• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

martin

Mankinds only hope

Heel leuk maar het probleem zit niet in het krijgen van contant geld maar in het aannemen van contact geld.

Als je het contante geld nergens meer kunt uitgeven dan loopt je alsnog vast.
Nu ben ik overigens helemaal geen tegenstander van betalen met ideal/contactloos maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen nog steeds lastig kan zijn. Dat probleem is over 1 generatie ook opgelost.
 

phtvs

Sysop
Admin
Heel leuk maar het probleem zit niet in het krijgen van contant geld maar in het aannemen van contact geld.

Daar is de wetgeving ook duidelijk over. Cash geld is een wettig betaalmiddel en dient dus ook aangenomen te worden. Nu begrijp ik voor winkels best dat het goedkoper, veiliger en makkelijker is om geen cash aan te nemen maar ik denk als je naar de rechter gaat omdat ze geen cash betaling willen accepteren dat je dan dikke kans hebt om die zaak te winnen.

Ik begrijp alleen niet dat de politiek niet ingrijpt en duidelijker is naar de winkels toe dat het een no-go is om geen cash te accepteren.
 

PBear

Mankinds only hope
Daar is de wetgeving ook duidelijk over. Cash geld is een wettig betaalmiddel en dient dus ook aangenomen te worden. Nu begrijp ik voor winkels best dat het goedkoper, veiliger en makkelijker is om geen cash aan te nemen maar ik denk als je naar de rechter gaat omdat ze geen cash betaling willen accepteren dat je dan dikke kans hebt om die zaak te winnen.

Ik begrijp alleen niet dat de politiek niet ingrijpt en duidelijker is naar de winkels toe dat het een no-go is om geen cash te accepteren.

Naar ik begrepen heb, is er tot op heden geen verplichting cash geld aan te nemen voor een betaling. Het zou mooi zijn als wettelijk wordt vastgelegd, dat het wèl verplicht wordt, en dan óók dat daarvoor geen kosten voor in rekening gebracht mogen worden.
 

Candyman

Diehard Prepper
Heel leuk maar het probleem zit niet in het krijgen van contant geld maar in het aannemen van contact geld.

Als je het contante geld nergens meer kunt uitgeven dan loopt je alsnog vast.
Nu ben ik overigens helemaal geen tegenstander van betalen met ideal/contactloos maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen nog steeds lastig kan zijn. Dat probleem is over 1 generatie ook opgelost.

Zou kunnen maar ik zie de weestand tegen een contantgeldloze samenleving steeds meer toenemen.
De rijen bij de bemande kassa's worden steeds langer terwijl de onbemande zelfscan kassa's leeg blijven.
Dat heeft niet zo zeer met generaties te maken maar meer met mensen die de automatisering niet zien zitten.
Nog een paar storingen en de rijen bij de bemande kassa's zullen alleen maar groeien.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Zou kunnen maar ik zie de weestand tegen een contantgeldloze samenleving steeds meer toenemen.
De rijen bij de bemande kassa's worden steeds langer terwijl de onbemande zelfscan kassa's leeg blijven.
Dat heeft niet zo zeer met generaties te maken maar meer met mensen die de automatisering niet zien zitten.
Nog een paar storingen en de rijen bij de bemande kassa's zullen alleen maar groeien.
Ik denk dat het per saldo mijn persoonlijke achterhoede gevecht is maar ik vertik het om met de zelfscanner door de supermarkt te lopen.
Allereerst heb ik het gevoel dat je per definitie verdacht bent, hetgeen zich vertaalt in de steekproefsgewijze controles.
Maar nog veel belangrijker vind ik het feit dat op deze manier wederom arbeidsplaatsen verdwijnen.
 

martin

Mankinds only hope
Maar nog veel belangrijker vind ik het feit dat op deze manier wederom arbeidsplaatsen verdwijnen.

tja, mis jij die liftjongens ook nog steeds als je met de lift naar de 12 verdieping van een gebouw ga?
Mis jij de kolenboer?
De SRV man?
De telefoniste die jouw telefoongesprek ging doorschakelen na een vriendelijk goedemorgen/middag ?
 

JJ&A

Diehard Prepper
tja, mis jij die liftjongens ook nog steeds als je met de lift naar de 12 verdieping van een gebouw ga?
Mis jij de kolenboer?
De SRV man?
De telefoniste die jouw telefoongesprek ging doorschakelen na een vriendelijk goedemorgen/middag ?
Een klein stukje Of topic antwoord voor @martin

Ja die tijd was veel leuker, en veel menselijker, buren hielpen elkaar nog het was meer een samenleving met zorg voor elkaar.
Een vriendelijke begroeting een fijn praatje met elkaar maken, de mensen leefden ook meer buiten op straat was het vaak gezellig, nu zijn ze bezeten van hun telefoontjes, de kinderen van nu kennen de ouders met hun telefoon voor de neus, stil zwijgend, leren ook pas later woordjes en praten.

