• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gas en elektriciteit in 2023 en daarna

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik kreeg vorige week een mailtje van de vattenval om oo oudjaarsdag of nieuwjaarsdag de meterstanden door te geven (hier geen smart-meter) vanwege het prijsplafond.
Dus even gaan rekenen met de hudige prijzen a 0,66,- kwh en 3.23 voor de m3... schrok ik behoorlijk van.
De eindafrekening is altijd rond augustus. En in die 4 dure maanden, weinig teruglevering, stookkosten, toch aardig duit extra kwijt, zo'n 1200,- voor 250m3 en 800kwh, met een inleg van 127,- per maand komt dat neer op z'n 700 bij-betalen voor 4 maanden... ouch.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Mag ik jullie er op attenderen dat per morgen de BTW op energie g*&^&%#$#@$#@$#%@ stijgt van 9 naar 21 % ?:angry::mad:

de BTW was altijd al 21%, alleen is die in 2022 tijdelijk op 9% gezet.

De vaste kosten gaan sowieso omhoog, los van je verbruik:

verlaging energiebelasting wordt teruggedraaid:..... + 545 euro per jaar
heffingskorting van 785 euro naar 597 euro ...............+ 188 euro per jaar
netbeheerkosten stijgen met gemiddeld 120 euro....+ 120 euro per jaar

totaal:+ 853 euro /jaar = € 71/maand!

En dan daarbij nog:
btw op energie van 9% terug naar 21 % = + 12% over alles
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik had in de krant gelezen dat álle leveranciers in Nederland door de ACM verplicht zijn om bij al hun gebruikers de meterstanden op te vragen voor het prijsplafond in zou gaan (vandaag dus).
Ik heb geen email gekregen, jullie allemaal wel?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Kun je niet wat lagere standen doorgeven?
met name voor gas?

en dan komend jaar de 1,60 euro betalen voor het teveel van afgelopen 4 maanden?

Zat ik ook aan te denken. Wellicht doen ze helemaal niks met die meterstanden... we gaan het wel zien, had al wel genoeg knaken opzij gezet.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik las dat vanaf 2025 de salderingsregeling definitief mbv een afbouwregeling geschrapt gaat worden.

wij houden op jaarbasis 2100 Kwh over.
vermoedelijk zal de betaling van het overschot aan energie wel omlaag gezet worden.

dan is de enige optie alles verbruiken wat je opwekt.

zo worden we wel naar een elektrische auto gedwongen die ondergetekende niet kan betalen.
oke, niet WIL betalen.

opslaan van energie is denk ik nog geen optie maar ik vraag me wel af hoeveel ik nodig zou hebben.
wij verbruiken 3 Kwh per dag.
in dec Jan en Feb zitten we dus op 270 Kwh.

in theorie moet ik dus grofweg 300 Kwh opslaan om 3 maanden te overbruggen.
ik wek nog wel het nodige op in die periode maar veel is het natuurlijk niet.

stel.
ik koop lifepo4 accucellen.
maak een soort grote accu.

16 van 280 AH
die kan ik dan voor de helft in serie en de helft paralel zetten.
dan heb ik een accu van 24 volt 560Ah.

hoeveel Kwh is dat in 230 volt?
is dat dan. 24 x560 en dat getal delen door 230?
dat zou dan 58 Kwh zijn.

om mijn 300 Kwh te waarborgen zou ik dan 6 x deze set moeten hebben?
dan zou ik ca 350 Kwh aan opslag hebben?

reken ik ergens wat verkeerd?
dan ben je ook gelijk van het vastrecht deel af.

ik weet dat het 10 duizend kost maar het is meer om te bedenken wat de opties zijn.
 
