• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ja maar, ja maar, mijn stayok locatie stookt net iets meer dan 1600m3 gas per kalenderjaar.
Dat is alles dus, CV, koken en douchen.
Met de installatie die ik u heb. Zou ik dus een warmte airco ophangen dwz meer dan 1 (eerder stuk of zes) dan heb ik dus warme lucht in de winter en koele lucht in de zomer EN een dikke installatie rekening en moet ik nog steeds (laten) koken op gas.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben een optimist, maar ook realist.
Een Salata RealoptiMista denk ik...
De besparing wordt ondersteund met isoleren van de spouw, en met het vervangen van een groot enkelglas woonkamerraam. De laatste vervang ik zelf omdat ik niet tot midden 2023 wil wachten vanwege drukbezette beglazingsbedrijven. Met een beetje geluk valt het oude houten kozijn vanzelf uit de sponning, dat scheelt dan weer werk.

Maar ook zonder dat, rekent het zich toch wel rond volgens mij. Ik heb 1x een airco met SCOP 5,1 en 1x een airco met SCOP 4,7. Die rendementen gelden over het stookseizoen, en zijn dus aanmerkelijk beter dan 3,5. Een van de twee heeft zelfs nog een COP van 2,3 bij -15C als ik mij niet vergis, dus ook bij extreme koude rendeert het nog. En pas bij -20C is de koek op.

Ik kwam grofweg op tussen de 1500 en 2200 Euro aan besparing uit met die twee airco's en heb er dan eentje van de twee terugverdiend na een stookseizoen.

Een goede 3,5 kWh airco met SCOP van 4,7 is er voor minder dan 1000 Euro, en nog (...) direct leverbaar voor wie er zelf aanlegt. Meer dan 1100 Euro inclusief installatiemateriaal hoeft het niet te kosten, en ik heb er ook gezien van minder bekende merken voor zo'n 900 all-in (excl. het aanlegwerk). Eigen aanleg scheelt ook in de kosten...

Ik beken eerlijk, de beide airco's nog te moeten aanleggen de komende maanden, en ze toch alvast te hebben gekocht om niet onverhoopt met lege handen te staan. Ik zie nog geen tekenen dat da airco voorraden krap worden, maar als er naar iets nog een enorme vraag verwacht mag worden dan zijn het die dingen wel... En de prijzen zullen niet snel dalen denk ik, integendeel...
 

petroman

SHTF Expert
@RockyFlats, @iedereen,
ik heb zonnepanelen, ik heb de spouw vol laten spugen met plakparels, ik heb dubbelglas.
Geen van die zaken geven mij de besparing die men je voorrekend.
Maar nu weet ik natuurlijk niet wat het allemaal zou kosten zonder al deze zaken maar ik vrees toch niet dat dat de beloofde besparingskosten zullen zijn.
In mijn douche wil ik gewoon aangenaam kunnen vertoeven, alleen mijn natuurpak aan. Dan moet ik daar toch een leuke air blower neerzetten om dat aangenaam te krijgen.
Immers alles is verder steenkoud !
Nu snap ik het principe: stappie terug zetten, en je kan je ook wassen, scheren en tanden poetsen met je jas aan. Maar dat kan toch niet de reden van ons bestaan zijn ? En/of het resultaat van 40jaar werken !
 

