• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kaliumjodide (Jodium), ter preventie van schildklier radioactiviteit

Ray

SHTF Expert
Wat is eigenlijk schildklier radioactiviteit ?

ps ik ben wel bekend met de term: schildklier kanker doordat de schildklier radioactieve stoffen makkelijk opslaat. Maar dat zal niet bedoeld worden bij een kernramp want dan wordt de rest van je lichaam en omgeving ook besmet met radioactieve fallout of directe straling.
Is een veel voorkomend probleem bij mensen die niet de volle laag hebben gekregen, maar een lichte besmetting, o.a door het vrijgekomen radioactieve jodium in het milieu. Een jonge generatie met grote aantallen schildklierkanker. Hiroshima was hier het proeflab, heeft de Japanse regering op langere termijn heel wat arbeidskrachten, dus economisch gemis en medische kosten opgeleverd.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Over de pillen die de regering ter beschikking stelt...ik zag vandaag een filmpje, en er wordt 1 pil gegeven, a 170 mg...zou genoeg zijn.

Filmpje
Op 0.26 zie je de verpakking en de opmerking dat er maar 1 keer 1 dosis hoeft worden ingenomen.
 

Ray

SHTF Expert
Over de pillen die de regering ter beschikking stelt...ik zag vandaag een filmpje, en er wordt 1 pil gegeven, a 170 mg...zou genoeg zijn.

Filmpje
Op 0.26 zie je de verpakking en de opmerking dat er maar 1 keer 1 dosis hoeft worden ingenomen.

Daar zie je idd diverse lezingen over. Twee weken lang die 130 mgr per dag (voor een volwassene) of een eenmalige dosis. Die 130 mgr is ook alleen maar bepaald op het niveau dat je geen ernstige bijwerkingen krijgt. ;)

Het blijft lastige materie en voor een specifieke gebeurtenis en ieder is voor zichzelf verantwoordelijk met de kennis en informatie in dit draadje.

Zelf ben ik voornemens twee weken lang van hoog naar laag af te bouwen, te beginnen met 130 mcgr op dag één. 'k Woon toch binnen 25 km van zo'n kerncentrale, al ben ik ouder dan veertig. Eet weinig brood en 't standaard zout is niet gejodeerd.
 

Ray

SHTF Expert
Ook goed: Elke dag ... mg minder.
Lineair is ongeveer 10 mg per dag minder.

Maar he, er is een reden waarom ik zo vaag ben en vind dat mensen er zelf maar over na moeten denken.

Achtien plus, hoogstwaarschijnlijk geen extra jodium meer nodig, veertig plus dus al helemaal niet in onze maatschappij en met ons dieet? Het laatste wat ik wil is een schema geven die 'iedereen' vrijwaart van de gevolgen van radioactief jodium (dat is de enige component die je hier op lange termijn mee zou kunnen bestrijden). Ik ben geen dokter, weet niet genoeg af van de werking van de schildklier en zoals aangeven, zijn mijn grenzen enigszins afgemeten aan de maximale tolerantie van het goedje.

Derhalve moet iedereen zijn eigen plan trekken, zich verdiepen en en niet zomaar het advies van e.o.a preppersforum lid gaan volgen. Het mechanisme is bekend, maar qua dosering voor volwassenen is het enige waar je op kunt afgaan de informatie die bekend is m.b.t. de tolerantie van de maximale dosis van kaliumjodide.
 

A.N.

Senior Prepper
...
Maar he, er is een reden waarom ik zo vaag ben en vind dat mensen er zelf maar over na moeten denken.
...
en zoals aangeven, zijn mijn grenzen enigszins afgemeten aan de maximale tolerantie van het goedje.

Derhalve moet iedereen zijn eigen plan trekken, zich verdiepen en en niet zomaar het advies van e.o.a preppersforum lid gaan volgen.
...
Onwetenden zullen ook ergens hun informatie vandaan moeten halen wat betreft de dosering. Klaarblijkelijk heb jij je er enigszins in verdiept en durf ik persoonlijk dan ook het risico te nemen het één en ander over te nemen.

