• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al jaren niet meer cash betaald heb. Ik kreeg in 2020 een briefje van 10 euro en dat zit nog steeds in mijn portemonnee naast 2,25 aan muntgeld. Wel heb ik al jaren ook een paar briefjes van 50 en van 20 euro bij me als noodgeld, maar dit nog niet nodig gehad.
Hoi @phtvs
Wij juist het tegen overgestelde.
Wij gebruiken ons betaal pasje vrijwel alleen met brandstof tanken en pinnen (geld) opnemen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Buiten dat koop ik vij weinig in een winkel. Meeste is import uit China en anders de goedkoopsge gunstigste webwinkel waar iets het goedkoopst is, inclusief de boodschappen.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij betalen eigenlijk alles, voor zover mogelijk, contant. Webshops is uiteraard een uitzondering...
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wij betalen eigenlijk alles, voor zover mogelijk, contant. Webshops is uiteraard een uitzondering...

Beste @Roel
Via het Internet spullen kopen hebben we ook nog maar een paar keren gedaan,
nog geen tien keer.

En via de bank worden er ook maar een paar bedrijven betaald.

Wij hopen dat we ons leven lang met contact geld kunnen blijven betalen. :thumbup: 👍🤹‍♂️
En deze taal zijn we ook niet machtig 🉐㊙️㊗️🈴🈵🈹🈲🥳
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens aan, ze hebben weer wat nieuws gevonden om ons op te warmen voor uitsluitend elektronisch geld.
Deze keer wordt de groene kaart getrokken:

Gebruik bankbiljet belast milieu evenveel als acht kilometer autorijden

Amsterdam - De jaarlijkse impact van het gebruik van Europese bankbiljetten op het milieu is per persoon even groot als een rit van acht kilometer met de auto, of 0,01% van de gemiddelde totale milieu-impact van de consumptie van een Europeaan. Dat blijkt uit een studie van de Europese Centrale Bank (ECB).
De zwaarste belasting voor het milieu komt uit het energieverbruik van geldautomaten.

bron: https://www.telegraaf.nl/financieel...milieu-evenveel-als-acht-kilometer-autorijden

[mod]citaat ingekort ivm forumregels mbt copyrights/citeren[/mod]
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Kijk eens aan, ze hebben weer wat nieuws gevonden om ons op te warmen voor uitsluitend elektronisch geld.
Deze keer wordt de groene kaart getrokken:

Gebruik bankbiljet belast milieu evenveel als acht kilometer autorijden

Amsterdam - De jaarlijkse impact van het gebruik van Europese bankbiljetten op het milieu is per persoon even groot als een rit van acht kilometer met de auto, of 0,01% van de gemiddelde totale milieu-impact van de consumptie van een Europeaan. Dat blijkt uit een studie van de Europese Centrale Bank (ECB).
De zwaarste belasting voor het milieu komt uit het energieverbruik van geldautomaten.

bron: https://www.telegraaf.nl/financieel...milieu-evenveel-als-acht-kilometer-autorijden

[mod]citaat ingekort ivm forumregels mbt copyrights/citeren[/mod]

Diesel, benzine, waterstof, lpg, electrisch, met airco aan of uit, gewicht, banden, schoonmoeder mee of niet, wegdek, berg-op/af... wat voor auto telegraaf, kom op, ik wil het weten want geen abbo.

Wat kost electroniscjh bankieren aan kilometers?
Het apparaat, de stroom, database, website van de bank. Plastic betaalpas...

kom op telegraaf zeg je A, moet je ook B zeggen.
 

PBear

Mankinds only hope
Met mijn verwachting dat de Euro het einde van 2023 niet zou halen, zat ik er grondig naast. Het is 2024 en de euro is er nog, weliswaar gestaag aan koopkracht inleverend.

Dat had wellicht anders kunnen lopen als de FED - de centrale bank van de Verenigde Staten - geen konijn uit de hoge hoed had weten te toveren om een domino-effect van omvallende banken in maart 2023 te stoppen met behulp van hun garantstelling dat die banken het staatsschuldpapier als dekking voor hun reserves, voor de nominale waarde bij de FED konden belenen.
Dat schuldpapier was door de drastisch opgekrikte FED-beleidsrente om de prijsinflatie af te remmen, zodanig in waarde gedaald, dat de meeste banken technisch failliet waren.
Instorting van het bankensysteem in de VS zou de trigger zijn geweest voor een wereldwijde banken- en valutacrisis, die de euro vast niet zou overleven.

De weliswaar verminderde inflatie in 2023, is daarmee overigens geenszins bedwongen, lijkt mij: De FED heeft namelijk ruim 100 miljard dollar "bij moeten printen" om de banken tijdelijk te redden van failissement en die toename in geldhoeveelheid brengt na verloop van tijd weer nieuwe prijsinflatie teweeg, zij het minder dramatisch dan hun programma's met QE - quantitatieve verruiming - dat na de kredietcrisis van 2008 en looncompensaties bij de Covid-19 crisis deden.

Dat de fiat-valuta als o.m. US dollar en Euro flink aan koopkracht verloren hebben werd eind 2023 zichtbaar in een fors gestegen prijs van bitcoin en goud - in weerwil van manipulatie geïnstigeerd door de FED om de goudprijs te drukken. Op de website www.gata.org kan je daar meer over lezen.


