• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Energie en gas in 2022

V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En voor 5000 euro aan airco's koop ik nu 1685 m3 gas. En dat is een gemiddelde aanschafprijs. Zonder verbruik. En voor ik dat eruit heb?
Dat is 16445 KWh met een cop waarde van 5 zou ik dan 3289 KWh per airco mogen verbruiken. Want ik heb er geen 1 maar 5 nodig.
En dan kost dat opeens 12498 Euro. Dus 12498-5000= 7498 meer kosten.
@logan1202 , je verbruikt zo'n 16445 kWh aan gas per stookseizoen? Dan kan je dat door 3289 kWh totaal aan airco-warmte vervangen. Dat kost dan 3289x0,69=2270 aan elektriciteit + 1100 Euro voor een enkele 3,5 kW single split unit. Voor totaal 3370 Euro klaar bij eigen aanleg.

OK, je hebt op meer plaatsen een binnenunit nodig? Stel je neemt een 4,5 kW multi-split unit met 3 binnenunits van 2 kW elk, dan ben je voor circa 2500 Euro aanschaf + 2270 energie =4770 Euro het mannetje, dus inclusief stookkosten. Wel zelf monteren. Maak er dan 5000 van inclusief in bedrijf stellen door een installateur, en veel gekker hoeft het niet te zijn.

Nu weet ik natuurlijk niet of 4,5 kW voldoende is, maar twee single splits van elk 3,5 of een single en een double split van elk 3,5 kan ook. Enfin, inderdaad goed uitkienen, en dan zijn er best optimale configuraties denkbaar voor een vergelijkbaar bedrag. Twijfel je of je twee ruimtes met een enkele binnenunit kunt verwarmen, dan is er altijd nog een kleine ventilator in de wand mogelijk.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Misschien is de eerste optie: elektraprijs loskoppelen van gas wel de beste stap.
Waarom is elektra zo duur? Iedereen roept dat het net overbelast is dus er is, in tegenstelling tot gas, genoeg input.
Als je een omslag wil naar elektra dan maak je dat goedkoper, veel goedkoper, dan gas.
In de vrije elektriciteitsmarkt (leve de liberalisering) wordt de marktprijs van elke MWh bepaald door de laatste MW's die nodig zijn om het net stabiel te houden. En die worden altijd met gas gemaakt omdat je met een gasgestookte installatie snel kunt regelen.
In wezen is dat onzin omdat een flink deel van de elektriciteit op sommige momenten gemaakt wordt met gratis zon en wind. Maar als je de echte marktprijs zou bieden voor een MWh (richting 0 of zelfs negatief) is er niemand die zijn gascentrale nog aan zet, dus de ene na de andere blackout.

Jaren geleden was er al discussie over een capaciteitsvergoeding voor regelcapaciteit maar in het vrije markt denken is besloten alles helemaal aan de "markt" over te laten. Misschien nog logisch bij een duurzaam aanbod van enkele procenten maar in de huidige situatie niet meer houdbaar.

Net zo min als dat het ongelimiteerd salderen houdbaar is. Zolang het aandeel zonnestroom gering is op het totaal is het een prima stimuleringsmaatregel maar op het moment dat het aandeel zonnestroom significant is gaat het systeem mank. Dat is het namelijk diefstal door bezitters van zonnepanelen uit de portemonnee van huishoudens zonder panelen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Volgens een berekening van internet heb ik er 2 van 3:5 en 1 van 4.5 nodig en gezien de plaatsing is een single het simpelst. Dan nog 1 van 2.5 en 1 van 6.3. Dus dan zit ik al een 20.3 Kw aan airco. Dat even anders dan 1 single split van 3,5 KW . En dat is ook bijna het vermogen van de CV.
En dan geloof ik niet dat ik nog steeds maar een 5e kwijt ben aan het verwarmen van het huis.
En eerlijk gezegd heb ik de afgelopen maanden zoveel erover gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Waar het om gaat is dat ik , de aanschaf niet meegerekend, mezelf niet arm betaal stroom. En of dan gas uiteindelijk niet goedkoper blijkt
En toen kwam ik deze tegen https://helloairco.be/algemeen/hoeveel-verbruikt-een-airco/
Of nog goedkoper https://www.unitedconsumers.com/energie/verwarmen/huis-verwarmen.jsp

