• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper , sorry voor het inbreken, maar isoleren is m.i. een goede eerste stap. Maar je hebt ook dan warmteverlies en zult moeten verwarmen. Misschien is houtstook nu het allerbest om geld te besparen, maar ook de prijs daarvan zal wel verder stijgen. Stroom wordt ook krap, en wat de prijs daarvan gaat doen? Tegenover gas of minerale olie, lijkt het me wel de beste kansen hebben om nog enigszins betaalbaar te blijven. Stroom kan immers worden opgewekt met alles wat maar branden kan. Staatsmijn Emma zie ik dan ook wel weer eens open gaan:)

Bij elektrisch verwarmen heb je vast meer de straalkachel en ventilatorkachel in gedachten, en dat is duur stoken. Voor iedere kWh aan elektriciteit krijg je een kWh aan warmte terug. Een efficiente airco (warmtepomp) levert voor iedere kWh stroom echter 5 kWh aan warmte. Teruggerekend naar de energieprijzen is stoken via gas-HR nu meer dan tweemaal zo duur als stoken met een airco.

Maar, als het erom gaat om gruwelijke gasprijzen het komend stookseizoen te doorstaan, dan denk ik dat een ieder wel een flink eind komt door met simpele petroleumkacheltjes alleen kleinere ruimten te verwarmen. Het is dan wel kouder in de rest van het huis, maar warm en in leven blijven we!

Houd je niet datzelfde probleem met een airco? Tenzij je er één in elke ruimte gaat installeren? Dat wordt nog een duur grapje denk ik. Lijkt mij dat verwarmen met zo’n verrijdbare unit niet echt mogelijk is. Maar ik heb er geen verstand van.

Gelukkig genieten we in Nederland van zachte winters en is het door isolatie zelden kouder dan 18 graden in mijn appartement.

Zo’n petroleum kachel hoeft ook niet de hele dag te branden. Uurtje om een grotere ruimte te verwarmen moet voldoende zijn. Daarna uiteraard warmte vasthouden door de isolatie en het kacheltje naar de volgende ruimte rijden.

Ben het ermee eens dat je daar een winter mee door komt, maar geen langdurige oplossing is. Tenzij je een schuur vol petroleum hebt, wat de meeste mensen niet zullen hebben ;)

Ook is petroleum niet super goedkoop met een prijs van €3 per liter. Vooralsnog wel goedkoper dan gas dit najaar haha.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Volgens een berekening van internet heb ik er 2 van 3:5 en 1 van 4.5 nodig en gezien de plaatsing is een single het simpelst. Dan nog 1 van 2.5 en 1 van 6.3. Dus dan zit ik al een 20.3 Kw aan airco. Dat even anders dan 1 single split van 3,5 KW . En dat is ook bijna het vermogen van de CV.
En dan geloof ik niet dat ik nog steeds maar een 5e kwijt ben aan het verwarmen van het huis.
En eerlijk gezegd heb ik de afgelopen maanden zoveel erover gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Waar het om gaat is dat ik , de aanschaf niet meegerekend, mezelf niet arm betaal stroom. En of dan gas uiteindelijk niet goedkoper blijkt
En toen kwam ik deze tegen https://helloairco.be/algemeen/hoeveel-verbruikt-een-airco/
Of nog goedkoper https://www.unitedconsumers.com/energie/verwarmen/huis-verwarmen.jsp

Maarja, dit zijn airco verkopers. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Ik denk dat ik ondertusse wel Joepie de airco-man-loen kan genoemd worden, heb maanden mezelf in verdiept voordat ik tot aanschaf over ging, en heb ze nu iets langer dan een jaar in gebruik en zoals in mijn eigen topic te lezen is bevalt het heel erg goed.
Even uit m'n hoofd;
Normaal 2000m3 aan gas,
Dit jaar slechts 330 aan gas en minder dan 2000kwh aan stroom voor de airco's (weliswaar met zonnepanelen maar dat is eigenlijk niet relevant).

Ik ben benieuwd naar je berekening;

Hoogte x lengte x breedte van alle kamers waar je een airco in wil hebben.
Isolatie: slecht gemiddeld goed.

