• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Niels

Mankinds only hope
@Niels, mooie spullenboel heb je daar bij elkaar! Past dat alles samen in die rugzak? Inclusief het hele slaapsysteem?
De KL bivy, Snugpak, BillyCan, Amerikaanse Mess-Tin (Comando), voedsel, enz. enz. waterzak van 3L, kleding, enz. enz. past er allemaal in, staat wat bol, is wat zwaar, dus met het nieuwe spul straks word de pack minder dik, en minder zwaar.
Maar met dit weer heb ik de waterzak er in. Zo'n CamelBak zeg maar, maar dan van een ander merk. (Osprey).
Ik ben benieuwd wat het gewicht straks is eigenlijk.
Maar ik heb ook een Silky Super Accel 21 er in zitten (klapzaag), groot mes, Mora Eldris, Leathetman Surge...
Daat kan ik in minderen als ik wil.... ALS ik wil...
Normaal gesproken gaat er ook een 6-pack bier mee :D.
Ik denk dat dat wel een uitdaging word om er bijin te krijgen met de huidige setup. Met het bestelde nieuwe spul moet het gaan lukken.
Maar haha, met wandelen echt neem je geen 6-pack mee :p.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Maar ik heb ook een Silky Super Accel 21 er in zitten (klapzaag), groot mes, Mora Eldris, Leathetman Surge...
Daat kan ik in minderen als ik wil.... ALS ik wil...

@Niels, ik zat laatst te denken dat als er toch al een aparte zaag en vast mes mee gaat, dat dan wellicht de zwaargewicht Leatherman omgeruild kan voor een wat bescheidener broekzakgevalletje zoals de Squirt PS... scheelt toch weer meer dan 2 ons met de Surge.

Normaal gesproken gaat er ook een 6-pack bier mee :D.
Ik denk dat dat wel een uitdaging word om er bijin te krijgen met de huidige setup. Met het bestelde nieuwe spul moet het gaan lukken.
Maar haha, met wandelen echt neem je geen 6-pack mee :p.

Een groot voordeel: die 6-pack hoef je nooit lang mee te torsen. Overigens, heb je deze essentiële heupgordel al? ;)

Six Pack Beerbelt Army 2.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
@Niels, ik zat laatst te denken dat als er toch al een aparte zaag en vast mes mee gaat, dat dan wellicht de zwaargewicht Leatherman omgeruild kan voor een wat bescheidener broekzakgevalletje zoals de Squirt PS... scheelt toch weer meer dan 2 ons met de Surge.



Een groot voordeel: die 6-pack hoef je nooit lang mee te torsen. Overigens, heb je deze essentiële heupgordel al? ;)

Bekijk bijlage 11944
Nou... eigenlijk... Kijk, die Leatherman zitten nog net geen hijsogen aan zo zwaar is dat ding, dus als ik serieus ga wandelen en de bossen in blijft die thuis.
Ik vind een Leathetman meet een ding voor stedelijke omgevingen, of met bebouwing.
In een bos heb ik niks aan een schroevendraaier of tang, dus die gaat gewoon niet mee, punt.
Het "grote" mes (Steel Will Druid 200) blijft ook thuis, Aan de Mora Eldris heb ik in feite genoeg vind ik, en is ook uit ervaring gebleken.
In Zweden tijdens de wandeltocht met @walkabout heb ik er zelfs aanmaakhoutjes mee gebatont, en dat ging prima.
Nu heb ik bij @homerun een bestelling gedaan :D voor een limited edition Mora (type onbekend).
Dat is gewoon een standaard Moratje, niet te zwaar normale lemet lengte, en wil deze straks gaan inzetten voor de BOB / wandeltas.
Ik vind vaak ondanks dat het belangrijk is een mes wat overrated hier op het forum.
Als ik een goed mes bij me heb en een slijpsteentje, prima toch? Dat mes breekt echt niet zomaar hoor, zeker een Mora niet.
Ja, en alles KAN kapot, maar bij normaal gebruik, dus alle snij dingen, en af en toe aanmaakhoutjes betonnen.
Als ik voor zeker wil gaan neem ik de Eldris als backup wel mee, ik ben sowieso verliefd op dat mes, echt geweldig ding, doe er alles mee.
Enige punt is wel dat je hem wel scandi geslepen moet houden om de fijne snijeigenschappen te behouden, maar ik vern*uk nu het topic met off-topic gezeur.
Anyways, messenzooi hoeft niet per-se zwaar te zijn om voor zulke trips een prima mes / messen bij je te hebben.
Zakmessen om van op aan te kunnen ben ik persoonlijk minder fan van, ook omdat ik wel aanmaakhoutjes baton,
en het zakmes dat ik heb (Homeij Apache) is net zo zwaar of zwaarder dan een Mora, dan is de keuze snel gemaakt.

