• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Budgetverdubbeling door slim in te kopen - "tips and tricks" /Temu, AliExpress maar ook lokaal...

Ga je op voordeeltjes af en bestel je online om die reden?

• Ik let nauwelijks op de prijs van artikelen

Stemmen: 0 0.0%
  • Ik bestel nooit online

• Ik bestel vaak online

Stemmen: 10 90.9%
  • Ik denk wel vaker online te gaan bestellen

• Tips zijn welkom, om geld te besparen!

Stemmen: 3 27.3%
  • Ik vind dat de NL winkels en webshops teveel rekenen

Stemmen: 3 27.3%
  • Ik vind de prijzen van NL winkels en webshops redelijk

Stemmen: 2 18.2%
  • Ik twijfel bij de gedachte om online te bestellen

Stemmen: 1 9.1%

• Totaal aantal stemmers
    11
Laatst bewerkt:
De astrolux BLF A6 sheelt maar 9 euro van wat ik de olight batton heb betaald. Het punt is ook dat ik ook nooit full msrp of retail betaal. Ik koop mijn producten vaak enkel met korting. Die ik al dan niet kan verkrijg met goed en ouderwets onderhandelen en investeren in werkelijke irl contacten. Niet door de beste deal online te zoeken al dan niet met behulp van AI...

Mijn Olight kan heel warm tot heet worden in de hoogste/ stand maar schakelt zichzelf uit omdat er een veiligheidssysteem inzit. Mijn eigen chinese tegenhanger brandde in hoogste stand zichzelf gewoon tot misvorming dat je de batterij er niet eens meer kon uithalen. Bij het opladen begon deze direct te roken.. ( weer 20 euro voor de vuilbak maar een ervaring rijker)

Het punt is dat veel mensen de ali en temu meuk ook niet gebruiken of testen alsof hun leven ervan afhangt. Sporadisch eens en voor de rest ligt het in de kast te gisten... tot men het nodig heeft en men erachter komt dat het toch niet is wat men ervan verwacht had.

De duurdere Leatherman Multitools ( surge, wave, charge, signal, mut,...) hebben veiligheidsfeatures die de goedkopere en de alternatieve ali en temu merken niet hebben en het verschil meer dan waard zijn.

Laatst bewerkt:
Als een Chinees merk dan goed is en goedkoop, dan kan dat prima aan verlangens voldoen

Als China kwalitatief goede producten kan leveren tegen lagere prijzen, dan moeten wij er betere tegenover zetten met een acceptabele opslag

'Als '1 95% is dat niet het geval dus weggegooid geld.

'Als' 2. Je vergelijkt telkens appels met peren.

Kwaliteit heeft een norm van hoe lang iets meegaat, afwerking, materiaalkeuze ( naar veiligheid toe), gemak en hoedanigheid in onderhoud, al dan niet service en garantie....

China speelt enorm in op de westerse wegwerpcultuur en vele bedrijven hebben eerder het doel om hun afvalberg te recyclen en aan lage kost bij hier te dumpen.. lukt aardig met gratis reclame van kwaliteitnoobs op fora 😏

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Deze mag weg dubbele post maar kon deze niet verwijderen

Beste @Carismo dat is nu het idee wat ik heb bij de websites en nog nooit bij hun heb besteld hoe aantrekkelijk het ook lijkt.
Maar gelukkig hebben we hier @RockyFlats die veel dingen voor ons heeft en nog steeds uittest, en dan nog moet er eerst voor mij wat jaren overheen gaan wil ik in dat product gaan geloven en haha dat is het waarschijnlijk niet meer te verkrijgen.
Maar sowieso bestellen we zelden via het internet, veel liever gaan we producten kopen in winkels, maar daar kan je tegenwoordig ook op de koffie komen, echte zekerheid heb je tegenwoordig nergens meer zo komt het bij ons tenminste over.