Maarja, dit zijn airco verkopers. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Heb je zonnepanelen, dan kan je wel goedkoop verwarmen en ben je allicht beter af dan met verwarmen met gas.
Van dit soort kreten wordt ik altijd wat gestoord: als ik moet verwarmen dan is het dus koud, waarschijnlijk dus herfst/winter etc., dan doen mijn zonnepanelen ook veel minder.
Tenzij ik een steveige accu heb. Voor heel veel panelen is het dak van een normaal rijtjes huis te klein.
Koelen wordt een ander verhaal. Maar ook dan zit de piek op het middag van de dag. Dan hoeft mijn slaapkamer echt nog niet koel te zijn.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens een berekening van internet heb ik er 2 van 3:5 en 1 van 4.5 nodig en gezien de plaatsing is een single het simpelst. Dan nog 1 van 2.5 en 1 van 6.3. Dus dan zit ik al een 20.3 Kw aan airco. Dat even anders dan 1 single split van 3,5 KW . En dat is ook bijna het vermogen van de CV.
En dan geloof ik niet dat ik nog steeds maar een 5e kwijt ben aan het verwarmen van het huis.
En eerlijk gezegd heb ik de afgelopen maanden zoveel erover gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Waar het om gaat is dat ik , de aanschaf niet meegerekend, mezelf niet arm betaal stroom. En of dan gas uiteindelijk niet goedkoper blijkt
En toen kwam ik deze tegen https://helloairco.be/algemeen/hoeveel-verbruikt-een-airco/
Of nog goedkoper https://www.unitedconsumers.com/energie/verwarmen/huis-verwarmen.jsp

Maarja, dit zijn airco verkopers. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
@logan1202 , wij staan er verschillend in denk ik. Voor mij is het een weldoordachte noodsprong en tegelijk experiment. Ik ga zoveel mogelijk over op airco-stook maar houd de aanschaf van apparatuur bewust beperkt omdat ik vermoed dat het voldoende zal blijken. Tegelijk heb ik de redelijke zekerheid dat ik een van de twee airco's al in het komende stookseizoen terugverdien, en ik kan altijd nog gas-CV bij zetten als dat nodig zou zijn. Uiteindelijk heb ik er als prepper geen probleem mee om eens een oliekacheltje bij te plaatsen in de koudste nachten.

Jij wilt het perfect hebben en met zekerheid iedere ruimte kunnen verwarmen op iedere gewenste temperatuur. Twijfel over de juiste keuze hindert wel, en daardoor kan je besluiten om het bij gas-stook te houden. Koop je toch airco's dan kan het zijn dat achteraf blijkt dat je teveel vermogen hebt geinstalleerd, en meer geld hebt besteed dan nodig had geweest. Je gelooft niet dat je met airco's nog maar 1/5 kwijt bent aan het verwarmen van het huis, en dat is ook terecht; niemand beweert dat. Airco's hebben een SCOP energetisch rendement van 470-510%, tegenover 90% van een HR-gasketel.
Waarom doe je dan niet een "tussending"? Koop 1 of 2 van de 4 airco's uit jouw berekening en probeer dat uit. Je kunt dan voor het tweede stookseizoen altijd nog besluiten om ze nog optimaler te plaatsen of er extra bij te nemen?
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Daar zit nu het haakje. Als ik maar 2 stuks koop zal ik toch ook de gaskachel aan de gang moeten gooien. En dan kan ik net zo goed ook in die ruimte de verwarming open draaien want hij verwarmd toch al. Het is dus de 1 of de ander maar niet allebei. Daarbij komt wat Petro net boven jou schrijft. En een virtuele accu wordt hier aangeboden, maar gelijk voor 3 jaar vast en alles wat je niet verbruikt van de opgewekte stroom "schenk" je dan weg. Maar als je meer verbruikt moet je het wel duur kopen.
En ik zie het ook niet als een hulpmiddel maar als een volwaardige vervanging van de CV. De vraag die ik mezelf nu steeds stel is of ik de duik in het diepe moet wagen. Want stel dat..............
 

