• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dreutel

Prepper goeroe
Jammer dat wij allemaal "lekker" worden gemaakt met deze topic: JA, in Nederland zijn genoeg stukjes bos te koop, NEE je mag er nergens iets op bouwen. GEEN zandzakkenhuis, GEEN houten woning, GEEN Hobbit house, GEEN BOL......Alleen een inbraakgevoelig, simpel schuurtje voor je gereedschap is toegestaan. DE WET houd dit tegen....Bouwen en hopen dat niemand het ziet? vergeet het maar. Je verrader slaapt niet :((( Nederland = het meest OVER-regelde land van Europa, dus gemeentes slaan je om de oren met verordeningen. De kans dat je alles weer af moet breken is HEEL groot......In mijn gemeente ligt een stukje bos. Redelijk in prijs. Goede bereikbaarheid. Eventueel opgepompt drinkwater niet geschikt voor consumptie i.v.m. oerwater. Na een uitgebreid onderzoek zie ik van de aankoop af, door bovenstaande. Ik werk zelf bij bos en natuurbeheer.

Wat is er mis met "oerwater"?
 

Lady

Prepper
Oerwater ook wel kwel/ wijstwater genoemd is bruin van kleur. Het wordt veroorzaakt door deeltjes ijzer en mangaan die van nature voorkomen in het grondwater.
In sommige delen van Nederland zit het direct aan de oppervlakte. Drinkwaterbedrijven kunnen dit water drinkbaar maken.
Dit water zelf filteren, is een kostbare zaak. Het is ongefilterd geschikt voor planten, als je het ALLEEN op de aarde gooit.
Niet gefilterd, is het NIET geschikt voor mens en dier. :(
 

dimidrie

Senior Prepper
Jammer dat wij allemaal "lekker" worden gemaakt met deze topic: JA, in Nederland zijn genoeg stukjes bos te koop, NEE je mag er nergens iets op bouwen. GEEN zandzakkenhuis, GEEN houten woning, GEEN Hobbit house, GEEN BOL......Alleen een inbraakgevoelig, simpel schuurtje voor je gereedschap is toegestaan. DE WET houd dit tegen....Bouwen en hopen dat niemand het ziet? vergeet het maar. Je verrader slaapt niet :((( Nederland = het meest OVER-regelde land van Europa, dus gemeentes slaan je om de oren met verordeningen. De kans dat je alles weer af moet breken is HEEL groot......In mijn gemeente ligt een stukje bos. Redelijk in prijs. Goede bereikbaarheid. Eventueel opgepompt drinkwater niet geschikt voor consumptie i.v.m. oerwater. Na een uitgebreid onderzoek zie ik van de aankoop af, door bovenstaande. Ik werk zelf bij bos en natuurbeheer.

Hoi @Lady leuk dat je dit forum hebt weten te vinden en je hebt aangemeld, welkom!

Ik vind het juist niet jammer dat we hier 'lekker' gemaakt worden. Het suggereert een beetje dat het draadje ons mooie dingen belooft die uiteindelijk niet waargemaakt zouden worden en dat zie ik toch anders.
Doordat Myronpreps als jonge hond gewoon het lef heeft gehad om een stuk bos te kopen (i.p.v bijvoorbeeld een verroeste en verlaagde 6e hands vw Polo:cool: te kopen) en vervolgens hier verslag doet van zijn eerste stappen als Bosjeskeerl worden we deelgenoot gemaakt van een hele leuke, leerzame en interessante ontdekkingstocht van iemand die gewoon besluit te doen wat hij graag wil, ondanks de beperkingen die dat met zich meebrengt in dit overgereguleerde landje. Hij laat zich niet laat tegenhouden door problemen op papier, maar laat zien dat als jij droomt van een stuk bos in NL dat je dat gewoon kunt kopen en dat je daar heel veel plezier van kunt hebben. En naast heel veel plezier van het hebben van het land leert hij zichzelf ouderwets handgereedschap te gebruiken en op te knappen, leert hij hoe je zo'n perceel moet beheren en oogst ondertussen ook nog aardig wat stook- timmerhout.
Dit draadje maakt mij niet alleen lekker, maar het overtuigd me ook keer op keer van het feit dat als je iets echt graag wilt in het leven, dat je het dan gewoon moet gaan doen!
 