Ja graag zien we jullie ervaringen waar door we op een breed gebied veel hebben geleerd.
Ook jouw ervaringen staan hoog in het vaandel, hartelijk dank daar voor, net als verschillende andere leden, één lid bescherm ik maar met nog meer complimenten :thumbup: :thumbup::hug: want er word gezegd overal waar T voor staat is ook weer niet goed🤣, is dan Tevreden ook niet goed, O ja want dan zit er geen progressie meer in dat zal het dan wel zijn.

O en €'s, Tegoed dan,,,,,, ja die bouwt @RockyFlats wel op bij de web-chinees :thumbup: :D.

Alleen als je een echt merk koopt met een reputatie, huawey, BYD, of een goedkoper merk dat wel een reputatie heeft zoals Xiaomi zullen ze die niet te grabbel gooien. Ik denk dat dit minder dan 5 procent is :)

Laatst bewerkt:
De astrolux BLF A6 sheelt maar 9 euro van wat ik de olight batton heb betaald. Het punt is ook dat ik ook nooit full msrp of retail betaal. Ik koop mijn producten vaak enkel met korting. Die ik al dan niet kan verkrijg met goed en ouderwets onderhandelen en investeren in werkelijke irl contacten. Niet door de beste deal online te zoeken al dan niet met behulp van AI...
@Carismo , met dat 1:3 vergeleek ik consumentenprijzen, dus wat een "standaard prepper" kwijt had geweest. Mooi dat je kortingen krijgt...
Mijn Olight kan heel warm tot heet worden in de hoogste/ stand maar schakelt zichzelf uit omdat er een veiligheidssysteem inzit. Mijn eigen chinese tegenhanger brandde in hoogste stand zichzelf gewoon tot misvorming dat je de batterij er niet eens meer kon uithalen. Bij het opladen begon deze direct te roken.. ( weer 20 euro voor de vuilbak maar een ervaring rijker)
Mijn Chinese wordt soms ook heet😉Maar, is ook beveiligd, en rookt niet en drinkt niet. Geen van de vijf!😵‍💫
Een weloverwogen partnerkeuze scheelt dus wel...😁
Het punt is dat veel mensen de ali en temu meuk ook niet gebruiken of testen alsof hun leven ervan afhangt. Sporadisch eens en voor de rest ligt het in de kast te gisten... tot men het nodig heeft en men erachter komt dat het toch niet is wat men ervan verwacht had.
Dat kan gebeuren, maar de meesten zullen vast wel wat proefdraaien denk ik. Aan de ware bushcrafters die elk weekeind in een boom hangen en hakken, kunnen er natuurlijk niet veel tippen, maar velen willen dat ook niet denk ik. Eenmaal een SHTF doorstaan is immers wel genoeg, als dat eens komt, toch?
De duurdere Leatherman Multitools ( surge, wave, charge, signal, mut,...) hebben veiligheidsfeatures die de goedkopere en de alternatieve ali en temu merken niet hebben en het verschil meer dan waard zijn.
Dan vraag ik mij af welke voorzieningen je bedoelt, want mijn Chinees die 1/7 kost van een Charge, die heeft ze volgens mij?

Laatst bewerkt:

'Als' 2. Je vergelijkt telkens appels met peren.
95%?! Kom op, @Carismo , wees reëel. Jij vindt Chinese producten dan kennelijk voor 95% troep, maar waar leg je de lat? Het kan best dat 95% slechter presteert dan de top van de dure merkmessen, maar is dat dan "de enige juiste maat"? Ik denk dat er velen zijn die er anders over denken, door ervaring ermee, en die zijn toch niet gek...

En, nee, geen vergelijken van appelen met peren, maar beseffen dat er appelen zijn en peren, dat ze nu eenmaal verschillend smaken, dat er rotte zijn en goede, en dat sommigen beide lusten.

Jij lust alleen appelen, en vindt dat peren maar waardeloos naar appelen smaken, krijg ik de indruk? Wie vergelijkt er nu appelen met peren?
Kwaliteit heeft een norm van hoe lang iets meegaat, afwerking, materiaalkeuze ( naar veiligheid toe), gemak en hoedanigheid in onderhoud, al dan niet service en garantie....

