• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ah, de wet werd al even genoemd....qua vervoer.Maar er zijn ook regels wat betreft thuis opslaan.
Wat je echter na kan vragen bij je brandverzekering is in hoeverre je wel/niet verzekerd bent bij opslag van benzine in je huis.
Bv info die is te vinden op de website van Aspen: De benzine (25 liter of meer) moet opgeslagen worden in een ruimte die 60 minuten brandwerend is. Hiervoor zijn speciale kluizen en kasten verkrijgbaar. Bij buitneshuis opslaan minstens 10 meter van het huis af.
Je staat raar te kijken als je huis afbrandt en je ineens niet verzekerd blijkt, check de regels dus bij je eigen verzekering.(bij elke verzekering net wat anders)
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb ooit een keer gezocht of er regels zijn voor het opslaan van brandstof maar het enige wat ik kon vinden zijn adviezen van de brandweer. De website van Aspen waar naar verwezen wordt bevat een document waarin wel het een en ander staat maar het document is geschreven voor bedrijven die gevaarlijke stoffen produceren of transporteren. Voor particulieren kan ik helemaal niks vinden.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Voor particulieren kan ik helemaal niks vinden
je verzekering zal al snel aankomen met wat een "gebruikelijk / gangbaar " ... is
dus al heel snel ga je over die normen heen

ik zelf zou me niet zo veel van aantrekken, maar wel goed beseffen dat je een risico neemt

niet dat ik geen gevaren zie hoor, en hoop dat iedereen zo slim is om zo goed mogelijk om te gaan met zijn maar ook de veiligheid van de omgeving.


maar als je wil Preppen en je wil ook brandstof en gas enz hebben, dan kan je helaas niet anders
natuurlijk kan je dat wel beperken en zo veilig mogelijk werken

en benzine, mja is dat slim, iemand echter met een generator heeft minimaal 10 liter in huis, ook gewoon onbeschermd
dan je gas bussen al is het voor de camping, en de prepper ............ sja .............
de flessen lampolie
iemand met een petroleum kachel heeft al minimaal 20 liter staan, zonder enige bescherming
de wasbenzine voor aanstekers en de fles in het gootsteen kastje
de spiritus al is het maar de literflessen voor de gourmet
de diverse alcohol en tri houdende middelen

het gemiddelde huisgezin is een bom :)
 

petroman

SHTF Expert
Heb je een vergunning dan voor een generator of petroleumkachel in je woonwijk ?
Ja lach maar maar dat gaat komen. Net als een openhaarden vergunning plus tax.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb ooit een keer gezocht of er regels zijn voor het opslaan van brandstof maar het enige wat ik kon vinden zijn adviezen van de brandweer. De website van Aspen waar naar verwezen wordt bevat een document waarin wel het een en ander staat maar het document is geschreven voor bedrijven die gevaarlijke stoffen produceren of transporteren. Voor particulieren kan ik helemaal niks vinden.

Die zijn er ook niet, tot grote ergernis van o.a. milieupolitie. Elk bedrijf (ook bv. boeren) moeten aan honderd regels voldoen, particulieren zijn geen regels voor. Zolang het gewoon lekvrij is opgeslagen er geen directe ontstekingshaarden vlak naast staan kan de wetgever niet veel beginnen. Komt natuurlijk omdat er in dit dicht bevolkte landje ook geen noodzaak is voor een particulier om brandstoffen op te slaan. In veel andere landen met grotere buitengebieden zonder gasnet is dat anders, toen ik in Belgie woonde moest mijn ondergrondse tank eigenlijk gekeurd worden, maar toen ik 2,5 kuub 'mazout' afnam kreeg ik van de chauffeur gratis de juiste kleur dop erbij :rolleyes: (is het keuringskenmerk).
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Heb je een vergunning dan voor een generator of petroleumkachel in je woonwijk ?
Ja lach maar maar dat gaat komen. Net als een openhaarden vergunning plus tax.