Afstand van de kamers naar de buiten-unit even buiten beschouwing gelaten, maar een plattegrond zou fijn zijn om je goed te kunnen helpen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Houd je niet datzelfde probleem met een airco? Tenzij je er één in elke ruimte gaat installeren?
@Petite Prepper , volgens mij niet, want die airco's lopen niet op petroleum🤨

Je hebt een appartement, en voor die 18C zal je toch wel moeten stoken zeker? Daar zit dan toch wel een potentiele besparing van de helft van jouw gas-stookkosten, door gas te vervangen door een airco.
Als je de deuren open laat dan verwarm je alle ruimten toch al snel mee, in een appartement? Centrale plaatsing van zo'n airco zou dan een mooie oplossing zijn. Stook alleen daarmee, en je kunt dan altijd nog gas-CV inschakelen bij extreme koude. Je hebt al snel de halve aanschafprijs terugverdiend in 1 stookseizoen.

Een andere mogelijkheid zou een monoblock-airco kunnen zijn, vooral als montage "stealthy" moet als je geen buitenunit tegen de gevel of op het balcon kunt plaatsen. Zo'n monoblock zit dan binnen tegen de buitenwand, en er zijn alleen twee openingen naar buiten nodig. Een monoblock heeft wel een iets lager rendement.
 
G

gebruiker 3367

Gast
@Petite Prepper , volgens mij niet, want die airco's lopen niet op petroleum🤨

Je hebt een appartement, en voor die 18C zal je toch wel moeten stoken zeker? Daar zit dan toch wel een potentiele besparing van de helft van jouw gas-stookkosten, door gas te vervangen door een airco.
Als je de deuren open laat dan verwarm je alle ruimten toch al snel mee, in een appartement? Centrale plaatsing van zo'n airco zou dan een mooie oplossing zijn. Stook alleen daarmee, en je kunt dan altijd nog gas-CV inschakelen bij extreme koude. Je hebt al snel de halve aanschafprijs terugverdiend in 1 stookseizoen.

Een andere mogelijkheid zou een monoblock-airco kunnen zijn, vooral als montage "stealthy" moet als je geen buitenunit tegen de gevel of op het balcon kunt plaatsen. Zo'n monoblock zit dan binnen tegen de buitenwand, en er zijn alleen twee openingen naar buiten nodig. Een monoblock heeft wel een iets lager rendement.

Het appartement is dus zodanig geïsoleerd dat ik voor die 18 graden dus niet hoef te stoken. Nu pak je in een appartement natuurlijk wel wat warmte mee van buren die wél stoken. Anders is natuurlijk als ik in vriezende temperaturen alle ramen en deuren wagenwijd open zet, dan zal het vast afkoelen tot een graad of 15 of 16. Maar ik ken weinig mensen die dat doen haha.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het appartement is dus zodanig geïsoleerd dat ik voor die 18 graden dus niet hoef te stoken. Nu pak je in een appartement natuurlijk wel wat warmte mee van buren die wél stoken. Anders is natuurlijk als ik in vriezende temperaturen alle ramen en deuren wagenwijd open zet, dan zal het vast afkoelen tot een graad of 15 of 16. Maar ik ken weinig mensen die dat doen haha.
"Haha" is wel op z'n plaats, geluksvogel! 18C zonder te hoeven stoken is natuurlijk heel mooi. Man, met een enkele airco van 2,5 kW ben je dan klaar om de 2 of 3 nog missende graden te overbruggen, denk ik. Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw buren dit stookseizoen de thermostaat op 19C zetten in plaats van 25C...
 
G

gebruiker 3367

Gast
"Haha" is wel op z'n plaats, geluksvogel! 18C zonder te hoeven stoken is natuurlijk heel mooi. Man, met een enkele airco van 2,5 kW ben je dan klaar om de 2 of 3 nog missende graden te overbruggen, denk ik. Het kan natuurlijk wel zijn dat jouw buren dit stookseizoen de thermostaat op 19C zetten in plaats van 25C...

Ja, precies en daarnaast is het een huurwoning, dus plaatsen van Airco gaat nooit mogen. Mogen hier nog geen schroefje in de buitenmuur boren of behangetje binnen plaatsen.

Ik kan me voorstellen dat een huis met dezelfde isolatie waarde vooralsnog een stuk kouder kan worden in de winter. Al kan ik het me alsnog moeilijk voorstellen dat een huis dat aan de laatste isolatie voorwaarden voldoet onder de 15 graden zou vallen als je tegelijkertijd bewuster met je warmte omgaat.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ja, precies en daarnaast is het een huurwoning, dus plaatsen van Airco gaat nooit mogen. Mogen hier nog geen schroefje in de buitenmuur boren of behangetje binnen plaatsen.

