• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gevogelte

Wopi

Elementary prepper
Waar vandaan?
o_O

Je bedoelt waarschijnlijk in het algemeen dat het ook kan zijn dat de halsbandparkiet pas na 1330 in China verzeild is geraakt? Zou kunnen. Ik weet het niet. Ik weet ook niet of ze nu in China gegeten worden. Wellicht heeft iemand ooit halsbandparkiet in Hongkong gegeten? Sowieso, heeft er iemand ooit gehoord van het eten van parkieten?
Dat bedoel ik van af welk jaar kommen ze in china voor
 
D

Deleted member 1696

Gast
Nouja dat probeer ik aan te geven:

Het lijstje met vogels die in China gegeten worden stamt uit het jaar 1330.
Marco Polo was daar tot eind 1200, dus als hij die parkietjes mee genomen had moesten ze even wachten voordat ze op het menu konden.

Het zou kunnen....... en zo exact is de geschidenis, alles is mogelijk.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
van af welk jaar kommen ze in china voor

Nou het heeft me flink moeite gekost om deze vraag te beantwoorden, want vrijwel alle sites over de halsbandparkiet vermelden alleen dat hij inheems is in het zuidoosten van China. Zie oa: https://nl.wikipedia.org/wiki/Halsbandparkiet
Maar sinds wanneer?

alles is mogelijk.

Uiteindelijk vond ik dat ze enkel voorkomen in Macau en Hongkong. Ze zouden ergens tussen 1903 en 1910 geïntroduceerd zijn in Macau, en in Hong Kong zou het slechts om een zeer beperkte populatie gaan. Zie: https://www.cabi.org/isc/datasheet/45158

Zo zie je: "Alles is mogelijk!" :) Weer wat geleerd!

Tijdens mijn naspeuringen kwam ik er ook achter dat in het Verenigd Koninkrijk halsbandparkieten geschoten mogen worden op eigen grond. Mocht je dus ooit halsbandparkiet willen proeven, dan kun je er misschien één in de omgeving van Londen bemachtigen.



Bonus:
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Scott Rea gaat aan de slag met kraaien:

Cooking Crow, This was an experiment to see if i could make Crow edible. And the results blew me away, turns out, Crow meat, when treated right, is absolutely fantastic.I cooked the crow fillets 2 ways, pan fried fillets, then bread-crumbed fillets, both were a complete revelation, they were stunning..



In de video noemt hij een gerecht van vroeger: "Rook Pie", oftewel roektaart.

Ook hier wordt kraai gegeten:


En in Lithouwen is kraai een feestmaal:


Survival instructeur fileert een kraai met een scheermesje:


Ook hier staat kraai op het menu:


En hij laat het zijn collega's proeven:
https://www.youtube.com/watch?v=NLETld2JyJQ
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Uil eten.

Dan vraag ik me toch nog af. Zou uil eetbaar zijn? En hoe maak je dat dan klaar? Hoe, hoe, HOE?

Haha @Dreutel, die uil was een grap. Want wanneer zie je nou een uil? En hoe vang je die? Hoe, hoe, hoeeee? :lol:

Hoi @Nomad, je kan het zo gek niet bedenken, of de Chinezen of de Romeinen hebben het wel gegeten. Ooit zou ik dus wel een verwijzing naar het eten van uil tegenkomen, ergens... .

In het boek Authentieke recepten uit de regionale keukens, China, koken en reizen. tekst: Kevin Sinclair, (1987 Time Life Books b.v, reprint 1991) vertaling uit het Engels, The beautiful cookbook, (1986) vond ik de volgende alinea (p. 38):

"Gevogelte van allerlei pluimage was al geliefd voor het eerste recept werd opgetekend. Aan het keizerlijk hof was gevogelte van de jacht altijd graag gezien, en jagers van vandaag zijn er nog immer op gebrand. Adelaars, uilen, en andere zeldzame soorten die vroeger in de pot verdwenen, worden tegenwoordig beschermd ingevolge internationale verdragen die ook door China worden onderhouden, maar eenden, zwanen, fazanten, kwartels, ganzen en duizenden andere vogels blijven een doelwit voor geestdriftige jagers en boogschutters."
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Volgens deze Britse auteur zouden de Nederlanders een manier weten om meeuwen eetbaar te maken. Anders dan in de Middeleeuwen (zie post nr.1) weet ik (behalve enkele uitzonderingen) niet van het eten van meeuwen. Volgens deze auteur zouden meeuwen te zout zijn.

Eating pests isn't the answer to everything: no culture, except possibly the Dutch, have found a way to eat seagulls (of which coastal resorts have a plague); they're too salty.
https://www.telegraph.co.uk/news/ea...ne-for-stuffed-glis-glis-or-parakeet-pie.html
 

Dreutel

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Hebben de Nederlanders ook niet de Dodo opgegeten?

Dodo's zijn zeker ook door Nederlanders gegeten, maar werden niet echt lekker gevonden, vandaar de Nederlandse naam: "walgvogel". Wat funest was voor de dodo was volgens mijn herinnering (van lezen en horen zeggen, ik was er niet zelf bij :) ), dat katten en ratten die op de eilanden achterbleven als een schip weer vertrok de eieren opgegeten hebben. En zonder eieren geen nageslacht.

Speciaal voor @Wopi en @MiniE : Hoe eet je parkiet? In een sensatieblaadje uit 1992 vond ik een artikeltje over een Duitser die parkieten kweekte en opat. Hij heeft ze gebakken en gefrituurd, maar zijn voorkeur was rauw, met huid en veren. Wel de kop er af, want anders begonnen die beestjes te bijten en te pikken zodra ze in de buurt van zijn mond kwamen. Parkiet schijnt qua smaak op duif te lijken. Er zit zo weinig vlees aan, dat het de moeite niet loont om ze van hun @Jasje (Ik kon het niet laten :) ) te ontdoen.
https://books.google.nl/books?id=8O...XB8qQKHelhAHw4ChDoAQg2MAI#v=onepage&q&f=false

Ook een Italiaan zou volgens hetzelfde blaadje (1991) zijn parkieten liefst rauw en levend eten. "Gebakken smaken ze naar rioolrat, en vraag me niet hoe ik weet hoe rioolrat smaakt". Zie: https://books.google.nl/books?id=f_QDAAAAMBAJ&pg=PA32&lpg=PA32&dq=eating+parakeets&source=bl&ots=cybLGO0eii&sig=vfkRI8AnB3EZQns-R97ivBnwBqI&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjTpLzrvMTaAhVHKuwKHXOjBbg4ChDoAQhIMAU#v=onepage&q=eating parakeets&f=false
 

Dreutel

Prepper goeroe
Watersnip.

Ik citeer Albert Beintema, Mijn vogels, p.360:

In de jaren zeventig werd er door Nederlandse jagers nog vrolijk op watersnippen geschoten. Watersnippen schiet men niet voor de pot, want het zijn maar heel kleine vogeltjes, hoewel sommigen ze wel als ultieme delicatesse beschouwden. Je hoorde ze met ingewanden en al op te vreten, niks schoonmaken. Die ingewanden werden door de kenners aangeduid als het 'drekje', waar ik me wel iets bij kan voorstellen. Het drekje zou onmisbaar zijn om de fijne smaak te geven aan de gebraden snipjes, waarvan er wel twintig in een middelmaat koekenpan zouden passen. Nee, voor een stevige bout hoefde je niet op watersnippen te schieten.
De jacht op watersnippen was een louter sportieve bezigheid. Watersnippen zijn uiterst cryptisch gekleurd en als je ze door drassig land soppend benadert, houden ze zich muisstil, zodat je ze niet ziet totdat je er bijna bovenop staat. Dan spatten ze ineens krijsend voor je voeten op en gaan er in een razende steile zigzagvlucht vandoor. Dan is het de kunst ze met een fijn schot hagel te raken. (...) Watersnippen zijn inmiddels geheel uit ons weidespectrum verdwenen.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Uit een ander draadje:


Blijkbaar was het smakelijk @zonnebrood , weet je nog hoe die papegaaiduikers werden klaar gemaakt?

Ik geloof dat ze het beest gewoom begraven in de grond en het daar laten rotten/vermenteren. Vooral het hart schijnt een delicatesse te zijn. Bij ons worden ze gekookt in melk. Echter is het een zeldzaamheid wanneer je het op het menu tegenkomt aangezien het beest op de rode lijst staat (wist ik toen niet overigens... Schaam schaam)

Beetje het gravlax idee :)

@Dreutel , even na gevraagt: ze worden begraven in zeehondenhuid. De Iniut op groenland blijken dit ook zo te doen.
 

Dreutel

Prepper goeroe
Ik geloof dat ze het beest gewoom begraven in de grond en het daar laten rotten/vermenteren. Vooral het hart schijnt een delicatesse te zijn. Bij ons worden ze gekookt in melk. Echter is het een zeldzaamheid wanneer je het op het menu tegenkomt aangezien het beest op de rode lijst staat (wist ik toen niet overigens... Schaam schaam)

Beetje het gravlax idee :)

@Dreutel , even na gevraagt: ze worden begraven in zeehondenhuid. De Iniut op groenland blijken dit ook zo te doen.

Op groenland klinkt dat als een koelkast :). En nu de grote vraag: was het lekker?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Parkieten in grote getalen en ook andere kromsnavels kunnen een ware plaag worden. Ze zitten ook al in de randstad en zijn winterhard geworden.

Dat ze in Nieuw Zeeland en Australië gegeten worden verbaasd me niet. Voor veel boeren zijn ze een ware plaag. Ik weet dat boeren soms Palm Kaketoes gewoon uit de bomen knallen, terwijl dit de duurste Kaketoe soort hier is van duizenden euros per vogel. Bizar gewoon. Zelf zou ik niet snel een parkiet-achtige eten omdat ze vaak ziektes dragen waar zij zelf niet aan dood gaan, maar andere vogelsoorten wel.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Maar hoe vang je die parkieten?

Waarom zou je er één willen vangen als je hem op wilt eten?

Parkieten zijn behoorlijke schreeuwers en leven in groepsverband het liefst. Ik zou dus dat gekrijs op telefoon of ander apparaat afspelen en in de bosjes met mijn .22 gaan liggen.:D

Maar met een vogelval en het juiste voer zul je ook wel wat vangen. Maar die zijn in Nederland verboden. :cool:
 
F

forumlid 1447

Gast
Waarom zou je er één willen vangen als je hem op wilt eten?

Parkieten zijn behoorlijke schreeuwers en leven in groepsverband het liefst. Ik zou dus dat gekrijs op telefoon of ander apparaat afspelen en in de bosjes met mijn .22 gaan liggen.:D

Maar met een vogelval en het juiste voer zul je ook wel wat vangen. Maar die zijn in Nederland verboden. :cool:

Hars verwarmen en dan op stokken ,waar ze op gaan zitten, smeren.
Hars is in Nederland niet verboden, :fluit::fluit::fluit:.
Zelfs valkparkieten zijn er mee te vangen, anders muizenlijm een optie, blijven alleen de poten op de stok staan na slachten.:oops:
(Muizen en Rattenlijm is overigens niet toegestaan wegens dierenmishandeling, wel te koop o_O)
 

Wopi

Elementary prepper
Ik wil ze kunnen vangen want as je geen koelkast heb hou je ze levend toch het laste goed en bedank voor de tip
 
Bovenaan