• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Fenix-ld05-penlight
Drie lichtstanden:
4 Lumen gedurende 23 uur,
32 Lumen gedurende 5 uur,
100 Lumen gedurende 1,5 uur.

fenix_ld05_lengte.jpg
 
R

Ronin K.

Gast


Deze zaklamp heb ik nu een paar maanden. En ik geef m een 10, en tegelijk een flinke onvoldoende.
Pluspunt.. heel geschikt voor edc, heel erg krachtig, stroboscoop heel effectief. En echt een geniaal oplaadsysteem! Echt hier ben ik helemaal totaal tevreden over! Dikke 10!

Nu het echt bijna onoverkomelijke nadeel wat ik onderschat heb..

DAT KRENG IS LEEG STEEDS ALS IK M NODIG HEB!!!!

Hoe komt dat? Omdat ze op een of andere niet te verklaren manier nodig vonden om de achterkant aan en uit knop niet te gebruiken maar alles te laten regelen door 1 knopje! Wat dus ALTIJD ingedrukt wordt in je broek of jas zak. Je kan m locken door 2 snelle klikjes, maar helaas geeft dat geen garantie dat hij niet alsnog aan gaat.

Dus.. dezelfde lamp, maar dan met de vertrouwde dubbel knoppen, eentje achterkant en een schakelstand knop en ik hoef geen andere lamp meer.

Maar jammer dat ik dit halffabrikaat heb gekocht
 

Ray

SHTF Expert


Deze zaklamp heb ik nu een paar maanden. En ik geef m een 10, en tegelijk een flinke onvoldoende.
Pluspunt.. heel geschikt voor edc, heel erg krachtig, stroboscoop heel effectief. En echt een geniaal oplaadsysteem! Echt hier ben ik helemaal totaal tevreden over! Dikke 10!

Nu het echt bijna onoverkomelijke nadeel wat ik onderschat heb..

DAT KRENG IS LEEG STEEDS ALS IK M NODIG HEB!!!!

Hoe komt dat? Omdat ze op een of andere niet te verklaren manier nodig vonden om de achterkant aan en uit knop niet te gebruiken maar alles te laten regelen door 1 knopje! Wat dus ALTIJD ingedrukt wordt in je broek of jas zak. Je kan m locken door 2 snelle klikjes, maar helaas geeft dat geen garantie dat hij niet alsnog aan gaat.

Dus.. dezelfde lamp, maar dan met de vertrouwde dubbel knoppen, eentje achterkant en een schakelstand knop en ik hoef geen andere lamp meer.

Maar jammer dat ik dit halffabrikaat heb gekocht


Deze Fenix lijkt sterk op de S30RII van Olight die ik heb. Ongeveer zelfde specs, batterij, knop en functies. De tweede versie (RII) heeft geen lockfunctie meer en die mis ik ook.
De oplossing is echter simpel, ik draai de eindcap een kwart slag los.
 

Nomad

Diehard Prepper
De oplossing is echter simpel, ik draai de eindcap een kwart slag los.

Dit doe ik bij al mijn lampjes eigenlijk. Het is mateloos irritant als de batterij leeg is als je licht nodig hebt.
Voor uiterste nood heb ik kleine (5cm) glowsticks aan mijn sleutelhanger hangen. Je weet maar nooit ^_^
 
R

Ronin K.

Gast
Sjonge ray, verschil moet er zijn zoooo fcking simpel! En doeltreffend . Thanx
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Iemand een idee hoe chinese lumen om te rekenen naar europeese lumen ?
Wel leuk hoofdlamppie, maar 9000 lumen :eek::D

HTB16aZ.KpXXXXbkXpXXq6xXFXXX8.jpg

Normaal kun je het beste het type led googlen voor de echte specs, ik kan alleen de Cree XM-T6 niet vinden op de site van Cree, wel bestaat type waarvan de naam sterk lijkt op XM-T6, de XML-T6. Dit is al een wat ouder type led geïntroduceerd in 2011 met maximaal 975 lumen per stuk: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/high-power-leds-voor-zaklampen.htm

Zelf zou ik zo'n lamp veel te sterk vinden als hoofdlamp en te zwaar. 217 gram + twee 18650's. Je verblindt jezelf, buiten de bundel ben je zo blind als een mol. Als je plots naar links of rechts kijkt zal hij door het hoge gewicht lastig blijven zitten. Met twee 18650's en alle drie de leds aan op hoge stand is hij waarschijnlijk ook na een uurtje leeg.

