• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

"geprepped" lichaam

Mayo

Last (wo)man standing
Misschien moeten we terug naar de oude Romeinen? :)

We moeten bidden voor een gezonde geest in een gezond lichaam.
Vragen om een dapper hart dat de angst voor de dood niet kent,
en de lengte van het leven als minste der natuurgaven acht,
elke inspanning verdraagt en toorn noch verlangen kent,
het zwoegen van Hercules hoger acht dan de lusten, banketten
en zachte kussens van Sardanalalus.
Wat ik u aanbeveel kunt u uzelf bieden;
de enige weg naar een vredig leven is deugdzaamheid.


Juvenalis 133-140 n.Chr
;)
 

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Onder preppen valt ook je lichaam preppen, lijkt me. Je moet er in elk geval voor zorgen dat je lichaam zo gezond mogelijk is, mocht er zich iets voordoen in de wereld. Dus:

- BMI op gezond niveau;
- vetpercentage OK (zeker NIET te laag, anders pleeg je roofbouw op je lichaam, dus vergeet die sixpack);
- voldoende uithoudingsvermogen (bv. elk gezond iemand zonder lichamelijke beperkingen zou in staat moeten zijn om 5km in 25 (mannen) of 30 (vrouwen en mannen 60+) minuten te kunnen hardlopen);
- voldoende kracht (bv. elk gezond iemand zonder lichamelijke beperkingen zou in staat moeten zijn om 20x goed op te drukken, 25% van zijn lichaamsgewicht met één hand boven zijn/haar hoofd te tillen en bijna 1x zijn lichaamsgewicht te squatten);
- streven naar zo min mogelijk afhankelijk zijn van geneesmiddelen, supplementen of andere onnatuurlijke hulpmiddelen (maar dat heb je niet altijd te kiezen natuurlijk);

Bmi is heel relatief, iemand dat regelmatig traint, spieren heeft en nog eens een vetreserve zal nooit op een gezond bmi zitten. qua vetreserves is het per halve kg dat je ongever 3600 kcal kan opgebruiken, dus om een kg af te vallen moet je ruim 7200 cal extra verbranden dan je opneemt (over 2-3 dagen). Een gemiddeld persoon verbruikt ongeveer een 300-500 cal per uur bij een zeer actieve job... en een 60-100 cal in rust.

Uithouding opbouwen is iets wat veel doorzetting vraagt, ook regelmatig grenzen opzoeken (tot het flauwvallen toe). Maar ook je lichaam de kans geven om te herstellen. Uithouding opbouwen doe je vooral door cardio training en minsten 2-3 sessies van minimum 45 minuten (de eerste 20 minuten brand je vooral je suikers erdoor... het net erna in de dip dat je moet doorzetten om opbouw te krijgen. (supplementen als ijzer, rutine en carnitine kunnen hierbij helpen)
vanaf je 2 weken geen cardio doet gaat je conditie echt pijlsnel achteruit.

Qua kracht is het ook belangrijk zeker je eigen lichaam te kennen wat je grenzen zijn.

Supplementen zijn imo juist key in een voorbereiding en onderhoud. Vele gewassen bevatten tegenwoordig gekruisd dna door mestvervuiling ook voedingswaren worden in de kweek en bereiding met troep dat echt niet goed voor ons is, waarvan de mest wordt gebruikt voor onze gewassen en zo is het cirkeltje om een simpele manier voorgesteld rond. Vele mensen nemen beter de stoffen uit supplementen uit eerste bron op dan uit complexe voeding (uit 2de, 3de,... bron).
Een goed voorbeeld hiervan is B12, een vitamine die gesynthetiseerd is uit een bacterie dat in voornamelijk in de grond zit, bij planten en dieren (omnivoren en hebrivoren) wordt deze ontwikkeld door het contact ermee, echter de mens neemt maar een fractie van die vitamine op uit voeding omdat deze gevoelig is aan temperatuurverschillen; verwarming (bv om voeding voor de mens veilig te maken) alsook te koud om het te bewaren. de ideale temperatuur om b12 te behouden is ook de temperatuur dat andere bacterien die het rijpings/rottingsproces in werking zet.
Qua Bronopname beetje zelfde verhaal met de omega vetzuren uit eerste bron afkomstig uit algen uit 2de bron te vinden is oa krill, derde bron uit kleine vissen, uit 4de bron uit grotere roofvissen,... --> hoe hoger het dier in de voedselketen staat, hoe groter de concentraties van zware metalen, pcb's, dioxines erbij komen in de 'opslag waar ook de omega's uit gewonnen worden'... dingen die je echt niet bevorderlijk zijn om je lichaam te preppen.