  • Wow
Waarderingen: Mayo

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik las dat vanaf 2025 de salderingsregeling definitief mbv een afbouwregeling geschrapt gaat worden.

wij houden op jaarbasis 2100 Kwh over.
vermoedelijk zal de betaling van het overschot aan energie wel omlaag gezet worden.

dan is de enige optie alles verbruiken wat je opwekt.

zo worden we wel naar een elektrische auto gedwongen die ondergetekende niet kan betalen.
oke, niet WIL betalen.

opslaan van energie is denk ik nog geen optie maar ik vraag me wel af hoeveel ik nodig zou hebben.
wij verbruiken 3 Kwh per dag.
in dec Jan en Feb zitten we dus op 270 Kwh.

in theorie moet ik dus grofweg 300 Kwh opslaan om 3 maanden te overbruggen.
ik wek nog wel het nodige op in die periode maar veel is het natuurlijk niet.

stel.
ik koop lifepo4 accucellen.
maak een soort grote accu.

16 van 280 AH
die kan ik dan voor de helft in serie en de helft paralel zetten.
dan heb ik een accu van 24 volt 560Ah.

hoeveel Kwh is dat in 230 volt?
is dat dan. 24 x560 en dat getal delen door 230?
dat zou dan 58 Kwh zijn.

om mijn 300 Kwh te waarborgen zou ik dan 6 x deze set moeten hebben?
dan zou ik ca 350 Kwh aan opslag hebben?

reken ik ergens wat verkeerd?
dan ben je ook gelijk van het vastrecht deel af.

ik weet dat het 10 duizend kost maar het is meer om te bedenken wat de opties zijn.

Ik denk dat je misschien beter crypto kan minen, investeer in een paar goede videokaarten. Goede voedings en goedkoop moederbord / cpu / budget geheugem en een ssd-tje.

Waarom ik dit zeg: als je toch stroom voor niks leverd, je het niet kan opslaan of gebruiken... is de keus snel gemaakt om verliezen te minimaliseren.
 

RockyFlats

Ruttaan
Ik las dat vanaf 2025 de salderingsregeling definitief mbv een afbouwregeling geschrapt gaat worden.

wij houden op jaarbasis 2100 Kwh over.
vermoedelijk zal de betaling van het overschot aan energie wel omlaag gezet worden.

dan is de enige optie alles verbruiken wat je opwekt.

zo worden we wel naar een elektrische auto gedwongen die ondergetekende niet kan betalen.
oke, niet WIL betalen.

opslaan van energie is denk ik nog geen optie maar ik vraag me wel af hoeveel ik nodig zou hebben.
wij verbruiken 3 Kwh per dag.
in dec Jan en Feb zitten we dus op 270 Kwh.

in theorie moet ik dus grofweg 300 Kwh opslaan om 3 maanden te overbruggen.
ik wek nog wel het nodige op in die periode maar veel is het natuurlijk niet.

stel.
ik koop lifepo4 accucellen.
maak een soort grote accu.

16 van 280 AH
die kan ik dan voor de helft in serie en de helft paralel zetten.
dan heb ik een accu van 24 volt 560Ah.

hoeveel Kwh is dat in 230 volt?
is dat dan. 24 x560 en dat getal delen door 230?
dat zou dan 58 Kwh zijn.

om mijn 300 Kwh te waarborgen zou ik dan 6 x deze set moeten hebben?
dan zou ik ca 350 Kwh aan opslag hebben?

reken ik ergens wat verkeerd?
dan ben je ook gelijk van het vastrecht deel af.

ik weet dat het 10 duizend kost maar het is meer om te bedenken wat de opties zijn.

@Hermanusb , dat is 16 x 280 Ah = 4480 Ah bij 12V. En is 4480 x (12/230) = 234 Ah bij 230V. Reken 10% verlies voor het omvormen, en er resteert dan 210 Ah bij 230V. P=UxI (Watt=Volt x Ampere). Dus 210 x 230 = 48300 Wh. Met 3 kWh/dag verbruik red je net 16 dagen. Voor drie maanden heb je dan inderdaad ongeveer het zesvoudige aan accu's nodig. Je hebt dan circa 290 kWh aan opslagcapaciteit, en misschien geen rode cent meer. ;)

Wellicht een paar panelen erbij, en iedere dag voldoende stroom winnen, kan natuurlijk flink gaan schelen. In die drie maanden is er kennelijk toch nog zo'n 10% van de totale jaaropbrengst te verwachten.

