• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gevogelte

Flos

SHTF Expert
@Flos zou eigenlijk een topic moeten maken met hoe je vogels uit het wild het beste slacht/plukt/schoonmaakt en met wat eenvoudige recepten.

Niet om nu allemaal wilde vogels te gaan stropen maar wtshtf dan weet je wat goed eetbaar en vangbaar is.
Ik zou wel willen maar filmen of foto's maken terwijl ik jaag pluk of kook is moeilijk.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik heb een vraag heeft hier iemand wel eens halsband parkieten gegeten. Zo ja hoe en waren ze lekker?


Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Nee, ik heb nog nooit Halsbandparkiet gegeten, en ik weet dus ook niet hoe zo'n parkiet smaakt. Het is heel goed voor te stellen dat je denkt: "Goh, er zijn wel heel veel van die parkieten (zeker in de Randstad); het zijn exoten, dus ze zullen wel niet beschermd zijn". Maar daar heb je het mis, want alle soorten vogels zijn in NL beschermd. al zijn er een paar waar met toestemming door jagers jacht op mag worden gemaakt, zoals ganzen.

@martin schreef al dat ze maar weinig voedsel opleveren, en ik zou daar aan willen toevoegen dat ze mij lastig te vangen lijken, want ze zitten nooit op de grond, leven in een groep, en zijn erg waakzaam en alert.

Maar wie weet heeft iemand ooit halsbandparkiet geproefd, dan ben ik ook benieuwd naar diens ervaringen!
 

Dreutel

Prepper goeroe
@Flos zou eigenlijk een topic moeten maken met hoe je vogels uit het wild het beste slacht/plukt/schoonmaakt en met wat eenvoudige recepten.

Niet om nu allemaal wilde vogels te gaan stropen maar wtshtf dan weet je wat goed eetbaar en vangbaar is.

Als Topicstarter moet ik wel even kwijt dat dit draadje daar nu juist voor bedoeld is, en dat de praktische ervaring van @Flos erg gewaardeerd wordt in dit draadje! (en elders ook natuurlijk)
 

Wopi

Elementary prepper
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Nee, ik heb nog nooit Halsbandparkiet gegeten, en ik weet dus ook niet hoe zo'n parkiet smaakt. Het is heel goed voor te stellen dat je denkt: "Goh, er zijn wel heel veel van die parkieten (zeker in de Randstad); het zijn exoten, dus ze zullen wel niet beschermd zijn". Maar daar heb je het mis, want alle soorten vogels zijn in NL beschermd. al zijn er een paar waar met toestemming door jagers jacht op mag worden gemaakt, zoals ganzen.

@martin schreef al dat ze maar weinig voedsel opleveren, en ik zou daar aan willen toevoegen dat ze mij lastig te vangen lijken, want ze zitten nooit op de grond, leven in een groep, en zijn erg waakzaam en alert.

Maar wie weet heeft iemand ooit halsbandparkiet geproefd, dan ben ik ook benieuwd naar diens ervaringen!
Ik bedoelde voor in een shtf omgeving
 

Flos

SHTF Expert
In een shtf situatie ga je alles eten als je voorraad op is.
Zo herinner ik mij nog een beeld uit mijn jeugd.
Ik was zo een jaar of 7 / 8 en ik ging vissen in het kanaal .
In een half opgeblazen 1ww oorlog bunker zat een jongen van een jaar of 16 / 17.
Hij vertelde mij dat hij thuis was weg gelopen en vroeg mij of ik niets te knabbel bij mij had.
Want hij had enkel dat maar dit gegeten vandaag.
Een wees naar een half geplukte en half opgegeten rauwe merel dat in het gras lag.
Ik zie het gezicht van die kerel nog goed voor mij al woonde hij in onze gemeente ik heb hem al jaren niet meer gezien.
Zou hij er toch in gebleven zijn van rauwe merel te eten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
De halsbanden komen van nature niet voor in het Nederlands klimaat. Ze zijn door kwekers winterhard gemaakt door ze te laten wennen aan onze temperaturen en daarna gevlucht, vrijgelaten of inmiddels al in het wild geboren.

Van nature eten ze zaden, fruit en groenten en ze hebben kennelijk hun dieet op Nederland goed kunnen aanpassen. Echter zijn het lawaaimakers en ze verdringen de kleinere vogelsoorten. Aan de andere kant zijn ze zelf ook voedsel voor roofvogels of dieren.

Ik heb een halsbandparkiet nog nooit geproefd maar het zal smaken als fazant of vogel van soortgelijke grootte met min of meer hetzelfde dieet. Ik weet dat kromsnavels zekee gegeten worden door de inheemse bevolking van Azië of Australië.
 

