• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Precies, zakelijk ruilen maar dan wel BTW moeten betalen...of vriendendienst...dat laatste heeft nog wel tot rechtszaken geleid, want daar kan heel wat misgaan.

Daarnaast heb je het LETS systeem, lokale ruileconomie. Een ruilkring of lokale ruileconomie is een economie die is gebaseerd op directe of indirecte ruilhandel. In een ruilkring ruilen de deelnemers goederen en diensten met elkaar, zonder dat daar geld voor wordt betaald. Daarmee krijgen oude spullen vaak een nieuw leven. Door gebruik van een virtuele munteenheid krijgen de deelnemers die spullen of diensten ontvangen toch het gevoel dat zij er iets tegenover zetten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lokale_ruileconomie

In crisis en oorlogstijd komen daar noodwetten bij.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Precies, zakelijk ruilen maar dan wel BTW moeten betalen...of vriendendienst...dat laatste heeft nog wel tot rechtszaken geleid, want daar kan heel wat misgaan.

Daarnaast heb je het LETS systeem, lokale ruileconomie. Een ruilkring of lokale ruileconomie is een economie die is gebaseerd op directe of indirecte ruilhandel. In een ruilkring ruilen de deelnemers goederen en diensten met elkaar, zonder dat daar geld voor wordt betaald. Daarmee krijgen oude spullen vaak een nieuw leven. Door gebruik van een virtuele munteenheid krijgen de deelnemers die spullen of diensten ontvangen toch het gevoel dat zij er iets tegenover zetten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lokale_ruileconomie

In crisis en oorlogstijd komen daar noodwetten bij.
Bij die BTW verrekening krijg ik toch een akelig gevoel. Nu zullen diverse zaken wel onder vrijstellingen vallen denk ik, maar even vanuit het principe dat e.e.a. kennelijk in onze belastingaangiftes moet...

Het zou zomaar kunnen dat velen onbewust wetsovertreder zijn. Stel dat ik jarenlang de tuin onderhoud voor mijn buurman, en hij helpt mij al jaren bij kluswerk in huis. Zou men het in werkuren omrekenen dan zijn het vast duizenden Euro's per jaar. En plotsklaps, zijn we "crimineel" bezig, omdat het niet is aangegeven. Mijn idee is dan meer een "waar bemoeien ze zich mee"?!

Ergens, klopt het niet. De gedachte achter "Belasting Toegevoegde Waarde" mag dan nog wel enigszins hout snijden, maar is wel met een hamer op een mug jagen.
En bovendien, wat heeft de staat te maken met de waarde die een ander meent te moeten geven aan zijn/haar product? En met een "gesloten beurzen" tussen bekenden en vrienden?

Ik koop al jarenlang prima spijkerbroeken bij Van Cranenbroek, en meer dan €15 ben ik er doorgaans niet aan kwijt, echt. Daarin zit dan zo'n €2,60 aan BTW.

Stel een winkelier koopt een partij spijkerbroeken voor €15 elk uit Maleisië. Dat spul wordt op de stoep geleverd en invoerrechten zijn betaald. Hij legt ze in de winkel voor €60 excl. BTW, en binnen een paar weken is alles verkocht. Per spijkerbroek heeft hij grofweg besteed: 2 minuten aan inkoop, 5 minuten aan ontvangst en in de winkel en het magazijn leggen, 2 minuten aan afrekenen, plus de kosten voor een ligplaats van drie weken in zijn winkel of magazijn. Veel meer dan 1/6 bruto uurloon is er dan in NL niet "toegevoegd aan waarde", stel €10 totaal.
En voor die spijkerbroek moet ik dan €60 betalen, waarin dat tientje aan werkzaamheden al ruimschoots zijn vergoed, plus nog eens €12,60 aan BTW er bovenop.

Ik betaal dan in die winkel €10 meer aan BTW dan voor feitelijk dezelfde spijkerbroek bij Van Cranenbroek.

