinden? Volgens mij heb jij hem destijds geplaatst...

Mayo, succes met uitzoeken... :fluit: Kijk bij K&T ook gelijk eens naar de slijpsteentjes. :cool:
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik ben een paar weekenden bezig met een vriendin helpen leeghalen/verven/witten/inpakken/verhuizen, dus het duurt nog wel een week of 2 voordat ik tijd heb om te gaan kijken :(
Maar ik hou alles in gedachten LOL!

Ja.. slijpen, dat wordt ook nog wel een puntje... een vak apart waar ook iedereen z'n mening over heeft, heb ik t idee!
Misschien handig als ik er een nieuw draadje voor opstart :D
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
ik ben een paar weekenden bezig met een vriendin helpen leeghalen/verven/witten/inpakken/verhuizen, dus het duurt nog wel een week of 2 voordat ik tijd heb om te gaan kijken :(
Maar ik hou alles in gedachten LOL!

Ja.. slijpen, dat wordt ook nog wel een puntje... een vak apart waar ook iedereen z'n mening over heeft, heb ik t idee!
Misschien handig als ik er een nieuw draadje voor opstart :D

Klinkt raar, maar stroppen is belangrijker dan slijpen.

Als je je mes regelmatig stropt, dan blijft ie heel lang scherp, slijpen doe je eigenlijk alleen als het snijvlak beschadigd is.

Dit is tenminste mijn ervaring.;)
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik ben een zoals sommigen van jullie zeggen, een blikkies prepper. ( dus bug in)
En blikkies preppers zijn gelijk aan, alleen denken anders.
Wat ik heel belangrijk vindt bij de aanschaf van een mes: kijk uit snij jezelf niet!
Btw ( weet niet of t mag) Als je bij deze "blikkies prepper" wil stelen, dan ga je in 2 sec naar t walhallah :fluit:
 

Ray

SHTF Expert
@Ray Ik wilde mijn messenslijpinstructiefilmpje door @JamHard in Hongarije aan @Mayo laten zien, maar weet niet meer waar deze te vinden. Zit op het oude forum te zoeken maar weet niet waar... Weet jij dat nog te vinden? Volgens mij heb jij hem destijds geplaatst...

Mayo, succes met uitzoeken... :fluit: Kijk bij K&T ook gelijk eens naar de slijpsteentjes. :cool:
Poeh, dat wordt even zoeken idd.
Maar zo'n DC4 met z'n diamant kantje is echt voor nood in het veld. Ik zou dat niet aanraden voor thuis, dan ben je beter af met een grote slijpsteen van de blokker. Diamant slijpspul is eigenlijk alleen geschikt voor keramische messen.
 

ronin

Survivor
Een mes is iets persoonlijks, maar zo afhankelijk van wat je ermee gaat doen en waar...
Als ik het zo lees is het voor urban survival...dan wil je niet een al te groot mes in je 'bob' of broekzak lopen....een EDC mes is dan niet al te groot en vouwbaar.

Om een appeltje te schillen zou je een Opinel mesje kunnen nemen (# 7 of 8).
Een ideaal EDC mes vind ik eentje met een clip die je in de binnenkant van je broek kunt bewaren, kijk eens naar het merk Ganzo,
Wil je een ruitje intikken of een deur forceren, dan zou ik een Stanley wonderbar nemen.

Dus voor elk doel een andere tool ;)
 

Jasje

Prepper goeroe
@Jasje, best opsec filmpje wat ik krijg alleen de stemmen te horen :D
Dan kan in jouw geval gezien je er bij de vorige keer er ook al melding van maakte. Het zal per configuratie (browser/aanwezige codec's etc.) kunnen verschillen. Tja... meer kan ik er ook niets meer aan doen. Of toch...

Dan rest de geïnteresseerden alleen nog maar massaal naar de eerst volgende Shelter Camping te komen om het live in de praktijk te brengen en te aanschouwen. Ik zie je daar Petro :wave:.
 

Niels

Mankinds only hope
Hij zag er nog wel anders uit toen :p.
Maar DC4 is echt een nice steentje. Voor onderweg gebruik ik hem ook die keramische kant er van.
De Ruxin setjes enz. heb ik overboord gegooid :p.

Maar @petroman , beetje creatief... downloaden als bestand, en met al je video afspeel programma's proberen te openen. Ik de browser lukt bij mij ook niet.
Maar goed, eerstvolgende SC bij Jasje op de mobiel te bewonderen geloof is :).
 
Bovenaan