• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?

Ray

SHTF Expert
Voor wie het relevant vindt:

Ik heb vandaag de benzine (euro 95)gehaald uit een motorfiets die een kleine 5 jaar stil stond. Circa 7 liter. Ik zag niets raars aan deze benzine en wilde gewoon fikken :)
Motorfiets gevuld met benzine die ik 2 jaar en 3 maanden in opslag had (zie foto), hierop wilde de motor prima starten en lopen.

Ik heb de 5 jaar oude benzine in mijn auto gegooid, waar nog circa 20 liter in zat. Daarnaast ook nog circa 6 liter van de ruim 2 jaar oude benzine in de auto gegooid. Ik merk niets aan de auto, rijdt prima.

Ik heb dus ook niet de indruk dat de benzine in de motorfiets 'vergomd' was of raar residu in de cilinders of carburateurs heeft achter gelaten. Ik heb nul komma nul rook of wat ook uit de uitlaat gezien, noch bij het starten noch nadat de motor warm was en ik wat gas gaf.

Bekijk bijlage 6930
Dat is goed nieuws, want volgens mij zat er toen al 5% ethanol bij.

Overigens stappen we binnenkort over van euro95 op E10 in NL: https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/04/03/euro95-moet-in-nederland-plaatsmaken-voor-e10/
Op dezelfde site lees ik dat België per 1 januari 2017 al om is? https://www.tankpro.nl/brandstof/20...-belgie-wordt-15-cent-duurder-door-komst-e10/

Nu ja, ik blijf netjes rouleren, maar als de nood aan de man is, gooi ik uiteraard alles wel in de tank. Ik lees op diverse sites veelvuldig dat een half jaar bewaren geen probleem is met ethanol houdende brandstoffen, maar de ethanol wel de houdbaarheid verlaagt.
 
D

Deleted member 101

Gast
Er zijn 2 punten die de benzine langer houdbaar maken, de metalen tank en luchtdicht afgesloten.
Bij mijn aggregaat bestaat de tank nog uit een kunststof tank die volgens onderzoeken zuurstof doorlaat en dat is funest
voor de benzine. Het blijkt toch dat kunststof HDPE uiteindelijk zuurstof doorlaat.
Ook via de ontluchting in de tankdop komt denk ik zuurstof binnen. Als ik op de tank druk hoor ik de tank "ademen"

En dan de oude benzine mengen met verse benzine geeft ook altijd een kwaliteitsverbetering, benzine uit brommers van 20 jaar oud dus weggezet met benzine van 20 jaar oud geeft ook nog een werkende motor met verse benzine.

http://www.ad.nl/ad/nl/1841/De-Auto...ng-houd-je-benzine-goed-in-een-jerrycan.dhtml
 
D

Deleted member 101

Gast
Grappig zag ik op de site preppers.nl mijn eigen waarschuwing;

Wat niet onbelangrijk is, de brandbaarheid van benzine. Metalen jerrycans opgeslagen in een metalen rek b.v. onder een aanhanger veroorzaken sneller vonkvorming dan plastic. Kijk maar eens in het donker als metaal op metaal krast of er vonkjes zijn.
Als er dan nog iet benzine aan de buitenkant zit is het dus een soort brandbom.

Plastic jerryycans vonken niet tijdens het schuiven, maar kunnen statisch zijn.
Mijn zoon had enige jaren terug een plastic jerrycan opengedraaid deze was ogenschijnlijk leeg, maar door de zon was het laaste restje benzine verdampt en zat als gas in de lege jerrycan. Toen hij de dop losdraaide onstont er blijkbaar statische lading (vonkvorming) met als gevolg eem steekvlam die zijn hand verbrande. Wel enige tijd mee gelopen als echte brandwond.

Dus vergeet nooit dat benzine een gevaarlijk goedje is en hoogst-explosief. Dus ook nooit met je gezicht erbij om te kijken hoeveel er nog in zit.
In tegenstelling tot diesel en petroleum is veel minder vluchtig en zal niet gauw uit zichzelf ontbranden, in theorie kun je een brandende lucifer in een bak petroleum gooien zonder dat er iets gebeurd. Probeer dat niet bij benzine
 
D

Deleted member 101

Gast
Dat is goed nieuws, want volgens mij zat er toen al 5% ethanol bij.

Overigens stappen we binnenkort over van euro95 op E10 in NL: https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/04/03/euro95-moet-in-nederland-plaatsmaken-voor-e10/
Op dezelfde site lees ik dat België per 1 januari 2017 al om is? https://www.tankpro.nl/brandstof/20...-belgie-wordt-15-cent-duurder-door-komst-e10/

Nu ja, ik blijf netjes rouleren, maar als de nood aan de man is, gooi ik uiteraard alles wel in de tank. Ik lees op diverse sites veelvuldig dat een half jaar bewaren geen probleem is met ethanol houdende brandstoffen, maar de ethanol wel de houdbaarheid verlaagt.

