• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
We zagen hem natuurlijk al wel aankomen; het Coronavirus wordt aangegrepen om het contante geld (lees: vrijheid) verder aan banden te leggen. Wie kan dat weer mooi verwoorden? Sven Hulleman.....

...omzetten in prep middelen dan maar ;).
 

PBear

Mankinds only hope
We zaten hem natuurlijk al wel aankomen; het Coronavirus wordt aangegrepen om het contante geld (lees: vrijheid) verder aan banden te leggen. Wie kan dat weer mooi verwoorden? Swen Hulleman.....

...omzetten in prep middelen dan maar ;).


Er is op dit moment best wel wat voor te zeggen om het gebruik van papier-en muntgeld in teperken, omdat het 2019-nCoV virus zo'n 24 uur op papier kan overleven en op metaal nog wat langer.
Maar ik vrees dat Sven Hulleman het bij het rechte eind heeft op wat langere termijn. Deze gezondheidscrisis gaat een forse economische dip tot gevolg hebben en mogelijk uitmonden in een mondiale valutacrisis.
Nu ik pas mijn huis in NL verkocht heb en het merendeel van de verkoopsom op de bank geparkeerd is, zit ik zeker in de gevarenzone.
Al heb ik uit voorzorg het bedrag over meerdere banken gespreid, zodat het binnen de garantie van EUR.100.000,- per bank valt. Echter besefik wel, dat als het bankensysteem instort, die nationale garanties niet nagekomen zullen worden, of alleen met waardeloos - want door hyperinflatie gedevalueerd - papier.
Daarom probeer ik een deel veilig te stellen met aankoop van onroerend goed. Het rijstveld in de Filipijnen is daar een voorbeeld van en we onderhandelen op dit moment over een perceel met een huisje aldaar.
Het blijkt overigens niet mee te vallen geld naar de Filipijnen te sturen. Tot 2 keer toe is een bank-transfer door de grootste Filipijnse bank - Banco Di Oro - geretourneerd, met de smoes dat de omschrijving van het doel niet duidelijk genoeg was, waarbij bovendien een fiks bedrag aan kosten is ingehouden, terwijl ik het bedrag "OUR COST" (dwz transferkosten van zowel mijn NL bank als de ontvangende bank) is overgemaakt.
Nu moet ik het in kleinere porties via Western Union opsturen, want ook maar zo lang gaat als de kantoren aldaar niet "op slot" gaan. Het afhalen van het geld is trouwens ook al moeilijk, omdat alle openbaar vervoer in de Filipijnen is stilgelegd.
Misschien hier in Polen uit voorzorg maar een huisje kopen? Helaas geen ruimte in mijn woonschuur voor meer prepspullen... :fluit:
 

JiJi mind

Senior Prepper
@PBear
Kijk ook eens naar tempo.eu voor het versturen van euro's naar de Filipijnen. Gaat sneller dan normaal bankverkeer en is goedkoper (1000eur = ca. 7 eur fee).
Je kan geld sturen naar een bank account of cash-out bij bv Palawan Pawnshop en diverse Filipijnse banken.
 

PBear

Mankinds only hope
@PBear
Kijk ook eens naar tempo.eu voor het versturen van euro's naar de Filipijnen. Gaat sneller dan normaal bankverkeer en is goedkoper (1000eur = ca. 7 eur fee).
Je kan geld sturen naar een bank account of cash-out bij bv Palawan Pawnshop en diverse Filipijnse banken.
Western Union accepteert max. 5000 euro per keer bij afhalen op hun kantoor in de Filipijnen. Kosten 8,90 euro. Maar als je binnen 1 week nog zo'n bedrag wil zenden, dan kan dat alleen naar een bankrekening.
Uiteraard is voor aankoop van een huis een groter bedrag nodig.
Ik heb me inmiddels ook aangemeld bij PaySend.com, waar na insturen van kopie identiteitsbewijs ook een groter bedrag dan 1000 euro mogelijk is.
 

Mayo

Last (wo)man standing
DNB overweegt betaalrekeningen aan te bieden

(link naar het artikel:) https://www.goudstandaard.com/nieuw...medium=email&utm_campaign=Week+17+2020+329435

De centrale bank noemt verschillende redenen om met betaalrekeningen te experimenteren. De eerste reden is dat we steeds vaker elektronisch betalen en daardoor afhankelijker zijn geworden van banken. Om de afname van het gebruik van contant geld op te vangen kan de centrale bank in de toekomst een elektronische variant introduceren in de vorm van zogeheten central bank digital currency (CBDC).
 

Mayo

Last (wo)man standing
Het valt me op dat geld pinnen steeds lastiger wordt... :mad:
Alle kantoren van de ING in mijn regio, met daarbij ook de pinautomaten aan de buitenkant van het kantoor, zijn gesloten.
De pinautomaten van de ABN, die dichtgetimmerd zijn nav de plofkraken, zijn nooit meer opengegaan en de pinautomaat in de Appie is steeds vaker leeg.