Flos

SHTF Expert
Ik doe toch maar eens een poging om op @Dreutel zijn mooi topic iets zinnig neer te schrijven.
Een veel voorkomende vogeltje in de lage landen is de
SPREEUW. Of sturnus vulgaris.
Het is een vogeltje van 21.5 cm lang van punt bek naar punt staart.
Nestelt vrij wel overal in bomen gebouwen holtes zelfs op de grond.
Zie ook korte staart, gespikkeld veren kleed en lange snavel.
Ze hebben een karakteristiek vliegbeeld.
Vliegen in dichte zwermen vaak met duizenden exemplaren.
Vooral in de late herfst dan komen ze hier over winteren,
Komen van koudere gebieden.
EN ZIJN BESCHERMD ZOWEL IN VLAANDEREN ALS IN NEDERLAND.
Maar de hier nestelende vogels kunnen grote schade aanrichten in bv. fruit bomen.
Daarom kunnen jager ( altans in vlaanderen ) een toelating krijgen om de spreeuw te bestrijden met het geweer.
Denk nu niet dat je met een hagelpatoon waar 400 hageltjes in zitten met een schot 399 spreeuwen han neerhalen.
Als men schiet in een zwerm van bv. 100 spreeuwen op een afstand van 40m mag men van geluk spreken als er 2 exemplaren op de grond vallen.
Dit gezegd zijnde.
Maar spreeuwen zijn ook lekker om te eten een delicatessen in de streek waar ik woon. Of moet ik zeggen waren een delicatessen. Want ze mogen niet meer gevangen worden dus ook niet meer verkocht.

Deel 2 volgt.
 

Flos

SHTF Expert
De spreeuw. Hoe begin ik er aan wat moet ik er mee.
Stel. Je hebt op een legale wijze 30 van de vogeltjes op de kop weten tikken.
Maar de diertjes zijn wel dood maar hebben nog een veren kleed.
Je moet ze ontdoen van veren en ingewanden. Maar hoe?
Spreeuwen pluk je niet maar stroop je het verenkleed er af.
Een soort huid met veren.
.20180103_160714.jpg
Om te beginnen moet de kop de poten en de buitenste punten van de vleugels er af.
Daarvoor gebruik ik een vlees schaar. Het gaat ook met een mes .
20180103_160809.jpg
Je werkt in serie dwz dat doe je met alle vogel die je hebt. Om hygiënische reden.
Dan maak je met een mes een sneedje in de borst huid. ( je ziet ik heb bij dit exemplaar iets te diep gesneden)
Dan kan men de huid er gewoon in een ruk af stropen.
Vroeger als er nog beroeps spreeuwen vangers waren lieten ze de nagels van hun duimen groeien om met hun duimnagels het sneedje te geven. Dat scheelde weer wat seconden. Maar aangezien ik een nagelbijter ben telt dat niet voor mij.
20180103_161019.jpg
Met de wijsvinger haal je in een ruk het buikvlies oven en haal je de ingewanden er uit.
Even spoelen en klaar. De volgende. Ik heb meer werk om het neer te typen dan het eigenlijk is.
20180103_161149.jpg
Ik heb beroeps vangers gekend en beroeps schoonmakers waar het niet ging over tientallen maar soms over duizendtallen .
Ik herhaal nogmaals de spreeuw is bescherm en de vangst met netten is verboden.
Maar in een totale shtf periode is de spreeuw een mooie vlees aan vulling.
Let nogmaals op
Zo een dik 30 jaar geleden na de kernramp in rusland werden vogels gevangen met afwijkingen.
Maar goed ik geef nog steeds geen licht in het donker.

Deel 3 volgt
 

Flos

SHTF Expert
De spreeuw.
Je hebt nu 30 legale verkregen en netjes ge stroopte en ontwijde spreeuwen op het aan recht liggen.
Hoe maak ik die klaar.
Een beetje Vlaamse kok heeft een mengeling van zout en peper staan. Pezo noemt dat.
In iedere spreeuw doe je een heel klein beetje pezo.
In een ruime pan smelt men wat boter mag ook reuzel zijn maar zeker geen olijfolie .
De vogeltjes in de gesmolten vetstof kleuren
Dan haald men de vogels uit de pan en men bakt in de zelfde vet stof een in halve ringen gesneden grote ajuin.
Voeg de spreeuwen er terug aan toe en een bouillonblokje wat water tot ze half onderstaan. En men plaats een deksel op de pan met een kier. Zodat er damp kan ontsnappen. Dit tot ze gaar zijn. Dat weet je al je een borste controleert. Nog wat op smaak brengen met pezo. En klaar.
Wij eten dat met brood. En de kunst is zoweinig mogelijk afval over te hebben.

Smakelijk.
 

Lai

Prepper goeroe
Ik zie al een grote terugkeer van de spreeuwenpotten :fluit: Onze middeleeuwse voorouders wisten wel wat makkelijk en lekker was.

Weet ik nu ook wat ik met, door mijn katten gevangen, spreeuwtjes kan doen. Lekker vers.
 