Ik kan me voorstellen dat een huis met dezelfde isolatie waarde vooralsnog een stuk kouder kan worden in de winter. Al kan ik het me alsnog moeilijk voorstellen dat een huis dat aan de laatste isolatie voorwaarden voldoet onder de 15 graden zou vallen als je tegelijkertijd bewuster met je warmte omgaat.
De leidingen van een split-unt zijn dun, en meer dan twee leidinkjes, een elektro-kabel en een condensaat-afvoerslangetje hoeft er niet te worden doorgevoerd. Het past ruim door een gat van rond 7 cm. De leidinglengte mag al snel zo'n 20 m zijn, dus met de buitenunit achter de schuur en de leidingen desnoods onder het maaiveld door het fundament...

Trouwens, als je een bovenlichtje hebt dan zou je het glas eruit kunnen halen en bewaren. Tijdelijk een plaat erin met doorvoer, en de buitenunit op "Big feet" (vrijstaand op rubberen blokken), en dan kunnen ze eigenlijk niet mekkeren?

Of misschien heb je een blinde plaat ergens in een kozijn? Tijdelijk die plaat vervangen door een eigen plaat met twee gaten, en een monoblock-airco er binnen tegenaan, is dan een optie.

Maar enfin, met zo'n hyper-huisbaas wordt zoiets lastig, dat geloof ik.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De leidingen van een split-unt zijn dun, en meer dan twee leidinkjes, een elektro-kabel en een condensaat-afvoerslangetje hoeft er niet te worden doorgevoerd. Het past ruim door een gat van rond 7 cm. De leidinglengte mag al snel zo'n 20 m zijn, dus met de buitenunit achter de schuur en de leidingen desnoods onder het maaiveld door het fundament...

Trouwens, als je een bovenlichtje hebt dan zou je het glas eruit kunnen halen en bewaren. Tijdelijk een plaat erin met doorvoer, en de buitenunit op "Big feet" (vrijstaand op rubberen blokken), en dan kunnen ze eigenlijk niet mekkeren?

Of misschien heb je een blinde plaat ergens in een kozijn? Tijdelijk die plaat vervangen door een eigen plaat met twee gaten, en een monoblock-airco er binnen tegenaan, is dan een optie.

Maar enfin, met zo'n hyper-huisbaas wordt zoiets lastig, dat geloof ik.
Welkom in Amsterdam, waar er nog geen wasrek buiten op het balkon maken geplaatst mag worden, dat zorgt namelijk voor een rommelig aanzicht van de appartementen complexen en daardoor kan de gehele buurt in waarde dalen en lopen de grote investeerders winst mis. Alles is er op gericht om het allemaal zo "rijk" mogelijk eruit te laten zien om vooral alleen mensen met het groot geld aan te trekken. Dus geen decoraties, zonneschermen, privacy schermen of wasrekken buiten ;)

Heb het een paar jaar naar mijn zin gehad hier hoor, maar inmiddels begint Amsterdam langzamerhand mijn strot uit te komen en zie ik mezelf de komende jaar misschien nog wel naar Limburg verhuizen. Weg van al die gekte hier. Huizenprijzen zijn daar ook de helft van de prijs, dus dan wordt het ook makkelijker om een huis met goed energie label te kopen.

EDIT:

Excuses voor mijn uitval hier. Dit ging om een 3 tal leden die opmerkingen maakten die mij in het verkeerde keelgat schoten. Er worden hier geen berichten verwijderd omdat ze het beheer niet aanstaan. Er werden opmerkingen geplaatst waarin mijn persoonlijke integriteit in twijfel werd getrokken en dat pik ik niet.
Dat er leden zijn die het niet eens zijn met onze forumregels dat is hun goed recht, maar het zijn onze huisregels of je het er mee eens bent of niet.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/OTE_Rapport_Belemmeringen_in_nettarieven_127.pdf

Dit is ook interresant maar nog niet zeker of dit inge oerd gaat worden in Nederland, wellicht een eigen topic waard (Mod?).

Schijnt in België al zo te werken dat je betaald voor de bamdbreedte om piekstroom te voorkomen.
Dus met 100 zonnepanelen kom je wellicht bedrogen uit omdat je een te hoge piek hebt die buiten de bandbreedte valt voor het terugleveren, maar ook voor verbruik als je een 15kwh tesla op standje ultra-snel-laden laat draaien dat je buiten de bandbreedte komt en daar extra voor gaat betalen.
 

