• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brandstof voor de automobiel, is dat te preppen?

D

Deleted member 101

Gast
Ik rouleer brandstof voor de auto. Zo heb ik EN een voorraad en hoef ik me geen zorgen te maken over de veroudering van de brandstof.
Scheelt ook geld om dat elke druppel waar ik op rij, uit Duitsland komt en dat scheelt zo'n 15 a 25 cent per liter.
Igv een SHTF waarbij ik op de vlucht moet, haal ik Moskou of Malaga nog wel.

Wil je brandstof een beetje oppeppen, voeg bij benzine motoren 0,2% aceton toe, bij diesels 0,15%. Dit zorgt ervoor dat de oppervlakte spanning verlaagt wordt, waardoor het beter verstuift en wat meer power geeft, vandaar dat Shell het verkoopt als V-Power. Daar zit dan ook nog een drup petroleum bij, dat bind zich aan het vocht in je tank waardoor dit netjes afgevoerd word.

Als je toch in Duitsland tankt, wil je dan eens benzine met octaangetal van 102 testen?

Wat ik zo lees is deze benzine zonder Ethanol, wat dus gunstig is omdat Ethanol het vocht niet bind omdat het ontbreekt.
Wat dus de hamvraag is, is het langer houdbaar dan de andere soorten benzine.

Dit zegt Firezone erover;
Door de komst van deze benzine, welke te vinden is bij Firezone’s door heel Nederland, kunnen de eigenaren van sportauto’s en serieuze supercars het vermogen van hun auto optimaal benutten. En oldtimerseigenaren hebben er ook baat bij. Voor de laatste groep niet om de prestaties, maar door het ontbreken van ethanol. Oude motoren zijn hierop niet berekend. Als er toch benzine met een te hoog ethanol gehalte wordt getankt, kan dit vervelende gevolgen hebben.
 

Ray

SHTF Expert
Nu krijg ik toch visioenen van een dieseltank vol met slaolie, een drupje peut, en een scheut nagellakremover :)
Geen idee of aceton enig effect heeft op slaolie, bovendien pleeg je dan weer zo'n belastingdelict bij controle. Wat aceton valt niet op, zit in alle zogenaamde 'premium' brandstoffen.
 

Ray

SHTF Expert
Als je toch in Duitsland tankt, wil je dan eens benzine met octaangetal van 102 testen?

Wat ik zo lees is deze benzine zonder Ethanol, wat dus gunstig is omdat Ethanol het vocht niet bind omdat het ontbreekt.
Wat dus de hamvraag is, is het langer houdbaar dan de andere soorten benzine.

Dit zegt Firezone erover;
Door de komst van deze benzine, welke te vinden is bij Firezone’s door heel Nederland, kunnen de eigenaren van sportauto’s en serieuze supercars het vermogen van hun auto optimaal benutten. En oldtimerseigenaren hebben er ook baat bij. Voor de laatste groep niet om de prestaties, maar door het ontbreken van ethanol. Oude motoren zijn hierop niet berekend. Als er toch benzine met een te hoog ethanol gehalte wordt getankt, kan dit vervelende gevolgen hebben.

Wat wil je er aan 'testen'? Of er wel of geen ethanol bij zit kan ik niet testen.
Deze brandstof is idd voor oudere auto's en sommige supersport auto's, hoewel de moderne eigenlijk allemaal op reguliere brandstof kunnen rijden.

Een hoger octaangetal stelt je in staat met een hogere compressie te werken en dat komt nogal eens voor bij motoren die gebouwd zijn voor maximale prestaties.
Vroeger had je wel eens dat gewone auto's gingen 'pingelen' op grote hoogtes in de bergen, dan heeft het ook nut een hogere octaangetal erin te gooien.

Ethanol brandt prima in een automotor, ook de oudjes, alleen zitten daar nog vaak rubbers in die kunnen oplossen door de ethanol. Brandstof pompje van m'n kitcar had daar ook last van, alleen eens in de drie jaar dat rubbertje vervangen was natuurlijk veel goedkoper dan drie jaar dure brandstof tanken en een klusje van niets.

Ethanol heeft minder energie per liter, maar als je motormanagement en brandstofpomp systeem het aankan, kun je met pure ethanol veel meer pk's uit een blok persen dan met benzine. Koenigsegg doet dit al jaren. Op E95 levert de Agera-R bv. 960 pk, op E100 1140pk: http://koenigsegg.com/agera-r/
En Ethanol, mits afgesloten is oneindig houdbaar, maar ja, de meeste auto's draaien er nu eenmaal niet op.