Wellicht gloort er wat hoop and de horizon voor de verstokte gebruikers van contant geld, die zich met hand en tand verzetten tegen het uitfaseren ervan.

De cijfers over het gebruik van cash betalingen uit 2022 in Groot Brittanië die bekend werden gemaakt in het laatste kwartaal van 2023, duiden er op dat er in tegenstelling met voorgaande jaren betalen met contanten in populariteit met zo'n 7 procent is toegenomen.
Een kentering dus, ten gunste van contante betalingen, ondanks de druk vanuit banken, overheidsintellingen en detailhandel in toenemende mate werd en wordt uitgeoefend om contanten in de ban te doen.

Onderstaand artikel dat op 31-12-2023 verscheen op ZeroHedge gaat daar uitgebreid op in:

https://www.zerohedge.com/geopolitical/small-slivers-hope-global-war-cash

Zwitserland lijkt van plan het betalen met contant geld in hun grondwet vast te leggen. Lidstaten van de EU mogen datzelfde niet meer doen zonder toestemming van de Europese Commissie, die juist hun CBDC's wil invoeren om contant geld op termijn te vervangen en daarmee de controle krijgt over alle uitgaven en koopkracht van alle Euro-burgers.
 

phtvs

Sysop
Admin

PBear

Mankinds only hope

Zo schrijdt de oorlog tegen contant geld voort en worden we als schapen naar de slachtbank van de CBDC's geleid. Ik weet niet of het in Duitsland en Polen ook geïmplemeteerd gaat worden. In Duitsland mag je sinds 2020 voor hooguit 2.000 euro in contanten edelmetaal kopen.
In de Filipijnen heb ik nog niet van zulke snode plannen vernomen. Ik verwacht het daar voorlopig niet, omdat de meeste inwoners geen bankrekening hebben en daardoor niet zo gemakkelijk gedwongen kunnen worden hun contant geld op te geven.
 

Flos

SHTF Expert
Vandaag is bekend gemaakt hoeveel cash geld je thuis mag hebben in België. In 2024.
Daar zijn waarde bons en zelfs cadeau bonnen inbegrepen.
Ik schrok er van hoe weinig het is.
Voor een alleenstaande is dat 653€.
Voor een wettelijke vast gelegd kopper is 1306€
 

PBear

Mankinds only hope
Het ligt iets genuanceerder.

Heb je meer dan de genoemde contanten in huis dan moet je dit opgeven bij de belastingaangifte. Daaronder dus niet.

Heeft niets te maken met hoeveel contant geld je in huis zou mogen hebben. (=ongelimiteerd.)

Geldt dat "in huis" per huis, of voor alle huizen gezamelijk, ook als je miet op elk adres ingeschreven staat? :lol:
 

Hermanusb

Diehard Prepper
tja.

onze overheid (belastingdienst) wil totale zicht op alle financiën.
stel je voor dat je 20 K in huis hebt liggen. foei.

het draait om controle.
daarom moest ik 45 jaar geleden al een bankrekening openen want ik mocht geen salaris ontvangen in een bruine envelop.
 

PBear

Mankinds only hope
tja.

onze overheid (belastingdienst) wil totale zicht op alle financiën.
stel je voor dat je 20 K in huis hebt liggen. foei.

het draait om controle.
daarom moest ik 45 jaar geleden al een bankrekening openen want ik mocht geen salaris ontvangen in een bruine envelop.

De overheid c.q. belastingdienst kan dat wel willen, maar de praktijk gaat niet altijd zoals de overheid wil. ;)
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ze spreken specifiek in huis hebben van het geld,
ha dan kan je het nog altijd begraven en gedoseerd uitgeven.
 

Roel

Mankinds only hope
Ga er maar vanuit dat contant geld gaat verdwijnen.
Daarna komen er straffen op het ruilen van spullen, want dat is immers niet te controleren.... :(
 

martin

Mankinds only hope
Daarna komen er straffen op het ruilen van spullen, want dat is immers niet te controleren....

Dat vraag ik me af. Ik heb ooit een poging gedaan om te zoeken waar de grens zou liggen, maar ik heb hier niks concreets over kunnen terugvinden.

@Stuudje , weet jij hoe dit zit?
(simplificatie modus aan)
Stel ik heb (ik noem maar wat) 100 stukken kaas.
En stel (ik noem nog maar wat) jij hebt 100 konijnen voor de slacht.
En @Roel blijkt een prima visser te zijn en heeft nog iets van 100 zeebaarzen gevangen.
En stel dat we "met gesloten beurs" dit met elkaar zouden gaan ruilen
Op welk moment zou dit fout zijn?
En stel dat we er nog een stuk of 100 extra mensen bij zouden betrekken.
Op welk moment zou dit fout zijn?
En stel dat we ipv voedsel over zouden gaan tot het verlenen van diensten?
Ik snap dat (indirect) hier het compleet economisch systeem op gebaseerd is. Maar waarom zou ik niet gewoon het ene mogen ruilen met het andere. Ik begrijp dat geld de tussenvorm is van ruilhandel. Maar wat zou er mis zijn als @Roel mij 40 uur zou helpen met het bouwen van een schuur, en ik heb 40 uur zou helpen met het plaatsen van zonnepanelen (en stiekem een meshtastic module op zijn dak) met een gesloten beurs?
 
Bovenaan