• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Meshtastic

Dat lijkt me geen taak van (sociale?) woning maatschappijen. Van de andere kant, ze hebben ook garages en moestuintjes.

Het zou trouwens dan ook niet meer onafhankelijk zijn omdat het daarvan afhankelijk wordt ;)

Het opstellen en onderhouden van het luchtalarm sirene systeem was ook geen taak van woningbouwverenigingen, toch stonden die sirenes ook op flatgebouwen van woningbouwverenigingen.

Helaas is dit waarschuwingssysteem afgeschaft en hebben we nu diverse waarschuwingssystemen die via mobiele telefonie werken.
Hoe kwetsbaar dat is, hebben we kort geleden nog kunnen zien toen in heel Spanje de stroom uitviel. 2 uur daarna geen mobiele telefonie meer en een behoorlijke chaos in het land, die enkele mensen het leven kostte.

Daarom zou het landelijk invoeren van een dekkend Meshtastic systeem op zonneenergie nog niet zo'n gek idee zijn.
Geld is er ook voor, nu het kabinet besloten heeft 5 pct van het BNP te bestemmen voor oorlogsuitgaven, waarvan 1,5 pct voor o.a. infrastructurele projecten die defensie gerelateerd zijn.

Bij stroomuitval - wat in oorlogssituaties nog waarschijnlijker is dan bij de huidige netcongestie - lijkt mij een strategisch belang gediend. Met Meshtastic is een draadloze en betrouwbare verbinding mogelijk, waarbij zowel groepen als individuen van informatie kunnen worden voorzien.

En wat is er mis met het GSM netwerk? Dat staat er al, is betaald en werkt.
Alleen nog huftervast maken maar dat moet je sowieso.

Voor het luchtalarm zijn er masten geplaatst. En krijgen gebouw eigenaren gewoon geld, net als bij de GSM masten.
Er zit een verschil tussen: gebruik maken van bestaande infrastructuur, zoals flats en eigenaar/huurder/gebruiker zijn van installaties.

En zolang er geen goed werkend noodsysteem is, denk aan het C2000 netwerk, zou ik mijn geld niet inzetten op overheidssystemen. Ongeacht of het op een woningbouw flat staat.

Overigens bestaat/bestond er ook ooit een 27mHz netwerk en zendamateurs lijken mij een betere optie voor een niet overheidsnetwerk.

Het is juist het idee om berichten te versturen indien het internet niet beschikbaar is.

Dat deze sms achtingen berichten niet vergelijkbaar zijn met internet communicatie mag je ook niet verwachten van een dergelijk eenvoudige opzet.

Dat snap ik ook uiteraard, maar doordat er internet is zal jan met de pet geen meshtastic systeem op gaan zetten want waarom zou je (als leek gezien)

Het is juist het idee om berichten te versturen indien het internet niet beschikbaar is.

Dat deze sms achtingen berichten niet vergelijkbaar zijn met internet communicatie mag je ook niet verwachten van een dergelijk eenvoudige opzet.

De woning cooperaties doen tegenwoordig nog weinig voor niks volgensmij.

Ik denk dat je in zo een geval beter vriendjes kan proberen te worden met een domine, pastoor of imam die hebben vaak gebouwen met een hoge punt waar wel wat in kan en zullen er zeer waarschijnlijk geen geld voor (mogen) vragen?

Al hoewel ik ook denk als je bijvoorbeeld in een flat woont en toegang hebt tot het dak, en je daar een node netjes weg bouwd in een kastje dat die daar jaren lang hangt zonder dat er een haan naar kraaid.

De RAK op zonne-energie verplaatst en hoger gezet. Staat nu op circa 9-10 meter hoogte op een open plekje.
Deels ingesloten met bomen die nog een stuk hoger zijn, dat is weer niet optimaal. Er is wel een stukje vrij uitzicht naar enkele hoog geplaatste nodes in grotere steden.
Goed gedaan! Het enige dat er nog aan ontbreekt, dat is andere node op 10-15 km afstand, hemelsbreed. Zo lang, zal die toch niet op zich laten wachten? Ik weet het, in De Randstad ben ik een beetje verwend, maar ook in Maaskantje en vergelijkbaar boer'n land rukt vast de beschaving op. Houd moed!😉
Ik kan er voldoende ontvangen, echter ikzelf ben nog niet gehoord. Trace route functioneert ook enkel tussen mijn eigen node.
(Met MQTT wordt het een ander verhaal.)