PBear

Mankinds only hope
En daar is het grootste dilemma genoemd. Wanneer houdt het op. We hebben gas, want dat was gangbaar en goedkoop. Zowel in aanschaf van de ketel als verbruik. tot nu dan. Een warmte pomp zou het beste zijn maar die is (zeker nu) 8 tot 10 x zo duur als een airco.
Pelletkachels zijn ook zuinig, maar ook daar stijgen de prijzen en vooral de prijs van pallets. Maar werkt ook als je niet thuis bent.
En dan de houtkachel, met een warmtewisselaar op de centrale verwarming aangesloten is dit (bijna) perfect. Maar dan moet je wel thuis zijn, want zelf vullen doet hij niet. En ook de prijs van hout schiet momenteel de lucht in.
En dan laat ik infrarood, straalkachels en petroleum kachels even buiten beschouwing.
Het grootste dilemma om voor een airco te kiezen is de beperking tot 1 ruimte. Met de CV stook ik het hele huis warm , en hou ook ruimtes die ik niet benut vorst vrij. Dit houdt in dat ik minimaal 5 airco's moet aanschaffen en dan nog niet optimaal verwarm. Of in de ongebruikte ruimte een straalkacheltje neer zetten die stroom vreet.
En voor 5000 euro aan airco's koop ik nu 1685 m3 gas. En dat is een gemiddelde aanschafprijs. Zonder verbruik. En voor ik dat eruit heb?
Dat is 16445 KWh met een cop waarde van 5 zou ik dan 3289 KWh per airco mogen verbruiken. Want ik heb er geen 1 maar 5 nodig.
En dan kost dat opeens 12498 Euro. Dus 12498-5000= 7498 meer kosten. En de spreuk van " je bent maar in 1 ruimt" gaat ook niet op als je met 4 bent.
Ik ben al maanden aan het rekenen en aan het uitzoeken, en soms zou je bijna om een warme witte jas vragen. Zo 1 met de gespen op de rug :fluit:
Als ik je verhaal goed begrijp is het mogelijk bevriezen van waterleidingen die in de muren liggen, het grootste probleem, waardoor je alle ruimten in je huis vorstvrij moet houden.

Het CV-systeem kan je vullen met antivries. Een eventuele (elektrische?) waterboiler kan je isoleren en op een zacht pitje vorstvrij houden.

Misschien loont het de moeite te berekenen wat het kost om nieuwe waterleidingen buiten de muren aan te leggen, die met een verwarmingsdraad te omwikkelen en van isolatieschuim te voorzien, zodat niet de hele ruimte vorstvrij gehouden hoeft te worden. Dat kan een fikse bedparing op verwarmingskosten opleveren, in bijzonder wanneer je/jullie in het stookseizoen niet thuis verblijft.

Al is in de laatste situatie aftappen een goedkopere optie.
 

PBear

Mankinds only hope
Van dit soort kreten wordt ik altijd wat gestoord: als ik moet verwarmen dan is het dus koud, waarschijnlijk dus herfst/winter etc., dan doen mijn zonnepanelen ook veel minder.
Tenzij ik een steveige accu heb. Voor heel veel panelen is het dak van een normaal rijtjes huis te klein.
Koelen wordt een ander verhaal. Maar ook dan zit de piek op het middag van de dag. Dan hoeft mijn slaapkamer echt nog niet koel te zijn.

Voor elektrische verwarming in het stookseizoen lijkt mij investering in aandelen in windmolens (zie b.v. www.windcentrale.nl) profijtelijker.
Je deelt dan in de jaar opbrengst van een of meer windmolens die - helaas tot dusver slechts via stroomleverancier Greenchoice - verrekend wordt met je verbruik.

