• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Jannes

Prepper goeroe
Ik zou nog een stapje verder gaan: als je een vaccinatie weigert, is het dan moreel wel verantwoord om een beroep te doen op de (overbelaste) zorg mocht je wel ziek worden?
Je kan mensen geen zorg weigeren maar als je bewust een keuze A maakt volgt ook optie B.
Er worden nu al noodzakeleijke operaties en zorg uitgesteld met alle gevolgen die daar uit voortvloeien.

En diegenen die zelf in de zorg werken? Mogen zij nog een vaccinatie weigeren? Of heb je, wanneer je in de zorg werkt, geen zeggenschap meer over wat er met je lijf gebeurd? Heb je het dan maar te slikken? Of is dit geval: je te laten spuiten?
 

phtvs

Sysop
Admin
En diegenen die zelf in de zorg werken? Mogen zij nog een vaccinatie weigeren? Of heb je, wanneer je in de zorg werkt, geen zeggenschap meer over wat er met je lijf gebeurd? Heb je het dan maar te slikken? Of is dit geval: je te laten spuiten?
Die mensen mogen ook weigeren maar mogen dan niet meer op een corona afdeling werken.
 

phtvs

Sysop
Admin
Rel in ziekenhuis: managers wel gevaccineerd, medici niet
Verloskundigen en arts-assistenten van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort werden niet ingeënt, hun managers die op kantoor werken wel. Een woordvoerder van het ziekenhuis zegt dat de vaccinaties terecht zijn omdat de betrokken managers in het gebouw ’rondlopen’. „Als zij omvallen, raakt dat óók de continuïteit van de zorg.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/747494177/rel-in-ziekenhuis-managers-wel-gevaccineerd-medici-niet

Niet te geloven dit
 

petroman

SHTF Expert
@Jannes, goeie vraag of dillema.

Kunnen mensen in verzorgende medische contactberoepen een vaccinatie weigeren ?
Maar past dat bij het soort beroep ?
Wat is stap B vanuit je werkgever dan ?
Kan een arts weigeren ?
Kan een operatiearts weigeren zijn/haar handen met zeep te wassen of beschermende kleding (voor de patient) te dragen ?

Ik weet het niet, ik geef aan dat er ook een stap B achter wel/niet vaccineren zit.
Geef je het laatste bed aan een jongere die gefest heeft in een bunker of een oudje die net van zijn/haar pensioen wil gaan genieten ?
 

phtvs

Sysop
Admin
De overheid moet per situatie kijken
of het nodig is om mensen pas ergens
toe te laten als ze een bewijs van een
negatieve coronatest kunnen laten zien,
adviseert de Gezondheidsraad.
De raad zegt dat mensen op sommige
plekken nooit geweigerd mogen worden,
zoals in het stembureau of in de zorg.
In het onderwijs en bij bezoekers van
zorginstellingen is het wel mogelijk.
https://nos.nl/teletekst#104
 

petroman

SHTF Expert
@phtvs maar wie zijn die mensen dan, patienten of verpleegkundigen, artsen?

Een ziekenhuis kan mij als patient niet weigeren maar de manager kan wel (?) tegen medewerker 123 zeggen "sorry maar je bent ongevaccineerd een te groot risico voor mijn bedrijfsvoering".
 
F

forumlid 1447

Gast
Zit op het moment , 9 maanden thuis, na een breuk.
Door covid-19 , zijn nodige operaties uitgesteld, gips te lang blijven zitten,
gevolgen door gebrek van scans niet opgemerkt.
Heb spuiten gekregen, die bij lang gebruik het risico op kanker kan vergroten.
Vertel mij dan eens wat een vaccin tegen Covid , kan verergeren aan bijwerkingen?
En dan is het bij mij een breuk, maar wat met ergere bedreigingen.
Kennis moet nieuwe heup, wachttijd verlengt met 6 maanden.
Insulinepomp vervangen, "U krijgt wel extra spuiten".
Covid legt een zware last op de samenleving.
Met het vaccin, wordt alleen je afweersysteem voorbereid, je blijft besmet-baar.
Alleen wordt je er dan niet hondsziek van, en overleven is dan normaal.
Ik, en vele van ons hier, hebben de duidelijke uitleg op deze site gevolgd,
zelf opgelet , en rondgekeken, en ik durf die spuit te laten zetten.
Iedereen die een griepspuit laat zetten, vraagt zich ook niet af, "hoeveel en hoe getest",
"is leverancier aansprakelijk", "is het veilig", "zijn er bijwerkingen", etc. etc.
Nee griepvaccins worden niet steeds opnieuw via fase 1 tot 3 (?) getest,
Verstrekker is niet aansprakelijk voor de opgegeven bijwerkingen. (heb ze nooit gelezen).
Het vaccin tegen de zware ziekteverschijnselen van covid, is veiliger dan de gevolgen van niet inenten.
Gevolgen over 10 jaar zijn er bijna nooit bekend ,bij nieuwe medicijnen,
maar hier gaat het over een afweersysteem uitdager, en niet een genezer.
De werkzame stof, wordt door Uw lichaam afgevoerd, net als bij een agressieve covid besmetting. (als je geluk hebt)
Ja ik neem het vaccin, en misschien is het een keuze tussen de cholera en de pest,
maar covid is een sluipmoordenaar, en ik wil leven.
Nu heb ik indirect bijwerkingen van covid, namelijk een slechte genezing door noodmaatregelingen.
Mijn bijwerkingen verdwijnen (waarschijnlijk), maar vele hebben opschorting van zorg, die blijvend letsel geeft.
En niet inenten is een keuze, maar het maatschappelijk gevolg voor U zelf, wordt door andere bepaalt.
In mijn ogen, moet men uiteindelijk toch kiezen, tussen vrijwillig of verplicht enten.
(Die vlek op mijn linkse schouder, was ook geen keuze van mijn ouders, net als andere inentingen,
zoals difterie ,tyfus, mazelen etc)
Houd het gezond en veilig.
 

phtvs

Sysop
Admin
@phtvs maar wie zijn die mensen dan, patienten of verpleegkundigen, artsen?

Een ziekenhuis kan mij als patient niet weigeren maar de manager kan wel (?) tegen medewerker 123 zeggen "sorry maar je bent ongevaccineerd een te groot risico voor mijn bedrijfsvoering".
Voor zover ik heb begrepen van onze dochter mag je straks bij voorkeur alleen op een corona afdeling werken als verpleegkundige, als je de vaccinatie hebt gehad. Er is namelijk gevraagd of er collega's zijn die bezwaar hebben tegen de vaccinatie. Deze mensen gaan dan op een andere afdeling aan het werk
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik zou nog een stapje verder gaan: als je een vaccinatie weigert, is het dan moreel wel verantwoord om een beroep te doen op de (overbelaste) zorg mocht je wel ziek worden?
Je kan mensen geen zorg weigeren maar als je bewust een keuze A maakt volgt ook optie B.
Er worden nu al noodzakeleijke operaties en zorg uitgesteld met alle gevolgen die daar uit voortvloeien.

En dit geld natuurlijk ook voor mensen die roken, drinken, te dik zijn, te weinig bewegen, ongezond eten, klussen, auto rijden enzovoort.
 

Ray

SHTF Expert
Voor mezelf ben ik eruit dat ik graag die prik wil. Liever eerder dan later en bij voorkeur de mRNA variant t.o.v. van verzwakt ander type virus wat ze middels genetische manipulatie op het coronavirus doen lijken (vector based vaccins).

Vrijwilligheid staat bij mij voorop, verplichten kan wettelijk gezien niet in NL. Mensen die het niet willen prima. Bij de meeste groepen ook geen enkel probleem, die lopen het virus wel op natuurlijk manier op en na herstel zijn ze ook 8 maanden immuun in de meeste gevallen en dragen op die manier bij aan groepsimmuniteit.

Een inenting voorkomt niet 100% dat je besmettelijk kunt zijn, wel verkort het de periode dat je besmettelijk bent aanzienlijk. Een asymptomatische verspreider kan wel een maand of langer anderen besmetten, met vaccinatie zal dat eerder in de trant van dagen zijn. Vaccinatie gaat een grote impact hebben op de R-waarde van het virus en dan wordt het lastig voor deze vervelende knakker.

De specifieke discussie over zorgmedewerkers die wel met risicogroepen in contact komen gaat heel simpel verlopen. Niemand zal zijn kwetsbare dierbaren willen laten verzorgen door niet ingeënte mensen. Geen ziekenhuis, verpleegtehuis, gehandicaptenopvang e.d. zal aansprakelijk willen zijn hiervoor en dat zijn in Nederland allemaal commerciële toko's die de bankrekening lief hebben.

Veel lastiger gaan de gevallen worden waarbij andere werkgevers hun personeel verplichten, of hun bezoekers bv. bij een festival.
 

Jannes

Prepper goeroe
De specifieke discussie over zorgmedewerkers die wel met risicogroepen in contact komen gaat heel simpel verlopen. Niemand zal zijn kwetsbare dierbaren willen laten verzorgen door niet ingeënte mensen. Geen ziekenhuis, verpleegtehuis, gehandicaptenopvang e.d. zal aansprakelijk willen zijn hiervoor en dat zijn in Nederland allemaal commerciële toko's die de bankrekening lief hebben.

Zo simpel is het niet. Ook ziekenhuizen kunnen de werknemers die niet gevaccineerd (kunnen) worden zomaar een andere werkplek geven.
Simpelweg omdat je niet met bijv. 10% van het personeel kunt gaan zitten slepen.

Het schijnt dat een niet tegen griep gevaccineerde zorgmedewerker elke paar jaar een dode op ‘zijn geweten’ heeft. Toch leidt deze informatie niet tot meer inentingen. De vaccinatiegraad voor griep blijft ergens rond de 30% hangen bij de meeste zorginstellingen.
 

phtvs

Sysop
Admin
De bij de EMA buitgemaakte documenten door hackers, blijken nadat ze zijn aangepast, online gezet.
Men tast nog in het duister welke partij er zoveel baat bij heeft om vaccinatie zwart te maken met deze aangepaste documenten: https://www.nu.nl/tech/6102161/hackers-bewerkten-gestolen-documenten-van-ema-voor-publicatie.html
Raar dat de EMA niet wil vertellen wat er aangepast is en ook de originele documenten niet vrij wil geven. Nu is het een verhaal waar niemand iets mee kan en meer vragen oproept dan het antwoorden geeft.
 

markske

Diehard Prepper
Het vaccin zorgt ervoor dat 9 van de 10 mensen niet meer ziek worden. Dan wordt het corona virus als de jaarlijks rondgaande verkoudheids-, en griepvirussen, een beheersbaar probleem zonder lockdown's, mondkapjes en afstand houden.
Zelden grotere onwaarheden van je gelezen in die eerste zin van je Ray.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Voor zover ik heb begrepen van onze dochter mag je straks bij voorkeur alleen op een corona afdeling werken als verpleegkundige, als je de vaccinatie hebt gehad. Er is namelijk gevraagd of er collega's zijn die bezwaar hebben tegen de vaccinatie. Deze mensen gaan dan op een andere afdeling aan het werk

Ik vind dit wel een eigenaardig beleid, lijkt me qua planning lastig werken. Daarnaast werkt het wellicht averechts voor het vaccinatiebeleid; immers als je je niet laat vaccineren hoef je dus ook niet meer te werken op die risicovolle corona-afdeling met die oncomfortabele pakken.

Tot slot vraag ik me af of een werkgever wel onderscheid mag maken of überhaupt wel mag vragen of iemand wel of niet gevaccineerd is. Ben sowieso benieuwd hoever men daar straks in kan en zal gaan; zonder vaccinatie niet meer vliegen tot uiteindelijk zelfs niet meer de supermarkt in?

En dit geld natuurlijk ook voor mensen die roken, drinken, te dik zijn, te weinig bewegen, ongezond eten, klussen, auto rijden enzovoort.