De supplementen die ik persoonlijk periodiek neem (in samenspraak met arts na bloedcontrole 3/4 keer per jaar); Ijzer , Vit B 3/niacine , B 12, DHA omega's, Rutine, Magnesium


In tijden van nood denk ik zelfs dat bv superfood en proteineshakes via poeder een handigere en meer consequente optie zijn dan ingemaakt voedsel (met uitzondering van gevriesdroogde producten), vraagt ook minder energie (brandstof voor warmte) voor de bereiding.
 
J

J.J

Gast
Op het moment ben ik aan het lichaam preppen.
Ik heb steeds een te hoge bloed onderdruk, vaak over de honderd tot zelfs honderd vijf en dertig, dus op het randje.
Bloeddrukverlagers hebben tot nu niet gewerkt, ik ben 182 lang en schommelend 94 Kg.
Er word wel gezegt als je gewicht verliest de bloeddruk ook omlaag gaat, dus sinds kort via fysiotherapie op wat apparaten aan het trainen beter dan het op je eigenhoutje te proberen, ik moet het voorzichtig weer opbouwen, alleen al door spanning laatste keer vijf minuten buiten bewustzijn geweest, plus hooft op drie plaatsen beschadigt.

Bij de fysio is op gemerkt dat is te veel en de snel wil daar door vliegt de onderdruk weer ophoog en bonzen en druk in mijn hooft, dat moet ik heel goed in de gaten houden moet meer op mijn lichaam letten.
Door begeleiding en steeds de bloedruk meten weet ik nu er beter mee om te gaan.

Vanmiddag voor de derde keer er heen ik houd jullie op de hoogte.;)
--------------------------------------------------------------------------------
Wij hebben van @vheeswijk Borax en glucose gekregen om het gestel van mijn maatje weer sterk te maken, ze is voor de zoveelste keer door haar rug gegaan, heeft verschillende scheurtjes in haar ruggenwervels en een fracturen dat moeten we dus stoppen.
Door de pijn is ze drie kilo afgevallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Carismo

Prepper goeroe
Op het moment ben ik aan het lichaam preppen.
Ik heb steeds een te hoge bloed onderdruk, vaak over de honderd tot zelfs honderd vijf en dertig, dus op het randje.
Bloeddrukverlagers hebben tot nu niet gewerkt, ik ben 182 lang en schommelend 94 Kg.
Er word wel gezegt als je gewicht verliest de bloeddruk ook omlaag gaat, dus sinds kort via fysiotherapie op wat apparaten aan het trainen beter dan het op je eigenhoutje te proberen, ik moet het voorzichtig weer opbouwen, alleen al door spanning laatste keer vijf minuten buiten bewustzijn geweest, plus hooft op drie plaatsen beschadigt.

Bij de fysio is op gemerkt dat is te veel en de snel wil daar door vliegt de onderdruk weer ophoog en bonzen en druk in mijn hooft, dat moet ik heel goed in de gaten houden moet meer op mijn lichaam letten.
Door begeleiding en steeds de bloedruk meten weet ik nu er beter mee om te gaan.

Hoge bloeddruk wordt vaak gelinkt aan te veel zout, zuivel en verzadigde vetten, misschien iets om eens te laten onderzoeken?

Gewicht en BMI is niet altijd een indicator. Ik ben 184 en weeg ruim over de 100 kg en heb 'gezonde' waarden qua bloeddruk, cholesterol, en een meer dan goed hartritme, longinhoud,...
 
J

J.J

Gast
Bedankt beste @Carismo voor je reactie.
Wij eten nog geen één keer in de maand vlees of vleeswaren.
Zuivel nog geen 7 keer in het jaar, ook geen margarine of boter.
Snoep, fris, koekjes, koek, wijn zelden (, bier en sterkedrank al jaren niet meer).
Brood zonder brood beleg.