Desalniettemin is het heel goed dat je aangeeft dat men dergelijke informatie niet klakkeloos moet overnemen en ieder zijn eigen verantwoordelijkheid draagt.
Medicijnen worden niet voor niets voorgeschreven door een persoon die hier ook voor heeft gestudeerd, zelfmedicatie en dosering brengt zeker de nodige risico's met zich mee. De bijwerkingen (van een eventuele overdosering) zijn ook besproken in dit topic en dus niet onbekend.

Voor hen die heel selectief lezen naar de dosering loont het de moeite iets terug te scrollen en zich hiervan op de hoogte te brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

W-O-L-F

Senior Prepper
even uit de school klappen
die pillen liggen al meer als 5 jaar klaar in de regio's, voor de 100km zone
en Mvr schippers heeft meerdere keren sinds 03-2016 beloofd dat de verspreiding ....

maar dan nog, net als Ray ben ik dan wel geen 18, maar ga ingeval van een probleem, ook slikken
de pillen zitten in de auto, in een sleutelhanger , in de BOB dus overal waar we zijn ...
en ook mijn kids heb ik voorzien, die zijn ook geen 18 meer

en ja, je kan er bijwerkingen van krijgen. dus gebruik op eigen risico :)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
en eenmaal geprept, dat spul vergaat niet.
Niet helemaal
maar duurt wel heel lang
temperatuur kan wel de veroudering versnellen
de pillen die bij de regio's liggen worden net als de Duitse en US pillen
na verstrijken van de tht datum ingenomen door de leverancier en getest via steekproef
en dan opnieuw verpakt voor 10 jaar
dus effectief zou je er van uit kunnen gaan dat 20 jaar haalbaar moet zijn
 

Ray

SHTF Expert
Niet helemaal
maar duurt wel heel lang
temperatuur kan wel de veroudering versnellen
de pillen die bij de regio's liggen worden net als de Duitse en US pillen
na verstrijken van de tht datum ingenomen door de leverancier en getest via steekproef
en dan opnieuw verpakt voor 10 jaar
dus effectief zou je er van uit kunnen gaan dat 20 jaar haalbaar moet zijn

Als een officiële distributeur dat al doet geeft te kennen.. Het vervalt iig niet in giftige stoffen, zoals bepaalde antibitica's (doxycyline varianten) doen. De stoffen die een pilletje en pil laten zijn vervallen sneller dan het werkzame ingrediënt.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Over de pillen die de regering ter beschikking stelt...ik zag vandaag een filmpje, en er wordt 1 pil gegeven, a 170 mg...zou genoeg zijn.
Filmpje
Op 0.26 zie je de verpakking en de opmerking dat er maar 1 keer 1 dosis hoeft worden ingenomen.

1 pilletje is goed voor 24 uur. In dat geval is het dus pilletje nemen en wegwezen.
Als je de bijsluiter leest, staat er duidelijk 1 per dag voor volwassenen.
Geen idee waarom de NL overheid zo gierig is en maar 1 pilletje geeft (schijnveiligheid?), hier in BE krijg je doosjes met 10 pilletjes in.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
1 pilletje is goed voor 24 uur. In dat geval is het dus pilletje nemen en wegwezen.
Als je de bijsluiter leest, staat er duidelijk 1 per dag voor volwassenen.
Geen idee waarom de NL overheid zo gierig is en maar 1 pilletje geeft (schijnveiligheid?), hier in BE krijg je doosjes met 10 pilletjes in.
Ja, schijnveiligheid, ik dacht, laat ik het wel even melden...voor het geval mensen niet inslaan omdat ze rekenen op de overheid, en als ze wel pillen(meervoud) willen.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
http://www.lifeextension.com/Vitamins-Supplements/item00577/Potassium-Iodide
130 mg 14 tablets $ 5,21
neem je er 4 betaal je $ 3,94 per 10

porto heb ik niet opgezocht maar de laatste keer dat ik ze daar bestelde viel dat wel mee als ik me goed herinner


mogelijk iets voor een inkoop collectief ?

