• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

phtvs

Sysop
Admin
Zoals ik al verwachte heerst er een jubel stemming in de media. Lees je echter het artikel helemaal dan zie je al snel dat de daling komt doordat de meeste teststraten dicht waren en er dus bijna niet getest is én ook niet gevaccineerd.

Weer minder besmettingen: maatregelen zetten stevige rem op groei Britse variant
https://www.ad.nl/binnenland/weer-m...stevige-rem-op-groei-britse-variant~a5c262ce/

Aantal coronagevallen daalt licht, Britse mutatie gaat minder snel rond
https://www.telegraaf.nl/nieuws/809...lt-licht-britse-mutatie-gaat-minder-snel-rond
 

Henk88

Diehard Prepper
Zoals ik al verwachte heerst er een jubel stemming in de media. Lees je echter het artikel helemaal dan zie je al snel dat de daling komt doordat de meeste teststraten dicht waren en er dus bijna niet getest is én ook niet gevaccineerd.


https://www.ad.nl/binnenland/weer-m...stevige-rem-op-groei-britse-variant~a5c262ce/


https://www.telegraaf.nl/nieuws/809...lt-licht-britse-mutatie-gaat-minder-snel-rond
Die artikelen brengen het inderdaad wel heel optimistisch, de NOS bericht het wat genuanceerder https://nos.nl/artikel/2367966-aant...e-cijfers-zijn-vertekend-door-winterweer.html. Al vind toch dat er reden is voor enig optimisme omdat het percentage positief geteste mensen alsnog is gedaald.

Daarnaast blijft de onderbouwing van het R cijfer mij onduidelijk. Volgens bovenstaand artikel is nu naar schatting de helft tot 2/3e van de besmettingen de Britse variant met een R waarde van 1,13. En de rest de oude variant met een R waarde van 0,8. Echter als je deze twee cijfers deelt kom je al uit op een R waarde van 0,96 in plaats van de nu geschatte 0,91. Dus OF de Britse variant is toch iets minder besmettelijk OF de Britse variant verspreid zich minder snel en zit nu nog onder de helft van het totaal aantal besmettingen.

Overigens viel mij zelf dit artikel nog op, dat is natuurlijk wel koren op de molen van iedereen die ook maar een beetje tegen de coronamaatregelen is: https://nos.nl/artikel/2367971-duit...chappers-in-om-corona-angst-op-te-wekken.html

Weliswaar gaat dit over Duitsland maar het zou me niets verbazen als dit soort dingen ook in Nederland zijn gebeurd. Neem bijvoorbeeld recent de dreigingen van van Dissel met zijn code Zwart. Samen met het GGD lek snijdt de overheid zich hiermee lelijk in de vingers. Want inmiddels hebben mensen daarmee een stok om mee terug te slaan en terecht lijkt me. Waarom zou ik me laten testen als de overheid aantoonbaar de risico's overdrijft en daarna mijn gegevens uitlekt? Een slechte zaak vind ik.
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Die R van 0,91 is van 17 dagen geleden en alsnog een schatting. Een schatting gebaseerd op wat we kennen van de oude corona variant. Ik denk niet dat daarmee enige conclusies te trekken zijn.

Qua daling van het aantal besmettingen vind ik dat het ontzettend langzaam gaat, ondanks de toch strenge maatregelen. Omdat nu iedereen in z'n vrije tijd thuis blijft of de natuur in gaat, vinden nu logischerwijs, naast thuis, de meeste besmettingen op het werk plaats.

Ik denk dat we de komende dagen eerst weer terug gaan richting de 4000 per dag, nu de sneeuw trammelant achter de rug is.
 

phtvs

Sysop
Admin
Qua daling van het aantal besmettingen vind ik dat het ontzettend langzaam gaat, ondanks de toch strenge maatregelen. Omdat nu iedereen in z'n vrije tijd thuis blijft of de natuur in gaat, vinden nu logischerwijs, naast thuis, de meeste besmettingen op het werk plaats.
Die daling zal snel teniet gedaan worden door het openen van de scholen. Niet alleen de basisscholen overigens maar ook het voortgezet onderwijs heeft de deuren opengezet voor 'extra toetsweken' komende 14 dagen.
 

Ray

SHTF Expert
We gaan het zien @phtvs hoeveel impact dat heeft. Het is nu zo lastig om per maatregel de impact op het virus te voorspellen, omdat maatregelen steeds per bosje komen en gaan. Met alleen de versoepeling van de basisscholen (en wat toetsweken) valt er misschien over deze ene maatregelen wat te zeggen over een paar weken.

Naast maatregelen en vaccinaties, kon dit wel eens een gamechanger zijn. Als vroegtijdig toedienen van dexamethason bij risico groepen die besmet raken sterfte en ziekenhuisopnames flink kan laten dalen, kunnen we als maatschappij weer wat.

