• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gevogelte

ReadyMom

Prepper goeroe
Ik heb ooit geleerd dat eigenlijk alles aan roof- en aaseters niet echt appetijtelijk is (dus roofvogels, vissende vogels, kraaiachtigen) . Nou schijnt echter wel dat o.a. de Inuit van oudsher wel alken e.d. vingen en aten, dus dat er onder de vissende vogels uitzonderingen zijn zou ik nog in kunnen komen.

Ooit een keer een snip op die zich tegen een raam kapot had gevlogen. Was waarschijnlijk al wat ouder want was wat aan de taaie kant, en veel vlees is t niet, maar wel erg smakelijk.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik zal beginnen met de rechtbekken. Ekster Gaai Kauw Kraai ( zwart of bond ) Roek en Raaf.
De laatse 2 heb ik nog niet gegeten omdat ze waar ik woon niet voorkomen.
Maar de rest smaakt eigenlijk allemaal gelijk. Ze zijn taai hebben kraakbeen waar je er geen verwacht. Maar zijn vooral zeer bitter van smaak.
Dus geen aanrader.
Dan hebben we tuin vogels. Mus Spreeuw Merel lijster enz.
De mus en de spreeuw die pluk je niet maar die stroop je. Een soort huid met de veren er aan. Dat gaat er af in een paar seconden. Dat is ook nodig want als je die vogels gaat eten heb je er wat nodig om aan een maalje te komen. Als ik mij vroeger mus klaar maakt bakt ik mij er 25st.en ik had maar 50 botjes over. 50 dijbotjes. De rest at ik op. 15 spreeuwen heb je ook nodig om een volwassen man te voeden . Maar als je de knepen van het vak kent kan je er 500 op een morgen vangen.
Merel en lijsters moet je plukken daar is veel werk aan. Maar ook wat meer vlees. Ze zijn nog lekkerder dan spreeuw omdat ze in hun eigen vet worden gebakken.

Alle 4 de tuin vogels zijn beschermd in Nederland en België.
 
@Flos

Hoe haal je die vogels allemaal naar beneden?
En heb je dan ook een soort jachthond die ze ophaald.
En werkt de truuk met een doosje die met een stokje omhoog staat ook.
Dus als vogel er onder loopt (soort val) dan snel stokje met touwtje wegtrekken.
er zijn een heleboel vallen voor vogels die mag je verzamelen ,alleen niet zetten in nederland
deze kunnen vogels levend vangen of dood
maar levend heeft wat mij betreft altijd de voorkeur omdat je hem dan langer kan bewaren
er zijn ook verschillende vallen zelf te maken bv die je ziet op de you tube site van Dave Canterbury de ojibwa bird trap

maar dit is in nederland verboden is stropen
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik las dat er in het engels een spreekwoord is 'To eat crow' wat niet positief is omdat het heel vies zou smaken. In India worden kraaien echter wel weer gegeten.

Ik heb ooit geleerd dat eigenlijk alles aan roof- en aaseters niet echt appetijtelijk is (dus roofvogels, vissende vogels, kraaiachtigen) .

Ik zal beginnen met de rechtbekken. Ekster Gaai Kauw Kraai ( zwart of bond ) Roek en Raaf.
De laatse 2 heb ik nog niet gegeten omdat ze waar ik woon niet voorkomen.
Maar de rest smaakt eigenlijk allemaal gelijk. Ze zijn taai hebben kraakbeen waar je er geen verwacht. Maar zijn vooral zeer bitter van smaak.
Dus geen aanrader.

Nu kwam ik toch een video tegen waarin kraai wordt gebakken en opgegeten, en ze vinden het ook nog lekker. De nadruk van dit filmpje ligt op duif, maar de kraai ligt er naast:

 

LoneDrone

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Dat klinkt voor mij niet erg aantrekkelijk. Heb ooit eens een dooie reiger gesloopt om de vleugel en schedeltje te prepareren en bah, wat een vieze vislucht komt er van zo'n beest. Op basis van die ervaring zal het toch een van de laatste vogels zijn die ik ga eten als 't nodig is.

n.a.v. de opmerking van Dreutel in de thread over raar eten:

Ik heb wel eens reiger gegeten.
Maar dat was bij iemand die het al had klaargemaakt, dus helaas geen ervaring met vislucht enzo.

De filet werd gebakken en gesneden geserveerd. En toen begon het een raadspel: wat zit je nu te eten. Het leek namelijk qua kleur wel op biefstuk, maar de structuur en smaak waren toch anders. Het was ook duidelijk geen hert of zwijn of ander bekend wild.

