• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ray

SHTF Expert
Olight vind ik toch de beste allround zaklampen maken en toch maken die ook genoeg omdat het nu eenmaal hip is.
Kwaliteitszaklampen zijn hun moeite waard, ik heb eerst ook 100 euro versleten aan goedkopere rommel.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb een Heider CFX, beest van een lamp die waar maakt wat er wordt beloofd.
Op de lage stand gewoon 90 uur licht. Er wordt 100 belooft, maar ik ga niet vervelend doen over 10 uur in dit geval.
In de hoge stand is het lampie na anderhalf uur wel op, maar ja, wie gebruikt die hoge stand zo lang?
Je kunt niet eens dit licht lang in zien zonder verblind te raken, véééél licht.
Goed, de laboratoriumtestgegevens wijken iets af van het echie, maar toch.
Ik ben blij met dit lampie.
 

Weihrauch

Prepper
Ik heb al jaren een Nitecore T2s aan mijn sleutelhanger en de afgelopen herfstvakantie heb ik deze voor het eerst echt nodig gehad. Met een nachtwandeling verdwaald in het bos en ook nog in de stromende regen.
In eerste instantie best redelijk te doen, na een half uur werd de lichtopbrengst minder en toen het na een uur echt hard ging regenen is er waarschijnlijk water ingekomen en hield het lampje er mee op.
Gelukkig hadden we ook een Fenix E20 bij ons en deze heeft ons 'gered'.

Conclusie: kleine sleutelhangerlampjes zijn leuk als je onder een bureau een stekkertje moet insteken en even wil bijlichten, maar voor outdoortoepassingen... meh
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Niels Voor de EDC ben ik uitgegaan van 3 stuks 18650 batterijen. Een in m'n zaklamp, een in een 200 mW groen licht lasertje:cool:, en een in een mini-powerbankje.

Die laatste heeft ook een laadfunctie, dus kan direct vanaf een zonnepaneeltje worden geladen (met een USB kabeltje uiteraard). Doet dus hetzelfde als de kabel die je noemt, maar is tegelijk powerbank, en kost geen drol. Bovendien kan ik daar direct m'n USB-LED-stickje op zetten, en heb dan een prima tent-lamp.
Ik heb ze nog niet binnen, dus moet testervaring schuldig blijven, maar lijkt me wel een goed alternatief. Ook met het idee om het liefst alleen multifunctionele zaken mee te nemen: https://www.aliexpress.com/item/Mul...32635914929.html?spm=2114.13010608.0.0.HpuaS7
Dat powerbankje kwam binnen, en is een prima dingetje, aanrader!
Is van aluminium, met een kunststof binnenwerk en een afschroefbaar aluminium dekseltje. De 18650 batterij (die moet je wel los bijbestellen, het beste via nkon) is heel gemakkelijk uit te wisselen, maar die in de houder laten en via USB opladen gaat natuurlijk ook.
Het is mooi klein, en zeker een stuk kleiner dan dat een-cel-powerbankje van de Action (ligt er op een van de foto's naast). De mogelijkheid on de 18650 er uit te halen en bijvoorbeeld in de zaklamp te kunnen stoppen, vind ik het grote voordeel van zo'n powerbank met losse cellen. En je weet tenminste dat er een goede cel in gaat.
Let op: hier 18650's met vlakke contacten gebruiken, zoals die op de foto.
upload_2016-11-9_21-55-47.png
upload_2016-11-9_21-56-22.png
En dan hier nog een klein USB-LED-stickje er naast. Ook perfect want neemt nauwelijks ruimte in, en is samen met zo'n powerbankje een perfecte tent-lamp. Prima helder en diffuus licht.
upload_2016-11-9_21-57-1.png
Mochten jullie zo'n USB-LED-stickje willen kopen, neem er dan het beste een met zo'n wit binnenwerk. Deze heeft zelfs tiptoets-bediening (en die met een groen binnenwerk die ik later bestelde had dat niet, vandaar).
upload_2016-11-9_21-59-41.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Niels

Mankinds only hope
@RockyFlats Met vlakke kant bedoel je "unprotected"?
Al mijn 18650's hebben een vlakke kant, ook die met beveiliging.
Zit er elektronica in die bij 4,2 V en bij 3V afkapt? Dan gewoon "unprotected" er in.
Goede tip, lijkt me een handig ding, en zie ook de voordelen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats Met vlakke kant bedoel je "unprotected"?
Al mijn 18650's hebben een vlakke kant, ook die met beveiliging.
Zit er elektronica in die bij 4,2 V en bij 3V afkapt? Dan gewoon "unprotected" er in.
Goede tip, lijkt me een handig ding, en zie ook de voordelen.
@Niels Ik bedoelde geen button-top maar een flat-top, zoals die van jou denk ik.
Een protected flat top zou wel eens iets te lang kunnen zijn, en een button-top is dat zeker...
Er zit laad-electronica in (de micro USB) en (hoopvol) ga ik er maar even van uit dat die inderdaad tegen over-laden en onder-ontladen beschermt.
Ik heb er onbeschermde Sanyo NCR18650GA 3500mAh - 10A batterijen voor gekocht, maar dat is meer omdat mijn BLF A6 lampje een hoger amperage kan vragen, en ik het daarmee uitwisselbaar wil houden.
Voor de meesten zal een normale (niet-speciaal-hoog-amperage) 18650 batterij volstaan.
Wie denkt aan uitwisselen van batterijen, en voor unprotected batterijen kiest: let er op die dan alleen in zaklampen te gebruiken die zelf al van een beveiliging zijn voorzien (thermisch/stroomsterkte-beperkend).
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik ben gek op zaklampen en heb dan ook een kleine verzameling.

Dagelijks heb ik een OLight Baton S15 en een OLight O'Pen bij me.
De S15 zit in m'n rugzak voor het pakken. De O'Pen gebruik ik als onderzoekslampje op werk.
Het voordeel is dat dij naast een minimale lichtopbrengst ook een bak licht er uit kan gooien.
Altijd handig als het licht uitvalt in het ziekenhuis.

Verder is mijn verzameling behoorlijk divers. Ik ben lampen aan het verkopen om alles te standaardiseren op AA batterijen. Ik heb 18650 lampen gehad maar dat is niet zo goed bevallen.

Natuurlijk heb ik een aantal Maglites, Solitaire, Mini, Mini met rood licht, 3D en een 6D. Op de Solitaire na zijn alle lampen aangepast naar LED. Dit maakt zeker de 6D een goede lamp voor langdurig stroomuitval, die zou zo'n 136 uur mee moeten gaan.

Aan mijn sleutelbos hangt een Photon Freedom Covert. Een klein lampje op twee CR2016 batterijen. Het lampje is dimbaar en kan omgekeerd dimmen. Dus van fel naar nul en van nul naar fel. Door de 'covert snoot' heb je geen last van strooilicht.
Soms wissel ik hem af voor een Nitecore Tube. Een oplaadbaar zaklampje.
 

petroman

SHTF Expert
Dat weet ik ook maar in de zin zag dat er anders uit: Ik heb 18650 lampen gehad maar dat is niet zo goed bevallen.

En nu weer on topic.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nu maak je me wel benieuwd! Is er brand geweest, of had je goedkope imitatie 18650's?
Oh nee, er is geen brand geweest. Al mijn lampen werken op AA of AAA. Daar heb ik meerdere laders voor. Die kan ik ook via mijn zonnepaneel opladeden.
Ik had twee 18650 lampen besteld uit China, gewoon om te kijken of het wat is. De kwaliteit was prima, maar het afwijkende formaat van de batterijen vond ik lastig. Dit had tot gevolg dat ik mijn lampen niet overal op kon laden en ze in de la bleven liggen. Uiteindelijk heb ik ze verkocht.

oh, is niet het aantal ? Ik dacht een geduchte tegenstander bij verzamelen van lampen ...
Haha, misschien wel toch. Ik heb een zwak voor lampjes. Want de lampen die ik genoemd heb zijn de lampen die ik daadwerkelijk gebruik. De rest ligt ergens in een bak. Je kan nooit te veel lampjes hebben.
In mijn post schreef ik al van een rode Maglite Mini. Die gebruik ik als achterlicht van mijn fiets en om 's avonds mijn weg te vinden in het donker als ik bijvoorbeeld naar de sterren aan het kijken ben.

Nu ik er aan denk heb ik nog een lampje die ik met moeite heb kunnen krijgen door beperkte beschikbaarheid. De Gerber Recon:
2484_10803.jpg

Compact, kan aan een pet geclipt worden en heeft 4 kleuren licht. Althans, één witte LED en drie filters. Zeker met de filters komt er niet veel licht vanaf, maar soms heb je gewoonweg niet veel licht nodig. Ideaal om dingetjes in het donker te doen, bijvoorbeeld bij kamperen of een nachtwandeling.

Een goede koplamp (hoofdlamp) mag in de verzameling niet ontbreken. Na een paar goedkope varianten heb ik een Petzl Tactikka RGB+ gekocht. Werkt op 3x AAA, wat gelijk ook mijn enige bezwaar was. Ik heb liever even aantallen. (1, 2 of 4 zodat je hele sets kan laden). Maar samen met het hoesje van Petzl is het een heel compact balletje wat ik zo in mijn tas kan gooien. Ontzettend handig als je je handen vrij moet houden. De naam RGB+ zegt het al, er zit ook rood, groen en blauw licht in.
Ik wil nog een clip maken waarmee ik hem op mijn tas kan bevestigen. De strobes van de RGB LEDs zijn goede beacons bij nachtwandelingen etc.
petzl_tactikka_plus_rgb_kleuren.png

Ik heb natuurlijk voor stijlvol zwart gekozen.