nee ik lach beslist niet, je hebt zelfs gelijk

alhoewel ik had besloten mijn bloeddruk niet te laten oplopen
en niet op de stoel te gaan zitten,,,,,,,

ik volg veel van de debatten, en diverse kamer leden
en vorig jaar was er een half uurtje groene .......

en die stuurt daadwerkelijk aan op

verbieden of anders streng controleren van openhaarden en idd eventueel een tax
het gebruik van paletkachels aan banden te leggen
eventuele regels te maken zodat het gros van de hout kachels sowieso niet meer aan die nieuwe norm voldoen en weg moeten
en idd dat met belasting extra op hout en pallets ( emissie belasting )

ohhh en an passant zij ze ook nog dat het massaal barbecueën zomers ook niet meer van deze tijd was, en dat dan eventueel ook op aangewezen terreinen zou moeten

dus niet alleen dat je strakjes niet meer op je eigen balkon of in je eigen tuin mag roken
strakjes mag je ook niet meer barbecueën

dus nee
ik lag niet
ik wordt alleen steeds triester en tevens obstinater.
ik heb geen keus om meer en meer regels te overtreden, terwijl ik dat helemaal niet wil
 

Ray

SHTF Expert
[MOD] Gaarne ontopic blijven, dit topic gaat over brandstof voor de automobiel, niet over openhaarden en barbecueën [MOD]
 

petroman

SHTF Expert
@mod: dat is maar ten dele. Het gaat er om of je brandstof kan en mag opslaan. En net als die andere twee zaken gaat dat goed totdat er iemand geen maat weet te houden.
Dus geen rekening houd met de omgeving. Ik kende iemand die op kolen geen stoken en vervolgens de brandweer langs kreeg m te controleren on ie inderdaad een paar ton kolen achter had liggen zoals de buren hadden geklaagd. En als ik op een vochtige koude dag niet naar buiten kan zonder in een soort rokerij terecht te komen dan mag van mij er een verbod op open haarden komen. Net als een slechte opslag van brandstoffen in een woonwijk. Preppen ok, maar dan wel met verstand.
 

phtvs

Sysop
Admin
Topic titel is duidelijk: Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?
Dus graag on-topic nu!
 

odessa1944

Senior Prepper
Oke,
nu weer on topic. Ik heb van het weekend via een bevriende dame van een boer uit Den Dolder een 200 liter vat van de Wehrmacht
gekregen die al sinds de oorlog in de kruipruimte van het koetshuis lag. De werklui die dat vat eruit hebben gehaald hebben met een bijl er een gat ingeslagen omdat er nog vloeistof in zat.
Aan de geur te ruiken is het diesel en er zal nu nog een 10-20 liter in zitten. Nu heb ik zelf geen voertuig die op diesel rijd maar zou het niet gaaf zijn
om 72 jaar oude diesel van de duitse wehrmacht uit te proberen om te kijken of een voertuig hier nog mee kan rijden !!!

Nou heb ik een collega die bij de rekwisieten van de landmacht rijd als sherman-bestuurder ( ongelofelijk maar hij heeft dus echt op zijn mil.rijbewijs
een aantekening staan voor sherman-tank !) maar een sherman-tank rijdt dacht ik op benzine en zelfs als hij op diesel zou rijden is 10-20 liter net genoeg om een sherman tank te starten.
 

petroman

SHTF Expert
Voor veel boeren dan wel tuinders is een vat een vat, van de wehrmacht of niet.
Dus is zo'n vat gewoon hergebruikt.
Ik ben niet overtuigd dat die rest brandstof ook echt 70 jaar oud is.
 