Ik vermoed dat het voor de houdbaarheid niets uitmaakt, benzine zonder of met ethanol, mits in gesloten container. Wat het in een open systeem als brandstoftank van de auto doet, geen idee, dan heeft ethanol wellicht wel een nadelige invloed op de houdbaarheid, maar daar sla ik mijn voorraadje niet op.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De houdbaarheid van de moderne benzine valt "vies" tegen. Ik houd in mijn benzine generator van 2200W een liter benzine in de generator om snel te kunnen gebruiken.
Echter door de hete zomer afgelopen jaar (staat in schuur) is de benzine verdamp en vieze restjes gele sludge zag ik op de bodem van de tank liggen .
En dus zal de carburateur ook vervuild zijn en inderdaad start niet met verse benzine.
Dat kun je makkelijk zien door de bougie er uit te draaien en als na paar keer starten zal deze nat zijn van de benzine, nu kurkdroog dus er komt geen benzine in de cilinder.
De smurrie had de sproeiers verstopt en dus de gaatjes doorprikken met draadje van staalborsten en doorblazen met compressor en weer schoon.
Het zullen de toevoegingen zijn in de moderne benzine die achter blijven in het brandstof systeem.
Dezelfde problemen kun je ook zo oplossen bij een brommer met carburateur.
De sproeier zit altijd onderin via losschroeven van vlotterkamer makkelijk bereikbaar.
Bij moderne motoren de injectors reinigen, maar dat is wat gecompliceerder.
ik denk toch dat de brandstof beter in jerrycans bewaard kan worden en dan in koele omgeving

Maar na reiniging sproeier weer starten en lopen toch maar Aspen benzine er in doen.
En wat ook belangrijk is de olie van je voertuig/ generator verversen. Elk jaar is het beste, maar de olie niet langer dan 2 jaar er in laten zitten.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Zoals je als schrijft is de benzine verdampt, dus verkeerd opgeslagen. In een gesloten verpakking kan het niet weg en verdampt dus ook niet.
Geen verdamping, geen sludge. Waar je wel gelijk in hebt is dat aan de benzine additieven worden toegevoegd, naar spec van de klant.
Dit is ook het enige verschil tussen b.v. shell en bp. In de grote opslag zit gewoon alles bij elkaar en bij vullen van de vrachtwagen wordt er toegevoegd.

In Duitsland is er een test gedaan waarbij benzine 10 of 20 jaar in een kelder opgeslagen stond en die was nog gewoon goed.
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben al verschillende jaren Diesel in twee vijf liter jerrycans ik ons T5-campertje, kan daar ook wat mis mee zijn???

Op het oude forum is er ook veel over gezegd, maar het blijft een moeilijke materie de houdbaarheid.
http://preppers.nl/forum/archive/index.php/t-3058.html

Maar voor diesel is er Diesel stabilisator te koop dan 24 maand houdbaar, zonder stabilisator dus minder lang houdbaar, men spreekt dan over 6 maand bewaren van moderne diesel.
http://www.gentec.nl/aggregaat-onde...-diesel-stabilisator-tot-2-jaar-houdbaar.html
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus niet meer gebruiken, dat is me nu wel duidelijk, heel goed dat dit ter sprake is gekomen.
De jerrycans weg, en nieuwe kopen met verse Diesel???
En regelmatig gebruiken, hoelang zou de jerrycans mee kunnen gaan als ze regelmatig gebruikt worden???

Hartelijk dank dit is één van de belangrijkste tips die ik van jullie heb ontvangen, had door het te gebruiken de motor kunnen verpesten, nogmaals bedankt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Je kan ook van de diesel die je hebt, een paar scheutjes toevoegen aan je brandstoftank....en dat dus tot je voorraad leeg is.
En daarna verse voorraad, en steeds je voorraad rouleren.
 
D

Deleted member 101

Gast
Dus niet meer gebruiken???
En de jerrycans weg doen, en nieuwe kopen met verse Diesel???
En regelmatig gebruiken, hoelang zou de jerrycans mee kunnen gaan als ze regelmatig gebruikt worden???

Ik zou de oude diesel wegdoen, 10 liter dus 15 euro, daar kun je geen risico mee lopen reparatie is altijd duurder.
De plastic jerrycans zijn voor het bewaren minder goed, zie de link op preppers.nl
Ik heb bij de automaterialen zaak 10 jaar terug 4 plastic jerrycans gekocht van goede kwaliteit. Maar ze zijn nu echt op terwijl ik ze niet veel heb gebruikt.

Dit type dus;
https://www.zamro.nl/product/A0EC7/brandstof-jerrycan-nr-21133-10-l?gclid=CLCFjqfR7dMCFUkQ0woduQwAnQ

Met namen de schroefverbinding van de schenktuit is niet goed meer. Versleten of door de benzine iets opgelost en de rubberringen in de schenktuit zijn lek te zacht geworden. al vrij snel bij 2 van de 4 jerrycans.
De goedkope kunststof tanks waarbij je de schenktuit er zo opschroeft gaan wel langer mee.

Dit type dus;
https://www.jerrycanshop.nl/brandstof-jerrycan-20-liter-kunststof.html

Maar op de site van de jerrycans kun je lezen dat de stalen jerrycans beter zijn bij langdurig of veel gebruik.

Let dan wel op dat je geen chinese jerrycan koopt zonder keurmerk, deze mag je namelijk ook niet vullen bij een tankstation. Staat op elke pomp alleen goedgekeurde jerrycans gebruiken.