Bier is iets dat ik als consessie soms meeneem. Vaak als we niet mega ver lopen, en s'avonds kampvuurplannen hebben ( = bijna altijd :D).
Als ik van plan ben 20 km te lopen dan laat ik het wel om een 6-pack mee te slepen hoor. Ook ik heb maar 1 rug.
Overigens na een dag van 20 km drink ik misschien 2 blikjes... Dus als het kan in een dorpje 2 blikjes in de supermarkt ofzo... en anders niet.

Ik ga nu zo ook op pad, weet nog niet of ik bier meeneem.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik ben de afgelopen weken aardig bezig geweest met het downsizen van mijn wildkampeerweekenduitrusting, en hier volgt een korte samenvatting van de inspanningen. Zie ook de LighterPack link in mijn signature voor een actueel overzicht van mijn paklijst.
  • Slaapzak vervangen door bivakzak: -900 gram
  • Slaapmatje vervangen: -400 gram
  • Warm vest vervangen voor een "middenlaag" sweater: -350 gram
  • Powerbank weglaten: - 250 gram
  • EHBO-kit afslanken: -90 gram
  • Foedraals zaklamp & multitool weglaten: -65 gram
  • Pet weglaten (kan ook buff gebruiken): -65 gram
  • Tarp overtollige accessoires weglaten: -60 gram
  • Brillendoosje vervangen (van hardshell naar softshell): -55 gram
  • Hoofdlamp weglaten (kan opgelost worden met de primaire zaklamp): -52 gram
  • Vochtige doekjes weglaten: -52 gram
  • Pakje tissues 1 i.p.v. 2 stuks (hopelijk ga ik hier geen spijt van krijgen): -28 gram
  • Zonnebrand & handenreiniger beetje leger maken: -25 gram
Totaal bijna 2.4 kilo bespaard!

Tenslotte heb ik ook nog een paar functionele aanpassingen gedaan waardoor het gewicht juist toenam:
  • Poncho vervangen door regen/windjack: +100 gram
  • EDC riemtasje vervangen voor 'n tikje groter en functioneler: +90 gram
  • Flesje whiskey en zakje noten toegevoegd (heb ik wel verdiend na al dat downsizen! :)): +550 gram
Mijn totale pakgewicht (excl. gedragen kleding, incl. proviand & water) is nu onder de 9 kilo, en dat lijkt me zeer prima te doen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik ben de afgelopen weken aardig bezig geweest met het downsizen van mijn wildkampeerweekenduitrusting, en hier volgt een korte samenvatting van de inspanningen. Zie ook de LighterPack link in mijn signature voor een actueel overzicht van mijn paklijst.
  • Slaapzak vervangen door bivakzak: -900 gram
  • Slaapmatje vervangen: -400 gram
  • Warm vest vervangen voor een "middenlaag" sweater: -350 gram
  • Powerbank weglaten: - 250 gram
  • EHBO-kit afslanken: -90 gram
  • Foedraals zaklamp & multitool weglaten: -65 gram
  • Pet weglaten (kan ook buff gebruiken): -65 gram
  • Tarp overtollige accessoires weglaten: -60 gram
  • Brillendoosje vervangen (van hardshell naar softshell): -55 gram
  • Hoofdlamp weglaten (kan opgelost worden met de primaire zaklamp): -52 gram
  • Vochtige doekjes weglaten: -52 gram
  • Pakje tissues 1 i.p.v. 2 stuks (hopelijk ga ik hier geen spijt van krijgen): -28 gram
  • Zonnebrand & handenreiniger beetje leger maken: -25 gram
Totaal bijna 2.4 kilo bespaard!