Henk88

Diehard Prepper
@RockyFlats
Nu snap ik het principe: stappie terug zetten, en je kan je ook wassen, scheren en tanden poetsen met je jas aan. Maar dat kan toch niet de reden van ons bestaan zijn ? En/of het resultaat van 40jaar werken !
Waarom zou dit niet kunnen? 100 jaar geleden hadden mensen niet eens de luxe die wij nog hebben zelfs als we flink inleveren op luxe. Daarbij zouden moderne technologie en kennis ervoor kunnen zorgen dat iedereen een hogere levensstandaard heeft waarbij we ook rekening houden met het milieu. Maar helaas blijkt de mensheid niet in staat om dit handig aan te pakken wat ook niet geheel onverwacht is als je kijkt hoe mensen zich gedragen in de geschiedenisboekjes. Wellicht is deze discussie overigens beter op zijn plek in het preppers 2.0 topic.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats, @iedereen,
ik heb zonnepanelen, ik heb de spouw vol laten spugen met plakparels, ik heb dubbelglas.
Geen van die zaken geven mij de besparing die men je voorrekend.
Maar nu weet ik natuurlijk niet wat het allemaal zou kosten zonder al deze zaken maar ik vrees toch niet dat dat de beloofde besparingskosten zullen zijn.
In mijn douche wil ik gewoon aangenaam kunnen vertoeven, alleen mijn natuurpak aan. Dan moet ik daar toch een leuke air blower neerzetten om dat aangenaam te krijgen.
Immers alles is verder steenkoud !
Nu snap ik het principe: stappie terug zetten, en je kan je ook wassen, scheren en tanden poetsen met je jas aan. Maar dat kan toch niet de reden van ons bestaan zijn ? En/of het resultaat van 40jaar werken !
Geen nood. Samen in het natuurpak in de douche! Gedurende het Ardennenoffensief stapten ze indertijd ook bij een ander in de slaapzak, en dan ging het om een man😨 In het Gasoffensief omarm je straks een bibberende kwetsbare van een aantrekkelijker geslacht, en daarvan droomt iedere held.🤪 Wim, onze beste tijd is aangebroken!

Los daarvan, troost ik mij met de gedachte dat een airco veel sneller alleen de lucht verwarmt dan een CV het kan, en er ook daardoor behoorlijk kan worden bespaard. Er is immers geen noodzaak meer om ruimten lang tevoren op te warmen, en zodra je in de douche de held uithangt kan het in de huiskamer uit of lager. Waardoor de wederhelft ook weer sneller die douche in rent. Volgens mij is hier geen speld tussen te krijgen, en is dit de naakte waarheid.;)

Ik vertrouw er wel op, dat ook belendende ruimten in ons relatief kleine huis snel mee worden verwarmd, zonder in iedere ruimte een binnenunit te hoeven plaatsen. De lucht stroomt immers "alle kanten" op, en m'n kleine bovenverdieping weet de warme lucht vanzelf wel te vinden. Het wordt een interessante winter👀
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Hoewel we allemaal naar een oplossing zoeken moeten we wel uitkijken dat we niet onszelf rijk rekenen. Want ook een warmte pomp of airco heeft stroom nodig om te verwarmen. En dat uitgerekend in de periode dat de zonnepanelen het minst opleveren. En nu kan je met de saldering een hoop kunnen wegschrijven ( wat ik niet kan omdat ze dat hier niet hebben) maar daar komt ook een einde aan. En dan is te hopen dat de "goedkoop" toch geen duurkoop blijkt te zijn. Want tot nu toe is gas, zelfs bij deze prijzen nog steeds het goedkoopste. Tenzij je je eigen bos hebt, maarja , wie heeft die luxe? dat zijn er niet veel.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hoewel we allemaal naar een oplossing zoeken moeten we wel uitkijken dat we niet onszelf rijk rekenen. Want ook een warmte pomp of airco heeft stroom nodig om te verwarmen. En dat uitgerekend in de periode dat de zonnepanelen het minst opleveren. En nu kan je met de saldering een hoop kunnen wegschrijven ( wat ik niet kan omdat ze dat hier niet hebben) maar daar komt ook een einde aan. En dan is te hopen dat de "goedkoop" toch geen duurkoop blijkt te zijn. Want tot nu toe is gas, zelfs bij deze prijzen nog steeds het goedkoopste. Tenzij je je eigen bos hebt, maarja , wie heeft die luxe? dat zijn er niet veel.
@logan1202 , puur op de energieprijzen beschouwd, wordt gas pas het goedkoopst zodra 1 m3 gas minder kost dan 2,2 x de prijs van 1 kWh stroom. Tenminste, dat berekende ik laatst op basis van vervanging van het verwarmend vermogen door split-airco units, en dan moet dat toch wel kloppen;). De kosten van aanschaf van apparatuur niet meegerekend, maar die zijn snel terugverdiend gezien de huidige prijsverhouding.