Dat het reiger was hebben we dus duidelijk NIET geraden, het is dat we al eens struisvogel hadden gegeten anders hadden we wellicht daar ook nog aangedacht. Maar eigenlijk was het vlees donkerder dan de meeste vogels.
Ik had ook een vis-smaak gedacht bij reiger, maar nee, totaal geen vis geproefd. Het was gewoon lekker, en elke keer dat ik een reiger bij mijn vijver zie lopen kom ik in de verleiding om die lamstraal in de pan te stoppen. Maar ja, ze zijn beschermd he.... :)
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing

Dreutel

Prepper goeroe
De Haagse politie heeft een dakloze man opgepakt die een vuurtje had gestookt in het Haagse Bos en daar een blauwe reiger op had gebraden. De uit Rusland afkomstige man had de vogel zelf geslacht, bereid en opgegeten. Zie: https://www.nu.nl/binnenland/516109...haag-stoken-vuur-en-opeten-blauwe-reiger.html

De poten van de dode blauwe reiger die zondag geroosterd werd door een dakloze man in het Haagse Bos, zijn binnenkort in een museum te zien. De poten worden opgenomen in de collectie 'Dode dieren met een verhaal' van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam, die laat zien hoe en waar mens en dier met elkaar in botsing komen en wat de gevolgen kunnen zijn.

https://www.nu.nl/binnenland/5162255/poten-van-geroosterde-haagse-reiger-rotterdams-museum.html
 

Ray

SHTF Expert

Flos

SHTF Expert
3 weken terug had ik een gans geschoten. Daarvan heb ik enkel de bostfilets uitgesneden.
Deze heb ik na het besterven een dag of 5 in een kruiden pekel gelegt.
Daarna heb ik die dan koud gerookt. Dwz dat de temperatuur niet boven de 17 a 18 graden komt.
22u heeft het rookproces geduurd. Ik heb er een mede prepper van laten proeven. Dan ik de rest van de ganzeborst nog wat te drogen gehangen. In de garage.
Zaterdag had ik vrienden op bezoek. En het voorgerecht was carpatio van gerookte ganze borst.
Mijn vrienden zijden dat het voor de vingers af te likken was.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
3 weken terug had ik een gans geschoten. Daarvan heb ik enkel de bostfilets uitgesneden.
Deze heb ik na het besterven een dag of 5 in een kruiden pekel gelegt.
Daarna heb ik die dan koud gerookt. Dwz dat de temperatuur niet boven de 17 a 18 graden komt.
22u heeft het rookproces geduurd. Ik heb er een mede prepper van laten proeven. Dan ik de rest van de ganzeborst nog wat te drogen gehangen. In de garage.
Zaterdag had ik vrienden op bezoek. En het voorgerecht was carpatio van gerookte ganze borst.
Mijn vrienden zijden dat het voor de vingers af te likken was.

Alleen al nu ik het lees krijg ik trek :D
 

Dreutel

Prepper goeroe
3 weken terug had ik een gans geschoten. Daarvan heb ik enkel de bostfilets uitgesneden.
Deze heb ik na het besterven een dag of 5 in een kruiden pekel gelegt.
Daarna heb ik die dan koud gerookt. Dwz dat de temperatuur niet boven de 17 a 18 graden komt.
22u heeft het rookproces geduurd. Ik heb er een mede prepper van laten proeven. Dan ik de rest van de ganzeborst nog wat te drogen gehangen. In de garage.
Zaterdag had ik vrienden op bezoek. En het voorgerecht was carpatio van gerookte ganze borst.
Mijn vrienden zijden dat het voor de vingers af te likken was.

Haute-cuisine! Zelfs door het te lezen likte ik al bijna mijn vingers af! :p
 

Wopi

Elementary prepper
Ik heb een vraag heeft hier iemand wel eens halsband parkieten gegeten. Zo ja hoe en waren ze lekker?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Flos zou eigenlijk een topic moeten maken met hoe je vogels uit het wild het beste slacht/plukt/schoonmaakt en met wat eenvoudige recepten.

Niet om nu allemaal wilde vogels te gaan stropen maar wtshtf dan weet je wat goed eetbaar en vangbaar is.
 

martin

Mankinds only hope
Dat bedoel ik maar de eigenlijke vraag was hoe smaken halsband parkieten.

Persoonlijk vind ik de halsband parkiet een beetje flauw in vergelijking met de grasparkiet.
De monniksparkiet heeft iets meer vlees maar hij plukt een stuk beter als de zonparkiet.
De valkparkiet heeft een wat muffe smaak in vergelijking met de swiftparkiet.

Maar vertel me eens waarom je in Gods/Allah/Spaghettimonsters naam een parkiet zou willen opeten.
Het is niet een van de meest efficiënte voedselbronnen als we kijken naar voedsel versus gewicht.

Een kip of kalkoen is een stuk makkelijker te kweken. En duif is ook prima te eten.
 
Bovenaan