Volgens Salland Oil bevat Competition 102 (benzine met octaangetal 102) geen ethanol;

Competition 102 is een brandstof die door het hoge octaangetal van 102 ervoor zorgt dat voertuigen beter presteren. Het product bevat geen ethanol, voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm EN228 en is geschikt voor alle benzinemotoren.
https://www.tankpro.nl/brandstof/20...e-competition-102-op-steeds-meer-plekken-aan/
 

Ray

SHTF Expert
Volgens Salland Oil bevat Competition 102 (benzine met octaangetal 102) geen ethanol;

Competition 102 is een brandstof die door het hoge octaangetal van 102 ervoor zorgt dat voertuigen beter presteren. Het product bevat geen ethanol, voldoet aan de Europese kwaliteitsnorm EN228 en is geschikt voor alle benzinemotoren.
https://www.tankpro.nl/brandstof/20...e-competition-102-op-steeds-meer-plekken-aan/
Klopt als een bus, is de enige versie zonder ethanol, maar ik ging er voor 't gemak van uit dat @AWOL dat niet in de tank had zitten.
 

AWOL

Prepper goeroe
Klopt als een bus, is de enige versie zonder ethanol, maar ik ging er voor 't gemak van uit dat @AWOL dat niet in de tank had zitten.

Nope Euro 95, en dat dus ook nog eens in een 'open' systeem, bij een motortank ontlucht de boel via de tankdop. Ergens dus ongelofelijk dat er nog 'fik in zat'. Daarbij toegegeven dat de tank dop in de loop der jaren aardig volgestoven was dus wellicht de ontluchting ook wat mogelijk meer verdamping voorkomen heeft. Aan de andere kant, toen ik de tank opende geen his gehoord dus geen hoorbare druk opbouw zoals ik dat wel vaak hoor als ik de tank open van mijn auto of toen ik de jerrycan met ruim twee jaar oude benzine open draaide.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

PT-Prepper

Prepper
@ Petroman
Mijn intro heb ik bij 'wat was jou trigger om te gaan preppen' gezet.
Dacht twee vliegen in een klappie.

Grotendeels eigen ervaring en verhalen op internet dat de huidige benzine veel problemen geeft.
Maar valt tegenwoordig dus al weer wat mee blijkbaar?
Ik heb ook al een tijdje geen auto's meer die jaren stil staan.
Wel mooie zaak dat het lood uit de benzine is. Was lekker voor de motor, slecht voor de Mensch.

Dat hele E10 begrijp ik niet zo. Je hebt er niets aan, op dit moment.
Misschien dat de autofabrikanten de motoren nog verder moeten gaan afknijpen en dat dat alleen
nog maar lukt met het toevoegen van alcoholen.
Het verzacht de pijn bij de mensen vaak ook.
Huidige motoren leveren maximaal en hebben daardoor al aardig ingeboet in levensduur.
Ook niet goed voor het milieu als auto's binnen 10 jaar technisch of economisch total los zijn.

In Duitsland is het verplicht reserve brandstof bij je te hebben. Daar raden ze ook aan het kunststofspul
met regelmaat te vernieuwen. Bewaren in goed afsluitbaar staal (of glas) is beste optie.

Ik zou in geval van nood alles op de fiets kunnen doen en is voertuig brandstof niet zo'n prio.
Anders tegen die tijd op hout gaan rijden ;-)
 

Ray

SHTF Expert
@ Petroman
...............................
Dat hele E10 begrijp ik niet zo. Je hebt er niets aan, op dit moment.

Hoe meer ethanol in je brandstof, des te minder zooi je uitstoot. Dat is het idee van ethanol in brandstof stoppen. Maar ja, gewone motoren kunnen geen 85 of 100 procent ethanol aan, tenzij ze er voor gebouwd zijn zoals sommige supercars.

Met ethanol kun je een hoger vermogen uit je motor halen, mits je er genoeg van het spul inpompt, want de energie dichtheid is lager dan van benzine. Je zal dus een fractie meer E10 gebruiken dan Euro95 maar het verschil is miniem en alleen merkbaar bij hoge belasting van de motor.
 

PT-Prepper

Prepper
Het lijkt er dus op dat ze het compressie vermogen weer meer willen gaan gebruiken.
Vroeger had je daarvoor de betreffende 95 en 98 Octaan motoren. Later kwam de klopsensor etc.
Mitsu kwam met hun meuk GDI. Een benzine motor met een waanidee van een diesel.
Laag verbruik met hoge smerige (fijnstof) uitstoot, met weer EGR systemen tot gevolg.
Bleek bij een autotest na een aantal km al weer 10x zoveel te vervuilen.