Flos

SHTF Expert
De huismus wat eigenlijk de heggemus is en daar bestaan nog wat ondersoorten van. Die ik niet uit mijn hoofd ken omdat ik er nog nooit een heb gezien laat staan gevangen en gecontroleerd of die lekker zijn om op te eten.
Maar de heggemus is dat zeker .
Vroeger vangde ik die vogeltjes met een trechter val . De val bezitten is niet verboden maar mussen vangen met zo een val wel omdat ook dat vogeltje beschermd is zowel in vlaanderen als in Nederland. Maar het is ooit anders geweest.
In de late zomer vangde ik vroeger elke dag een portie vlees te samen. En ja een volwassen man persoon had zo een 25 mussen nodig om zijn buik te vullen met wat brood.
Het gekke is dat de mus op de zelfde manier schoon gemaakt wordt als de spreeuw. En dat maar heel zelden oude mussen kon vangen met een trechter val omdat die te slim waren. Maar goed ook want zo had je voor 99% jong mals vlees in de pan.
Mussen werden op de zelfde manier gebakken maar het duurde minder lang.

Nog even dit.
MUSSEN ZIJN BESCHERMDE VOGELS.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De huismus wat eigenlijk de heggemus is en daar bestaan nog wat ondersoorten van.

Hoi @Flos, bedankt voor je mooie en praktische bijdragen, maar het is mij een beetje onduidelijk welke mus je nou bedoelt. Gezien de aantallen die je ving, verwacht ik dat het vooral de huismus zal zijn geweest, en misschien de ringmus.

De huismus, zoals ik die ken, leeft met een hele familie onder de dakpannen en zit vaak in de dakgoot. Ze zijn ook als ze erop uit gaan om voedsel te zoeken altijd met een groep. Deze mussen waren vroeger zeer talrijk, maar ze staan tegenwoordig op de rode lijst, doordat vanwege bouwverordeningen moderne daken geen broedgelegenheid meer bieden aan de mussen.

Meer info en plaatjes: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/huismus

De ringmus verschilt van de huismus doordat zowel het mannetje als het vrouwtje een chocolade bruine pet op hebben. Dit vogeltje zie je meer op het platteland en bij kleine dorpen. Ook deze staat op de rode lijst.

Meer info en plaatjes: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/ringmus


De heggenmus heeft een onopvallend bruingrijs verenkleed. De tekening van de rug lijkt veel op die van een huismus, waarbij de heggenmus vooral te herkennen is aan de blauwgrijze kop en borst en de spitse snavel. Is vaak op de grond te vinden, waar heggenmussen als een muis op zoek zijn naar voedsel. In het voorjaar zingt het mannetje al vroeg vanaf de top van een struik of boom. Dit vogeltje zie je nooit in groepen.

Meer info en plaatjes: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/heggenmus
 

Dreutel

Prepper goeroe
Vroeger vangde ik die vogeltjes met een trechter val . De val bezitten is niet verboden maar mussen vangen met zo een val wel omdat ook dat vogeltje beschermd is zowel in vlaanderen als in Nederland. Maar het is ooit anders geweest.

Hoi @Flos, is dit wat je bedoelt met een "trechterval" ?

 

Flos

SHTF Expert
Ik denk dat ik zowel huismussen vangde en heggemussen. Ring mussen waren het zeker niet. Die hebben een ander verenkleed.
Het waren er zeker 2 verschillende soorten.
En gelijk je zegt @Dreutel vroeger vlogen ze hier met honderden. Op de vogel tel dag heb ik er 18 geteld dat is heel wat minder.
 

Flos

SHTF Expert
Dit is inderdaad een soort van trechterval. Maar dit model gebruiken we om kraaien te vangen.
De mazen van het gaas mogen tegen woordig niet kleiner 5x5 cm zodat kleine vogeltjes er uit kunnen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Hoi @Flos, nog maar eens een praktische vraag. Als je dan vogeltjes gevangen had in zo'n trechterval, hoe haalde je ze er dan uit? Met een schepnet? Of kon dat ook met de hand?
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dreutel het gaat best met een schepnetje. Sommige vallen waren heel klein gemaakt omdat ik ook het geld niet had om veel gaas te kopen.
En soms moest ik er dan op mijn knieën inkruipen wat weer een vuile troep werd omdat er ook veel vogelpoep op de bodem lag.
De vallen werden ook veel verplaatst.

Nu staan de trechtervallen op eigen jachtterrein en moeten label hebben met naam en nummer van jacht verlof.
Vroeger had ik geen eigen jachtterrein en werden de vallen her en der geplaatst wat niet mee bracht dat ze soms vernield werden.
Door jaloerse mensen. Niet door vogel beschermers want die waren heel zeldzaam.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Receptje voor Jan van Genten...die mag je hier niet doden, maar in Schotland is het een delicatesse.
Ik herinner me nog een uitzending van topkok Gordon Ramsey die op een klein Schots eilandje thuis bij iemand Gannet/Jan van Gent ging koken....hij wilde er allemaal kruidjes bij doen, maar de dame wilde echt niet toestaan dat hij iets veranderde aan het familierecept, koken water verversen en weer koken. Hij vertelde dat het enorm stonk tijdens het bereiden, er werd dan ook in een schuurtje gekookt en niet in huis.

34trefg.jpg

Hey @Stuudje , ik vond de aflevering van Gordon Ramsey. Vanaf 11:50 gaat het over de Gannet / Jan van Gent.

 
Bovenaan