• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gas en elektriciteit in 2023 en daarna

RockyFlats

Ruttaan

Hee, @Stuudje , dat is wel goed om te weten. Van de zotte, overigens, dat niet meenemen, maar daarvoor leven we ook in een gekkenhuis.

Het moet toch een koud kunstje zijn voor elke energieleverancier, om per 31/12 de eindnota op te maken... De computer is immers geduldig...
 

martin

Mankinds only hope
Dit is m dus, het prijsplafond. Je mag niet naar een volgende maand meenemen wat je over hebt.

Hoe zwakzinnig zijn die mensen die dit hebben bedacht? Hoe nodeloos complex moet je het maken?
Het idee was op zich nog redelijk goed (een prikkel geven om zuinig te zijn, en toch een tegemoetkoming in de kosten)

Maar op deze manier is het een soort van loterij die afhankelijk gaat zijn van de buitentemperatuur. De kosten van deze sigaar komt uiteraard alsnog uit eigen doos. Maar op deze manier ga het de consument wel heel erg lastig maken. Vrijwel niemand gaat nu instaat zijn om zijn energiekosten goed in te kunnen schatten. En doordat contracten nooit per kalenderjaar lopen krijg je straks bij een mogelijke stop of verlenging van dat prijsplafond helemaal een onmogelijke rekensom.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Op de site van de ANWB staan andere maand-verdelingen...
Zij hebben het, volgens hun site, vandaag nog bijgewerkt.
Welke getallen zouden correct zijn?

https://www.anwb.nl/huis/energie/het-prijsplafond-voor-energie#verdeling-prijsplafond


Je krijgt iedere maand een bepaalde hoeveelheid kilowattuur stroom en kuub gas die je kan gebruiken voor het prijsplafond. Die verdeling wordt gemaakt aan de hand van het verbruiksprofiel van een gemiddeld huishouden.

in de winter als het koud en donker is verbruik je (veel) meer elektriciteit en gas. Daarom ligt de hoeveelheid kWh en m3 die je kan gebruiken voor het prijsplafond in de winter (veel) hoger dan in de zomermaanden als het warm en langer licht is.

Stroom-plafond.jpg

Gas-plafond.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Hier kan je de datum van je contract/afrekening invullen... en inzien hoeveel je dan verbruikt mag hebben...
https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5353205/prijsplafond-energie-zoveel-mag-je-verbruiken

Anwb energie (en waarschijnlijk andere dynamische energie contracten)
De ANWB levert energie tegen de inkoopprijs op basis van een dynamisch tarief. De prijs van stroom verschilt per uur, die van gas per dag. Na veel discussie met de bekende energiebedrijven is door de overheid besloten dat het prijsplafond bij een dynamisch tarief werkt op basis van het tarief dat jij in een maand gemiddeld betaald hebt per kWh elektriciteit of m3 gas.
Hoe dit precies werkt: van alle uren in een maand wordt jouw verbruik in dat uur vermenigvuldigd met de prijs die gold in dat uur; dit totale bedrag wordt vervolgens gedeeld door je totale verbruik in die maand.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij zitten gelukkig ruim onder dit soort waardes.
wel ben ik van mening dat het maar lastig gemaakt is.
1200 kuub is toch 1200 kuub.

stroom is helemaal een makkie want vandaag hebben we nog meer opgewekt dan dat ons verbruik is.
ze maken alles duur voor de minder goed bedeelden onder ons.

dat is gewoon waardeloos.
 

drent

Diehard Prepper
Die verdeling maakt het nutteloos om halverwege het jaar over te stappen om bij je nieuwe energieleverancier ook tegen lage prijs 1200m3 te verstoken. Het waarom snap ik wel, de uitvoering is stukje complexer.
Qua verbruik correct berekenen, zelf ook bijhouden, dus elke 1e van de maand foto (bewijs) maken van de meterstanden. Aantal energieleveranciers nemen ook de tussendoor opgegeven meterstanden mee in de berekeningen, anderen niet.
Hier lijstje van wie zelf doorgegeven meterstanden meeneemt in berekeningen :
https://www.rtlnieuws.nl/economie/l...rstand-doorgeven-voor-het-prijsplafond-ingaat
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Maar ik heb een hele domme digitale gas meter, die "als het goed is" helemaal niks kan doorgeven... mijn draaischijf meter is nog dommer, vreemde manier van zaken doen...
Gewoon een hogere stand opgeven als de prijs gunstig staat...
 