Ziekenhuizen zijn zeer geïnteresseerd in deze aanpak: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16...we-coronabehandeling-met-grote-belangstelling

Het zou toch wat zijn, als twee huisartsen uit Valthermond, een gehucht met 3300 inwoners, de angel uit corona weten te trekken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Een collega vertelde me gisteren dat ze 14 dagen na de 2e corona spuit het virus niet meer kan overdragen.

Kan iemand uitleggen hoe dat zit?
 

Ray

SHTF Expert
Interessant artikel over de lange termijn gevolgen van covid bij mensen van de eerste golf. Blijkt vooral de jongere generaties te treffen, 25 - 65 jaar, vaak zeer sportieve mensen, vaak vrouwen, die niet in het ziekenhuis opgenomen zijn geweest. Het gaat geschat om 40.000 mensen die na een besmetting in de eerste golf, kampen met serieuze problemen.

Men vreest dat door de tweede golf en wat nog kan volgen, er een substantiële groep mensen ontstaat die langdurige zorg nodig heeft en niet in staat is te werken.
Je hoort continu over ziekenhuisopnames, IC bezetting en sterfgevallen, terwijl dit gevolg van corona voor de maatschappij onderbelicht wordt.

Artsen slaan alarm over gezondheidsschade op de lange termijn door corona. Op zijn minst enkele tienduizenden Nederlanders kampen maanden na hun besmetting nog met zware klachten. Het gaat om mensen tussen de 20 en 60 jaar, die de ziekte veelal thuis doormaakten.
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/tiendu...ona-ik-neem-afscheid-van-wie-ik-was~a588bc90/
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
In Tanzania is geen corona volgens de president...

-Over besmettelijke ziektes schrijven is sinds vorig jaar verboden.
-Artsen vertelden deze week anoniem dat ze op overlijdensaktes 'acute longontsteking' moeten schrijven.
-waarom de president deze koers vaart?een mix van ontkenning, incompetentie en bijgeloof.
-De katholieke kerk heeft hun volgelingen gewaarschuwd dat corona bestaat en dat ze mondkapjes moeten dragen, afstand moeten houden en handen moeten wassen.
https://nos.nl/artikel/2368218-tanz...lf-hun-virusvrije-paradijs-heeft-bereikt.html
 

PBear

Mankinds only hope
In Tanzania is geen corona volgens de president...

-Over besmettelijke ziektes schrijven is sinds vorig jaar verboden.
-Artsen vertelden deze week anoniem dat ze op overlijdensaktes 'acute longontsteking' moeten schrijven.
-waarom de president deze koers vaart?een mix van ontkenning, incompetentie en bijgeloof.
-De katholieke kerk heeft hun volgelingen gewaarschuwd dat corona bestaat en dat ze mondkapjes moeten dragen, afstand moeten houden en handen moeten wassen.
https://nos.nl/artikel/2368218-tanz...lf-hun-virusvrije-paradijs-heeft-bereikt.html

Het ziet er naar uit dat Tanzania het enige land gaat worden dat Covid-19 overwint. Want wie er niet van nature immuun is of wordt, wordt uitgeroeid. Zo heeft Europa destijds ook de builenpest overwonnen...
ten koste van de helft van de bevolking.
Natuurlijke selektie :(.
Voor de rest van de wereld lijkt Covid-19 een blijvende plaag te worden met een wellicht jaarlijks ritueel van vaccinaties.
Meer dan op vaccinatie, vestig ik mijn hoop thans op de ontwikkeling van geneesmiddelen als Dexamethason, dat weliswaar besmetting niet verhindert, maar wel het ernstige (fatale) beloop ervan.
 

Ray

SHTF Expert
@Stuudje Dat is ongeveer dezelfde oplossing, al in een vroeg stadium een corticosteroïde toedienen.

Met de kennis die we inmiddels hebben vergaard over risicogroepen in combinatie met deze middelen kunnen wellicht vele ziekenhuisopnames worden voorkomen.
Wat nog wel een probleem blijft is dat mensen die zonder ziekenhuis herstellen alsnog zeer langdurige ernstige klachten blijven houden, waarover ik hierboven post.

Al met al een goede ontwikkeling dat we meer wapens in de strijd tegen corona krijgen.
 

martin

Mankinds only hope
Dat meldt de krant Die Welt op basis van een uitgelekte mailwisseling.

Dat was 4 dagen geleden al uitvoerig in de media gedeeld maar ik heb er ook wel een beetje begrip voor.
Als "iedereen" het als een griepje ziet terwijl het beslist geen griepje is dan kan ik me voorstellen dat je als ministerie dit soort middelen toepast. Ik keur het zeker niet goed maar ik begrijp het wel.
 
F

frans81

Gast

martin

Mankinds only hope
En hoe bang, Mogen / Moeten we eigenlijk ECHT zijn ?

Angst is een slechte raadgever is het gezegde.
Maar wat er nu gebeurd is wederom een tweedeling van wit/zwart rechts/links ja/nee en dat is erg jammer.
Aan de ene kant is het verstandig om het niet te licht op te nemen omdat de consequenties best wel groot kunnen zijn.
(ook op de langere termijn)
Maar aan de andere kant kunnen de maatregelen ook weer consequenties hebben die mogelijk negatiever zijn dan de kwaal.

