• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mensen gezocht voor sociaal experiment

D

Deleted member 101

Gast
Ik speel altijd vals, ben al bij de geheime dienst:thumbsup:
 

Vempain

Prepper goeroe
Ik had vernomen dat de opnames al zijn geweest van een van de kandidaten zelf maar weet niet wanneer dit uitgezonden gaat worden
 

Nomad

Diehard Prepper
Jaaaaah, ik ga wel kijken hoor!
Van de trailer heb ik een beetje het idee dat ze een zelfde selectie hebben gecast als de Britse versie.
 

Sabrina

Senior Prepper
Ik weet dat dit al een wat ouder draadje is, maar ik kam er 'toevallig' op. Heb de serie 'hunted' destijds wekelijks gevolgd.
Spannend, absoluut...maar heb ook heel wat 'domme' fouten gezien waardoor enkele deelnemers tegen de lamp liepen.
Daarnaast waren er allerlei regels waaraan de kandidaten zich moesten houden, en zat er continue een cameraman bij ze
(lekker onopvallend). Als je ècht onder de radar wil/moet, dan neem ik aan dat je sch*t aan wetten en regels hebt?

Wat me trouwens wel is bijgebleven door dat programma, is de soms zieke hoeveelheid observatie. Je kunt bijna de straat
niet meer op zonder 'gefilmd' te worden of om één of ander (digitaal) spoor achter te laten. Dan kun je wel zeggen "je hebt
toch niets te verbergen?" maar toch stemt het me tot nadenken: "goedendag mevrouw...we hebben gezien dat u de laatste
tijd online veel 'opmerkelijke' spullen bij outdoor winkels heeft aangeschaft, waarvan wij ons afvragen wat u daarmee van
plan bent. En dan dat forum, waar u recent vaak op zit......"? ;)
 
F

frans81

Gast
Ik weet dat dit al een wat ouder draadje is, maar ik kam er 'toevallig' op. Heb de serie 'hunted' destijds wekelijks gevolgd.
Spannend, absoluut...maar heb ook heel wat 'domme' fouten gezien waardoor enkele deelnemers tegen de lamp liepen.
Daarnaast waren er allerlei regels waaraan de kandidaten zich moesten houden, en zat er continue een cameraman bij ze
(lekker onopvallend). Als je ècht onder de radar wil/moet, dan neem ik aan dat je sch*t aan wetten en regels hebt?

Wat me trouwens wel is bijgebleven door dat programma, is de soms zieke hoeveelheid observatie. Je kunt bijna de straat
niet meer op zonder 'gefilmd' te worden of om één of ander (digitaal) spoor achter te laten. Dan kun je wel zeggen "je hebt
toch niets te verbergen?" maar toch stemt het me tot nadenken: "goedendag mevrouw...we hebben gezien dat u de laatste
tijd online veel 'opmerkelijke' spullen bij outdoor winkels heeft aangeschaft, waarvan wij ons afvragen wat u daarmee van
plan bent. En dan dat forum, waar u recent vaak op zit......"? ;)


Dat programma was vooral bedoelt voor de kijkcijfers !!
Veel was letterlijk en figuurlijk vooraf bepaald .
Gebeurt er niets spannends of DOM's dan gaat met lekker verder met Kaarten Barbeknoeien of terrassen haha .
met de buis uit ! Fouten waren derhalve nauwelijks ONBEWUSTE Fouten denk ik ;)

Derhalve dacht ik ook al vlug dat die Marinier uiteindelijk een Zetje zou doen naar een Overwinning .
Onze Hollandse Vissers eenheid erbij betrokken en een Helicopter escape als toetje .
 

Nomad

Diehard Prepper
maar toch stemt het me tot nadenken: "goedendag mevrouw...we hebben gezien dat u de laatste
tijd online veel 'opmerkelijke' spullen bij outdoor winkels heeft aangeschaft, waarvan wij ons afvragen wat u daarmee van
plan bent. En dan dat forum, waar u recent vaak op zit......"? ;)

Een goed voorbeeld. Hoewel vergezocht en nu niet verboden.
Nu niet verboden.

Inmiddels hebben we het punt bereikt dat alles wat we doen op de één of andere manier gemonitord wordt.
Of dat nu de overheid is of in veel meer voorkomende mate commerciële bedrijven.

Gek genoeg is het met name de laatste waar ik me het meest druk om maak.
Het is als een straatverkoper die je aanspreekt, maar niet zijn selectie heeft gemaakt op uiterlijk, maar op je surfgedrag.
"Goedemiddag, mag ik u een krantje aanbieden?"
- Nee bedankt.
"Maar onze krant schrijft over al uw interesse gebieden, meer nog dan het AD, de krant die u nu leest!"
- Nee bedankt.
"Er is zelfs een katern over buitenleven, want dat doet u zo graag!
- Nee, huh wat?
"Afgelopen week bent u toch net terug gekomen van vakantie? Hoe bevalt de tent die u een maand geleden hebt gekocht via Bever?"

Een vergezocht voorbeeld, misschien. Totdat je een bericht krijgt via What'sApp of Facebook of wat dan ook of je interesse heb in het één of ander.
Waar je vroeger in de folders moest kijken om verleidt te worden tot de aanschaf van het één of ander, wordt je tegenwoordig gebombardeerd met reclame.
Een pingeltje op de telefoon is voor veel mensen een signaal dat ze alles moeten laten vallen. De aandacht direct tot het kleine schermpje moeten richten omdat er iemand iets gestuurd heeft. Kan je je voorstellen dat een bedrijf de mogelijkheid heeft om je op elk moment van de dag, 24/7, je aandacht te vragen? Je enquetes te sturen? Zich op te dringen?
En dat helemaal gericht op jou, aan de hand van je zoekgeschiedenis op je telefoon, je PC maar ook het chatgedrag en mailverkeer?