Tenslotte heb ik ook nog een paar functionele aanpassingen gedaan waardoor het gewicht juist toenam:
  • Poncho vervangen door regen/windjack: +100 gram
  • EDC riemtasje vervangen voor 'n tikje groter en functioneler: +90 gram
  • Flesje whiskey en zakje noten toegevoegd (heb ik wel verdiend na al dat downsizen! :)): +550 gram
Mijn totale pakgewicht (excl. gedragen kleding, incl. proviand & water) is nu onder de 9 kilo, en dat lijkt me zeer prima te doen.
Je link doet 't niet
 

petroman

SHTF Expert
Paar dingen zou ik niet doen : bezuinigen op EHBO, zakdoekjes en op harde brilkoker.
Aan een kapotte bril, vooral als je hem nodig hebt, heb je helemaal niets !
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Paar dingen zou ik niet doen : bezuinigen op EHBO, zakdoekjes en op harde brilkoker.
Aan een kapotte bril, vooral als je hem nodig hebt, heb je helemaal niets !
Dank voor de bezorgdheid, @petroman.

Ik wil graag toelichten dat de EHBO alleen afgeslankt is op redundantie, paar dingen waarvan er 3-5 inzaten verminderd tot 2, en bovendien het instructieboekje nog eruit gehaald (daar stond niets in wat ik niet wist).
De brillenkoker is vervangen van eentje waar een auto overheen kan rijden tot eentje waar ik zelf op kan zitten. Mocht mijn tas een hele verdieping naar beneden vallen, dan hoef ik me nog geen zorgen te maken over die bril.
De zakdoekjes tenslotte... tja, daar maak ik me zelf ook een beetje zorgen over. Mogelijkerwijs besluit ik toch nog op het laatste moment er 2 mee te pakken.
 

Vempain

Prepper goeroe
Wel handig die link van lighterpack.com:fluit:
Omdat we nu alles met fiets en ov gaan doen ben ik zelf begonnen om de inhoud van m'n tas in gewicht terug te dringen.
Eerst maar begonnen met de slaapuitrusting en stoel als luxe item. (De rest zal in verloop van tijd ook aan de beurt komen)

Oude situatie:
-Vango blade 200 tent (2100 gram)
-thermolite reactor extreme lakenzak (400 gram)
-haringen 8 stuks (80 gram totaal)
-thermarest prolight regular+ slaapmat (540 gram)
-coleman kickback stoel (2500 gram)
-coleman caspian slaapzak (2100 gram)
Totaal gewicht hiervan komt op 7,7 kg

Nieuwe situatie:
-amazonas thermo hangmat (650 gram)
-amazonas t-straps-hangmat ophangsysteem (400 gram)
-tarp 4x3 met zilvercoating aliexpress (1050 gram)
-4 haringen (40 gram totaal)
-snugpak onderdeken (1450 gram)
-snugpak bovendeken (820 gram)
-aliexpress "helinox"-actige stoel (870 gram)
Totaal gewicht komt op 5,3 kilo