En probeer dan maar enige vorm van relativeren toe te passen. De ene trek je richting "paniek, we gaan allemaal dood" en de ander komt met "het is maar een griepje"
Als we de juiste mensen op de juiste plaats hadden gehad dat zou ik er wat meer vertrouwen in hebben.
Ik blijf erbij dat deze pandemie de geschiedenisboeken in zal gaan als de grootste faal ooit.
En dan heb ik het over de maatregelen en het gebrek aan beleid.
 
F

frans81

Gast
Angst is een slechte raadgever is het gezegde.
Maar wat er nu gebeurd is wederom een tweedeling van wit/zwart rechts/links ja/nee en dat is erg jammer.
Aan de ene kant is het verstandig om het niet te licht op te nemen omdat de consequenties best wel groot kunnen zijn.
(ook op de langere termijn)
Maar aan de andere kant kunnen de maatregelen ook weer consequenties hebben die mogelijk negatiever zijn dan de kwaal.

En probeer dan maar enige vorm van relativeren toe te passen. De ene trek je richting "paniek, we gaan allemaal dood" en de ander komt met "het is maar een griepje"
Als we de juiste mensen op de juiste plaats hadden gehad dat zou ik er wat meer vertrouwen in hebben.
Ik blijf erbij dat deze pandemie de geschiedenisboeken in zal gaan als de grootste faal ooit.
En dan heb ik het over de maatregelen en het gebrek aan beleid.


Laatste 9 regels van jou reactie zal het ook wel op uitdraaien .

Het is te triest voor woorden dat dit gewoon kan en mag gebeuren. We zitten dadelijk waarschijnlijk met meer ellende dan we dachten te voorkomen pff . En dan heb ik het geeneens meer over Corona slachtoffers met al een kruisje bij hun naam .

Een wereldwijd raar iets dat niet te begrijpen valt .

Ik wou echt dat het bewijs geleverd werd dat ik van een andere planeet kom ;)

Dan valt er iets wel te verklaren gerelateerd aan mijn afwijkende raar werkende

hand-tekenen-vintage-buitenaardse-hoofd-met-hersenen-vectorillustratie_147266-93.jpg

Een Wereld vol met steeds meer idioten op belangrijke posities :oops:

Ik ga effe de lekkere kou in met mijn Duitser op 4 poten . Een ijzig windje koesteren :hug:
En dan genieten , samen met mijn Vrouw van een kop warme chocomelk :rolleyes:
De hond met zijn grote kop op mijn been . Snurkende en genietende van mijn rust .

:hug:
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
De cijfers van het rivm, aantal positieve tests ligt elke dag tussen de 3k en de 5k.
Dat houdt dus in dat er heel wat mensen gezond genoeg zijn om te laten testen terwijl zij virus drager zijn / waren.

Als je echt zo beroerd bent dat je aan de beademing moet dan neem ik aan dat je weinig voelt om over straat te slenteren om een test te laten doen tenzij het echt alleen om een verkoudheidje gaat en je in staat bent om te testen.

Mensen die op de ic komen worden natuurlijk ook getest maar dat zijn er dan weer geen 3k tot 5k per dag, die IC-cijfers zijn overigens ook bekend en kan je gedeeltelijk aftrekken van de tests die gedaan zijn op een dag, maar dat is niet echt interresant om die te verwerken van het grote geheel, want dst is nihil en lastig gelijk te trekken omdat een patient meerdere dagen soms weken, wellicht maanden op een ic ligt.

Na mijn inzien valt de grote getalen van de ziekte tot nu toe mee op de uitzonderingen na dan. Het kan komen door de maatregelen, maar verklaard weer niet dst er tussen de 3k en 5k per dag het virus opgelopen hebben en in staat zijn om zichzelf te laten testen.

Maar goed, Joeppie is wel van de complot theorietjes, het moet wel een beetje spannend en mysterieus blijven in mijn leven;
X-files, wie kent de serie niet, ik heb de laatste twee (nieuwe) seizoenen nooit geleken na seizoen 9 tig jaar geleden.
Seizoen 10, uit 2016? En seizoen 11 uit 201?, de afleveringen "my struggle" komt er in het kort op neer dat;
De eliten hen dna hebben aangepast en dat het klootjes volk normaal dna heeft wat er voor zorgt dat een virus het eigen immuun systeem uitschakeld en het lichaam zichzelf aanvalt... afijn het blijft een goede serie en is nog steeds van deze tijd ondanks 25 jaar geleden.
De complotten van toen, casette en videobandjes is alleen verplaatst naar streaming en blue-ray, maar zijn nog steeds relevant.

Wat ook leuk is is de onbekendere spin-off van de X-files, the lone gunman. Helaas maar 1 seizoen want toch niet geschikt voor het grotere publiek. Maar de eerste levering ging over dat iemand een vliegtuig in het wtc wilde vliegen, enkele maanden later 9/11, bijzonder en schikbarend.
 
Bovenaan