odessa1944

Senior Prepper
omdat ze aan het eind van de oorlog van alles dumpten. helmen ,wapens, complete pantservoertuigen
die in rivieren en meren werden gedumpt.
als het geen diesel van de wehrmacht zou zijn, zou die boer dan niet gezegd hebben dat hij het zelf daar in de
kruipruimte gegooid heeft of zijn vader. ik denk dat de duitsers op het eind van de oorlog het er eerder zelf neer hebben gegooid
dan die boer. die boer heeft geen reden om een vat in de kruipruimte te dumpen wat schijnbaar redelijk vol zat toen ze hem met die bijl opende.
op het eind van de oorlog hadden de duitsers zo`n brandstof gebrek dat ze hem misschien daar als een noodvoorraad hebben gedumpt,verstopt
voor hun eigen mensen, om hem bij een eventuele ineenstorting van het front te gebruiken om weer terug naar duitsland te komen.
er gebeurde vreemde dingen destijds, maar een boer die een bijna vol vat diesel in de jaren 60 of 70 in de kruipruimte gooit vind ik erg ver
gezocht. op het terrein van het koetshuis vonden ze bij het planten van rhododendrons ook geweermunitie en een verroeste 98K karabijn, vertelde
de beheerder.
sowieso omdat niemand wist dat dat vat daar lag, moet het zeker allejezus oud zijn. dus de inhoud toch wel.
feit blijft dat we het niet zeker weten, maar om nou het helemaal af te doen als: het is niet van de wehrmacht, vind ik korter door de bocht
dan dat het wel uit de oorlog is. het is een wehrmacht vat, en niemand wist dat dat ding daar lag.
 

Highway

Last (wo)man standing
Boeren ruilden heel erg veel met de Duitsers in WOII , vers vlees van varkens en kippen wilden ze graag hebben. De Duitsers betaalden dit met brandstof en gereedschappen.
Het kan dus zeker zo zijn dat dit een oud vat diesel is, nieuw, nooit aangebroken. Het is beslist niet het eerste vat diesel dat ontdekt is.

een sherman-tank rijdt dacht ik op benzine
ja kan, als de oude stermotor er in ligt is dat benzine, daarom vlogen die dingen ook zo makkelijk in de fik. Later werden daar ook 2 diesels in gebouwd.
 

PT-Prepper

Prepper
Op de vraag of 'voertuig' brandstof te 'preppen' is kan ik wat info geven.
'Peak oil' wordt niet voor niets steeds meer genoemd.
De olie is immers bijna 'op'.
Velen geven gemakshalve aan dat de mensheid dan wel weer wat zal ontwikkelen, dat houdt de
droommachine 's avonds prettig aan de gang.
Naja.

Wat ze tot nu toe ontwikkeld hebben is hoe ze de laatste beetjes nog wat kunnen oppeppen.
Tov decennia geleden is benzine en diesel tegenwoordig al aardige meuk.
Hoe ik daar achter kwam begon een beetje toen ik een auto kocht die al meer dan 10 jaar stilstond (en dit was 10 jaar terug).
Na een tik liep de motor meteen mooi en had volle acceleratie en na het openen van de tankdop kwam mij een geur tegemoet
die ik alleen van mijn jeugd nog kon herinneren.
Als knul vond ik benzine altijd zo lekker ruiken, maar toen ik ouder werd vond ik het stinken.
Bleek de verandering van geur dus niet aan mijn neus te liggen.
Ik had meerdere auto's / oldtimers voor de deur staan en sommige stonden nog wel eens een tijdje stil.
Deze carburateurs auto's wilden echter met die moderne brandstof na een jaartje niet meer mooi rond lopen.
Stotteren en hikken bij gas geven etc. totdat ik de tank weer grotendeels met nieuwe benzine afvulde was de 'oude loop'
weer terug.
De ADAC heeft ooit (heel lang geleden) benzine 25 jaar bewaard en dat kwam er bijna als nieuw uit, dat gaat je met moderne
brandstof niet meer lukken.
Moderne brandstof heeft een totaal andere samenstelling als vroeger. Er worden vluchtigere stoffen aan toegevoegd om het
brandbaarder te houden, maar die vervluchtigen veel sneller.
Al die alcoholische toevoegingen is ook niet al te best.
Luchtdicht afsluiten in een goede optie om het iets langer goed te houden.
Moderne auto's hebben twee voordelen tov de oldtimers.
Hun tanken zijn beter afgesloten, dus dat komt de houdbaarheid ten goede.
Een injectie systeem kan iets vergevensgezinder zijn dan een carburateur.