Stoken al twintig jaar niet meer, dus dat is wel en niet preppen op het lichaam.
Wel hebben we veel stress, maar samen kunnen we het goed vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Styx

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt wel leuk.... Een gerept lichaam maar in feite gaat het om 'n gezonde mindset of levenswijze het geprepte lichaam is 'n gevolg. Gezondheid is een breed begrip en kan door iedereen anders ingevuld worden. Er zijn wel 'n aantal zaken te noemen die zeker gezond zijn zoals beweging, conditie, juoste eten en drinken, drugsloos bestaan, normaal slaappatroon aanhouden. Enz.
 

boswachter

Survivor
Om aan te komen als man heb je sowieso 3000calorieen per dag nodig. Ligt ook een beetje aan je dagactiviteit en je energiebehoefte. Wat je kunt uitrekenen. google op energiebehoefte calculator.
 

Candyman

Diehard Prepper
Ik ben nu een paar maanden bezig met cross-fit.
Wat een fijne training, ik merk echt verschil tussen normale fitness en cross-fit.
Je traint je hele lichaam en je voelt je gewoon fysiek sterker worden.
Mentaal wordt ik er ook sterker van, ik ga er chagrijnig heen en ik kom vrolijk terug.
Een aanrader voor iedereen die fit wilt worden.
Nadeel is dat het vrij prijzig is.
 

Jannes

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Wat fijn @Candyman dat cross-fit werkt bij je en dat je het fijn vindt. Alleen jammer van de kosten.

De laatste tijd ben ik ook wat bewuster bezig met een gezond lichaam. Helaas heb ik schurfthekel aan fitness en alles wat erop lijkt.

Zelf wil ik vaker gaan wandelen. Goedkoop en gemakkelijk aan je eigen wensen aan te passen.
Zaterdagavond zo’n 10 km gelopen. Wel samen met iemand, want dat vind ik nu eenmaal een stuk gezelliger.
Bijkomend voordeel: als ik ‘s avonds wandel, zit ik op dat moment niet op de bank om een zak chips leeg te eten. ;)
 

Candyman

Diehard Prepper
In januari ga ik weer trainen voor een obstakelrun.
Bij mijn vorige diëten bleef ik problemen met mijn conditie houden.
Na het zien van de film 'the game changer' heb ik besloten om dierlijke producten te schrappen uit mijn dieet voor een maand en dan kijken of ik verbetering merk.
Alhoewel ik de film een hoog propaganda gehalte vind hebben zitten er ook wel goede punten in.
Proberen kan altijd ;)
 

Vitor

Survivor
Ik heb gezocht maar kon geen post vinden over "Rucking" (in het Engels lezen a.u.b. ;) )
Ben zelf dit jaar begonnen en ik vind het ideaal.
Het is in wezen, wandelen met een rugzak... aangezien de meeste van ons toch al een of meerdere rugzakken klaar hebben en van plan zijn om ermee rond te lopen, is Rucking dé lichaam prepping activiteit.
Goed voor lichaam en hoofd!
Ik heb gekozen voor mijn get home bag. In mijn situatie is ook de meest realistische rugzak waarmee ik een lange afstand moet gaan leggen.
Ik probeer 3 tot 5 x per week een uurtje te lopen en het gaat prima! Niet zo belastend als hardlopen en een goede manier om de buurt verder te ontdekken.
Er is genoeg info op internet over hoe en wat, maar eigenlijk is het heel simpel om te starten.
 

Jannes

Prepper goeroe
Voor de shtf je gebit volledig laten restaureren lijkt mij geen overbodige luxe, gillende kiespijn is onhandig tijdens shtf
Oa de reden dat ik na jaren van ‘nee’ zeggen tegen de tandarts eindelijk heb ingestemd met het laten verwijderen van 1 van mijn verstandskiezen.

Ik kom net van de kaakchirurg ;) Weer een kies minder :(
Succes met het herstel. Wat een gapend gat he? Ik heb m’n verstandskies anderhalve week geleden laten verwijderen en moet nog regelmatig spoelen om er eten uit te spoelen...:D


Zelf ben ik nog steeds heel regelmatig aan het wandelen. Vaak met @Niels , maar ook af en toe met een andere vriend. We hebben nu toch maar eens lichtgevende bandjes gekocht zodat we opvallen langs de kant van de weg. Onder lantaarnpalen lopen vind ik niet echt leuk. Buitenaf is leuker. Ook al zie je nauwelijks wat, of juist omdat je niet veel ziet, heeft wel wat.
 