Voor mijn huis in NL destijds had ik 3 aandelen die ca. 500 KWh per aandeel opleverden.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Daar zit nu het haakje. Als ik maar 2 stuks koop zal ik toch ook de gaskachel aan de gang moeten gooien. En dan kan ik net zo goed ook in die ruimte de verwarming open draaien want hij verwarmd toch al. Het is dus de 1 of de ander maar niet allebei. Daarbij komt wat Petro net boven jou schrijft. En een virtuele accu wordt hier aangeboden, maar gelijk voor 3 jaar vast en alles wat je niet verbruikt van de opgewekte stroom "schenk" je dan weg. Maar als je meer verbruikt moet je het wel duur kopen.
En ik zie het ook niet als een hulpmiddel maar als een volwaardige vervanging van de CV. De vraag die ik mezelf nu steeds stel is of ik de duik in het diepe moet wagen. Want stel dat..............
@logan, zie jouw gas-CV als een prima back-up. Knetterduur maar wel een redder als een voorlopige opzet nog niet optimaal is of een elfstedenwinter een beetje gas-bij verlangt. De gas-CV niet in de huiskamer open draaien want elke plaat die uit staat die levert geen warmte. Zet je ergens in huis 1 plaat aan dan draait de CV op een heel laag pitje; jouw HR(?)-CV is immers geen "vol gas of uit." Of heb je een oeroud ding?
Waag eerst een duik in het pierebadje, zou ik zeggen, en probeer zelf aan te leggen. Het is geen raket-technologie...

Pfffff, hierna ga ik geld rekenen voor al dat advies en reddingswerk;)
 

petroman

SHTF Expert
De opties die ik nog niet voorbij heb zien komen:
1) air2air, in combinatie met een wtv installatie. Met een wtv installatie heb je al inblaaspunten in je woning. Als je daar dan je koude of warme lucht van de warmtepomp op aansluit hoef je dus geen verbouwing te hebben.

2) Air2water: dat is de beste optie denk ik. De warmtepomp zit op een eigen glycol systeem. Denk aan een zonneboiler. En verwarmt dus boiler en/of je vloerverwarming. Deze laatste schijnt wel de beste optie te worden/zijn ten aanzien van warmte verdeling.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Wat jij bedoeld is een warmte pomp. Maar ook dan moet je luchtkanalen door je huis aanleggen bij air/air. Air/water of Ground/water wat nog beter is pleegt met de aanschaf een aanslag op je beurs. Dat was eigenlijk mijn eerste keuze, zo op het verwarmingssysteem. Maar de prijs en de lange wachttijd ( ze worden verkocht alsof ze niets kosten en zijn niet aan te slepen) is toch wel een punt.

Prijs warmtepomp grond-water​

Voor een warmtepomp met een horizontaal buizennetwerk (captatienet) moet je rekening houden met een kostprijs vanaf €10000. Bij een verticaal netwerk moeten grondboringen (putboringen) gedaan worden. Deze boringen zelf kosten minstens €4000. Hierbij komt dan nog de pompinstallatie van €7000 tot €15000. Via onderstaand formulier kan je nu vrijblijvend een offerte op maat aanvragen. Deze dienst is volledig vrijblijvend en zonder aankoopverplichting.

https://www.verwarminginfo.nl/warmtepomp/grond-water-warmtepomp
 

martin

Mankinds only hope
Ik ga zoveel mogelijk over op airco-stook maar houd de aanschaf van apparatuur bewust beperkt omdat ik vermoed dat het voldoende zal blijken. Tegelijk heb ik de redelijke zekerheid dat ik een van de twee airco's al in het komende stookseizoen terugverdien, en ik kan altijd nog gas-CV bij zetten als dat nodig zou zijn

Ik ben echt heel benieuwd waar je op uit gaat komen.
Want zoals ik al vaker heb gepost heb ik sterk de indruk dat je het niet zo makkelijk kan uitrekenen. Ik snap je manier van rekenen wel om te stellen dat als je vandaag bedrag X moet betalen voor gas, en je door een airco dit bedrag kunt verminderen met bedrag Y, je dus sowieso prima kunt uitrekenen of het wel of niet rendabel zal zijn. Waar het (in mijn ogen) mogelijk mank kan gaan is dat het verwarmen van lucht een totaal ander gevoel geeft dan het verwarmen via radiatoren. En ik vraag me af hoe leuk de partner het gaat vinden dat zodra je 1 plek opschuift op de bank het gelijk 10 graden kouder is (ja, ik overdrijf graag).

Op dit moment lijkt het nog ver weg (de winter) maar over 3 is het niet ongebruikelijk om vorst te hebben in Nederland.
Dus sluit het aan, zet er een paar stroommeters op, en hou het verbruik in de gaten.
Ik ben ervan overtuigd dat het goedkoper zal uitpakken dan gas maar ik denk wel dat het minder efficiënt zal zijn als je nu denkt.
En dat is alsnog geen ramp want als je na 1 of 2 jaar dat ding hebt terugverdient heb je een prima zet gedaan.