De jerrycansshop zegt;
Onze stalen jerrycans worden in Europa geproduceerd en zijn netjes afgewerkt. Dit in tegenstelling tot Chinese stalen jerrycans die veel andere verkopers aanbieden. Deze zijn vaak niet eens voorzien van een keurmerk en mogen dan ook niet gebruikt worden voor gevaarlijke vloeistoffen zoals brandstof. Ons advies is dan ook om hier goed op te letten bij de aanschaf van een stalen jerrycan.

Vergeet dan niet de Schenktuit voor stalen jerrycan.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
en er is niemand die dat controleerd, zolang de verpakking niet lekt en geschikt is voor brandstof mag je het erin vervoeren.
Het mag alleen niet groter zijn da 60 liter per verpakking en je mag 240 liter vervoeren voor prive gebruik
 
J

J.J

Gast
Een ongebruikte Schenktuit voor een stalen jerrycan hebben we nog.
We gaan zeker de oude Diesel niet meer gebruiken, we gaan voor zekerheid.
De goedkope kunststof tanks waarbij je de schenktuit er zo opschroeft, hebben we, maar ik neem aan dat Diesel langer goed blijft in de stalen jerrycans zijn die er ook in vijf liter en dan wat smaller.
We zullen bij Lassolec kijken of ze daar zijn we doen heel zelden zaken via het internet.
 
D

Deleted member 101

Gast
en er is niemand die dat controleerd, zolang de verpakking niet lekt en geschikt is voor brandstof mag je het erin vervoeren.
Het mag alleen niet groter zijn da 60 liter per verpakking en je mag 240 liter vervoeren voor prive gebruik

Nou, niemand die dat controleert. Dat dacht ik ook bij mijn vaste tankstation (groot station) zet ik de cans achter de auto en klep open dacht dat zien ze niet zo. Mag wel maar dan krijg je weer stomme opmerking van " aan het hamsteren ? " Dus ik auto tanken en stiekem de jerrycan vullen.
Bij de kassa zegt de pompbediende AHAA de man van de jerrycans en de bakkers mevrouwen in de bakafdeling stikken van het lachten om die oude gek die aan het hamsteren is.
Zeg dan ja voor de brommer lust nogal wat net zoals zijn baas:fluit:
Maar men heeft mij al lang gezien met de camera's

Zo nu neem ik een Sherrycan, welterusten!
 

Arie

Diehard Prepper
Ik gooi alles in de tank waar me bus op loopt. Diesel of slaolie. Mijn 2.0 tdi'tje in me bus slikt alles. Al 3,5 ton lang.
Zo maar weg gooien zou ik ook niet doen. En op 70l verse diesel kan je best een halve jerrycan gooien.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
De Nato voorraad stond soms wel 20 jaar voor hij ververst werd. En dan spreken we niet over een kannetje maar tankjes van 10.000 m3. Of groter.
Maar thuis bederft het natuurlijk gelijk.

P.S. Ik zou die fles 20 jaar oude whisky ook niet meer drinken,die is vast ook niet meer goed. Hoewel er op een S.C vast wel iemand te vinden is die iets over de datum wil probeeren. :thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
Misschien dat de nato een speciaal team heeft die controleert op kwaliteit ? En de opslagtanks koeler zijn ? In de grond bv ?

De tanks die wij regelmatig testen op met name algengroei zijn ook niet bepaald klein te noemen. En ja regelmatig moet daar anti alg in gekieperd worden.
Problemen ? Nee hoor alleen wat vastgelopen diesels. Bio diesel wordt dan ook niet meer toegestaan.

Dus praatjes vullen de gaatjes denk ik maar weer.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Mischien zegt dat meer over de biodiesel en de moderne auto. Maar het is idd iets om rekening mee te houden. De moderne auto is een stuk gevoeliger dan de gemiddelde tank
 

petroman

SHTF Expert
Ah misfire: ik bedoelde bio diesel staat bovenaan qua problemen maar ook de gewone diesel moet regelmatig gecontroleerd worden.
En heeft weinig te maken met een moderne auto maar wordt gestookt in dieselgeneratoren.
 

AWOL

Prepper goeroe
Voor wie het relevant vindt:

Ik heb vandaag de benzine (euro 95)gehaald uit een motorfiets die een kleine 5 jaar stil stond. Circa 7 liter. Ik zag niets raars aan deze benzine en wilde gewoon fikken :)
Motorfiets gevuld met benzine die ik 2 jaar en 3 maanden in opslag had (zie foto), hierop wilde de motor prima starten en lopen.

Ik heb de 5 jaar oude benzine in mijn auto gegooid, waar nog circa 20 liter in zat. Daarnaast ook nog circa 6 liter van de ruim 2 jaar oude benzine in de auto gegooid. Ik merk niets aan de auto, rijdt prima.

Ik heb dus ook niet de indruk dat de benzine in de motorfiets 'vergomd' was of raar residu in de cilinders of carburateurs heeft achter gelaten. Ik heb nul komma nul rook of wat ook uit de uitlaat gezien, noch bij het starten noch nadat de motor warm was en ik wat gas gaf.

IMG_0716.JPG
 
Bovenaan