Wat verantwoordt nu eigenlijk die BTW? De winkelier krijgt het niet en heeft zijn moeite bovendien al in de netto prijs verrekend. Hij betaalt omzetbelasting, en dat is precies het BTW bedrag. De koper betaalt dan €10 meer aan de omzetbelasting voor de duurdere winkelier, voor hetzelfde product. En dat terwijl die alle kosten en winst al in het nettobedrag had verrekend. Dat verschil is vreemd. Ondanks de 21% BTW is het toch een ongelijk belasten van kopers, afhankelijk van alleen de waarde die een gek aan hetzelfde product toekent.

De klant is dan de dupe, en betaalt zo dus feitelijk dubbel voor "de toegevoegde waarde" van geleverde diensten en producten. In het netto bedrag en in de BTW.

Natuurlijk moet er belasting worden geheven want de staat heeft ook wel het een en ander te bekostigen. Simpel geredeneerd, zou het eigenlijk bij loonbelasting moeten blijven. Ieder betaalt dan belasting over het inkomen, en over en sluiten. De staat heeft haar geld en wij ook.
Tja, stel dat wij dan alleen 37% aan loonheffing zouden betalen. We hielden dan 63% van het inkomen over om netto te besteden! Geen BTW meer!🤪

Even met de 21% BTW grofweg geredeneerd, houden wij nu maar 42% van ons inkomen over om netto te besteden. En dan hebben we het nog niet gehad over de 46,5% accijns op benzine, de accijns op gedestilleerd (hik), de WOZ, waterschapsheffing en verontreinigingsheffing, en zo. Maar, toegegeven, ook niet over 9% BTW op levensmiddelen.

Ach, stel dat alle belasting op alleen het inkomen zou worden geheven... Haha, dan zouden we wellicht zo'n 25-30% van het loon overhouden. Toch, zou er dan iets voor te zeggen zijn, want de enorme uitgaven van het rijk zouden meteen zichtbaar zijn, en dat zou wellicht tot verstandiger bestedingen en besparingen leiden.

Wat de belasting op bezit betreft, zoals het contante maar ook girale geld, en huis inventaris, auto, beleggingen en onderbroeken en sokken... Eigenlijk is dat van de zotte. Van het weinige dat er netto overblijft in het loonzakje, kopen we zaken en betalen belasting, en dan betalen we daarover nogeens belasting, ieder jaar weer. Wat heeft een belastingdienst met onze bezittingen te maken?!,😉 Blijf eraf... zou ik zeggen.

Ook wel apart is, wat de inflatie en belastingen doen met onze bezittingen (ook contant geld) over een periode van 30 jaren. Er blijkt dan maar zo'n 20% van de oorspronkelijk verdiende waarde over te zijn.

"Van de euro die onze hardwerkende Nederlander op zijn 45ste bruto verdient, houdt hij na 30 jaar in koopkrachttermen nog maar 81,4 cent over (namelijk 0,58, maal 1,018 tot de macht 30, gedeeld door 1,21), zodat de totale “belastingdruk” is opgelopen tot (3,24 – 0,814) gedeeld door 3,24 is 75%. In het geval van de nalatenschap die direct wordt besteed blijft nog maar 67,9 cent over in reële termen, zodat het totale verlies oploopt tot bijna 80%!"

In het volgende toch tamelijk schokkende artikel zijn meer voorbeelden gegeven. Het is van enkele jaren terug, maar laat prima zien dat de roverheid meer van ons "pikt" dan we wellicht denken....
https://www.mejudice.nl/artikelen/detail/staat-pakt-meer-van-elke-euro-dan-u-denkt
 

drent

Diehard Prepper
Stukje over CBDC op YT :


Interview met iemand van ECB over dit verhaal, incl. juist wel contanten behouden. En dat contant afschaffen is nog niet zo makkelijk, is EU regel.
 
Bovenaan