wildemossel
Diehard Prepper
Even een uitleg waarom het stroomnetwerk niet "vol" is. Het vergt slechts een kleine investering en dat willen de netwerk beheerders niet;
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
maar in mijn ogen is dit toch een een faalactie van de bovenste plank.
Ik vind eerst opwekken en daarna de distributie uitrollen wel de meest logische volgorde. Je heb nu af en toe een overschot, dus geen 100% efficientie. Maar stel dat je eerst het distributienet had verbetert, en dan blijkt opwekking niet te lukken, dat is 100% weggegooid geld.
Door het overschot aan opwekking krijg je vanuit de markt ook slimmere iedeen om energie te distributeren. Denk aan bedrijven die gezamelijk energie opwekken en inkopen en hun productie (piek en dal) op elkaar afstemmen. Scheelt soms ook weer een aansluiting op krachtstroom. Daar hoeft Jetten niks voor te doen.
Dat had niet gewerkt als je eerst het elektranet op orde had gebracht. Want kabels dikker maken is vergelijbaar met de snelweg verbreden, er onstaat altijd ergens file. En ik vind dat we af en toe file/netcongestie op de koop toe moeten nemen. 20% van de inspanning levert 80% van het resultaat.
@Hooiwagen , mijn idee is ook meer wat @martin stelt. Er is m.i. niet goed over nagedacht, en het is een behelpen en beredderen geworden.Ik vind eerst opwekken en daarna de distributie uitrollen wel de meest logische volgorde.
Windmolens zouden dan moeten staken, of de wind zou zonlicht moeten worden of het zonlicht wind... Opwekking lukt al sinds de industriële revolutie, dus daar zie ik geen echt probleem. En anders, kan het extra koper relaxed een beetje "chillen"Je heb nu af en toe een overschot, dus geen 100% efficientie. Maar stel dat je eerst het distributienet had verbetert, en dan blijkt opwekking niet te lukken, dat is 100% weggegooid geld.
Ik denk dat een zuiniger gebruik van energie eerder wordt gestimuleerd bij schaarste. De lage prijzen of zelfs negatieve, zoals die bij topproductie te verwachten zijn, kunnen wel animeren om juist dan energie af te nemen en onderling af te stemmen, toegegeven. Maar die "drive" is er zonder dreigende overbelasting ook. "Te weinig koper" heeft dan m.i. alleen nadelen.Door het overschot aan opwekking krijg je vanuit de markt ook slimmere iedeen om energie te distributeren. Denk aan bedrijven die gezamelijk energie opwekken en inkopen en hun productie (piek en dal) op elkaar afstemmen. Scheelt soms ook weer een aansluiting op krachtstroom.
In Ruttanië klopt die redenering wel. Maar in een normaal land is men blij om tot de volgende file te kunnen doorrijden, in plaats van er bij vertrek al in vast te staan (bij "dunne kabels").Daar hoeft Jetten niks voor te doen.
Dat had niet gewerkt als je eerst het elektranet op orde had gebracht. Want kabels dikker maken is vergelijbaar met de snelweg verbreden, er onstaat altijd ergens file.
Nog afgezien van het belemmeren van bedrijven in hun pogingen om energetisch en financieel de eindjes aan elkaar te knopen, zie ik bij overbelasting nog het risico van netuitval. Dagen of weken misschien, lokaal, als de zaak eens echt goed verknettert?En ik vind dat we af en toe file/netcongestie op de koop toe moeten nemen. 20% van de inspanning levert 80% van het resultaat.
In Ruttanië klopt die redenering wel. Maar in een normaal land is men blij om tot de volgende file te kunnen doorrijden, in plaats van er bij vertrek al in vast te staan (bij "dunne kabels").![]()
Het ging mij om de aparte redenering dat je beter meteen vast kan staan in een file dan een file op een later moment rijdend te bereiken. "Want kabels dikker maken is vergelijbaar met de snelweg verbreden, er onstaat altijd ergens file."Denk je dat het in Duitsland en Belgie beter is?
Het ging mij om de aparte redenering dat je beter meteen vast kan staan in een file dan een file op een later moment rijdend te bereiken.