De dichstbijzijnde flappentapper voor mij is nu 6,2 km verder.
Leuk, als je op leeftijd bent en geen auto hebt: je moet dan gedwongen met het OV (en dan alsnog 1,4 km lopen) :(
 

PBear

Mankinds only hope
Het valt me op dat geld pinnen steeds lastiger wordt... :mad:
Alle kantoren van de ING in mijn regio, met daarbij ook de pinautomaten aan de buitenkant van het kantoor, zijn gesloten.
De pinautomaten van de ABN, die dichtgetimmerd zijn nav de plofkraken, zijn nooit meer opengegaan en de pinautomaat in de Appie is steeds vaker leeg.

De dichstbijzijnde flappentapper voor mij is nu 6,2 km verder.
Leuk, als je op leeftijd bent en geen auto hebt: je moet dan gedwongen met het OV (en dan alsnog 1,4 km lopen) :(
Het is al weer een tijdje aan de gang om et gebruik van contant geld lastiger te maken. Niet alleen is het maximumbedrag van contante geldopnames stapsgewijs verlaagd, maar ook het uitgeven van contant geld wordt lastiger gemaakt. Zowel door het maximum transactiebedrag te verlagen als door de coronamaatregelen. Voor dat laatste kan ik welbegrip opbrengen al moet ik er de kanttekening bij maken dat het argument van mogelijke besmetting via het uitwisselen van contanten kennelijk niet gehanteerd wordt bij het uitwisselen van goederen o.a. in de supermarkt. Zo wordt het net rond de vrije besteding van inkomen geleidelijk gesloten en wordt de burger aan de genade van de overheid (aangestuurd door de banken) overgleverd. Wat overblijft is een vrijheid van meningsuiting, die gemakkelijk door de overheid genegeerd kan worden.
 

PBear

Mankinds only hope
Pecunia non dolet - geld doet geen pijn, zeiden de Romeinen zo'n 2000 jaar geleden al. Het gebrek eraan, vooral als het om cash gaat en bijzonder de vrijheid om het naar eigen inzicht te besteden, zal heel wat meer pijn gaan doen, lijkt me.
 
Tuurlijk willen de banken dat. U betaald voor uw rekening. De bank verkoopt ook gewoon uw data aan bedrijven ! En cash moet gemaakt worden dus kost geld. De regering vind elektronisch geld prachtig ,geen druk kosten ,en over elke transactie BTW terwijl ze aan een cash transactie niets verdienen dus weg met cash.
Ter bestrijding criminaliteit hahaaha die gaan dan toch gewoon met dollars betalen, net als als die politici die een "centje" meepikken.
 
F

forumlid 1447

Gast
In verband met het carona-virus kan je hier in België zelfs je brood niet contant betalen. Hopelijk veranderd dit weer na de crisis, maar ik ben bang , dat de banken de kosten van electronisch betalen zo laag gaan maken, dat we gesjost zijn.
Waar een virus al niet goed voor is. De nieuwe regels, in verband met het virus, zijn er vaak om ons te “beschermen”.
Ze worden alleen niet meer teruggedraaid.
 

Flos

SHTF Expert
In verband met het carona-virus kan je hier in België zelfs je brood niet contant betalen. Hopelijk veranderd dit weer na de crisis, maar ik ben bang , dat de banken de kosten van electronisch betalen zo laag gaan maken, dat we gesjost zijn.
Waar een virus al niet goed voor is. De nieuwe regels, in verband met het virus, zijn er vaak om ons te “beschermen”.
Ze worden alleen niet meer teruggedraaid.
In deze corona tijd is het in België niet verboden met contant geld te betalen.
Het wordt wel aangeraden om met een kaart te betalen.
Ik ken in mijn streek nog heel wat winkels die zelfs geen betaalterminaal hebben.
 

markske

Diehard Prepper
In deze corona tijd is het in België niet verboden met contant geld te betalen.
Het wordt wel aangeraden om met een kaart te betalen.
Ik ken in mijn streek nog heel wat winkels die zelfs geen betaalterminaal hebben.
Dan zit je nog in een goede streek, waar ik zit willen ze juist allemaal met bankkaart betaald worden :(
 

Flos

SHTF Expert
In deze corona tijd is het in België niet verboden met contant geld te betalen.
Het wordt wel aangeraden om met een kaart te betalen.
Ik ken in mijn streek nog heel wat winkels die zelfs geen betaalterminaal hebben.
Een week voor de lockdown zei mijn moeder jongen je zou eens nieuwe stralings platen moeten halen voor in mijn houtkacheltje. Wel precies 9 weken later krijg telefoon dat ze binnen zijn en ze mag ophalen.
Ik vraag de prijs en zeg dat ik met de kaart ga betalen. Ik kreeg als antwoord ,, dat gaat niet want wij hebben geen betaalterminaal.,,
Dus dat gaat over een winkel in mijn gemeente die kachels verkopen in drukke periodes wel drie vier per dag. En je kan er niet eens met de kaart betalen.
Toch lekker als je een beetje op de boerenbuiten woont.
 
Bovenaan