drent

Diehard Prepper
Maar ik heb een hele domme digitale gas meter, die "als het goed is" helemaal niks kan doorgeven... mijn draaischijf meter is nog dommer, vreemde manier van zaken doen...
Gewoon een hogere stand opgeven als de prijs gunstig staat...

Fout! Prijsplafond is afhankelijk van datum. Het is niet wat heb je verbruikt tussen 1 jan en 31 dec 2023, maar 1 jan - eindafrekening en eindafrekening - 31 dec. En aangezien "budget" is verdeeld n.a.v. gemiddeld verbruik op die dag in NL in het verleden (laatste 3 jaar), heb je dus een max wat je mag verbruiken in periode 1 en in periode 2, rest periode 1 meenemen naar periode 2 mag/kan niet.
https://nos.nl/artikel/2456389-het-prijsplafond-ongunstiger-dan-gedacht-zo-zit-het

Daarbij zoals in linkje vorige post staat, niet alle energieleveranciers doen wat met tussentijdse meterstanden ook al kan je die doorgeven.
Als je dus wil gaan schuiven met meterstanden, moet je heel goed rekenen (en betrouwbaar vooruit kunnen kijken). Beter gewoon werkelijke standen doorgeven dus.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Gelukkig eindigt ons contract op 22 dec 2022.
dus mbt het plafond hebben wij ongeveer het hele deel beschikbaar in 2023 zonder verschillende blokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Fout! Prijsplafond is afhankelijk van datum. Het is niet wat heb je verbruikt tussen 1 jan en 31 dec 2023, maar 1 jan - eindafrekening en eindafrekening - 31 dec. En aangezien "budget" is verdeeld n.a.v. gemiddeld verbruik op die dag in NL in het verleden (laatste 3 jaar), heb je dus een max wat je mag verbruiken in periode 1 en in periode 2, rest periode 1 meenemen naar periode 2 mag/kan niet.
https://nos.nl/artikel/2456389-het-prijsplafond-ongunstiger-dan-gedacht-zo-zit-het

Daarbij zoals in linkje vorige post staat, niet alle energieleveranciers doen wat met tussentijdse meterstanden ook al kan je die doorgeven.
Als je dus wil gaan schuiven met meterstanden, moet je heel goed rekenen (en betrouwbaar vooruit kunnen kijken). Beter gewoon werkelijke standen doorgeven dus.

Als ik in 1 januari 2023 opgeef dat de meterstand op 53000, ipv 52000 staat, als de kwh prijs lager is dan het energie plafond,
Dan kan ik in de periode van het prijsplafond nog wat heen en weer schuiven met de daadwerkelijke verbruik, misschien zelfs een negatief er in gooien om extra geld terug te salderen ;-)
 

marzman

Diehard Prepper
Als ik in 1 januari 2023 opgeef dat de meterstand op 53000, ipv 52000, als se prijs lager is dan het energie plafond,
Dan kan ik in de periode van het prijsplafond nog wat heen en weer schuiven met de daadwerkelijke verbruik, misschien zelfs een negatief er in gooien om extra gels terug te salderen ;-)

Je hebt wel kans als ze het gek vinden dat ze langs komen of om foto's vragen van je meterstanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

petroman

SHTF Expert
Probleem gaat worden als je energieleverancier alleen je eindstand wil weten. Dus na een kalenderjaar.
En niet per se 1 januari.
Ik kan bijhouden wat ik wil, per dag, per week, per maand. Maar ze vragen alleen die eindstand.
Nu houd ik alles bij in een spredsheet en geef sinds de zomer alles braaf op in de app maar of ze daar wat mee gaan doen is te bezien.