Het was zojuist toch even schrikken, want ik zie nu een stroomprijs van 0,67 genoemd en een gasprijs van 2,97. Dat is een factor 2,97/0.67 = 4,43 en dus fiks meer dan 2,2.

Verwarmen op gas is, voor zover ik heb teruggekeken, altijd al duurder geweest dan via de hoog-rendement-airco's van nu.

Het ellendige is natuurlijk, dat de energietarieven nog oplopen. Ik bespaar dan wel steeds meer geld maar ga desondanks een idioot bedrag aan energie betalen. Zonder die besparing zou het al helemaal gekmakend worden.

Ik stel voor om voor een volgend SC maar alvast Parnassia te benaderen. Straks heerlijk bijkomen van deze gekte, gezellig samen in de Hollandse duinen, onder professionele begeleiding.:clown:

https://www.easyswitch.nl/

Grafiek gasprijs per m3​


In onderstaande grafiek is de ontwikkeling van de gasprijs per m3 te zien. Op dit moment is de gemiddelde gasprijs per m3 €2,966. Dit betreft de gasprijs in euro’s, inclusief 9% BTW, energiebelasting en ODE.

Grafiek stroomprijs per kWh​


In onderstaande grafiek is de ontwikkeling van de stroomprijs per kWh te zien. Op dit moment is de gemiddelde stroomprijs per kWh €0,670. Dit betreft de stroomprijs in euro’s, inclusief 9% BTW, energiebelasting en ODE.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ben ik nu zo dom of lijkt dat maar zo? Als ik de prijzen van hierboven pak en ik reken dat 1 m3 gas een 10 KWh is
https://www.energieconsultant.nl/en...uit-de-praktijk/omrekening-van-m3-n-naar-kwh/
Dan kost een m3 gas dus 3 euro en dat zelfde aan stroom een 6.7 euro.
1 m3= 10 KWh = 2.96
1 KWh x 10 = 0.670 x 10 = 6.70
Dus om de zelfde hoeveelheid energie in je huis te steken kost 2x zoveel. En dam komt het aan op hoe effectief zijn de apparaten die je daarvoor gebruikt. En vooral je eigen verwarmings gedrag. En zolang je mensen in je huis hebt die niets inbrengen en denken dat het niets kost en het geld op je rug groeit, zal je daar de meeste moeite mee hebben.
 