Ook handig is een UV lamp. Ooit uit China één besteld en die gebruik ik regelmatig om te kijken of mijn onderbroek nog aan kan (haha, grapje natuurlijk).
Ik wil nog één bestellen met een lagere golflengte, zodat het echt een UV lamp is en minder paars.
Wat moet je nou met zo'n lamp zal je misschien denken? Nou, verschillende redenen.Vaak kan je er afgesleten opdruk van een brilmontuur mee lezen. Gebleekte bonnen van winkels (en ander thermisch papier) kan je er soms weer mee lezen. En ik ben een fan van annagroen glas, dat licht op bij UV. Ik hoop bij de kringloop nog eens wat moois op de kop te tikken.
 

Arie

Diehard Prepper
Schijn eens met zo'n uv lamp op een camera lens. Die ziet niet veel meer door de hoeveelheid licht. Ideaal als je wilt pinnen in een bepaald programma en niet herkent wil worden.
 

Marcov

Prepper goeroe
Schijn eens met zo'n uv lamp op een camera lens. Die ziet niet veel meer door de hoeveelheid licht. Ideaal als je wilt pinnen in een bepaald programma en niet herkent wil worden.

Bedoel je niet een IR lamp? Mijn cam heeft nl geen last van UV, maar wel van IR.
 

Niels

Mankinds only hope
Oh nee, er is geen brand geweest. Al mijn lampen werken op AA of AAA. Daar heb ik meerdere laders voor. Die kan ik ook via mijn zonnepaneel opladeden.
Ik had twee 18650 lampen besteld uit China, gewoon om te kijken of het wat is. De kwaliteit was prima, maar het afwijkende formaat van de batterijen vond ik lastig. Dit had tot gevolg dat ik mijn lampen niet overal op kon laden en ze in de la bleven liggen. Uiteindelijk heb ik ze verkocht.
Ah, oke, duidelijk! Nee, dat snap ik wel dat je eenheid wilt houden, dat probeer ik ook.
AA's ben ik ook wel voor, mits goede. Ik heb nu Varta's 2600 mAh, Die van Goal Zero die in de Guide 10 zitten, en Eneloop's 1900 mAh.
De Varta's gebruik ik het meest. Het nadeel van NiMH vind ik dat het beter is ze helemaal leeg te laten.
Als dat beter is, dan MOET dat ook van mij... Haha, dus heb ik meer batterijen :p.
Bij Li-ion is het juist beter ze elke keer bij te laden. Voor een neuroot is dat beter :p.

Wat LEDlampjes in pet, of in sjaal, of trui zorgen ook dat je onzichtbaar bent op camera's.

Behoorlijk briljant, dit gaat gegarandeerd een projectje worden van me :).
 

Arie

Diehard Prepper
UV en IR hebben de meeste camera's last van.
IR voornamelijk camera's met nacht zicht.
Nu moet eerlijk toe geven dat ik nog niet zo bekent ben met de nieuwere hd camera's en uv licht.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha ik kan ook mee doen op dit onderdeeltje,

Wij hebben gister een verrassingspakketje gekregen met allemaal spulletjes van Bobo wel bekent van Prepper.nl/forum.
Daar zat ook de Olight M 10 Maverick in met 3V CT123A Lithium Bat... 10 Year.
Wat een licht geeft dat kleine ding onvoorstelbaar, en een heel mooi gevormde lichtbundel.
Een prachtige aanwinst om altijd bij je te hebben.

Mod 1: 350 Lumens 1.25 Hrs afstand 107 meter niet in ogen schijnen, geen kinderen speelgoed.
Mod 2: 80 Lumens 7.5 Hrs
Mod 3: 5 Lumens 108 Hrs
Candela 2.880 cd
Waterproof 2 m
Lengte 93 mm
Garantie 5 jaar

Mvg,
J.J

[MOD]Volledige naam verwijderd[MOD]
 

Nomad

Diehard Prepper
Nu alle flashlight-nuts zich in dit draadje verzameld hebben kunnen jullie me misschien verder helpen.

Ik zoek voor mijn werk een penlight met de volgende opties:
Stand met 5 lumen; om hem als onderzoekslamp te gebruiken.
Stand met heel veel lumen; om hem bij stroomuitval te kunnen gebruiken.
Een 'momentary-on' switch en het liefst een aparte schakelaar voor de modes.

Ik ben al weken aan het zoeken naar een geschikt lampje, maar tot op heden tevergeefs.
Al is dat misschien wel logisch, ik stel veel eisen aan zo'n lampje.

Op het moment heb ik een Olight O'Pen waar ik niet helemaal tevreden over ben.
Op zich hoef ik ook niet opnieuw een OLight omdat de klachtafhandeling en service van www.olight-zaklampen.nl mij zeer slecht is bevallen.
 
Bovenaan