Koolzaad

Elementary prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Oerwater ook wel kwel/ wijstwater genoemd is bruin van kleur. Het wordt veroorzaakt door deeltjes ijzer en mangaan die van nature voorkomen in het grondwater.
In sommige delen van Nederland zit het direct aan de oppervlakte. Drinkwaterbedrijven kunnen dit water drinkbaar maken.
Dit water zelf filteren, is een kostbare zaak. Het is ongefilterd geschikt voor planten, als je het ALLEEN op de aarde gooit.
Niet gefilterd, is het NIET geschikt voor mens en dier. :(

Volgens hem zijn het afgelopen jaar vier paarden overleden door ijzervergiftiging. De dieren hadden jarenlang slootwater met verhoogde ijzergehaltes gedronken in twee polders, in de gemeenten Wijdemeren en Stichtse Vecht. ''Dit zorgt voor stapeling van ijzer in verschillende organen en leidt uiteindelijk tot leverfalen'', zegt Theelen. Hij vermoedt dat tientallen paarden in de regio ijzervergiftiging hebben opgelopen.
Bron: http://www.nu.nl/dieren/4174365/paarden-kunnen-overlijden-drinken-sloot-met-hoge-ijzerwaarde.html
 

Myronprps

Prepper goeroe
Jammer dat wij allemaal "lekker" worden gemaakt met deze topic: JA, in Nederland zijn genoeg stukjes bos te koop, NEE je mag er nergens iets op bouwen. GEEN zandzakkenhuis, GEEN houten woning, GEEN Hobbit house, GEEN BOL......Alleen een inbraakgevoelig, simpel schuurtje voor je gereedschap is toegestaan. DE WET houd dit tegen....Bouwen en hopen dat niemand het ziet? vergeet het maar. Je verrader slaapt niet :((( Nederland = het meest OVER-regelde land van Europa, dus gemeentes slaan je om de oren met verordeningen. De kans dat je alles weer af moet breken is HEEL groot......In mijn gemeente ligt een stukje bos. Redelijk in prijs. Goede bereikbaarheid. Eventueel opgepompt drinkwater niet geschikt voor consumptie i.v.m. oerwater. Na een uitgebreid onderzoek zie ik van de aankoop af, door bovenstaande. Ik werk zelf bij bos en natuurbeheer.

Als je zo de dingen bekijkt word alles ook wel erg negatief. Ik snap alleen je opmerking niet over lekker maken? leg mij dat dat eens uit?

Voor alles in je leven zijn er duizenden redenen om iets niet te doen en datzelfde geld voor het bos er kan een heleboel niet maar er kan een heleboel wel.
Elke keer als ik mijn stukje bos binnenstap voel ik mij verbonden, ik voel mij veilig en helemaal kalm. Ik weet niet of je dat zelf wel eens hebt ervaren? en dan heb ik het niet over lekker rustig op de bank met je favoriete serie op TV nee echt kalm want op dat moment op die plek is alles mogelijk, misschien van de gemeente niet maar achter de kerk poepen mag ook niet maar ook daar ligt enorm veel stront.

Om de zoveel tijd krijg ik zo'n bericht in mijn topic zoals die van jou die je enorm kort kunt samen vatten in: NEE. Als ik dat had gevolgd had ik nu nooit een bos gehad, was ik nooit in aanraking gekomen met allerlei nieuwe kennis en ervaringen en zeker ook mensen. Had ik nu wat meer euro's op de bank dat klopt maar in mijn mening is geld nog altijd een gebruiksvoorwerp en dat heb ik nu gebruikt om er gelukkig van te worden.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
In Nederland wordt het je inderdaad niet makkelijk gemaakt. Waar een wil is (en vaak een bom geld) is veel mogelijk. Ik verdenk instanties bijna van een soort gelegaliseerde smeergeld praktijken. Enfin dat is een andere discussie.