marzman

Diehard Prepper
Ben ik nu zo dom of lijkt dat maar zo? Als ik de prijzen van hierboven pak en ik reken dat 1 m3 gas een 10 KWh is
https://www.energieconsultant.nl/en...uit-de-praktijk/omrekening-van-m3-n-naar-kwh/
Dan kost een m3 gas dus 3 euro en dat zelfde aan stroom een 6.7 euro.
1 m3= 10 KWh = 2.96
1 KWh x 10 = 0.670 x 10 = 6.70
Dus om de zelfde hoeveelheid energie in je huis te steken kost 2x zoveel. En dam komt het aan op hoe effectief zijn de apparaten die je daarvoor gebruikt. En vooral je eigen verwarmings gedrag. En zolang je mensen in je huis hebt die niets inbrengen en denken dat het niets kost en het geld op je rug groeit, zal je daar de meeste moeite mee hebben.
Je vergeet de cop denk ik van een warmtepomp, die haalt energie uit lucht (of uit de grond). Je moet dat getal ongeveer door drie delen. Als je een electrisch straalkacheltje zou gebruiken met een COP van 1 heb je gelijk.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Die COP heb ik bewust weg gelaten want die verschilt als de temperatuur veranderd. Dit is puur de input gerekend. Daarom schrijf ik ook hoe effectief je apparaten zijn. En als "ze" de airco de hele dag laten brullen omdat het dan lekker warm of koel is als ze binnenkomen, dan is de vraag of je minder verbruikt toch wel een punt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
😰Ben ik nu zo dom of lijkt dat maar zo? Als ik de prijzen van hierboven pak en ik reken dat 1 m3 gas een 10 KWh is
https://www.energieconsultant.nl/en...uit-de-praktijk/omrekening-van-m3-n-naar-kwh/
Dan kost een m3 gas dus 3 euro en dat zelfde aan stroom een 6.7 euro.
1 m3= 10 KWh = 2.96
1 KWh x 10 = 0.670 x 10 = 6.70
Dus om de zelfde hoeveelheid energie in je huis te steken kost 2x zoveel. En dam komt het aan op hoe effectief zijn de apparaten die je daarvoor gebruikt. En vooral je eigen verwarmings gedrag. En zolang je mensen in je huis hebt die niets inbrengen en denken dat het niets kost en het geld op je rug groeit, zal je daar de meeste moeite mee hebben.
@logan1202 , nee en nee wat mij betreft;)
Die hele omrekening is al moeilijk genoeg, en al helemaal als (zoals hier) de zenuwen gaan opspelen. Tenminste, het vooruitzicht om zonder maatregelen het viervoudige te gaan betalen aan energie werkt niet rustgevend.
1 m3 gas is energetisch 9,76 kWh als ik mij niet vergis, maar met het rendement van een gasgestookte ketel in acht genomen is circa 9 kWh een reeeler waarde.
Hier is dat 90% rendement van een HR ketel genoemd. https://nl.frwiki.wiki/wiki/Chaudière_à_condensation
"als de hele energiecyclus in aanmerking wordt genomen, is het rendement van een condensatieketel, afhankelijk van het PCS-rendement, ongeveer 90%".

Uit gas kost 1 kWh dan 3/9=0,33 Euro. Omdat een goede airco een SCOP seizoensrendement van 5 kan hebben, levert die 5 kWh aan warmte uit 1kWh stroom. 1 kWh warmte kost dan 0,67/5=0,13 Euro. Per kWh warmte ben je dan 20 cent goedkoper uit met een airco. Een goedkoper airco haalt toch nog wel een SCOP tussen 4,5 en 4,7 en dan is de winst ietsje kleiner, maar nog steeds enorm. 0,67/4,5=0,15 en 18 cent goedkoper.

Mensen die denken dat energie niets kost en de verwarming voluit zetten? Haha, die denken vast niet verder omdat hun hersenen nog in ontwikkeling zijn...? Je hebt dan een probaat middel in handen als je de afstandsbediening van zo'n airco verstopt en het ding stealthy via Wifi en jouw smartphone bestuurt. "Goh, is de airco nu alweer afgeslagen, dat is ook wat, en zal wel met het proefdraaien/initialiseren/reinigingscyclus te maken hebben"😃
 
F

forumlid 1447

Gast
Die COP heb ik bewust weg gelaten want die verschilt als de temperatuur veranderd. Dit is puur de input gerekend. Daarom schrijf ik ook hoe effectief je apparaten zijn. En als "ze" de airco de hele dag laten brullen omdat het dan lekker warm of koel is als ze binnenkomen, dan is de vraag of je minder verbruikt toch wel een punt.
Als de partner de kachel laat brullen, is de beste besparing de partner buiten zetten,
want @RockyFlats helden oplossing gaat daar ook niet mee lukken.
De enige andere conclusie zou zijn, @logan1202 , heeft kinderen, en adoptie is ook geen mogelijkheid meer.
En aan een boom binden geeft weer gezeur van de overheid.
(Ze blijven dus terugkomen)
Maar wat ik hier eigenlijk lees, "Ja, verwarmen op airco is rendabel, maar alleen als je ,verouderd, systeem vernieuwd moet worden".
Een goedwerkend 5 jaar oude installatie vernieuwen is geld verbrassen.
 