aanvulling
De Europese tak van deze firma kan je ook gebruiken
https://www.lifeextensioneurope.com/potassium-iodide-130-mg-14-tablets
130 mg 14 tablets € 6,84
neem je er 4 betaal je € 5,17 per 10
Shipping Rate only £ 3,95 in UK and € 4,95 to all land-based EU member countries.
Austria, Belgium, Croatia, Denmark, Finland, France, Germany, Greece,
Italy, Ireland, Luxemburg, Monaco, Netherlands (Holland), Portugal, Sweden,
Bulgaria, Czeck Republic, Estonia, Hungary , Latvia, Lithuania, Poland, Romania,
Slovakia, Slovenia, United Kingdom. (UPS standard Track & Trace shipping service)
 

Kevin Fox

Survivor
Men lokale apotheek heeft deze gratis kunnen bestellen.

De bewezen houdbaarheid van de kaliumjodidetabletten is 10 jaar, maar indien goed bewaard (in de originele verpakking, droog, <30°C), is dit waarschijnlijk langer.
Een lichte geelbruine verkleuring van de tabletten kan optreden, maar dit wijzigt niet de doeltreffendheid van de tabletten.

Hoe? moet je daar geen bon voor hebben ofzo? Want dat zijn de tabletten die door de FOD worden verstrekt voor de risicogebieden...
 

Zer0Day

Senior Prepper
Nee, die zijn vrij verkrijgbaar. De apotheker moet deze gewoon kunnen/willen bestellen.
Ze zijn trouwens niet uitsluitend voor de risicogebieden, in theorie hoort elke gemeente er te hebben liggen. ;)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
in theorie hoort elke gemeente er te hebben liggen
die liggen er ook, bij de " veiligheidsregio's " https://nl.wikipedia.org/wiki/Veiligheidsregio
De apotheek is als de bom barst, de jan doedel om ze te gaan uitdelen

Die mag strakjes zijn deuren openen voor een hysteriche menigte
als de overheid het op een beetje tempo het voor elkaar gaat krijgen, na de boem , de pillen bij die apotheek te krijgen !!
in beide gevallen ( wel of geen pillen in de lades) , gaat de apotheker het niet makkelijk krijgen

en als het in het distributie- en implementatieplan van gemeente x staat ook nog wat scholen en zo .

Limburg bijvoorbeeld , denkt dat ze binnen 3 uur de pillen bij de 95 apotheken kan krijgen
persoonlijk heb ik zo mijn twijfel, Maar goed, dat zal wel aan mij liggen .....................

Dus :
Kaboem ...
iemand moet gaan beslissen dat het echt kaboem is, of dat hij/zij denkt dat het wel mee valt ......... , dus moet ook nog het lef/ballen/ruggegraat hebben de boel in gang te zetten.
tegen de tijd dat hij/zij die info heeft, moet de opdracht tot distributie er uit
en de mededeling naar het publiek dat ze pillen moeten halen (die melding komt pas als iedereen klaar is dus redelijk laat)
ondertussen is via nieuws en media zoals faceoffboek, het allang bekend, want dat werkt 100x sneller dan de overheid.
mensen staan dan al aan de deur en zo
en de pillen zijn nog onderweg

.... binnen 3 uur .... hmmmmm mja.
 

A.N.

Senior Prepper
Limburg bijvoorbeeld , denkt dat ze binnen 3 uur de pillen bij de 95 apotheken kan krijgen
Komt nog bij, je moet die pil toch binnen 4 uur na blootstelling innemen?
Knappe apotheker die dan in een uur tijd honderden klanten weet te bedienen.
Oké de straling doet er ook nog even over, dus er is wat rek, maar toch..
 
Bovenaan