Dit kwam ik nog tegen, lekker simpel ennneh, kijk en oordeel zelf.
Ethanol uit de benzine halen ;-)
http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?t=14679
 

Ray

SHTF Expert
Het lijkt er dus op dat ze het compressie vermogen weer meer willen gaan gebruiken.
Vroeger had je daarvoor de betreffende 95 en 98 Octaan motoren. Later kwam de klopsensor etc.
Mitsu kwam met hun meuk GDI. Een benzine motor met een waanidee van een diesel.
Laag verbruik met hoge smerige (fijnstof) uitstoot, met weer EGR systemen tot gevolg.
Bleek bij een autotest na een aantal km al weer 10x zoveel te vervuilen.

Dit kwam ik nog tegen, lekker simpel ennneh, kijk en oordeel zelf.
Ethanol uit de benzine halen ;-)
http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?t=14679

Man wat een werk, water bij je E10 gooien, de boel scheiden en dan weer een octaan booster toevoegen. Verlies je niet alleen die 5 of 10% ethanol, maar ook wat benzine en ga je dat in 't riool dumpen?
Ook wordt dat best duur samen met die octaanbooster(=duur!).

Mocht je de kans hebben, haal dan Euro 102 (0% ethanol) uit Duitsland voor in de tank van je motorfiets, oldtimer of buitenboord motor.

In NL kun je ook Euro 102 krijgen: http://competition102.com/
 

Raptores

Survivor
Nieuw leven inblazen. Ieder benzine die ik ooit heb gepakt heeft nooit zijn eigenschappen verloren. Generatoren deden het altijd. 2T even schudden en gaan. Vwb diesel nooit enig probleem mits donker en koel (wat relatief is met zomers van 40 graden…) Zelfs diesel C (stookolie met veel water) nooit gedoe. Mss met de huidige dieselverbrandingsmotoren voorzien van tig sensoren gaat het fout. Neemt niet weg dat de huidige diesel last kan hebben van biologische degradatie zoals schimmels en algen. Er is een product op de markt en dat heet Biobor JF. Die gaat deze degradatie tegen en voegt weer sulfaat toe. Heeft iemand hier ervaring mee?
 

Roel

Mankinds only hope
Nog zo'n draadje waar nog genoeg over is te zeggen. Ik heb in de loop der jaren een flinke voorraad Aspen opgebouwd. Alleen blauwe, want voor mijn motorzaag, bosmaaier e.d. maak ik mijn eigen mixie. Ik gebruik echter in de voorjaar/zomer/herfstmaanden enkel benzine van de pomp.
Pas als het machinepark in de winterstalling gaat wordt de E-95 vervangen door Aspen. Alleen het aggregaat heeft altijd Aspen aan boord.
Gaat al jaren heel prima en als je slechts zo nu en dan een blauwe Aspen haalt merk je het niet zo in de portemmonee... ;)
 
V

Verwijderd lid 4830

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring met auto's is dat brandstof in de tank vergaat en de injectoren verstopt kunnen raken (maar dan is de brandstof ook echt vergaan). In een project auto achter het huis heb ik brandstof van meer dan een jaar oud, maar deze werkt nog en blijft redelijk (E95), toch zou ik er niet op vertrouwen op het moment dat ik hem wegzet als vluchtvoertuig en de tank by-passen, om af en toe een poosje te laten lopen, en leeg laten (gebruik dan wel een extra filter voor de originele filter i.v.m. mogelijke roest vorming omdat leeg wegzetten niet gewenst is).

Iets waar mensen zich soms in vergissen zijn de niet vervangbare long-life filters, deze zouden eeuwig meegaan volgens fabrikant maar dit is niet zo. Bij mijn auto heb ik deze vervangen (was ook nodig) en heb ik de injectoren schoon gemaakt, dit maakte ook een behoorlijk verschil omdat ik lean liep op een cilinder door verstopping.

Wat betreft brommers maakt het allemaal bar weinig uit en maak gewoon op wat er in zit door de boel te vermengen. Wellicht ook door het feit dat je een blokje en aanverwanten in een dagje split en weer kunt opbouwen. Wel is het zo dat de carb. ultrasoon reinigen dan gewenst is, maar ook dat stelt niets voor.

Iets wat nog wel eens wil gebeuren is dat mensen E5 tanken en dan na tig jaren E10 tanken, dit kan vuil losmaken en de boel doen verstoppen wat met brommers regelmatig voorkomt. Men denkt dan goed bezig te zijn, en dat is het ook wel, maar de gevolgen kunnen dan voor een niet technisch iemand teleurstellend zijn i.v.m. verstoppingen.
 
Bovenaan