Goedkoop is 'ie wel! :) Al komen er nog twee goede batterijen bij, die zou ik nooit in China bestellen, zit teveel meuk tussen en dat kan levensgevaarlijk zijn. Bij flinke stroomgebruikers zoals een krachtige lamp moet je goede, veilige batterijen kopen. Voor een tientje heb je er wel twee. Wellicht een handige lamp als je er een specifiek doel voor hebt.

1000 lumen is mooi, maar in de praktijk gebruik je het bijna nooit. Wel ideaal om te verblinden met een strobe stand. Het verschil tussen 250 lumen of 1000 lumen is dan wel belangrijk. 250 lumen is genoeg om iemand te verblinden, 1000 lumen onverwacht in de ogen desoriënteert echt, je verzet echt geen stap meer gedurende een tiental seconden. (op mezelf uitgetest)
 

AWOL

Prepper goeroe
Normaal kun je het beste het type led googlen voor de echte specs, ik kan alleen de Cree XM-T6 niet vinden op de site van Cree, wel bestaat type waarvan de naam sterk lijkt op XM-T6, de XML-T6. Dit is al een wat ouder type led geïntroduceerd in 2011 met maximaal 975 lumen per stuk: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/high-power-leds-voor-zaklampen.htm

en @petroman, in de link die je geeft bij Ali zie je onderaan specs staan en daar wordt dus gesproken over inderdaad een XML led, foutje van Ali in de product titel.

specificaties:

functie: CREE XML T6 2 * R5 LED Koplamp met 4 Modes
batterij Supply: 2x18650 Batterij
een Knop Schakelaar (4 Modi): 1 x CREE XML/2 x CREE XML/3 x CREE XML/Knipperende
opladen Adapter:
-Input: AC 90-264 V
-Output: 4.2 v 500mA
Afmetingen (Lxbxh): 58x83x45mm
pakket Afmetingen (Lxbxh): 115x110x100mm
Product Gewicht: 217g
pakket Gewicht: 293g
goedgekeurd: CE/FCC
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 423

Gast

Nomad

Diehard Prepper
Dat is een mooie lamp @RockyFlats.
Helaas niet geschikt voor op werk, de maanlicht-stand is veel te laag voor onderzoek.
Ik gebruik een lage stand (5lumen) om bijvoorbeeld pupilreacties te testen.
Maar misschien bestel ik er wel één. Hoe bevalt het programmeren van de lamp?

De maanlicht-stand op mijn Olight S15 Baton gebruik ik heel veel. Doorgaans staat die op moon als ik hem aanzet.
Ik weet niet of hier nog meer moon-fans zijn, maar ik ben echt fan.
een maanllichtstand verblind niet per ongeluk en bespaart batterij als de lamp per ongeluk aan gaat.
 

Ray

SHTF Expert
Dat is een mooie lamp @RockyFlats.
Helaas niet geschikt voor op werk, de maanlicht-stand is veel te laag voor onderzoek.
Ik gebruik een lage stand (5lumen) om bijvoorbeeld pupilreacties te testen.
Maar misschien bestel ik er wel één. Hoe bevalt het programmeren van de lamp?

De maanlicht-stand op mijn Olight S15 Baton gebruik ik heel veel. Doorgaans staat die op moon als ik hem aanzet.
Ik weet niet of hier nog meer moon-fans zijn, maar ik ben echt fan.
een maanllichtstand verblind niet per ongeluk en bespaart batterij als de lamp per ongeluk aan gaat.

Olight S15 Baton moonlight stand, met twee penlites bijna oneindig, blijft een maand branden. Zeer energie zuinig en sublieme elektronica, zuigt het laatste rest uit mijn afgedankte batterijen. Mijn favoriete lampje met de clip nog makkelijk op de pet te zetten ook, dubbelt dus als hoofdlampje.

In China een conus vormige (ok, 't lijkt op een dildo :lol: ) witte diffusor erbij gevonden, veel beter dan het origineel geleverde rubber kapje met beslagen glaasje.