Om er echt een interesant draadje van te maken kan je een nieuw draadje starten met als naam "Project Rocky energy" en dan alles van aanschaf/aanleg/kosten/comfort/tegenvallers/gezeur partner die het te koud/lawaai/tochtig is/hoe op extreem koude dagen/vochtproblemen/schimmelvorming/krukdroge ruimte/etc etc/ posten
 

petroman

SHTF Expert
@logan1202 : Foutje in mijn schrijferij:
2) air2water: de warmtepomp verwarmt dmv eigen "glycol kring" een boiler net zoals een zonneboiler systeem dat zou doen.
Niet mijn idee maar het wordt aangelegd in het kantoorpand bij een familielid. Dus je hebt geen luchtkanalen nodig maar gebruikt de oude CV.
Als dat kan want het kan zijn dat je grotere radiators nodig hebt. Vandaar ook de vloerverwarming, als je die al hebt kan je die gaan gebruiken om te verwarmen dan wel te koelen.
 

petroman

SHTF Expert
Waar het (in mijn ogen) mogelijk mank kan gaan is dat het verwarmen van lucht een totaal ander gevoel geeft dan het verwarmen via radiatoren. En ik vraag me af hoe leuk de partner het gaat vinden dat zodra je 1 plek opschuift op de bank het gelijk 10 graden kouder is (ja, ik overdrijf graag).
Dat is ook waar ik aan zit te denken de hele tijd.
Ook met het totaal op temperatuur kunnen houden van ruimtes of muren waar leidingen door lopen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Waar het (in mijn ogen) mogelijk mank kan gaan is dat het verwarmen van lucht een totaal ander gevoel geeft dan het verwarmen via radiatoren. En ik vraag me af hoe leuk de partner het gaat vinden dat zodra je 1 plek opschuift op de bank het gelijk 10 graden kouder is (ja, ik overdrijf graag).

Ik ben ervan overtuigd dat het goedkoper zal uitpakken dan gas maar ik denk wel dat het minder efficiënt zal zijn als je nu denkt.

Om er echt een interesant draadje van te maken kan je een nieuw draadje starten met als naam "Project Rocky energy"
Dat is ook waar ik aan zit te denken de hele tijd.
Ook met het totaal op temperatuur kunnen houden van ruimtes of muren waar leidingen door lopen.
@martin en @petroman, als ik een plek opschuif op de bank dan zal dat toch zeker wel in de goede richting zijn? Haha, nu bedenk ik mij wel dat m'n airco beweging detecteert. Kennelijk, om op een laag pitje te kunnen gaan draaien zodra men de kamer verlaat, om vervolgens onovertroffen confort te bieden zodra een ruimte weer betreden wordt. Maar hoe zit dat als ik weer eens op de bank in slaap val? Afgezien van de snurkventieltjes zal er dan weinig bewegen... Ik ga er van uit dat e.e.a. op de airco. instelbaar is. En, zo niet, dan bevordert het opschuiven op de bank het comfort. Of iedere andere beweging ook 😍op die bank! Kom daarrrrr maar eens om bij een verwarmingsplaat!

Goedkoper maar minder efficient? Het rendement ligt bij een airco veel hoger dan bij gas-CV, en dat is leading wat de energiebesparing betreft. Het comfort dat we ondervinden wordt m.i. voornamelijk door de luchttemperatuur veroorzaakt. Verwarmingsplaten zitten vaak niet in het zicht dus warmtestraling zal minder spelen. En voor zover het speelt, zorgt het m.i. eerder voor een plaatselijk verwarmen (kampvuur-effect) en juist minder comfort. Zo'n airco is daarentegen een zeer efficiente verwarmer: de warmteoverdracht is hoog (ventilator), en de warme lucht wordt sneller en evenwichtiger actief over de ruimte verdeeld dan een verwarmingsplaat dat passief kan. Daar rolt immers alleen opstijgende warme lucht richting plafond, en hoe zich dat verder verdeelt is eerder een raadsel. De airco blaast het uitgekiend naar beneden uit, en dan ook nog eens naar links en rechts of alle kanten op; het is allemaal instelbaar.

Nu het bij een verwarmingsplaat en een airco om dezelfde warme lucht handelt, is het mij niet zo duidelijk waarom lucht van de ene een wand wel zou verwarmen en lucht van de andere niet. Er zullen vast verschillen zijn want stralingswarmte doet ook wat bij een verwarmingsplaat, maar die dingen zitten ook niet overal. Breng ik evenveel warmte-energie in met een airco als met verwarmingsplaten, dan vermoed ik dat een airco het toch wel beter verdeelt. Zo'n ding is daar de godganse dag druk mee bezig, terwijl verwarmingsplaten maar daaps aan de wand hangen.

Nu ik zo vol verve, de airco heb aangeprezen zoals doorgaans ook alleen een rasverkoper het (zonder enige ervaring) kan, moet ik misschien eens gaan nadenken over een wisseling van beroep? 🤤
De Airconing van Zuid-Holland!

In een apart draadje verhalen over het lief en leed, en de hoogtepunten en dieptepunten, van mijn airco droom die hopenlijk werkelijkheid wordt? Hmmm, genoeg sensatiebeluste Big-Brother fans op dit kanaal, kennelijk, @petroman en @martin, en waarom dan niet nog een beetje meer pulp erbij.... Even over nadenken... Misschien, ben ik gek genoeg, maar dan alleen succesverhalen natuurlijk😁
 

netuyas

Specialist
@martin en @petroman,

Goedkoper maar minder efficient? Het rendement ligt bij een airco veel hoger dan bij gas-CV, en dat is leading wat de energiebesparing betreft. Het comfort dat we ondervinden wordt m.i. voornamelijk door de luchttemperatuur veroorzaakt.
Comfortgevoel is voor een groot deel ook het ontbreken van tocht(gevoel) een airco blaast lucht wat bij dezelfde temperatuur kouder aan kan voelen. Net als Martin denk ik dat het sowieso goedkoper zal zijn dan verwarmen op gas, maar betwijfel of je, bij eenzelfde comfortgevoel, wel zoveel besparing gaat realiseren als je nu verwacht. Ik volg je project echter met veel interesse aangezien ik na zit te denken over een L/L warmtepomp(of terwijl moderne airco) als backup voor mijn houtkachel. Gelukkig is mijn huis zodanig van opzet dat ik met een verwarmingspunt in het woongedeelte het hele huis warm kan houden en zou een 3Kw unit meer dan voldoende zijn om het hele huis zelfs bij lichte vorst op 20 graden te houden.
 
G

gebruiker 3367

Gast
Op termijn wil ik dat ook wel, maar ik weet nog niet precies hoe (welke kamers). Vorige jaar heb ik net het gastoestel en de rookafvoer laten vernieuwen en leidingen laten herleggen voor het warm water. Een beetje jammer als dit de toekomst van gas is. Maarja, de prijzen waren toen nog normaal en mijn oude toestel ging kapot.
Vreet zo’n airco niet enorm veel energie? Lijkt me handen vol geld te kosten. Niet alleen een tekort aan gas en olie is het probleem, het tekort aan elektriciteit ook.