Al deze informatie wordt ergens opgeslagen en is te koop. Te koop voor iedereen die voldoende wil betalen. Iedereen die jou aandacht wil.
 

Niels

Mankinds only hope
Voor mij is het een probleem dat ik niet meer weet wie of wat precies wat van me weet en wanneer dat gelukt is.
Niks mis met dat iemand mij live in de gaten houd, dan zie ik die gene ook, maar wat nu gebeurt zijn we voor een groot deel toch de controle over kwijt... ik zit nu in de trein met een anonieme OV kaart, opgeladen met PIN... daar ga ik al.
Wie weet nu wat? Krijg ik straks van Pro Rail reclame wanneer er aan het spoor gewerkt wordt? Dat Is nog niet het ergste, maar het er geen vat op hebben. Geen controle over mijn eigen privacy.
#amen.
 

Nomad

Diehard Prepper
...Wie weet nu wat? ...
...er geen vat op hebben...
...Geen controle over mijn eigen privacy.
#amen.

Precies, hoewel ik het niet helemaal met het laatste eens ben. Je kan immers nog steeds kritisch zijn met het uitgeven van persoonlijke informatie.
Er wordt nog wel eens gedaan of het verplicht is, de enquête in de trein (de rode jasjes) die je OV kaart scannen, of bijvoorbeeld dat al je gegevens op de bon moeten omdat je anders geen garantie hebt (MediaMarkt).

Het is tegenwoordig zaak goed op de hoogte te zijn van wat mag, niet mag en niet moet. Want als je eenmaal je gegevens hebt uitgegeven... dan ben je inderdaad de controle kwijt.
Of ze je gegevens nu anoniem doorverkopen aan derde, ze overgenomen worden door een ander bedrijf of misschien het slachtoffer worden van gegevens diefstal, je bent de controle volledig kwijt.

Daarnaast is het volstrekt onduidelijk waar je gegevens terecht komen, wie er inzage tot hebben. Ipsos, van de NS onderzoeken, zijn bijvoorbeeld onderdeel van een wereldwijd opererend bedrijf. Deze data die ze verzamelen wordt niet alleen door de NS gebruikt, ook door Ipsos zelf. De NS mag dan netjes omgaan met je gegevens, maar wat gebeurt er mee zodra je gegevens de grens over zijn? Precies. Je hebt geen idee.

Natuurlijk zijn er een hoop onwaarschijnlijkheden en onzekerheden. Maar dat geeft je niet het excuus om er niet over na te denken. Ik heb het nu niet tegen iemand op het forum overigens, ik generaliseer.
Argumenten als, ze mogen de gegevens niet delen, anders gebruiken etc. zijn simpelweg niet geldig. Meerdere grote bedrijven (oa. Facebook) hebben al bewezen dat ze er gewoon schijt aan hebben. Niet omdat het moet, gewoon omdat het kan (en omdat het geld oplevert).
 
G

Gamble

Gast
Alles wat je op internet doet is het grootste probleem. Je tikt een keer een webshop in en google, facebook etc weten dit en sturen je continue links naar deze of vergelijkbare sites. Privacy is hier ver te zoeken.

Wat camera's betreft... Alleen in d3 binnenstad van grote steden heb je 24-uurs surveilance. Programma's als Hunted laten je een vertekend (en gespeeld) beeld zien welke niet strookt met de realiteit.
Als politie camerabeelden opvragen gaan er al weken overheen en soms (vaak) zijn dergelijke beelden al niet meer op te vragen.
Als je echt off the grid wilt, is dat helemaal niet zo'n probleem. Je moet alleen geen internet en technologie gebruiken ;)
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Alles wat je op internet doet is het grootste probleem. Je tikt een keer een webshop in en google, facebook etc weten dit en sturen je continue links naar deze of vergelijkbare sites. Privacy is hier ver te zoeken.

Wat camera's betreft... Alleen in d3 binnenstad van grote steden heb je 24-uurs surveilance. Programma's als Hunted laten je een vertekend (en gespeeld) beeld zien welke niet strookt met de realiteit.
Als politie camerabeelden opvragen gaan er al weken overheen en soms (vaak) zijn dergelijke beelden al niet meer op te vragen.
Als je echt off the grid wilt, is dat helemaal niet zo'n probleem. Je moet alleen geen internet en technologie gebruiken ;)
Ccleaner voor constante verwijdering van de koekjes doet wonderen. Daarnaast is adblock + ook niet verkeerd;)
 
F

forumlid 1447

Gast
Als je alle stroom uitschakelt kun je verdwijnen, hier in België vlak bij het politiebureau in Molenbeek.
In Pakistan op wandelafstand van de militaire academie
Dus......

Telefoon uitschakelen en nieuw nummer nemen en dit nergens achterlaten.
En vooral niets posten op internet zoals hier, via IP adres heeft men je vaak snel gevonden. Met name bij het plaatsen van Foto's maakt je camera, telefoon, een info bestand aan, de slimme kunnen dit achterhalen.
Maar vroeger kon men je ook vinden, weet jij wat de computer van je auto al 15 jaar meld bij je garage (garagist).
 

petroman

SHTF Expert
Maar vroeger kon men je ook vinden, weet jij wat de computer van je auto al 15 jaar meld bij je garage (garagist).
Daar wil ik wel wat van weten: vertel, wat houdt mijn auto bij en wat verteld ie aan de garage ?
En dan even geen km stand en olieverbruik. Dus de niet standaard zaken.
 
Bovenaan