Nee liever de oude tijd weer terug van Ot en Sien, en een zijn met de natuur.

Wat ons tegen de borst stuit, dat je koopgedrag steeds meer gevolgd kan worden net als het internet activiteiten.
Wij betalen niet heel vaak met onze betaal pas, laten op de bank net genoeg staan om de vaste rekeningen te betalen, en als we plots moeten vertrekken, niet dat we kapitalen in huis hebben.


On Topic.
Het past ook wel bij een prepper
dat hij altijd betaal middelen achter de hand houd, voor mocht er wat gebeuren dat je toch kan betalen, wij staan ook nooit op rood, of hebben schulden, liever nog de buikriemen aan trekken in moeilijke tijden, die wij zeker hebben gekend.

En we hebben te weinig geld achter de hand, om het in goud om te zetten of parelen, als betaal middel in onvoorspelbare moeilijke tijden, het helemaal niet om daar mee brandstof te betalen, of voedsel.
Ja brandstof moet je wel vaak met een betaalpas vergoeden, of je snijd je zelf in de vingers als je daar voor steeds een stuk moet rijden om een bemande brandstof station op te zoeken.

Nee wij zijn blij dat we nog steeds met contant geld kunnen betalen wij zien daar nog steeds de grootste voordelen in.

Lang leve het contant geld. :thumbup: :cool:
 

martin

Mankinds only hope
Word jij al in de gaten gehouden?

Dat was een heel interessante link, bedank voor het delen.

Ik dacht eerst "ze moeten niet zo zeuren" maar dit gaat echt veel te ver.
Dit is dus typisch hoe lui de overheid is. Ze verzinnen een wet die je nooit goed kan handhaven (want te duur om mensen in dienst te nemen) dus dan maar werken met een "algoritme" van het niveau ChatGPT.
Als je als crimineel weet wat het criteria is (en de grote crimineel die weet dat) dan ben je dus een systeem aan het uitwerken wat nooit zal werken.
Dit kun je vergelijken met het toeslagenschandaal, komt op hetzelfde neer.

Dus wat hebben we nu uit het filmpje geleerd?
Dat je dus het algoritme voor moet zijn en nooit in 1 klap een ongebruikelijke transactie moet maken want dan gaan de alarmbellen af. Wil je het spaargeld van 40.000 euro opnemen, helaas zal je dit dan ruim van te voren moeten plannen en dit over 2 jaar moeten gaan uitsmeren. Stel je bent een crimineel en je moet 100.000 euro verplaatsen? dan koop je gewoon een huis en iemand anders verkoopt dat huis 2 weken later. Het algoritme zal het niet in de gaten hebben en de crimineel heeft nog wel iets van 100 andere truken in zijn hoge hoed zitten.
 

wildemossel

Diehard Prepper
Ik heb t gezien! Zelfs in de woestijn. Allé terroristen gebruiken dioximonowaterstof. Dit moet ogenblikkelijk wereldwijd verboden worden!! Levensgevaarlijk voor de veiligheid :fluit:
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik begrijp het wel, als je met een tientje betaald, voor een pak melk krijg je een briefje van 5, een twee euro, 50 cent en nog iets terug. Zo word je portemonnee wel heel snel heel zwaar (wat opzich wel fijn is) maar de meeste waarde zit in het papier. Die losse stuivers geef je niet zo heel snel opnieuw uit, sterker nog die belanden bij mij in een potje en als doe vol is dan kan ik het bij dr plaatselijke slager omwisellen voor briefjes. Hij blij ik blij en begin weer opnieuw. Als iedereen dat zo zou doen dan is contant geld net zo handig als pinnen...
Maar weinig mensen die het zo doen waardoor de portemonee (als iemand dat nog heeft) gelijk blijft aan gewicht... damn phones.
 

Candyman

Diehard Prepper
Zo doe ik het ook 😄
Maar dan bij bijna al het muntgeld wat ik bij grote bedrijven krijg.
Bij de kleine ondernemers lever ik het weer in.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al jaren niet meer cash betaald heb. Ik kreeg in 2020 een briefje van 10 euro en dat zit nog steeds in mijn portemonnee naast 2,25 aan muntgeld. Wel heb ik al jaren ook een paar briefjes van 50 en van 20 euro bij me als noodgeld, maar dit nog niet nodig gehad.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
En dan ben ik wel weer benieuwd hoe dit gebeuren in Dordrecht past in de "afspraken" waarmee de rijksoverheid schermt op haar website.