petroman

SHTF Expert
Misschien is de eerste optie: elektraprijs loskoppelen van gas wel de beste stap.
Waarom is elektra zo duur? Iedereen roept dat het net overbelast is dus er is, in tegenstelling tot gas, genoeg input.
Als je een omslag wil naar elektra dan maak je dat goedkoper, veel goedkoper, dan gas.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Maar wat ik hier eigenlijk lees, "Ja, verwarmen op airco is rendabel, maar alleen als je ,verouderd, systeem vernieuwd moet worden".
Een goedwerkend 5 jaar oude installatie vernieuwen is geld verbrassen.
En daar is het grootste dilemma genoemd. Wanneer houdt het op. We hebben gas, want dat was gangbaar en goedkoop. Zowel in aanschaf van de ketel als verbruik. tot nu dan. Een warmte pomp zou het beste zijn maar die is (zeker nu) 8 tot 10 x zo duur als een airco.
Pelletkachels zijn ook zuinig, maar ook daar stijgen de prijzen en vooral de prijs van pallets. Maar werkt ook als je niet thuis bent.
En dan de houtkachel, met een warmtewisselaar op de centrale verwarming aangesloten is dit (bijna) perfect. Maar dan moet je wel thuis zijn, want zelf vullen doet hij niet. En ook de prijs van hout schiet momenteel de lucht in.
En dan laat ik infrarood, straalkachels en petroleum kachels even buiten beschouwing.
Het grootste dilemma om voor een airco te kiezen is de beperking tot 1 ruimte. Met de CV stook ik het hele huis warm , en hou ook ruimtes die ik niet benut vorst vrij. Dit houdt in dat ik minimaal 5 airco's moet aanschaffen en dan nog niet optimaal verwarm. Of in de ongebruikte ruimte een straalkacheltje neer zetten die stroom vreet.
En voor 5000 euro aan airco's koop ik nu 1685 m3 gas. En dat is een gemiddelde aanschafprijs. Zonder verbruik. En voor ik dat eruit heb?
Dat is 16445 KWh met een cop waarde van 5 zou ik dan 3289 KWh per airco mogen verbruiken. Want ik heb er geen 1 maar 5 nodig.
En dan kost dat opeens 12498 Euro. Dus 12498-5000= 7498 meer kosten. En de spreuk van " je bent maar in 1 ruimt" gaat ook niet op als je met 4 bent.
Ik ben al maanden aan het rekenen en aan het uitzoeken, en soms zou je bijna om een warme witte jas vragen. Zo 1 met de gespen op de rug :fluit:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat een warme airco je leidingen vorstvrij gaat houden, net zo min als de verwachting dat de warme lucht je huis gaat opwarmen.
tenzij je enorm veel stookt.
Je voelt de warme lucht wel maar voordat de muren iets opwarmen gaat er veel energie in zitten of verloren.
 

drent

Diehard Prepper
Misschien is de eerste optie: elektraprijs loskoppelen van gas wel de beste stap.
Waarom is elektra zo duur? Iedereen roept dat het net overbelast is dus er is, in tegenstelling tot gas, genoeg input.
Als je een omslag wil naar elektra dan maak je dat goedkoper, veel goedkoper, dan gas.
Energiecentrales zeker voor baseload draaien nog wel eens op gas ...

We moeten naar veel meer passief, dus bouw en gedrag ipv actief (technologie en energie-input). Enkel alles omgooien naar een andere vorm van of bron van energie gaat hem stomweg niet worden. Er is qua energieconcentratie geen alternatief voor fossiel.
Je bent beter af met dikke gordijnen, luiken, aardkelder, serre (als je op het zuiden zit voor de winter), etc. dan stomweg een machine op energiebron X er tegenaan te "gooien". De Romeinen moesten ook schakelen qua bouwtechnieken na dat ze de bossen omgekapt hadden en dat lukte ze heel aardig. Waarom echter bouwen we hier nog steeds zgn high tech net als eerst blokkendozen? En niet iets als earthbermed / earthship en aanverwante heeft eigenlijk geen complexe technologie van elders nodig? Hmm. iets met groeieconomie en de werkelijke oplossingen leveren bedrijven geen winst op?
 