Monster zaklampje, max 280 lumen of zo, nu ja, die moonlight van 0,5 lumen is precies genoeg in je rugzak/tent of te zien/vinden wat je moet. Duizend lumen is leuk van m'n krachtiger lamp, maar voor het meeste gebruik is de S15 superieur in zuinigheid en opbrengst. Makkelijk op te laden ook met m'n Goal Zero zonnepaneeltje, zelfs in dit seizoen. De S30RII verbruikt veel energie en dan heb je dagen met zon nodig om bij te laden, anders sterft hij. S15 met eneloop batterijen en GZ zonnepaneeltje, ik reken op tien jaar onbezorgd gebruik.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat is een mooie lamp @RockyFlats.
Helaas niet geschikt voor op werk, de maanlicht-stand is veel te laag voor onderzoek.
Ik gebruik een lage stand (5lumen) om bijvoorbeeld pupilreacties te testen.
Maar misschien bestel ik er wel één. Hoe bevalt het programmeren van de lamp?

De maanlicht-stand op mijn Olight S15 Baton gebruik ik heel veel. Doorgaans staat die op moon als ik hem aanzet.
Ik weet niet of hier nog meer moon-fans zijn, maar ik ben echt fan.
een maanllichtstand verblind niet per ongeluk en bespaart batterij als de lamp per ongeluk aan gaat.
@Nomad Ik heb het nagetrokken, en moonlight is inderdaad maar zo'n 0,4 lumen, en de eerstvolgende stand is 8 lumen. Turbo is 1109 lumen, maar met een batterijveer-mod is kennelijk nog hoger mogelijk.
http://budgetlightforum.com/node/44446
Op dat forum is veel info te vinden over deze lamp - een hoog geek-gehalte;)
upload_2016-11-25_0-46-6.png
De elektronica schijnt inderdaad te programmeren te zijn, maar je bedoelt vast het doorlopen van het keuze-programma. Dat bevalt best goed. De lamp start in moonlight, en kan via uit-aan direct naar Turbo. Verder kan er met korte klikjes geleidelijk aan van moonlight naar Turbo worden opgeschakeld.
Ik gebruik moonlight ook redelijk vaak. Het is meestal voldoende op korte afstand, en ik wil niet weten hoelang een batterij dan mee gaat...
Voor dit geld is het wat mij betreft zeker de aankoop waard. Als je een extra korte A6 wilt: het werkt ook prima met een 18350 in combinatie met deze ring: http://www.banggood.com/BLF-A6-Astr...dy-Extension-Tube-p-1012718.html?rmmds=search
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De S15 is voor mij ook een schot in de roos geweest @Ray.
Ik ben ook heel erg blij met de bediening, vasthouden voor moonlight, double-tap voor max output. Vanuit off is de strobe met vier korte klikjes toegankelijk.
De moonlight is bijzonder handig als je in het donker even je weg moet vinden zonder dat je iedereen wakker maakt.

Ik heb bij mijn bestelling ook gelijk twee verlengstukjes mee besteld, maar die gebruik ik weinig. Ooit had ik het plan bij de bouwmarkt vier rubberen dopjes te kopen die er op passen. Dan kan ik een reserve batterij in mijn tas gooien en heb ik de optie om er een verlengstuk tussen te schroeven.

@RockyFlats, 8 lumen is misschien net te veel. De onderzoekslampjes die we hebben zijn 6 lumen, mijn Olight (penlight) is met 5 lumen wat minder maar dat gaat prima. Te veel is wel een probleem, want ik wil mijn patienten niet onnodog verblinden.
Het is wel een hele mooie lamp, ik heb er vanacht (serieus) nog aan liggen denken. Alleen jammer dat er geen AA batterij in gaat. Maar die kortjes zijn ook wel een optie. Misschien moet ik hem maar eens gaan gebruiken in plaats van mijn S15.
 
R

Ronin K.

Gast
Olight S15 Baton moonlight stand, met twee penlites bijna oneindig, blijft een maand branden. Zeer energie zuinig en sublieme elektronica, zuigt het laatste rest uit mijn afgedankte batterijen. Mijn favoriete lampje met de clip nog makkelijk op de pet te zetten ook, dubbelt dus als hoofdlampje.

In China een conus vormige (ok, 't lijkt op een dildo :lol: ) witte diffusor erbij gevonden, veel beter dan het origineel geleverde rubber kapje met beslagen glaasje.