China speelt enorm in op de westerse wegwerpcultuur en vele bedrijven hebben eerder het doel om hun afvalberg te recyclen en aan lage kost bij hier te dumpen.. lukt aardig met gratis reclame van kwaliteitnoobs op fora 😏
Je hebt het over een "kwaliteitsnorm", maar hoe luidt die dan? Een enkele norm is er niet want er bestaan verschillende kwaliteiten, en verlangens zoals duurzaamheid, materiaalkeuze e.d. verschillen logischerwijs.

Ik denk niet dat China voornamelijk produceert om een wegwerpcultuur te voeden. Veel Chinees spul heeft bij mij in ieder geval een heel lang leven.

"Kwaliteitsnoobs" zullen er vast zijn zo hier en daar, maar er zijn er ook die zich al tientallen jaren professioneel (!) met kwaliteit bezig houden , en beter weten in te schatten hoe het zit met zoiets als kwaliteit, dan menig ander... Nuanceren en relativeren, en een product op de juiste waarde schatten, leert men dan, weet ik😁

Laatst bewerkt:
95%?! Kom op, @Carismo , wees reëel. Jij vindt Chinese producten dan kennelijk voor 95% troep, maar waar leg je de lat? Het kan best dat 95% slechter presteert dan de top van de dure merkmessen, maar is dat dan "de enige juiste maat"? Ik denk dat er velen zijn die er anders over denken, door ervaring ermee, en die zijn toch niet gek...

Velen die waarschijnlijk niet eens opmerken welke veiligheidsfeatures er zijn op de leathermans dat ik genoemd heb.

Ik heb bij de vorige DKE zo'n daicamping tool in handen gehad en het voelde voor mij niet zo robuust en hufterproof aan.. kunnen mensen zich hiermee behelpen? Waarschijnlijk wel echter om dit gelijkwaardig te noemen.. zoals ik zei appels met peren.

Buiten de locks van de lemetten in tang modus zijn te draadknippers in de tang veel robuster en wil ik jouw tool dit wel eens zien doen.

Velen die waarschijnlijk niet eens opmerken welke veiligheidsfeatures er zijn op de leathermans dat ik genoemd heb.
Welke bedoel je dan?
Ik heb bij de vorige DKE zo'n daicamping tool in handen gehad en het voelde voor mij niet zo robuust en hufterproof aan.. kunnen mensen zich hiermee behelpen? Waarschijnlijk wel echter om dit gelijkwaardig te noemen.. zoals ik zei appels met peren.
Gevoel is subjectief @Carismo . Gelijkwaardig? Ik heb twee Charge TTI's versleten en vind de Daicamping DL1 een veel betere prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Laat het dan in vergelijk maar (stel) 90% kwalitatief zijn, maar wel 760% qua prijs... €34,19 versus €259,95 https://www.bever.nl/p/leatherman-c...ogle&utm_medium=organic&utm_campaign=surfaces
1000068639.png
Buiten de locks van de lemetten in tang modus zijn te draadknippers in de tang veel robuster en wil ik jouw tool dit wel eens zien doen.

De locks van de lemmetten, ik zie daar toch echt geen significant verschil.

Om betonspijkers met een Charge en een hulpstuk door te knijpen, dat lijkt mij geen kenmerkend SHTF probleem. Ik heb daar ander gereedschap voor. Die tangbekken, daar kan ik wel een verhaal over vertellen. Bij mijn tweede Charge brak de tangbek ter hoogte van de krimp-uitsparing, een kritisch zwak punt... En het plaatstalen frame scheurde waar de tangbek ertegen rustte... Hmmm, is dat "betere kwaliteit"?

• Leuk
Dat is dan wel het voordeel dat je bij Leatherman gewoon garantie hebt. Als je hem opstuurt dan krijg je een gerepareerde of gewoon een nieuwe retour. Dan doen Chineesjes niet.

https://www.bladeforums.com/threads/leatherman-broke-warranty.1154085/

Komt een product onverhoopt defect aan dan is geld terug geen probleem, maar daarna wordt het inderdaad wel moeilijk om iets van "garantie" te claimen denk ik @phtvs . Ik zie het maar zo, dat er tegenover het afzien van garantie een behoorlijke prijsreductie staat. Ik kan 7 DL1's kopen voor het geld van een Charge. Zou mijn DL1 defect raken bij een SHTF dan heb ik meer aan de tweede die ik als backup sowieso kocht, dan aan een (dan) denkbeeldige garantie...😉

• Leuk
Leuk die trucjes maar hoevaak knip je in de praktijk zo'n nagel door met een stuk gereedschap wat daar niet voor bedoeld is?