De locatie is niet erg handig om instellingen bij te werken, het wordt denk een soort van "lekker laten hangen en vergeten".
"Remote" is een module wel instelbaar, ook al zal het flashen van nieuwe firmware zo nog niet lukken, maar dat zal ook niet snel hoeven. @martin en ik weten inmiddels hoe remote instellen niet moet, dus ook dat kan niet meer mis bij een volgende poging😁 Tip: Laat het "managed mode" uit op de module! Remote instellen kan dan gewoon naast het via BT instellen, en anders is het via BT instellen niet meer mogelijk.
Omdat mijn eigen node hem wel ziet kan ik daarmee een beetje de accu spanning in de gaten houden, is er geen air en channel activiteit dan ligt het spul waarschijnlijk op de grond.

Al met al kan het me nog niet overtuigen en verwacht ik niet dat er een mogelijkheid komt waarbij we met uitsluitend Meshtastic, berichten over en weer kunnen sturen. :-(
Dat komt, dat komt, "ik voel het aan mijn water".👍

Dat snap ik ook uiteraard, maar doordat er internet is zal jan met de pet geen meshtastic systeem op gaan zetten want waarom zou je (als leek gezien)

Tja, waar moet ik beginnen?

Heel het idee van preppen is juist om na te denken over een situatie als iets wat er nu wel is er niet meer zal zijn.

Er komt water uit de kraan, dus waarom zou ik water inslaan?
Er is voldoende voedsel in de supermarkt, dus waarom zou ik een voorraad aanleggen?
Er is gewoon stroom, dus waarom nadenken over iets met een accu?
Ik heb gas, dus waarom een petroleum kachel?
Ik heb een GSM met een databundel, dus waarom nadenken over communicatie?

Maar hoe lang blijft dat nog "in de lucht" bij stroomuitval? In Spanje viel het na ongeveer 2 uur al uit.

Ongeveer 3 a 4 uur, maar toen was het wel klaar.
Het was opvallend dat vrijwel alle pinapparaten een 3/4G sim hadden als backup, dus betalen was nog even mogelijk. En toen was het klaar.
Het was wel "grappig" dat ik toen als een van de enige gewoon stroom had op de finca, en met starlink prima internet. De spanjaarden waren nog redelijk relaxed. Ik denk als dit in Nederland was gebeurd heel het land in rep en roer was geweest.

Heel het idee van preppen is juist om na te denken over een situatie als iets wat er nu wel is er niet meer zal zijn.

Er komt water uit de kraan, dus waarom zou ik water inslaan?
Er is voldoende voedsel in de supermarkt, dus waarom zou ik een voorraad aanleggen?
Er is gewoon stroom, dus waarom nadenken over iets met een accu?
Ik heb gas, dus waarom een petroleum kachel?

Dat is wat inderdaad de gemiddelde nederlander denkt, die heeft nog geen blikje bonen voor noodsituaties en zal daarom dus al helemaal geen mastastic systeem gaan opzetten waardoor er nooit een groot dekkend mesh zal komen en dus een goed bereik over grote afstanden.

Preppers ( in de ruimste zin van het woord) zijn geen gemiddelde Nederlander.

Op de gemiddelde Nederlander moet je dus niet rekenen in een shtf In ieder geval niet voor Meshtastic communicatie.

Daarom is het nog niet gedoemd te mislukken.

IMG_2852.png

Dit zijn ca. 300 nodes die op de één of andere manier contact hebben gemaakt met mijn node.

Preppers ( in de ruimste zin van het woord) zijn geen gemiddelde Nederlander.

Op de gemiddelde Nederlander moet je dus niet rekenen in een shtf In ieder geval niet voor Meshtastic communicatie.

Daarom is het nog niet gedoemd te mislukken.