Monster zaklampje, max 280 lumen of zo, nu ja, die moonlight van 0,5 lumen is precies genoeg in je rugzak/tent of te zien/vinden wat je moet. Duizend lumen is leuk van m'n krachtiger lamp, maar voor het meeste gebruik is de S15 superieur in zuinigheid en opbrengst. Makkelijk op te laden ook met m'n Goal Zero zonnepaneeltje, zelfs in dit seizoen. De S30RII verbruikt veel energie en dan heb je dagen met zon nodig om bij te laden, anders sterft hij. S15 met eneloop batterijen en GZ zonnepaneeltje, ik reken op tien jaar onbezorgd gebruik.


Voor ik het ei had gelegd om weer een fenix te nemen echt in de optie olight gedoken. Veel reviews gelezen en het viel op dat de fenix er betrouwbaarder uitkwam.
Ook overleg gehad met een oud forum lid van preppers.nl die ervaring heeft in de verkoop van die dingen, en zegt ook dat fenix superieur is mbt kwaliteit.
Jaarlijkse reparatie aanvragen van olight was vele malen hoger.

Daarom weer gekozen voor Fenix.

Al spreekt mij een olight met dim lampje ook enorm aan, en een heel zuinig lampje is natuurlijk perfect voor in de BOB.

Volgende keuze wordt een extreem zuinige lamp, met usb oplaad systeem en duurzaam.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ik heb een heel goede en een heel slechte ervaring met Olight. @Ronin K.
Over de S15 Baton niks dan lof. Ik heb er zelf één en mijn vader heeft er één. Geen storing of defecten.
Het is het oude type S15 (blauw knopje met ziveren ring) en is inmiddels dik 2 jaar oud.

Mijn penlight daarentegen...
De O'Pen werdt geleverd met Duracell batterijen welke na zeer korte tijd zijn gaan lekken.
Hierover contact opgenomen met de leverancier. Ik begrijp dat batterijen normaal niet onder garantie vallen, maar omdat dit meegeleverde batterijen waren toch contact opgenomen.
Na het opsturen lang moeten wachten, krijg ik het lampje 'gerepareerd' terug: lekkage van batterijen valt niet onder de garantie. Ik zou zelf Duracell er in hebben gedaan, want OLight heeft er nooit Duracell in gedaan.
Na diverse mailtjes en telefoontjes mocht ik de lamp alsnog opsturen en werdt hij omgeruild voor een andere nieuwe lamp.
Helaas heb ik toen een 'nieuwe' omgeruilde lamp gekregen. Zo nu en dan geeft die storing op de knop.
Erg jammer. Zeker aangezien later bleek dat OLight daadwerkelijk wél Duracell heeft verstrekt.

Maar goed, ik gebruik nog dagelijks mijn S15 met veel plezier. De O'Pen gebruik ik nog steeds voor onderzoek. Maar ik kan er niet op vertrouwen dat hij aan gaat op de stand waar ik hem op uit heb gezet. Lastig als je iemand in zijn ogen moet schijnen met 5 Lumen en het is meer dan 100... Dus ik moet altijd dubbel checken.
 
R

Ronin K.

Gast
Dank voor je bericht Nomad, goede info! Zodra een bedrijf begint te liegen, of met excuses gaat komen ben ik er al klaar mee. Ik had ooit problemen met een kelly kettle, ik dus gemaild de directeur verontschuldigde zich, en stuurde mij een gloednieuwe op zonder enig zeuren!
Dat zou ik ook verwacht hebben met een degelijk merk wat ik dacht dat O light is.
Nee ik blijf toch maar bij het oude vertrouwde fenix, daar maak ik al gebruik van sinds 2006
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@FiatCurrency Ook in jouw lampje zit een batterij, die laad je op met die dynamo en zonnepaneeltje. Die batterij kan ook stuk, en niet vervangen. De levensduur van die zaklampjes is niet zo groot, daarom kies ik daarnaast ook nog voor zaklampen met batterijen.
Een oplaadbare batterij in een zaklamp kan je ook opladen met een klein zonnepaneel. Je kan een extra zonnepaneel nemen, en/of meer oplaadbare batterijen. Je kan batterijen ook voor andere dingen gebruiken.
Er is een gezegde: Eén is geen en twee is één. Betekent zoveel als, liever alles dubbel want aan één ding van iets heb je niets als het kapot gaat.
 
Bovenaan