Naar mijn mening is de beste investering het isoleren van je huis. Dan heb je echt geen airco nodig. Voor verwarmen zijn er denk ik ook wel goedkopere manieren te bedenken, in ieder geval op lange termijn goedkopere.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Comfortgevoel is voor een groot deel ook het ontbreken van tocht(gevoel) een airco blaast lucht wat bij dezelfde temperatuur kouder aan kan voelen. Net als Martin denk ik dat het sowieso goedkoper zal zijn dan verwarmen op gas, maar betwijfel of je, bij eenzelfde comfortgevoel, wel zoveel besparing gaat realiseren als je nu verwacht. Ik volg je project echter met veel interesse aangezien ik na zit te denken over een L/L warmtepomp(of terwijl moderne airco) als backup voor mijn houtkachel. Gelukkig is mijn huis zodanig van opzet dat ik met een verwarmingspunt in het woongedeelte het hele huis warm kan houden en zou een 3Kw unit meer dan voldoende zijn om het hele huis zelfs bij lichte vorst op 20 graden te houden.
@netuyas, ik ben ook benieuwd hoe die ervaring zal zijn. Vanuit kantooromgevingen ken ik verwarming via plafondunits, en dat heb ik toch niet als storend ervaren. De crux is misschien, dat grote temperatuursverschillen gaan opvallen, en dat zou dan vlak na het opstarten zijn. Zodra een de lucht in een ruimte op temperatuur is, en het temperatuursverschil met de ingeblazen lucht klein, kan ik mij "tochtgevoelens" niet zo goed voorstellen. Tenzij we met wapperende haren aan tafel zitten. Nu zijn die paar haren bij mij gemillimeterd, dus zo'n sensatie gaat aan mij vast voorbij. Je moet er immers wel wat voor over hebben ;)
Als backup voor een houtkachel lijkt mij zo'n airco zeker prima. En dan is 3,5 kW sowieso een mooi vermogen, want dat heeft meestal nog een hoge SCOP terwijl grotere vermogens dan vaak lager liggen. 3 kW nominaal heb ik nog niet veel aangeboden gezien, maar daarvoor zal wel vergelijkbaars opgaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik voor hetzelfde comfortgevoel meer warmte in zou moeten brengen via airco dan via gas-CV. En op de uitwisseling daarvan is mijn "verdienmodel" gebaseerd. Door ook kortdurend te kunnen verwarmen en niet het CV-leidingwerk te hoeven verwarmen, zit er wellicht nog een extra besparing in. Dat leidt er dan misschien toe dat mijn muren een graadje kouder zullen zijn, maar dat is dan weer gunstig voor de warmtestroom naar buiten. Hoe groter het temperstuursverschil op grensvlakken (binnenkant buitenmuur- buitenkant-buitenmuur) des te groter het warmteverlies.

Ik ben ook razend benieuwd... Eind augustus arriveert m'n tweede unit met al het montagemateriaal, en kort daarna gaat het vast gebeuren. Zelf installeren. Over aansluiten heb ik het dan maar even niet, in deze barre tijden. "Daarmee wacht in natuurlijk tot een STIK-monteur ergens in mei tijd heeft."
Voor het plaatsen van een kozijn kreeg ik in juni al door in het volgend voorjaar aan de beurt te zijn. Een moeten wachten daarop is dan niet te verteren, en dwingt tot zelf plaatsen. Levering alleen was geen probleem en de handjes heb ik immers zelf...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreet zo’n airco niet enorm veel energie? Lijkt me handen vol geld te kosten. Niet alleen een tekort aan gas en olie is het probleem, het tekort aan elektriciteit ook.

Naar mijn mening is de beste investering het isoleren van je huis. Dan heb je echt geen airco nodig. Voor verwarmen zijn er denk ik ook wel goedkopere manieren te bedenken, in ieder geval op lange termijn goedkopere.
@Petite Prepper , sorry voor het inbreken, maar isoleren is m.i. een goede eerste stap. Maar je hebt ook dan warmteverlies en zult moeten verwarmen. Misschien is houtstook nu het allerbest om geld te besparen, maar ook de prijs daarvan zal wel verder stijgen. Stroom wordt ook krap, en wat de prijs daarvan gaat doen? Tegenover gas of minerale olie, lijkt het me wel de beste kansen hebben om nog enigszins betaalbaar te blijven. Stroom kan immers worden opgewekt met alles wat maar branden kan. Staatsmijn Emma zie ik dan ook wel weer eens open gaan:)

Bij elektrisch verwarmen heb je vast meer de straalkachel en ventilatorkachel in gedachten, en dat is duur stoken. Voor iedere kWh aan elektriciteit krijg je een kWh aan warmte terug. Een efficiente airco (warmtepomp) levert voor iedere kWh stroom echter 5 kWh aan warmte. Teruggerekend naar de energieprijzen is stoken via gas-HR nu meer dan tweemaal zo duur als stoken met een airco.

Maar, als het erom gaat om gruwelijke gasprijzen het komend stookseizoen te doorstaan, dan denk ik dat een ieder wel een flink eind komt door met simpele petroleumkacheltjes alleen kleinere ruimten te verwarmen. Het is dan wel kouder in de rest van het huis, maar warm en in leven blijven we!
 
Bovenaan