Gaat contant geld verdwijnen?​


Contant geld gaat niet verdwijnen. Het is belangrijk dat u met contant geld kunt blijven betalen. Daarom maakt het kabinet afspraken met banken en winkeliers.

Betalen met contant geld belangrijk​


De mogelijkheid om te betalen met contant geld is belangrijk. Vooral mensen uit kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen met een beperking, gebruiken contant geld om te betalen. Dit moet ook in de toekomst mogelijk blijven. Daarnaast is contant geld de enige betaalmogelijkheid als er een storing is en u niet met uw pinpas kunt betalen.

Afspraken over contant geld​


Er moeten genoeg winkels zijn waar u met contant geld kunt betalen. Maar winkeliers mogen contant geld weigeren. Het kabinet moedigt winkels en bijvoorbeeld gemeenten aan om contant geld te blijven accepteren. Hiervoor zijn gesprekken met onder andere gemeentes, banken, winkeliers en organisaties die opkomen voor kwetsbare groepen. In 2022 spraken zij af ervoor te zorgen dat contant geld ook in de toekomst voor iedereen bruikbaar blijft.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/beschikbaarheid-contant-geld
 

Candyman

Diehard Prepper
Je zou bijna denken dat de overheid niet helemaal eerlijk is en zulke dingen alleen maar zegt om niet te veel onrust te krijgen onder de bevolking.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De overheid heeft een slecht "track record" als het over nakomen van afspraken aankomt.

Het Fiscaal nummer werd ingevoerd, met de belofte dat het alléén voor belastingaangiften gebruikt zou worden.
Dat werd daarna Sociaal Fiscaal nummer, met de belofte dat het alléén voor belatingzaken en uitkeringen gebruikt zou worden. Die afspraak werd geschonden met de invoering van het Burger Service Nummer, dat inmiddels te pas en te onpas vereist is, zelfs bij commerciële bedrijven, zoals banken, die op hun beurt de politietaak van opsporing van witwastransacties toegeschoven heeft gekregen, gefinancierd door hun onschuldige klanten. Die bijkomende kosten van het eleltronisch geldverkeer worden nu aan ons doorberekend, omdat het contant geldverkeer "zo duur is geworden voor de banken".
Hadden ze daar in het verleden dan geen last van?

Nu geven behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst, maar in G20-verband is al besloten dat CBDC's er moeten komen. En dat zie ik als de opvolger van contant geld zodra het huidige financiëel systeem instort, wat gezien de schuldenpositie van de aangesloten landen onvermijdelijk is.

In dit verband zie ik ook de "proef" in Dordtrecht met het afschaffen van contante betalingen, en het frequente falen van de "geldmaat" om contanten te kunnen opnemen.
Dit is typisch zo'n proef die bij voorbaat "geslaagd" is.
Een volgend opstapje naar de invoering van fe CBDC.

Daarom houd ik mijn reserve o.a. in goud en zilver aan, al zal de overheid, als de CBDC er eenmaal is, het zo moeilijk mogelijk maken dat in te wisselen.
Nu ik om logistieke redenen in de afgelopen maanden geen edelmetaal kon inkopen, heb ik wat ongebruikt spaargeld in bitcoin omgezet. Tot dusver met gunstig resultaat, wat de afgelopen weken gaat de koers ervan fors omhoog.

Maar ook bitcoin heeft zijn risico's, afgezien van de fors fluctuerende koersen. Nu het er naar uit ziet dat bitcoin future beleggingen worden toegestaan, die het mogelijk maken bitcoin te verkopen die je niet hebt, ligt het gevaar van koersmanipulatie op de loer, zoals dat ook bij edelmetalen en andere grondstoffen gebeurt.
Daarmee krijgen ook overheden en sterker greep op de koers van de bitcoin, wat waarschijnlijk bij de invoering van de CBDC benut gaat worden door Centrale Banken, die meer vingers in de pap hebben dan de overheid zelf en die naar believen fiat-geld kunnen "bij printen". Met dat geld kunnen ze de bitcoinmarkt op elk gewenst moment destabiliseren.

Maar contant geld blijf ik zo lamg mogelijk gebruiken, uit privacy overwegingen.

Het zal een hele kunst zijn je spaargeld zodanig gespreid te investeren, dat de koopkracht ervan niet ondermijnd wordt. Duurzame gebruiksgoederen kopen en houdbare voedselvoorraad - die door inflatie alleen maar in prijs toenemen, is ook een mogelijkheid, en die zijn een stuk moeilijker te belasten.
 
Bovenaan