Dit is nu wel de valkuil bij een ferarrismeter en een domme gasmeter of bij mensen die het slimme ding niet laten uitlezen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Je hebt wel kans als ze het gek vinden dat ze langs komen of om foto's vragen van je meterstanden.
Ja dat kan, maar dan is het gewoon Een foutje geweest aan mijn kant, foto's heb ik natuurlijk niet.
Daarbij komt dat zonnepanelen in de winter de meterstand hoog staat en in de zomer de stand weer gelijk getrokken word door het terug leveren... het is niet anders, sterker nog ze adverteerde er zelf mee om zonnepanelen te nemen em ook om te besparen.

Thuis accus worden trouwens wel erg interresant nu de prijs van ie systemen een beetje daalt, vooral als je ze koppelt met het uur tarief: opladen als het goedkoop is en terugleveren of zelf gebruiken als het duur is en dat geautomatiseerd, zodat je niet de hele dag een appie in de gaten hoeft te houden, misschien komt er nog een subsidie voor, btw kun je in NL wellicht terug vragen net als bij de zonnepanelen, je een kleine leverancier bent geworden ben je nu een kleine stroom-handelaar.
 
F

frans81

Gast
Gij die stout is krijgt de roe.
Dus braaf blijven. Volgend jaar worden we weer beloond.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebrek aan visie en een heel matig beleid. Het echte probleem zit bij onze overheid. Vandaag las ik wederom dat we in Nederland op afstand de hoogste energieprijzen van europa hebben.

De 4 grootste energieboeren in ons land lopen helemaal binnen, er staat geen rem op de winsten die ze maken over de rug van de nederlandse bevolking. En dat geld gaat naar aandeelhouders in Zweden, Duitsland, Frankrijk en Japan. Schandelijk hoe ze de nederlandse burger laten uitmelken.

Voor het realiseren van de groene natte droom van links en Frans Timmermans worden we extreem zwaar belast met CO2 heffing, ODE, EB en over de hele zwik nog even het luxe BTW tarief. Na de buitenlandse aandeelhouder is de staat der nederlande de volgende grote profiteur. Wederom over de rug van de burger.

En ondertussen vast blijven houden aan onhaalbare en onrealistische doelen van de klimaatmaffia. De afstand tussen burger en overheid is nog nooit zo groot geweest. Een premier die alles weg lacht en een vice-premier die zich vraagt "wie zijn die mensen". We zijn reddeloos verloren met deze jokers.
 

PBear

Mankinds only hope
Gebrek aan visie en een heel matig beleid. Het echte probleem zit bij onze overheid. Vandaag las ik wederom dat we in Nederland op afstand de hoogste energieprijzen van europa hebben.

De 4 grootste energieboeren in ons land lopen helemaal binnen, er staat geen rem op de winsten die ze maken over de rug van de nederlandse bevolking. En dat geld gaat naar aandeelhouders in Zweden, Duitsland, Frankrijk en Japan. Schandelijk hoe ze de nederlandse burger laten uitmelken.

Voor het realiseren van de groene natte droom van links en Frans Timmermans worden we extreem zwaar belast met CO2 heffing, ODE, EB en over de hele zwik nog even het luxe BTW tarief. Na de buitenlandse aandeelhouder is de staat der nederlande de volgende grote profiteur. Wederom over de rug van de burger.

En ondertussen vast blijven houden aan onhaalbare en onrealistische doelen van de klimaatmaffia. De afstand tussen burger en overheid is nog nooit zo groot geweest. Een premier die alles weg lacht en een vice-premier die zich vraagt "wie zijn die mensen". We zijn redeloos verloren met deze jokers.

Wellicht ben ik toch op tijd naar Polen ge-emigreerd. Weliswaar geen enkele toeslag meer, maar in Nederland wonen zou ik met mijn huidige maand inkomen van ca. 1.100 euro toch niet meer kunnen veroorloven.
 
Bovenaan