marzman

Diehard Prepper
Ik geloof niet dat een warme airco je leidingen vorstvrij gaat houden, net zo min als de verwachting dat de warme lucht je huis gaat opwarmen.
tenzij je enorm veel stookt.
Je voelt de warme lucht wel maar voordat de muren iets opwarmen gaat er veel energie in zitten of verloren.
Ik denk dat als je de hele dag verwarmt met je airco (net als je met een cv doet) dat je muren ook wel opwarmen, maar niet in een half uurtje aan staan. Lijkt me ook niet dat leidingen binnen zo snel bevriezen? We hebben een nacht -15 gehad afgelopen jaren, toen maakte ik me wel zorgen om de leidingen in mijn (zelfbouw) veranda.

Er zijn trouwens ook airco's (vloermodellen) die stralingswarmte kunnen geven. Deze bijvoorbeeld https://www.daikin.be/nl_be/producten/fvxg-k.html
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En daar is het grootste dilemma genoemd. Wanneer houdt het op. We hebben gas, want dat was gangbaar en goedkoop. Zowel in aanschaf van de ketel als verbruik. tot nu dan. Een warmte pomp zou het beste zijn maar die is (zeker nu) 8 tot 10 x zo duur als een airco.
Pelletkachels zijn ook zuinig, maar ook daar stijgen de prijzen en vooral de prijs van pallets. Maar werkt ook als je niet thuis bent.
En dan de houtkachel, met een warmtewisselaar op de centrale verwarming aangesloten is dit (bijna) perfect. Maar dan moet je wel thuis zijn, want zelf vullen doet hij niet. En ook de prijs van hout schiet momenteel de lucht in.
En dan laat ik infrarood, straalkachels en petroleum kachels even buiten beschouwing.
Het grootste dilemma om voor een airco te kiezen is de beperking tot 1 ruimte. Met de CV stook ik het hele huis warm , en hou ook ruimtes die ik niet benut vorst vrij. Dit houdt in dat ik minimaal 5 airco's moet aanschaffen en dan nog niet optimaal verwarm. Of in de ongebruikte ruimte een straalkacheltje neer zetten die stroom vreet.
En voor 5000 euro aan airco's koop ik nu 1685 m3 gas. En dat is een gemiddelde aanschafprijs. Zonder verbruik. En voor ik dat eruit heb?
Dat is 16445 KWh met een cop waarde van 5 zou ik dan 3289 KWh per airco mogen verbruiken. Want ik heb er geen 1 maar 5 nodig.
En dan kost dat opeens 12498 Euro. Dus 12498-5000= 7498 meer kosten. En de spreuk van " je bent maar in 1 ruimt" gaat ook niet op als je met 4 bent.
Ik ben al maanden aan het rekenen en aan het uitzoeken, en soms zou je bijna om een warme witte jas vragen. Zo 1 met de gespen op de rug :fluit:
@logan, dat aanschaf van airco's zich pas zou lonen zodra een gasinstallatie aan vervanging toe is, waag ik te betwijfelen. Is een gas-CV nieuw dan is die investering voor niets geweest als je van het gas af gaat. Maar gebruik je het wel en betaal je daardoor een bedrag aan gas (gelijk aan de vervangende kWh + de aanschafprijs van airco's die na twee stookseizoenen zijn terugverdiend) dan heb je nog steeds alleen zo'n gas-CV. Stel dan in gedachten de afschrijving van de gas-CV (die je immers nauwelijks gebruikt) twee jaren uit, en ga voor airco's. Over twee jaar heb je dan de keuze uit twee, en kunt dan op ieder moment stoken met de voordeligste. Het heeft je dan geen extra geld gekost.