Ik zou het zeker niet langer dan een jaar bewaren en dan toevoegen aan een voertuig waarbij de helft van de tank
vol zit met vers spul.
Diesel is nog erger met al die bio toevoegingen aangezien bacteriegroei een echt probleem kan geven. Hoe voller de tank
(geen vochtprobleem) hoe kleiner de kans.
Mocht de shtf ontstaan is de vraag waar je dan met je gezin heen zou kunnen gaan, immers overal is er dan rotzooi.
Hoeveel benzine is er dan verstandig om op te slaan?
In geval van een stagnatie zal de overheid meer zijn best doen om het probleem op te lossen.
Het probleem staat dan ook dichter bij de ambtenaar en dat laat ze iets harder werken.
Maak een inschatting van die periode en sla daarvoor voldoende benzine in.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Brandstof preppen is niet meer zo handig, kleven veel nadelen aan.
Kan wel bevestigingen dat de benzine van tegenwoordig in oude brommers al snel problemen geeft na een paar jaar stilstand. De carburateur raakt verstopt door gumvorming van de benzine. en moet dan helemaal schoongemaakt worden.
Het beste is om de carburateur leeg te rijden (benzine kraantje dicht) dan na leegrijden wat olie (WD40) in de cilinder spuiten en zuiger ronddraaien. Dan zijn de laatste resten benzine en toevoegingen weg. Want anders treedt er roest op.
De benzine in de tank kan wel een paar jaar blijven zitten. Maar bij mengsmering wel weer goed schudden of mengen met verse benzine eventueel met extra mengsmering toevoegen van 1:40 tot 25 (bij 2-takt motoren).
Afhankelijk van model.
Oude benzine met verse benzine mengen geeft ook wel een betere loop. Kun je de oude benzine nog gebruiken.
Voor een 4 takt dus ook auto's zal het niet veel anders zijn.
Je zult maar onderweg zijn met je BOV en in het buitenland stopt de motor ermee door de oude brandstof die de motor hebben vervuild of eigenlijk is het brandstof systeem vervuild.
Benzine bewaar je het beste in de tanks zelf.
Als je toch wilt opslaan om de paar jaar verversen, dus de oude brandstof eerst opmaken en dan verse brandstof kopen.
De Aspen benzine geeft wel weer meer bewaarmogelijkheden. tot 10 jaar zegt de leverancier.
Meer op de site, maar dit is de reden van veroudering van benzine;

Gewone benzine bevat tegenwoordig ruim 5 % ethanol. Voor voertuigen die elke dag rijden levert dit vrijwel geen problemen op, maar voor oldtimers die lange tijd stilstaan kan de toevoeging van ethanol storingen geven:

Ethanol bindt vocht, de benzine verzuurt hierdoor in de tank
Verzuring veroorzaakt oxidatie van het brandstofsysteem
Een aangetast brandstofsysteem geeft startproblemen
 

Ray

SHTF Expert
Ik rouleer brandstof voor de auto. Zo heb ik EN een voorraad en hoef ik me geen zorgen te maken over de veroudering van de brandstof.
Scheelt ook geld om dat elke druppel waar ik op rij, uit Duitsland komt en dat scheelt zo'n 15 a 25 cent per liter.
Igv een SHTF waarbij ik op de vlucht moet, haal ik Moskou of Malaga nog wel.

Wil je brandstof een beetje oppeppen, voeg bij benzine motoren 0,2% aceton toe, bij diesels 0,15%. Dit zorgt ervoor dat de oppervlakte spanning verlaagt wordt, waardoor het beter verstuift en wat meer power geeft, vandaar dat Shell het verkoopt als V-Power. Daar zit dan ook nog een drup petroleum bij, dat bind zich aan het vocht in je tank waardoor dit netjes afgevoerd word.
 
Bovenaan