• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

petroman

SHTF Expert
Dat is in december een normaal verschijnsel. Er zijn namelijk mensen die op de peildatum van de belasting: 31 dec, minder geld op hun rekening(en0 willen hebben staan.
Ik heb ook zo'n collega die daar in geloofd.
Alsof de belastingdienst hier niet van weet.
 

marzman

Diehard Prepper
Dat is in december een normaal verschijnsel. Er zijn namelijk mensen die op de peildatum van de belasting: 31 dec, minder geld op hun rekening(en0 willen hebben staan.
Ik heb ook zo'n collega die daar in geloofd.
Alsof de belastingdienst hier niet van weet.

Het maakt niet uit of ze het weten, er zijn gewoon regels voor toeslagen enzo. Je kan bijvoorbeeld de toeslagen die je nu krijgt voor gas en stroom op je rekening laten staan en dan je huursubsidie kwijt raken omdat er te veel op je rekening staat omdat je de eindafrekening nog niet gehad hebt voor gas en stroom.

Ik denk niet dat de geldautomaten hierom verdwijnen. Het zal eerder te maken hebben met de vele plofkraken.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 23553

Doelt waarschijnlijk op deze.brief?
Dit is volgens de rabobank de wet wft om terrorisme en witwassen te voorkomen.

https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betalen-en-ontvangen/veilig-gebruik-contant-geld

Maar het blijft een bijzonder iets je eigen geld pinnen en dan een brief sturen onder de noemer witwassen... ik denk dat deze bank het niet helemaal begrepen heeft....

En zo wordt contant geld stapje voor stapje gecriminaliseerd.

En dan te bedenken dat van overheidswege geadviseerd wordt om in elk geval wat contant geld aan te houden, voor als de stroomvoorziening.
uitvalt of andere SHTF.

Vooralsnog vind ik het een groter risico om veel geld op 1 bankrekening te bewaren. Niet alleen omdat het in die vorm koopkracht verliest door de huidige prijsinflatie, maar ook omdat bij een onvermijdelijk komende financiele crisis de toegang tot je tegoed geblokkeerd of gelimiteerd kan worden, zoals dat tijdens de kredietcrisis in Griekenland en Cyprus gebeurde. Of de bank raakt in problemen en legt beslag op je tegoed: de zgn "bail-in" optie.

Bij een nieuwe financiele crisis heb ik niet zoveel vertrouwen in het deposito garantie stelsel. Het garantiebedrag kan met een pennestreek gewijzigd worden. En sowieso wordt het niet aangepast aan de prijsinflatie. Dus wat koop je er nog voor als de huidige superinflatie uitmondt in hyperinflatie.

Daarom houd ik liever een werkbaar minimum tegoed aan, verspreid over meerdere bankrekeningen, waaronder ook buitenlandse.

Het merendeel houd ik aan in edelmetalen, onroerend goed, bruikbare gereedschappen en een redelijke houdbare voedselvoorraad. En een voorraadje 50 eurobiljetten, die ik opgenomen heb, toen dat nog kon zonder daarover een verklaring af te moeten leggen.
 

Mayo

Prepper goeroe
Wt ik gemist had tot nu toe is dat ze ook in de USA bezig zijn met een eigen digitale munt, oneerbiedig de FedCoin genoemt.
Een beta-test is zelfs al begonnen, las ik in onderstaand artikel (in het engels, sorry)

Fedcoin: It Starts with a Trial Run​


https://mises.org/power-market/fedcoin-it-starts-trial-run

The 12-week PoC (proof of concept) will test a version of the RLN design that operates exclusively in U.S. dollars where commercial banks issue simulated digital money or “tokens” – representing the deposits of their own customers – and settle through simulated central bank reserves on a shared multi-entity distributed ledger.

En ook een sneller betalingssysteem (vergelijkbaar met ons Swift-systeem?):

The US inches closer to a digital dollar–this will increase control over economy & political rivals for America’s elites.​


https://capstonereport.com/2022/08/30/new-fed-payment-system-sets-stage-for-fedcoin/38983/

The Federal Reserve is launching a new, faster payment system that will modernize how financial institutions move money. The 1970s Automated Clearing House (ACH) might soon find itself a dinosaur as the Fed launches FedNow—a rapid system that the Wall Street Journal reports could set the stage for a digital dollar.
According to the WSJ, “The extent to which FedNow is successful could help determine whether the Fed decides to move forward with a central bank digital dollar over the coming years. Unlike private cryptocurrencies such as bitcoin, a Fed-issued central bank digital currency would be backed by the U.S. central bank, just like the Fed backs physical currency.”
 

PBear

Mankinds only hope
Wt ik gemist had tot nu toe is dat ze ook in de USA bezig zijn met een eigen digitale munt, oneerbiedig de FedCoin genoemt.
Een beta-test is zelfs al begonnen, las ik in onderstaand artikel (in het engels, sorry)

Fedcoin: It Starts with a Trial Run​


https://mises.org/power-market/fedcoin-it-starts-trial-run

The 12-week PoC (proof of concept) will test a version of the RLN design that operates exclusively in U.S. dollars where commercial banks issue simulated digital money or “tokens” – representing the deposits of their own customers – and settle through simulated central bank reserves on a shared multi-entity distributed ledger.