Dus Stel dat je 12 panelen hebt met een jaaropbrengst van 4000 kWh, dan heb je al 400 kWh te pakken en dus meer dan je in die maanden verbruikt. Je wekt dan zo'n 4,4 kWh op per dag, tegenover een verbruik van 3 kWh.

Het lijkt mij dan veel beter om te gaan voor zo'n 5 of 7 kWh aan opslagcapaciteit en desnoods iets meer panelen dan je nu hebt.

Nu reken ik dit alles ook maar op de achterkant van een sigarendoos uit, dus nagaan of het zo inderdaad hout snijdt is wel het beste...
 

PBear

Mankinds only hope
Je kan overwegen je overtollige zonne-energie op te slaan in een warmtebatterij, waarmee je in de winter je huis verwarmt. Dat lijkt me goedkoper dan een elektra batterij. Vraag is of je plaats hebt voor een warmtebatterij b.v. in de achtertuin.

Voor het rendement van een warmtebatterij is de schaalgrootte van belang. Hoe groter hoe beter, want minder warmteverlies. Daarom eens peilen of je met buurtbewoners een energie-cooperatie kan starten.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Daarom eens peilen of je met buurtbewoners een energie-coöperatie kan starten.

Beste luitjes, het kan veel simpeler, gebruik amper energie dat doen wij al vele jaren, winters in huis dikke kleding aan en je hoeft niet te stoken, al die elektrische apparaten is dat echt heel nodig, die hebben wij amper, eet vaker rauwkost scheelt weer energie, zo kan ik wel door gaan, wij hebben het wel geleerd door de jaren heen, en zijn er niet ongelukkiger door geworden, of een verminderde weerstand door zo te leven.
Denk na en wees wijs, "vroeger was geluk heel gewoon," dat was een Nederlandse Tv serie, en daar zit aardig wat waarheid in.

Misschien worden wij dom gevonden door veel mensen, maar is het echt dom, of misschien ook wel wijs.
Zo blazen wij ook nooit ons geld in de lucht met Oud en Nieuw.

We kunnen zo ook oefenen voor een SHTF, hoe die er ook uit mag zien.
 

marzman

Diehard Prepper
Ik denk dat je misschien beter crypto kan minen, investeer in een paar goede videokaarten. Goede voedings en goedkoop moederbord / cpu / budget geheugem en een ssd-tje.

Waarom ik dit zeg: als je toch stroom voor niks leverd, je het niet kan opslaan of gebruiken... is de keus snel gemaakt om verliezen te minimaliseren.

In Belgie kun je het ook aan iemand anders dan het energiebedrijf verkopen, aan Decathlon of een familielid of vriend. Dat is vrij snel gekomen naddat tellers niet meer mochten 'terugdraaien'. Misschien komt in Nederland ook zoiets.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik las dat vanaf 2025 de salderingsregeling definitief mbv een afbouwregeling geschrapt gaat worden.
De energieleveranciers lachen zich dan een breuk natuurlijk: alle stroom die particulieren terugleveren kunnen zij voor topprijzen verkopen aan anderen (of terug aan jou)...
Misschien is de beste optie om zelf een energiebedrijf te starten? :rolleyes: :cool:
 

marzman

Diehard Prepper
De energieleveranciers lachen zich dan een breuk natuurlijk: alle stroom die particulieren terugleveren kunnen zij voor topprijzen verkopen aan anderen (of terug aan jou)...
Misschien is de beste optie om zelf een energiebedrijf te starten? :rolleyes: :cool:

Bij dynamische contracten zie je nu eigenlijk wel de waarde van die stroom op de uren die zonnepanelen leveren. Die is bijna 0.
 