Bijlagen

  • JIMlokkXZhDpqe5LL4ZmZLYb.png
    JIMlokkXZhDpqe5LL4ZmZLYb.png
    163.3 KB · Weergaven: 5
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Dat betekent het einde van het salderingsfeestje. Sneu voor de panelen bezitters maar niet meer dan terecht onder normale omstandigheden.

In de normale situatie is het merendeel van de zonnestroom geen drol waard op de momenten dat iedereen levert en dan is het oneerlijk dat je er een prijs voor terug krijgt die overeenkomt met de prijs op de piekmomenten.

Op dit moment is echter de situatie verre van normaal. Ook op de momenten van maximale productie van zon en wind (soms tegelijk) zijn de prijzen nog steeds skyhigh. De eneco move lijkt mij dus erg gericht op winstmaximalisatie.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dat betekent het einde van het salderingsfeestje.
Iets met tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen... Het was natuurlijk wel te verwachten. Gelukkig zitten we nog wel goed want Vattenfall heeft juist laten weten naar 17 cent te gaan dus een stijging.

In Frankrijk gaan onze panelen overigens uit op momenten dat de zon fel schijnt. Dat is helemaal zwaar klöten want zo profiteer je ook niet van de zelf opgewekte elektriciteit en mag je ook dan gewoon stroom afnemen. In feite komt het erop neer dat die zonnepanelen op onze bol gewoon weggegooid geld zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Met een oude ferarrismeter gaat "salderen" gewoon door totdat die vervangen wordt.
Windmolens worden vaker uitgezet als het net "vol' is.
Dus alles bij elkaar heeft alleen een eiland constructie zin.
En dan maakt het uit of je huurt of eigen woning hebt, hoe handig je bent en je verzekering meedoet.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Salderen blijft voorlopig gewoon doorgaan.

Klok klepel verhaaltje.
het ging hier enkel om de KWh’s die mensen niet gebruiken, oftewel het teveel aan energie wat je opwekt.

en de reden was dat eneco klanten kreeg die enkel voor het terugleveren kwamen,
die namen gas ergens anders en Eneco wil daar vanaf
 

Ray

SHTF Expert
@buzz dit gaat niet over de saldering maar terugleververgoeding.

Iets met tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen... Het was natuurlijk wel te verwachten. Gelukkig zitten we nog wel goed want Vattenfall heeft juist laten weten naar 17 cent te gaan dus een stijging.
.............
Hoezo 'tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen' ? Het is een variabel contract, geen vast contract, je weet van te voren dat tarieven kunnen wijzigen.

En dan stappen we over op een ander, zo'n variabel contract is maandelijks op te zeggen. Als het moet iedere maand. Totdat de overheid eindelijk knopen doorhakt met de afbouw van de salderingsregeling en prijs voor teruglevering. Huidige voorstel spreekt van 80% van de afgenomen kWh prijs ex belastingen en dat zou erg gunstig zijn.
Met een oude ferarrismeter gaat "salderen" gewoon door totdat die vervangen wordt.
Windmolens worden vaker uitgezet als het net "vol' is.
Dus alles bij elkaar heeft alleen een eiland constructie zin.
En dan maakt het uit of je huurt of eigen woning hebt, hoe handig je bent en je verzekering meedoet.
Je overproductie blijft hetzelfde, of je nu een nieuwe of oude meter hebt.

Zolang het exacte tijdstip waarop je stroom produceert of afneemt niet in wettelijke regelingen of energiecontracten wordt opgenomen, is er geen verschil. Er bestaan al wel contracten die per uur afrekenen maar die mag je alleen afsluiten met een digitale meter.
 

petroman

SHTF Expert
Ok nog een keer dan:

Ja je productie van je PV-installatie blijft gelijk.
Een oude ferarris meter draait 1 op1 terug, dus elke kW teruggeleverd is gelijk aan de prijs van geleverd. En niemand weet op welke momenten die meter terug draait.

Een slimme meter meet exact hoeveel je teruglevert en waarschijnlijk ook wanneer.
Voor elke teuggeleverde kW krijg je minder dan wat je moet betalen voor een kW. Simpelweg omdat de meter dat kan meten en jouw provider gewoon meld hoeveel je per teruggeleverde kW krijgt.