Ik ben ook wel eens (kuch) een "realistische denker" maar ik zie ook zeker wel de voordelen van bijvoorbeeld een stuk bos. En uiteindelijk geldt, als je er gelukkig van wordt, DOEN. En als het tegenvalt, kan je het altijd nog verkopen, toch? Natuur maakt rustig. Je wordt er weer mensch van. Ik moet nu denken aan een bepaalde radio commercial van een outdoor zaak. Als ik in het bos of op de heide loop dan voel ik mij ook connected met de natuur. Laat staan als het je eigen stukje bos is. Fantastisch! Keep up the good work en ik lees vrolijk mee.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Ipv alleen maar de resultaten te plaatsen hier een project vanaf het begin:

011.JPG

De Bijlkop in deze foto gekregen van @Rataplan als een flinke bonk roest. Na vele uren in azijn en flink wat accu's met de staalborstel is die weer in glorie hersteld.
Maar nu de steel, ik heb een tijdje geleden de ruige vorm uitgezaagd met een lintzaag uit een dikke plank. Het probleem is alleen dat de plank enorm dik is dus moet deze smaller gemaakt worden maar voor de lintzaag moet ik wel betalen dus zal ik dit met de schaaf terug moeten brengen. Dus morgen eerst de schaaf werk klaar maken.

Hierna begin ik met de kop, zodra deze past ga ik verder met de steel. Sommigen doen het andersom maar als je de hele steel klaar hebt en je maakt bij de kop een fout waardoor deze niet past ben je heel veel uren kwijt voor niks. Omdat te voorkomen begin ik altijd met de kop.

De steel van de vorige heb ik behandeld met tung olie en wil deze graag proberen met lijnzaad olie.

Ik houd jullie op de hoogte.
 

Myronprps

Prepper goeroe
image.jpeg Vandaag weer een klein halfuurtje bezig geweest, zo blijf je altijd fris en heb je genoeg energie.

Er begint al wat vorm in te komen en de rondingen beginnen zich ook langzaam te laten zien. Het teveel aan hout aan de zijkant heb ik weggeraspt waarschijnlijk aan een kant net iets teveel maar dat zie ik later wel weer. Een fout is makkelijk gemaakt. Nu ik de ruige vorm in de steel heb ga ik beginnen aan de kop, zodra deze past begin ik aan de steel.

Blijft lastig want elke steel is weer anders. Hierom wil ik ook update's geven ipv alleen het eindresultaat zoals je meestal op internet ziet want door het eindresultaat alleen te zien lijkt het zo makkelijk maar dat is het zeker niet de vorige steel is ook pas na een aantal keren goed gegaan en de kans is er dat dat bij deze ook zo is. Ik houd jullie op de hoogte:)
 

Myronprps

Prepper goeroe
@Myronprps je zou voor dit soort werkzaamheden zoiets als hieronder moeten kopen, kan je zowel de kop als de steel veel makkelijker mee vormen.

http://www.voordeelshoponline.nl/Guede-GDS-150-K-Combi-Slijper
Ik doe de dingen liever met de hand:)

Hierdoor bouw ik ook mijn ervaring en kennis op met de hand en meer met gevoel en weet ik zeker dat of ik nou stroom heb of niet ik altijd stelen kan maken/herstellen. Machine's hebben zeker hun waarde begrijp mij niet verkeerd alleen ik heb er heel bewust ervoor gekozen om dingen wat langzamer aan te doen, zeker in een wereld waar alles zo snel mogelijk moet. Plus krijg ik meer gevoel met een steel als ik het met de hand doe. Als ik straks de bijl overhandig van mijn vorige posts zit daar enorm veel van mij in als het ware en met machine's heb ik die band minder.
 

Myronprps

Prepper goeroe
Lesje zelfvertrouwen:

De steel helemaal passend gemaakt en wig erin. Toen moesten er twee metalen wiggen in want dat hoort zo bij een grote bijlkop volgens het internet. Niet dus ik twijfelde en zodra de eerste puntjes van de wig erin gingen had ik het door: er is geen ruimte meer. De wig er nog krap halverwege in gekregen en toen moeten afzagen. Hopelijk blijft het mooi en tja anders weer opnieuw beginnen. Niet super maar alsnog wel een beetje mooi haha. Essen steel met meranti wig.
image.jpeg
 

Myronprps

Prepper goeroe
Kent iemand leuke bijlsteel ontwerpen?

Mooie buigingen bijvoorbeeld maar nog wel praktisch en geen deco bijltjes.
 
Bovenaan