PBear

Mankinds only hope
Beste luitjes, het kan veel simpeler, gebruik amper energie dat doen wij al vele jaren, winters in huis dikke kleding aan en je hoeft niet te stoken, al die elektrische apparaten is dat echt heel nodig, die hebben wij amper, eet vaker rauwkost scheelt weer energie, zo kan ik wel door gaan, wij hebben het wel geleerd door de jaren heen, en zijn er niet ongelukkiger door geworden, of een verminderde weerstand door zo te leven.
Denk na en wees wijs, "vroeger was geluk heel gewoon," dat was een Nederlandse Tv serie, en daar zit aardig wat waarheid in.

Misschien worden wij dom gevonden door veel mensen, maar is het echt dom, of misschien ook wel wijs.
Zo blazen wij ook nooit ons geld in de lucht met Oud en Nieuw.

We kunnen zo ook oefenen voor een SHTF, hoe die er ook uit mag zien.

Tot zo'n Spartaanse levensstijl zullen maar weinig mensen zich aangetrokken voelen @JJ&A. Ik in elk geval niet.
Hoewel wij ook ruim beneden de Nederlandse armoedegrens rond weten te komen, proberen we dat zo comfortabel mogelijk te doen.

Survivors survive, but Preppers thrive!

Wat niet weg neemt, dat ik respect heb voor de manier waarop jullie met een minimum aan kosten weten rond te komen.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Wij zijn met 4 personen.
ik ga de drie dames hier niet in de kou zetten. (En mezelf ook niet)

het is ook niet nodig met een rekening van maximaal 60 euro per maand aan energie.
Maar ik zit me wel af te vragen hoe ik het overschot aan energie handig kan gebruiken.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Over wat voor accu’s hebben jullie het hier.
lithium of lood.
een Eve lithium/lifepo4 prismatic accu is 3,2v
16x 280Ah maakt bij een 24V opstelling een accu bank van 560Ah, dat is een totaal vermogen van 25,6V x 560Ah =14,9kwh.
AC of DC maakt niks uit voor het totaal vermogen.
Bij een verbruik van 3kwh per dag red je het 4,9 dagen op deze accu zonder bij laden.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Tot zo'n Spartaanse levensstijl zullen maar weinig mensen zich aangetrokken voelen @JJ&A. Ik in elk geval niet.
Hoewel wij ook ruim beneden de Nederlandse armoedegrens rond weten te komen, proberen we dat zo comfortabel mogelijk te doen.

Survivors survive, but Preppers thrive!

Wat niet weg neemt, dat ik respect heb voor de manier waarop jullie met een minimum aan kosten weten rond te komen.

Ha wij voelen ook beslist niet aangetrokken om er een Spartaanse levensstijl er op na te houden, maar van een minima inkomsten te leven moet je wat, we hebben zelf een tijd gehad dat we als de vaste lasten er af waren van €80,- in de maand moesten leven en ook nog af en toe rijden met ons mini-campertje, om er even uit te zijn.
We zijn toen ook antikraak gaan wonen om meer armslag te krijgen
zo vallen de energie kosten waar hier over gaat ook weg.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Over wat voor accu’s hebben jullie het hier.
lithium of lood.
een Eve lithium/lifepo4 prismatic accu is 3,2v
16x 280Ah maakt bij een 24V opstelling een accu bank van 560Ah, dat is een totaal vermogen van 25,6V x 560Ah =14,9kwh.
AC of DC maakt niks uit voor het totaal vermogen.
Bij een verbruik van 3kwh per dag red je het 4,9 dagen op deze accu zonder bij laden.

@Arie

we hadden het over 6 keer zo’n set.

nu ben ik even De tel kwijt met de kwh’s.
waar gaat de som bij ons fout dan
 
Bovenaan