Hoewel m'n slaapzak wel wat zwaarder is als in de oude situatie is het toch een behoorlijke gewichtsbesparing van 2,4 kg dus al een flinke stap in de goede richting. :thumbsup:
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben de afgelopen weken aardig bezig geweest met het downsizen van mijn wildkampeerweekenduitrusting, en hier volgt een korte samenvatting van de inspanningen. Zie ook de LighterPack link in mijn signature voor een actueel overzicht van mijn paklijst.
  • Slaapzak vervangen door bivakzak: -900 gram
  • Slaapmatje vervangen: -400 gram
  • Warm vest vervangen voor een "middenlaag" sweater: -350 gram
  • Powerbank weglaten: - 250 gram
  • EHBO-kit afslanken: -90 gram
  • Foedraals zaklamp & multitool weglaten: -65 gram
  • Pet weglaten (kan ook buff gebruiken): -65 gram
  • Tarp overtollige accessoires weglaten: -60 gram
  • Brillendoosje vervangen (van hardshell naar softshell): -55 gram
  • Hoofdlamp weglaten (kan opgelost worden met de primaire zaklamp): -52 gram
  • Vochtige doekjes weglaten: -52 gram
  • Pakje tissues 1 i.p.v. 2 stuks (hopelijk ga ik hier geen spijt van krijgen): -28 gram
  • Zonnebrand & handenreiniger beetje leger maken: -25 gram
Totaal bijna 2.4 kilo bespaard!

Tenslotte heb ik ook nog een paar functionele aanpassingen gedaan waardoor het gewicht juist toenam:
  • Poncho vervangen door regen/windjack: +100 gram
  • EDC riemtasje vervangen voor 'n tikje groter en functioneler: +90 gram
  • Flesje whiskey en zakje noten toegevoegd (heb ik wel verdiend na al dat downsizen! :)): +550 gram
Mijn totale pakgewicht (excl. gedragen kleding, incl. proviand & water) is nu onder de 9 kilo, en dat lijkt me zeer prima te doen.
Ik snap het niet helemaal.
Je slaapzak druk je toch in de bivakzak? Althans ik wel! Mijn Bivakzakken zijn een soort minitentjes.
Laat je jou powerbank helemaal weg? Dat doe ik absoluut niet, als ik ga wildkamperen wil ik altijd voor nood kunnen bellen mocht ik een enkel breken enz.
Persoonlijk zou ik het hoofdlampje houden en eerder een zaklamp weglaten, maar ik heb sowieso beide bij me, prio voor mij.
Wat is de totalen inhoud van je rugzak dan?
Heb je ook voedsel bij je, brander, waterfilter en dat soort spul?
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik snap het niet helemaal.
Je slaapzak druk je toch in de bivakzak? Althans ik wel! Mijn Bivakzakken zijn een soort minitentjes.
Laat je jou powerbank helemaal weg? Dat doe ik absoluut niet, als ik ga wildkamperen wil ik altijd voor nood kunnen bellen mocht ik een enkel breken enz.
Persoonlijk zou ik het hoofdlampje houden en eerder een zaklamp weglaten, maar ik heb sowieso beide bij me, prio voor mij.
Wat is de totalen inhoud van je rugzak dan?
Heb je ook voedsel bij je, brander, waterfilter en dat soort spul?

@Niels, in dit specifieke geval staan de zaken er iets anders voor omdat dit een georganiseerde cursus is met meerdere deelnemers, inclusief verzorgde maaltijden zelfs. Je zou kunnen beargumenteren dat ik dan nog veel meer weg zou kunnen laten, maar zoals ik elders ook al schreef (zie link) is dit weekend juist om te oefenen met een scala aan verschillende uitrusting en technieken (en nee, zelf koken is daar niet een van). De volledige en actuele inhoud van mijn rugzak is in te zien via deze link: https://lighterpack.com/r/3za0j5. Een en ander zal hopelijk duidelijker worden na mijn verslagje van het komend weekend.