Ik moet toegeven dat zelfs mijn Chinese draadkniptang, die toch voor het knippen van draadstaal bedoeld is, moeite heeft met het knippen van spijkers en dat niet geheel zonder schade op de snede doorstaat.
Gelukkig is het niet mijn dagelijks werk en weet de ijzerzaag en de slijptol er ook wel weg mee.

Het gaat em vooral over de robuustheid van zo'n tool
Afgebroken tangbek, gescheurd frame... De Charge zal op sommige punten best ietsje robuuster zijn @Carismo , maar gaat op andere punten finaal op z'n gat. Hoe zit het met dat geweldige schaartje (not) en dat rare pseudo-bitje?
En je hebt het dan over robuustheid, maar er hoeft toch ook geen tank overheen?
Relativeer zou ik zeggen, en accepteer dat ook merkartikelen hun makken hebben en soms overgekwalificeerd zijn voor het gebruiksdoel, dat immers kan verschillen.

Laatst bewerkt:
Je hebt echt geen idee wat ik bedoel.

Ik ga het erbij laten. Mijn geduld begint beetje op te raken.
@Carismo , je hebt het over "veiligheidsvoorzieningen die een Chinese multitool niet zou hebben". En als ik jou vraag je welke, dan noemt je er eentje die iets voorkomt dat m.i. sowieso geen serieus risico is vanuit de vorm en functie... Welke veiligheid het biedt dat is dan op z'n minst discutabel lijkt mij. Maar enfin, wordt het je te veel, laat het er dan maar bij... We hoeven hierover niet te discussiëren...
Roep je iets, onderbouw dat dan desgevraagd, of roep het niet...

Laatst bewerkt:
Ken een paar mensen die zich ernstig verwond hebben aan de leatherman sidekick en wingman die deze lock niet hebben. Heb zelf ook bijna mijn pink ingekort met deze modellen toen ik verschillende stukken ijzerdraad aan het knippen was..

De wave en de anderen dat ik genoemd heb, hebben groeven op de onderkant van de tang die de pin door het duimgat van het lemmet doen gaan om te voorkomen dat deze open gaan, wingman, sidekick en waarschijnlijk nog heel wat anderen hebben deze niet en kan bij het knippen open gaan en in de vinger happen..

Maar dit zou volgens jou niet mogelijk zijn..

Dus enkele foto's:

IMG_20250906_025450~3.jpgIMG_20250906_025426~2.jpgIMG_20250906_024929~2.jpgIMG_20250906_025052~2.jpg

De originele robustere tools met 'one handed' openen van het lemmet in compacte vorm zijn dus onworpen om dit mogelijk letsel te voorkomen. Men veranderd een paar dingen zodat het niet onder het auteursrecht/ Octrooirecht valt. Breng iets uit onder eigen naam, laten in dit geval een veiligheidelement weg die waarschijnlijk te duur is om te kopieren.. gebruiken goedkoper staal en je hebt een tool dat 3-4 keer goedkoper is.
Wil je echt vergelijken met de charge tti moeten de handvaten van titanium zijn, het kartelmes een haak..
Daicamping heeft enkel de wave en de Surge deels gekopieerd.. niet de charge want deze heeft ook een ander lemmet in beter staal..

Is daicamping een budgetvriendelijker alternatief? Daar kan ik ergens mee akkoord gaan maar niet dat het in verhouding prijs-kwalitatief beter is.. want dan moeten het exact dezelfde tools met dezelfde eigenschappen hebben aan een mindere prijs en dit is zelden het geval.

Zou ik het zelf kopen of aanraden dan moet ik helaas nee op zeggen.

Terug
Bovenaan