En ook een sneller betalingssysteem (vergelijkbaar met ons Swift-systeem?):

The US inches closer to a digital dollar–this will increase control over economy & political rivals for America’s elites.​


https://capstonereport.com/2022/08/30/new-fed-payment-system-sets-stage-for-fedcoin/38983/

The Federal Reserve is launching a new, faster payment system that will modernize how financial institutions move money. The 1970s Automated Clearing House (ACH) might soon find itself a dinosaur as the Fed launches FedNow—a rapid system that the Wall Street Journal reports could set the stage for a digital dollar.
According to the WSJ, “The extent to which FedNow is successful could help determine whether the Fed decides to move forward with a central bank digital dollar over the coming years. Unlike private cryptocurrencies such as bitcoin, a Fed-issued central bank digital currency would be backed by the U.S. central bank, just like the Fed backs physical currency.”

Het schijnt dat het bankssysteem in fr VS behoorlijk achter loopt tov wat we on NL gewend zijn. Er wordt nog met cheques gewerkt. Een systeem dat in NL uitgestorven is..
Wereldwijd zijn veel Centrale Banken bezig met CBDCs. Mij lijkt de mogelijkheid van programmeerbaar geld en CO2 budgettering eerder in het belang van de rijke elites dan voor de gewone burger.
 

Mayo

Prepper goeroe
Wat in de VS wél al ingeburgerd is is dat toeslagen en bv geld dat mensen als extra kregen tijdens Corona, op een speciaal betaalpasje gestort wordt, waarmee je alleen bij bepaalde winkels kunt betalen.
Klinkt in mijn oren heel erg als 'programmeerbaar geld' 😠
De stap naar een digitale munt is dan naar mijn idee min of meer al gemaakt of in ieder geval veel makkelijker :(
 

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat dat alleen maar gedaan is zodat het geld niet ergens anders voor gebruikt wordt.
Maar goed je kan ook bedenken dat corona bedacht is om extra betaalpasjes uit te geven.
 

Mayo

Prepper goeroe
Ik denk dat dat alleen maar gedaan is zodat het geld niet ergens anders voor gebruikt wordt.
*
Dat is nou juist de definitie van 'programmeerbaar geld': de overheid bepaald waar je je geld aan uitgeeft.
Dit wordt gezien van een van de mogelijke 'gevaren' van de digitale euro
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben zo weinig mogelijk contanten thuis. Wel iets voor als er een tijdelijke dip zit in de economie, maar als er structureel iets mis gaat heb je er hoogstens iets aan om vliegtuigjes van te vouwen of je kachel aan te maken. Het is zelfs niet geschikt om op te eten of om je gat mee af te vegen. Dus ik doe als @PBear met zijn gereedschappen en houdbaar voedsel. IK ga er dan maar van uit dat er tegen die tijd ook geen overheid meer is die nog iets van me wil vangen, want hoe zouden ze het moeten innen? :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Dat is nou juist de definitie van 'programmeerbaar geld': de overheid bepaald waar je je geld aan uitgeeft.
Dit wordt gezien van een van de mogelijke 'gevaren' van de digitale euro
Tsja, blijft maar net wat je erachter zoekt.

Ga jij een bedelaar nog een euro geven als je weet dat hij/zij er drugs of drank van gaat kopen?
Of geef je sneller en makkelijker als je weet dat jouw geld alleen maar bij appie ingeleverd kan worden voor calorie rijk voedsel?
 

Roel

Mankinds only hope
Ga jij een bedelaar nog een euro geven als je weet dat hij/zij er drugs of drank van gaat kopen?
Of geef je sneller en makkelijker als je weet dat jouw geld alleen maar bij appie ingeleverd kan worden voor calorie rijk voedsel?
Die bedelaar krijgt z'n euro. Of hij/zij er nu eten voor wil kopen of niet.
Een borreltje op z'n tijd zal voor een bedelaar m/v ook niet een straf zijn. :)
 

PBear

Mankinds only hope
Die bedelaar krijgt z'n euro. Of hij/zij er nu eten voor wil kopen of niet.
Een borreltje op z'n tijd zal voor een bedelaar m/v ook niet een straf zijn. :)
Ik geef er de voorkeur aan wat voedsel te kopen aan bedelaars, die je nogal eens nabijde ingang van een supermarkt aantreft. Ik denk niet dat het geven van geld aan een bedelaar, die tevens alcoholist is, hulp is, maar diensprobleem eerder continueert. Ook geld geven aan bedelende kinderen vind ik niet zo'n goed idee. Die worden soms door ouders de straat op gestuurd om te bedelen en blijven zodoende weg uit school. Het lijkt me betere hulp om ze van wat voedsel te voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: will

joepmeloen

Prepper goeroe
Dat is nou juist de definitie van 'programmeerbaar geld': de overheid bepaald waar je je geld aan uitgeeft.
Dit wordt gezien van een van de mogelijke 'gevaren' van de digitale euro

Overheid kan er ook voor kiezen helemaal niets te geven... maar goed dan moeten ze ook maar geen belasting komen heffen.
 
Bovenaan