Om ook nog even inhoudelijk op je punten in te gaan:
  • Bivakzak - Die van mij is meer een soort vedergewicht elementair kunststof slaapzakachtig ding. Geen idee hoe dat slaapt, met welke temperatuur, en/of hoe oncomfortabel dat wordt. Dit wordt de eerste keer dat ik deze setup buiten ga gebruiken. Mogelijkerwijs een harde leerschool, kan ik wel tegen, die boeken we dan onder het kopje ervaring. Ik heb ook wel eens met niks anders dan een jas op een bankje in het park gelegen.
  • Powerbank - Mijn telefoon gaat ruim 45 uur mee op 1 lading. Als ik 'm des nachts uitzet kan ik het dus zowat 3 dagen uithouden. Lijkt me genoeg voor minder dan 1,5 dag kamperen.
  • Koplamp - Mijn primaire EDC zaklamp is ook (enigszins geïmproviseerd) als hoofdlamp in te zetten (zie link). Bovendien ook als baton, of noodbaken, of stroboscoop, of nachtverlichting (rood). In een survivalsituatie zal ik ook geen aparte koplamp mee hebben.
 

Jasje

Prepper goeroe
Dik Alu-windscherm vervangen door klein rolletje titanium. AlieLink.
Het mooiste is om iets ergens ter plekke te vinden als windscherm. Boomschors of berg zand of iets anders maar als dat niet voorhanden is, of tijd ontbreekt dan volstaat dit perfect. Kleine winst op gewicht én pakmaat.
2018_Downsize_windscherm.JPG
scherm.jpg
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik heb weer een downsize-tip voor mensen die graag toch wat smaak willen geven aan hun bij elkaar gefoerageerde veldsalade: mini olie & azijn, te krijgen bij het IKEA-restaurant voor een luttel bedrag (niet omrekenen naar literprijs want dan val je flauw). Deze flesjes zijn dus ongeveer 1 x 6 cm klein, de olie weegt 18 gram, en de azijn 21 gram (iets met soortelijk gewicht denk ik).

20180707_230756.jpg

PS. Nog een schokkende mededeling: de IKEA (bij ons in ieder geval) heeft geen 2-grams mini-potloodjes meer, ze verwijzen nu in plaats daarvan naar hun app. Het kleine voorraadje wat ik nog had zal ik nu dan maar extra goed koesteren. :fluit:
 
F

forumlid 1447

Gast
Niet meer naar ikea om potloodjes te preppen, zout en peper en suiker kan nog wel.:fluit:
 

Jasje

Prepper goeroe
Op meetings ben ik door medepreppers aan het denken gezet voor wat betreft mijn Lowa bergschoenen van 1.66 kilo zwaar:fluit: die ik iedere stap op moet tillen. Deze B/C-type (lowa-index 3) zijn echt voor het heftige werk en ik draag dit model dan ook heul veul jaren. Hoewel ik er het gevoel van krijg dat ik de hele wereld aankan is het voor de standaard tripjes echt te gortig en heb ik een set geregeld die maar liefst 710 lichter is! Zelfde merk, model, hoogte en ook leer. Dus kleding downsizen kan ook prima. :)
 

Marcov

Prepper goeroe
Op meetings ben ik door medepreppers aan het denken gezet voor wat betreft mijn Lowa bergschoenen van 1.66 kilo zwaar:fluit: die ik iedere stap op moet tillen. Deze B/C-type (lowa-index 3) zijn echt voor het heftige werk en ik draag dit model dan ook heul veul jaren. Hoewel ik er het gevoel van krijg dat ik de hele wereld aankan is het voor de standaard tripjes echt te gortig en heb ik een set geregeld die maar liefst 710 lichter is! Zelfde merk, model, hoogte en ook leer. Dus kleding downsizen kan ook prima. :)
Nudist worden. ;):off:
 

Lai

Prepper goeroe
Voor nu gaat dat wel, maar een beetje fris in de winter. Dan draag je toch meestal meer kleding :confused: Dan word het wel kijken naar materiaal. En qua kleding valt daar toch ook veel te behalen. Dus wel een goeie van @Jasje .
 
Bovenaan