Dus om nu met man en macht Nederland open te graven om kabels te trekken is gewoon niet logisch, zeker niet omdat dit enorm veel belastinggeld gaat kosten,
Even een uitleg waarom het stroomnetwerk niet "vol" is. Het vergt slechts een kleine investering en dat willen de netwerk beheerders niet;
Dat is wel zo, maar ook maar gedurende enkele delen van de dag. Zodra de mussen van het dak vallen en overal de zonnepanelen staan te buffelen, dan moet die stroom toch ergens anders naartoe. En het moet toch ook ergens vandaan komen als de zon het laat afweten.Das wel interresant, het verhaal van transportkosten is dus ook wel flauwekul. Omdat de stroom van zonnepanelen niet verder komt dan het transormator huisje in de wijk
Transportkosten is een wat verkeerde benaming vrees ik: het transport van stroom is een natuurkundig iets. Dat gebeurt en kost niets. Alleen het medium waar het doorheen moet, in dit geval een kabel door de lucht of door de grond is wel kostbaar en heeft een maximale doorvoer/capaciteit. Denk hierbij eens aan een tuinslang van een kilometer lang, al zet je de kraan wagenwijd open aan de andere kant komt er niets of zeer weinig uit.Das wel interresant, het verhaal van transportkosten is dus ook wel flauwekul.
https://www.telegraaf.nl/financieel...epanelen-gaan-tientjes-per-jaar-extra-betalen
Klanten Eneco met zonnepanelen gaan tientjes per jaar extra betalen
Bezitters van zonnepanelen gaan bij Eneco extra betalen als zij stroom van hun panelen aan deze Rotterdamse energieleverancier leveren. Ze krijgen rond de €70 per jaar extra aan kosten doorberekend.
@petroman , in de straat liggen drie fasedraden en een nuldraad, tot in de woning. Geen 230V kabels. Om een heel zonnepark "op de straat" aan te sluiten, dat lijkt mij geen goed plan. Te veel opwekkingspotentieel en te weinig afname....Dus je wilt een heel zonnepark aansluiten op de "straat" 230V kant ?
Lijkt je dat veilig en stabiel?
En wie gaat dan dat belletje plegen ?
En wat weer vergeten wordt: die zonneparken liggen niet naast of in een woonwijk. Je moet dan dus die 240V ??A, door een 240V kabel naar een woonwijk brengen. Denk dan even aan die openingszin van die video: V=UxI.
Onzinnig idee/voorstel.
De energiereus krijgt dan stroom als de prijs laag of zelfs negatief is, en moet dat dan wegstrepen tegen stroom die in de nacht duur moet worden oopgewekt en geleverd ... De klanten die geen solar hebben die betalen de rekening...Salderen is helemaal geen onzin want de energiereus krijgt gratis stroom. Iets waarvoor het geen produktiekosten heeft !
Het transport is alleen gratis als het stroomnet gratis wordt aangelegd, vernieuwd en onderhouden...De kabels slijten niet zeg je en transport is gratis (natuur wet). En eigenlijk doet de hele straat dus wat dat zonnepark zou doe: invoer aan de 230V kant ! Maar over een veel kortere afstand.
Goed dat je dat nog even noemt: het IS gratis aangelegd ! Met geld van mijn ouders om precies te zijn.De transport is alleen gratis als het stroomnet gratis wordt aangelegd, vernieuwd en onderhouden...
Salderen is helemaal geen onzin want de energiereus krijgt gratis stroom. Iets waarvoor het geen produktiekosten heeft !
Daar heb je zonder meer een punt.Goed dat je dat nog even noemt: het IS gratis aangelegd ! Met geld van mijn ouders om precies te zijn.
Tis maar hoe je het bekijkt denk ik. Ik heb het al eens geschreven: volgens mij was het nooit de bedoeling dat "men" met de energie ging handelen.Maar eerlijk is het in mijn ogen niet.
@petroman , elektrische energie is al van meet af aan iets dat moet worden opgewekt en daarom wordt verhandeld. Alleen de zon gaat voor niets op. Elektriciteit heeft een waarde, afhankelijk van de vraag en het aanbod, en zonnestroom is ook gewoon stroom.Tis maar hoe je het bekijkt denk ik. Ik heb het al eens geschreven: volgens mij was het nooit de bedoeling dat "men" met de energie ging handelen.
Hoog en laag tarief en winst/verlies maken is afkomstig van de "handel".