Vergis je niet in het vermogen om meerdere ruimten te verwarmen met een enkele binnenunit. Ik heb bewust gekozen voor twee single-split units op de begane grond, waarvan een in een hal waarop meerdere ruimten uitkomen. Multi-split had gekund, maar de rendementen daarvan liggen iets lager en het betekent extra leidingwerk terwijl het m.i. weinig toevoegt.
Overtollige warmte vindt vanzelf z'n weg naar de goed geisoleerde bovenverdieping, zoals we dat met CV al gewend zijn want boven stonden de platen nauwelijks aan. Het wordt een beetje inregelen, maar ik heb daar geen hard hoofd in.

Heb je wel 5 binnenunits nodig?
Zoals ik aangaf, heb je een kwalitatief goede 3,5 kW single+split voor zo'n 1100 Euro, inclusief montagemateriaal, exclusief montage. Ik monteer zelf, en dat scheelt behoorlijk. Enfin, vermenigvuldig de benodigde kWh in een stookseizoen met 0,18 Euro en je weet welk aanschafbedrag je in een stookseizoen terugverdient (bij de huidige tarief-verhouding en SCOP van circa 3,5). De stookkosten zijn dan al verrekend, want die 0,18 Euro per kWh is het netto voordeel.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik geloof niet dat een warme airco je leidingen vorstvrij gaat houden, net zo min als de verwachting dat de warme lucht je huis gaat opwarmen.
tenzij je enorm veel stookt.
Je voelt de warme lucht wel maar voordat de muren iets opwarmen gaat er veel energie in zitten of verloren.
@petroman, de lucht verwarmt de vloer, wanden en plafond ook, op vergelijkbare wijze als CV-platen dat (voornamelijk via convectie) doen. Brengen we evenveel energie in als via gas-CV dan is er al die besparing van 0,18-0,20 Euro per kWh energie. En het opwarmen van muur e.d. is er dan dus ook niet minder om. Een besparing die daarbovenop voor de hand ligt, is korterdurend verwarmen, dus alleen wanneer en waar nodig. Bij gas-CV is dat veel moeilijker en minder goed doenlijk. In dat geval wordt die waterleiding misschien geen 10C maar maar 6C, maar zal ook dan niet bevriezen. Het zou zomaar kunnen dat het korterdurend verwarmen nog eens 10-20% (gok) van het normale energieverbruik afsnoept... De wanden e.d. blijven dan een paar graden koeler maar de lucht is op temperatuur gedurende het verblijf en dat geeft ons het comfort. De waterleiding had dan maar geen waterleiding moeten worden. We "stoppen gewoon met het stoken voor de muren" is een optie met een airco.
 

martin

Mankinds only hope
Ik was ooit van plan om in het voor en najaar in Spanje te verblijven. En in de zomer en winter in Nederland.
Als ik nu ga rekenen wat mijn gasrekening gaat worden in de maanden november/december/januari/februari met de huidige prijzen (ik heb nogal een lomp groot huis) dan zal dat rond de 5000 euro uit gaan komen (voor maart/april/mei/juni/juli/augustus/september/oktober zal dat 1000 euro zijn) En dan stook ik alsnog selectief en heb ik 2 extra zibro bijverwarming in keuken/badkamer

Voor de helft van dat geld kan ik 4 maanden in een luxe appartement in het zuiden van Spanje bivakkeren.

Ik heb het nog een stuk of 4 keer nagerekend want ik dacht echt "dat kan nooit kloppen" maar helaas klopt het wel. Over 3 weken ben ik de sjaak en moet ik een nieuw contract gaan afsluiten. Ik zal jullie op de hoogte houden wat het geworden is. Maar ik vraag me echt af hoe een gemiddeld gezin dit soort bedragen moet gaan ophoesten. Ik heb sterk de indruk dat iedereen nog een beetje in de ontkenningsfase zit en nog even niet wil nadenken over dit soort bedragen. Maar zelfs als je " maar" 3000 euro per jaar meer moet gaan betalen voor je energie is de vraag waar je dit vandaag moet gaan halen als ook nog eens de huur/hypotheek/voedselprijzen/alles duurder gaat worden.

Maar hierover kan ik beter inhaken op het draadje preppen 2.0
 
Bovenaan