F

frans81

Gast
Een nieuw begin

Sinds een nare gebeurtenis ben ik stil gevallen.
Tijd terug met thuis fitness en zwemmen begonnen. Langzaam positiever en fitter.

Altijd gezond ..plots corona.
Pats raak. Mijn lichaam at zichzelf op. Veel massa kwijt en moe ..MOE. Ingestort , motivatie weg.

Opgekrabbelt en het lichaam weer uitdagen.

En ik ben trots op mijzelf dat ik smorgens om 0730 weer 30 Push-ups kan doen achter elkaar. 75 totaal . 2x 15 na die 30 nog. De rest aan fitness volgt daarop. Dadelijk zwemmen.
Ik win weer van mijzelf en raak gemotiveerd. Fitter.

Ik ben trots en oud. Leef weer. Prep mijn lichaam.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Goed bezig @frans81
Hier de coronatijd gebruikt om conditie op te bouwen, met mijn loopband liep ik binnen vele uurtjes.
Tot ik een ongeluk kreeg een half jaar geleden en mijn knie/been blesseerde. Eigenlijk alles wat mis kon gaan ging mis, een cyste(die knapte), wondroos, oedeem en nog wat dingen, steeds als het "over" was, volgde er weer een andere blessure.
Een maand geleden kon ik weer lopen zonder krukken, en na mijn eerste voorzichtige kleine fietstochtje ging het weer mis...kon ik weer aan de krukken. Gisteren weer zonder krukken gelopen, tot de winkel, wat een heel eind is als je alleen tot de glasbak kan of een rondje om het blok.
Nu weer opbouwen, het lopen en de conditie en de extra kilo's eraf. En heel voorzichtig want ik ben bang voor weer een blessure. Een half jaar die ellende vind ik wel genoeg.
 
F

frans81

Gast
Goed bezig @frans81
Hier de coronatijd gebruikt om conditie op te bouwen, met mijn loopband liep ik binnen vele uurtjes.
Tot ik een ongeluk kreeg een half jaar geleden en mijn knie/been blesseerde. Eigenlijk alles wat mis kon gaan ging mis, een cyste(die knapte), wondroos, oedeem en nog wat dingen, steeds als het "over" was, volgde er weer een andere blessure.
Een maand geleden kon ik weer lopen zonder krukken, en na mijn eerste voorzichtige kleine fietstochtje ging het weer mis...kon ik weer aan de krukken. Gisteren weer zonder krukken gelopen, tot de winkel, wat een heel eind is als je alleen tot de glasbak kan of een rondje om het blok.
Nu weer opbouwen, het lopen en de conditie en de extra kilo's eraf. En heel voorzichtig want ik ben bang voor weer een blessure. Een half jaar die ellende vind ik wel genoeg.

Ik weet hoe het voelt!
Vallen en opstaan, verdergaan, weer vallen en .....weer vallen ...er komt geen einde aan. Waarom ik? Waarom alweer?
Ach we krabbelen op. Stellen geen vragen meer. Onbewust gaa je door. Houd het je op gang. Je hartslag en ademhalen gaan ook onbewust. Het staat aan ..doorgaan.

De Corona , het ondergaan en het erna , het instorten , willen opgeven. Ach ik vecht , ga door . Er is nog niets dat ik verloor.
Heb alweer gewonnen. Ben er sterker uitgekomen. Nachtmerries werden vervangen door mooie dromen.

Stuudje nog jij nog ik zijn alhier op aarde om op te geven. We laten zien dat we klein zijn maar de grootste dingen kunnen dragen. We leveren het af en beginnen weer een nieuwe reis.

Doe rustig aan !
Ik ken ook de angst voor weer een nieuwe blessure.
Destemeer je daaraan denkt ligt het op de loer.
Doe rustig aan en luister wat je intuitive je verteld.

Heel veel beterschap

Liefs Marti
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan