• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gas en elektriciteit in 2023 en daarna

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
16 van 280 AH
die kan ik dan voor de helft in serie en de helft paralel zetten.
dan heb ik een accu van 24 volt 560Ah.

hoeveel Kwh is dat in 230 volt?
is dat dan. 24 x560 en dat getal delen door 230?
dat zou dan 58 Kwh zijn.

Hier klopt je berekening van 24x 560Ah.
en dan ga je van het vermogen van je accu delen door 230v. Waarom.

24v X 560ah = 13,4kwh dit is je opgeslagen capaciteit.
wil je 1 maand aan energie opslaan met 3kwh per dag aan verbruik heb je in januari 3kwh x 31 dagen = 93kwh nodig.
om de maand januari door te komen heb je 93kwh verbruik gedeeld door je opslag vermogen van 13,4kwh al 7 van deze 24v 560ah accu banken nodig.

wil je jou gewenste 300kwh verbruik aan opslag hebben dan heb je 22 accu banken nodig van 24V en 560Ah.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Dat gaat duidelijk niet lukken.
geen idee wat zoiets zou kosten maar ik vrees dat je richting de 60K in euro’s gaat.

ken net niet uit.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Blij dat het binnenkort afgelopen is met die onzinnige regeling.
Ik gun iedere bezitter van PV panelen de subsidies voor aanschaf en de gratis stroom als de zon schijnt.
Maar de gratis stroom in de nacht en zonloze dagen die met duur gas of dure kolen gemaakt wordt komt voor rekening van mensen zonder panelen. En met een kWh prijs die richting een euro gaat is dat niet meer te verteren.
 

Arie

Diehard Prepper
Mocht het ergens in de loop van het jaar wel lukken. Wat ik iedereen van harte gun.
Lees ik graag mee met je bevindingen en zie graag wat foto’s.
Het zou ook een beest van een installatie zijn.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
In elk artikel over PV en salderen duikt na vandaag de batterij op. En omdat ik geen hoge pet op heb van journalisten als het gaat om realiteitszin en rekenvaardigheid ga ik er zelf maar even op los.

Een realistische aanname voor energieverbruik is 3000 kWh per jaar, vergelijkbaar met het prijsplafond voor elektra.
Deze energiehoeveelheid kun je opwekken met ongeveer 10 panelen (jaaropbrengst 10x350x0,85=2975 kWh)
In de zomer heb je veel meer opbrengst dan in de winter, scheelt op maandbasis een factor 4 á 6.

Getalsmatig is e.e.a. weergegeven in onderstaande tabel.

tabel.jpg


In de maanden nov t/m jan kom je serieus tekort op de opbrengst van de panelen.
Opgeteld moet je zo'n 500 kWh overbruggen vanaf oktober.

Even zoeken op LiFePO4 levert op dat je tussen 750 en 1000 euro per kWh opslagcapaciteit kwijt bent.

En dan kom ik gewoon op 500.000 euro uit.........................
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Blij dat het binnenkort afgelopen is met die onzinnige regeling.
Ik gun iedere bezitter van PV panelen de subsidies voor aanschaf en de gratis stroom als de zon schijnt.
Maar de gratis stroom in de nacht en zonloze dagen die met duur gas of dure kolen gemaakt wordt komt voor rekening van mensen zonder panelen. En met een kWh prijs die richting een euro gaat is dat niet meer te verteren.

@buzz

subidies?

nooit geen subsidies gehad en ook nooit btw teruggave gehad.

ons is altijd gezegd investeer in groene energie.
en als je dat gedaan hebt zeggen ze salderen eraf?

als jij een electrische auto kan betalen, en ze maken de stroom 5 euro per kwh dan piep je wel anders.
ze willen me in een electrische auto en nu kan je de stroom niet betalen?

de overheid is totaal onbetrouwbaar.
laat mensen investeren om vervolgens ze een poot uit te trekken.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Het is een wonder dat het salderingssprookje nog zo lang stand gehouden heeft.
Je stopt een echt groene kilowattuur in het net op het moment de prijzen laag, nul of negatief zijn.
En die kWh mag je er gratis weer uithalen op het moment dat deze gemaakt wordt met dure brandstof als aardgas, steenkool of bruinkool.
En als toppunt van gekkigheid mag je die dan ook nog groen noemen.

En een elektrische auto koop ik nog lang niet, ik hoor hooguit bij de laatste 1% van de rijders die in zo'n gedrocht gaat rijden.
Mijn huidige plan is dat ik vlak voordat de verkoop van benzineauto's verboden wordt nog een nieuwe volvo of mercedes koop die 20 jaar mee gaat. Als ik daarna nog steeds de ogen open heb ga ik wel voor de elektrische scootmobiel.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
@buzz

de tarieven zijn juist laag doordat er veel zonnepanelen zijn die energie opwekken.
profiteer ervan.

als iedereen de stekker er zou uittrekken ga je pas echt betalen voor je stroom.
Oftewel.
dankzij heel veel zonnepanelen is de prijs juist dan betaalbaar.
en jij wil dan het voordeel voor de bezitter afschaffen.
 

petroman

SHTF Expert
@buzz, je vergelijking/ijdee/opmerking gaat een beetje mank.
Zonnepanelen leveren gewoon het overschot aan het net terug daar zit geen handig laag tarief moment bij.
Sterker nog als bij iedereen de zon schijnt en er dus lekker productie is, is de prijs juist hoog. Want er wordt veel aangeboden en weinig gevraagd.En als je niet uitkijkt (kleine lettertjes) mag je ook nog gaan betalen omdat de netbeheerder jouw stroom niet wil hebben.
Als je dan 's avonds het licht aan doet is dat net zo duur als bij ieder ander.
 

marzman

Diehard Prepper
@buzz, je vergelijking/ijdee/opmerking gaat een beetje mank.
Zonnepanelen leveren gewoon het overschot aan het net terug daar zit geen handig laag tarief moment bij.
Sterker nog als bij iedereen de zon schijnt en er dus lekker productie is, is de prijs juist hoog. Want er wordt veel aangeboden en weinig gevraagd.En als je niet uitkijkt (kleine lettertjes) mag je ook nog gaan betalen omdat de netbeheerder jouw stroom niet wil hebben.
Als je dan 's avonds het licht aan doet is dat net zo duur als bij ieder ander.

Vraag het eens aan @RockyFlats , die heeft een dynamisch energiecontract. Maar volgens mij zijn de uren dat de zon schijnt nu goedkoop en natuurlijk heeft @Hermanusb ook een goed punt. Ze zijn laag omdat er veel aanbod is van energie op die uren van zonnepanelen (en minder verbruik).
 

petroman

SHTF Expert
Het gaat (of ging toch) om leveren terug aan het net, niet kopen via een dynamisch contract ?
Versus het "asociale" van een salderingsregeling.

Overgens was de regeling al in werking voordat met met de oorlog begon, gasprijzen stegen en dynamische contracten de markt veroveren.
je kan niet kiezen, volgens mij, wanneer je je zonnepaneel opbrengst terug gaat leveren. Tenzij je een forse accu hebt die je goedkoop met de zon laad en vervolgens dan het net inpompt.

Wat je natuurlijk met je elek. auto wel kan gaan doen maar dat heeft verder geen relatie met salderen.
 

marzman

Diehard Prepper
Het gaat (of ging toch) om leveren terug aan het net, niet kopen via een dynamisch contract ?
Versus het "asociale" van een salderingsregeling.
Het geeft wel inzichtelijk wat de waarde is van de stroom. Als je het op die uren voor een hoger tarief 'saldeert' dan je het zou kunnen kopen bij dezelfde partij met een dynamisch contract (een bedrijf dat er winst op moet maken).
 

petroman

SHTF Expert
Maar je krijgt toch nooit meer terug?
Op "die " uren voor een hoger bedrag salderen kan alleen als je eerst jouw goedkope stroom opslaat, bv in je autoaccu.
 

RockyFlats

Ruttaan
Maar je krijgt toch nooit meer terug?
Op "die " uren voor een hoger bedrag salderen kan alleen als je eerst jouw goedkope stroom opslaat, bv in je autoaccu.

@petroman , het salderen gaat toch tegen een vast tarief? Op goedkope uren tegen dat hogere vaste saldeer-tarief salderen kan dan toch, zonder de Wattjes eerst te hoeven gijzelen in de kofferbak?
 

petroman

SHTF Expert
Volgens mij niet. Het originele salderingsplan gaat uit van een jaarrekening. Dan egaliseer je dus in- en uitgaven tegen elkaar weg.
Met variabele contractten en slimme meters kan dat theoretisch per uur.
Maar ik weet niet of zo'n nieuw contract de saldering regeling (1x per jaar) overruled.

Via een kennis uit het engie contract:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
- Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat
je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik
bepalen wij jouw totale kosten.
- Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert
ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Dus wederom jaarafrekening, maar de laatst regel zegt (vertaald): tegen het tarief dat geld bij teruglevering. Bij een slimme meter kan dat bij een feraris niet. Want die laatste kent geen verschilmeting.
Dus theoretisch klopt het: je kan verdienen. Maar dan moet je dus zelf produceren op het moment dat de prijs hoog is. Maar de prijs zal hoog zijn als er veel vraag is en weinig input. Dat betekend dus als het slecht weer is> weinig input van zonnepanelen, en vraag hoog > donker, koud en thuis zijn.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
ik zit bij enige en kreeg gewoon betaald per kWh wat ik terugveerde.
zelfs onderverdeeld in piek en dal tarief, dat moet ik wijzigen want kan beter alleen piek tarief gebruiken.

het was gewoon zoveel gebruikt.
zoveel opgewekt.
verschil kreeg ik betaald en daarmee betalen we de gas rekening.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
https://www.nu.nl/politiek/6247437/...t-voor-afbouwen-subsidie-op-zonnepanelen.html

Eerst zien of het er dit keer wel doorheen komt. Ook meteen kijken waar je in maart op gaat stemmen.

Buiten het gekibbel over hoeveel geld het bespaard, energie maatschappij misloopt, de burger er aan verdiend en zo... kijk nou eens naar het belangrijkste aspect van die dingen: het milieu!

(Ook dat is discutable maar toch volgens mijn zonnepanelen appie; 3134kg co2 bespaard in 3 jaar tijd. Geen dank).
 

RockyFlats

Ruttaan
Volgens mij niet. Het originele salderingsplan gaat uit van een jaarrekening. Dan egaliseer je dus in- en uitgaven tegen elkaar weg.
Met variabele contractten en slimme meters kan dat theoretisch per uur.
Maar ik weet niet of zo'n nieuw contract de saldering regeling (1x per jaar) overruled.

Via een kennis uit het engie contract:


Dus wederom jaarafrekening, maar de laatst regel zegt (vertaald): tegen het tarief dat geld bij teruglevering. Bij een slimme meter kan dat bij een feraris niet. Want die laatste kent geen verschilmeting.
Dus theoretisch klopt het: je kan verdienen. Maar dan moet je dus zelf produceren op het moment dat de prijs hoog is. Maar de prijs zal hoog zijn als er veel vraag is en weinig input. Dat betekend dus als het slecht weer is> weinig input van zonnepanelen, en vraag hoog > donker, koud en thuis zijn.

Bij tarieven per uur, klopt dat lijkt me. Maar lang niet iedereen heeft zo'n contract. Bij een contract met vaste tarieven, wordt er wellicht tegen een vast tarief gesaldeerd, en dan hoef je geen zonnestroom op te slaan lijkt me. Ik kan mij wel voorstellen dat energiemaatschappijen z.s.m. over zullen willen naar vergoeden per uurtarief.
 
Bovenaan