Nu kan je wel blijven melden dat er geen verschil bestaat maar dan snap je het niet of wil je het niet begrijpen.
Zelfs mijn leverancier heeft een bedrag per teruggeleverde kW opgegeven. Maar kan dit niet bepalen (oude meter)

Dus dit is ongeacht wetten of uurcontracten.
Dat die laatste alleen mogelijk is bij een slimme meter mag onderhand wel duidelijk zijn. Want die meet wellicht zelfs in kleinere eenheden dan een uur.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik schakel straks over op een leverancier die de terugbetaalde stroom betaald naar de prijs die op dat moment telt op de Europese markt.
Dit omdat de leverancier die ik nu heb een vast bedrag uitkeert voor de terug geleverde stroom. (en als ik hier de bedragen voorbij zie komen voel ik me dubbel genaaid) En daarbij zal de stroom die ik koop ook iets duurder worden maar dat heft elkaar op.
Een ander mogelijkheid die er was is een "virtuele accu" waarbij je de stroom die je opwekt op een later tijdstip "gratis" ( met 20 euro opslagkosten per maand) gebruikt, maar wat je niet gebruikt "schenk" je aan de leverancier. Een soort legale diefstal.
Want ondanks het geklaag hier weten jullie niet hoe goed het in Nederland geregeld is. Wacht maar tot de EU zich er meer gaat bemoeien.
 

phtvs

Sysop
Admin
Een slimme meter meet exact hoeveel je teruglevert en waarschijnlijk ook wanneer.
Klopt, ik kan zelf zien hoe en wanneer mijn panenlen hoeveel opleveren. Ik heb een raspberry pi met domoticz erop aangesloten op de P1`poort van de meter. Daarmee kan ik live de meter uitlezen.
Zelfs mijn leverancier heeft een bedrag per teruggeleverde kW opgegeven. Maar kan dit niet bepalen (oude meter)
Dat klopt, maar ik vraag me af wat er gebeurd als je meer terug levert dan je verbruikt hebt. Dan gaat je meter dus teruglopen op de standen die je voorgaande jaren in rekening gebracht zijn. Dat zou betekenen dat ze je jaarafrekening opnieuw moeten berekenen. Of zie ik dat verkeerd?
Kan ook zomaar zijn dat ze de zaak niet vertrouwen als je meterstanden niet meer kloppen. Dan krijg je een nieuwe meter en nemen ze de oude mee voor onderzoek.

Heb dat ook gehad namelijk. Doordat we heel weinig thuis zijn, vonden ze het verdacht dat we opeens heel veel minder verbruik hadden. Dit was voor de plaatsing van zonnepanelen. We kregen toen opeens een monteur aan de deur die de meter kwam omwisselen en de oude meenam voor onderzoek. We moesten een formulier invullen met de reden waarom wij bijna geen stroom verbruikten. Hoop gedoe en je word als crimineel behandeld.
 

martin

Mankinds only hope
Je overproductie blijft hetzelfde, of je nu een nieuwe of oude meter hebt.
Los van hetgeen @petroman meld zit je ook nog met het stukje "transportkosten"

Dat kan je niet inzichtelijk maken met een oude meter. Is technisch onmogelijk.
Een energiemaatschappij kan/mag/zal de zogenaamde transportkosten keurig toepassen voor zowel afname als levering (want of je nou van A naar B, of van B naar A energie transporteert, het zijn transportkosten. Dat kan alsnog een flink verschil maken.

Maar eigenlijk moeten we ook niet teveel zeuren. Die salderingsregeling is prima en is nog even van toepassing. En het is ook normaal dat je mee zal betalen aan de transportkosten want zonder deze voorziening zou je helemaal geen gebruik kunnen maken van je zonnepanelen.
En voor die mensen die roepen: diefstal, ik neem wel een accu, prima.
Als je klaar bent met de rekensom hoeveel je dit gaat kosten dan heeft men ineens geen probleem meer met die transportkosten en/of salderingsregeling.
 

petroman

SHTF Expert
Of zie ik dat verkeerd?

Nee dat klopt in theorie wel. Praktisch zal je niet zoveel terug gaan leveren dat je voorbij je oude jaar totaal gaat. Denk ik.
Als je verbruik op jaarbasis naar de nul gaat kan je, over je oude jaartotaal heen gaan. Maar dat zal dan éénmalig zijn want daarna moet je weer zoveel terugleveren dat je weer een jaartotaal terug hebt gepompt.

Tegen die tijd zullen ze wel langs gekomen zijn denk ik. :)

Maar ik kreeg ook zojuist een brief met het verzoek om twee foto's in te leveren van mijn meters. Dit doen ze 1x per drie jaar om er zeker van te zijn dat de doorgegeven meterstanden kloppen.
 
Bovenaan