Dit zijn natuurlijk wel allemaal zaken waarbij je anderen niet direct in gevaar brengt. Uitgezonderd misschien roken in de nabijheid van anderen maar dit wordt steeds harder aangepakt. Daarbij zijn de effecten allemaal lange termijn en vaak indirect zoals milieuvervuiling of hogere zorgkosten in het algemeen.

Oei, minder goede berichten,4500 mensen besmet met covid na eerste dosis vaccin

https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/294794

Ik vind dit bericht lastig te interpreteren, er staat dat 17% van ernstig zieke patiënten die nu in de Israëlische ziekenhuizen liggen reeds 1 dosis van het vaccin had gehad. Ook staat er dat 4500 patiënten alsnog de diagnose hebben gekregen na de eerste dosis van het vaccin en dat 375 mensen daarvan alsnog ernstig ziek zijn geworden – ik vermoed dat dit die 17% is maar dat wordt me niet helemaal duidelijk uit het artikel. Dat klinkt weinig hoopvol maar essentiële informatie ontbreekt in het bericht.

Er staat namelijk niet hoeveel patiënten in totaal zijn gevaccineerd, dus hoe groot percentage de groep van 4500 mensen en 375 ernstige zieken is op het geheel. Een Google zoekopdracht leert mij dat ongeveer 2 miljoen mensen in Israël reeds gevaccineerd zijn. Dat betekend dat er circa 0,25% van de mensen die het eerste vaccin heeft gehad alsnog aantoonbaar corona heeft gekregen en dat minder dan 0,025% ook nog ernstig ziek is geworden.

Dit gaat natuurlijk alleen om personen die alsnog een diagnose hebben gehad of alsnog ziek zijn geworden. Het is goed mogelijk dat er een grotere groep is die alsnog milde symptomen krijgt en dus niet in deze statistieken te zitten. Maar toch heel grof voor de beeldvorming; de afgelopen weken ligt het aantal positief geteste mensen rond de 8000 en volgens het RIVM lopen er naar schatting 140.000 besmettelijke mensen rond in Nederland. Als je er van uit gaat dat iemand 10 dagen besmettelijk is kom je heel grof op 8000 tot 14.000 mogelijke corona patiënten per dag.

Als je dan kijkt naar de ziekenhuisopnames dan zijn dit er grofweg 240 per dag (Ziekenhuis + IC). Dat betekend dat 1,7% tot 3% van de coronagevallen in het ziekenhuis terecht komt. Dat is 68 tot 120 keer vaker dan die 0,025% van de vaccingroep in Israël. Natuurlijk zijn deze cijfers even heel grof gemiddeld op basis wat ik net snel lees in het nieuws en kan je hier geen serieuze conclusies aan verbinden. Echter op het eerste gezicht lijkt mij dit helemaal niet slecht.

Bovendien gaat het hier om slechts mensen die de eerste prik hebben gehad. Het overgrote deel van de 375 patiënten in Israël werd opgenomen snel na de prik (244 in de eerste week, 124 in de tweede week en slechts 7 meer dan 15 dagen nadat ze de prik kregen). Daarmee lijkt het erop dat het lichaam even tijd nodig heeft om het vaccin te verwerken en dat de bescherming toeneemt over tijd. Helaas ontbreken genoeg cijfers om hier een harde conclusie aan te verbinden.

Ik vind echter de conclusie van het artikel dat 1 vaccin niet voldoende bescherming zou bieden voorbarig. Wellicht is dat zo maar op basis van deze cijfers valt dat niet te zeggen.

Edit: mijn schatting van 1,7 tot 3% is wat te laag volgens dit artikel van de volkskrant; circa 3% voor 60- en circa 10% voor 60 plussers. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/corona-en-nu-wat-zijn-tegenwoordig-je-kansen~bb5c00b5c/ Daarbij bedacht ik me net nog dat Israël als het goed is ook vooral is begonnen met het vaccineren van ouderen en kwetsbaren, dat zou het percentage van 0,025% relatief nog gunstiger doen uitvallen.
 
Bovenaan