Bekijk bijlage 29188

Dit zijn ca. 300 nodes die op de één of andere manier contact hebben gemaakt met mijn node.
Zo is het @Pjotr Prep . De start verliep langzaam maar nu komen er voortdurend nieuwe nodes bij. En zodra je maar met 1 ander een direct contact hebt, en diegene weer met de rest, wordt berichtenverkeer over grotere afstanden mogelijk.

Het aardige is, dat de meeste node-operators vast geen uitleg over het nut nodig hebben en naar mijn inschatting best bereid zullen zijn om elkaar en anderen te helpen. Ontvang ik dan een bericht van ver, van een onbekende die een dringend bericht heeft voor een ander vijf straten verderop, dan zorg ik er wel voor dat zo'n bericht door komt. Via Meshtastic bereik je dan wellicht ook dierbaren die nog nooit van Meshtastic hebben gehoord.

Mooi lijkt het mij ook, om naar de situatie ergens ver weg te kunnen vragen. Vaart de pont, hebben de Belgen het buurdorp al veroverd, en is het veilig op de weg of zijn de Bokkenrijders weer actief, zoiets?😉 Je kunt er redelijk gericht mensen mee bereiken, door locaties in het bericht te noemen.
Wat ik mij ook kan voorstellen, dat is dat er al snel een code in gebruik raakt waarmee aan ontvangers wordt gevraagd om een ontvangen bericht zelf "met 7 hops" te versturen. Extra verre bestemmingen zouden dan niet onmogelijk zijn.

Veel nut, kan het hebben, als al het andere niet meer werkt.

Of het netwerk met het gebruik van 7 hops zal gaan dichtslibben dat zal zich uitwijzen.
Ik ben bang van wel.

Ik heb meer vertrouwen in die, enigszins autistische, grijze oude man, moeilijk benaderbaar, gruwelijk eigenwijs.

Ook wel genoemd; Zendamateur

🤣

Verrassend! Dit netwerk kende ik nog niet. Zou het in crisistijd publiekelijk gebruikt kunnen worden om korte info berichten te kunnen sturen? Met name voor hulpdiensten.

Nee, het KPN netwerk is, net als TheThingsNetwork een LoRaWAN netwerk; de opzet is dat je (meestal) sensor data de lucht in gooit, het netwerk dat opvangt en via internet aflevert bij een vooraf ingestelde server. Het is niet bedoel voor directe communicatie tussen LoRa devices.

LoRaWAN gebruikt LoRa, maar is niet bruikbaar voor iets als Meshtastic of Reticulum. Het netwerk zal LoRa berichten niet herhalen maar uitsluitend afleveren via internet, waarna er (optioneel) een (vooraf klaargezet) antwoord teruggestuurd wordt.

@martin , je noemde een aantal zaken die in vredestijd normaal zijn, en het belang om ons daardoor niet in slaap te laten sussen maar om te anticiperen...

Hier komt er nog zo eentje...
En wat is er mis met het GSM netwerk? Dat staat er al, is betaald en werkt.
Alleen nog huftervast maken maar dat moet je sowieso.
@petroman , het GSM netwerk houdt het maar een paar uurtjes vol op de accu, bij stroomuitval. Dat werkt dan dus niet, en er is dan eerder "alles mee mis" in zo'n crisissituatie.
En zolang er geen goed werkend noodsysteem is, denk aan het C2000 netwerk, zou ik mijn geld niet inzetten op overheidssystemen. Ongeacht of het op een woningbouw flat staat.
Het C2000 netwerk is geen goed werkend noodsysteem, helaas. https://tweakers.net/nieuws/235930/... te zijn voor storingen waardoor hulpdiensten
Het lijkt mij dat er dan voor de overheid juist een reden is om te investeren in een vorm van backup, en waarom dat dan inderdaad niet gestoeld op Lora en/of Meshtastic? In de bananenrepubliek der blinde idioten is Meshtastic immers al gauw koning?
Overigens bestaat/bestond er ook ooit een 27mHz netwerk en zendamateurs lijken mij een beta xere optie voor een niet overheidsnetwerk.
Met de nadruk op "bestond". Ik hoor nauwelijks verkeer op de 27 MC frequenties. Het gros van de indertijd enthousiaste 27 MC gebruikers is nu waarschijnlijk grotendeels (ook letterlijk) uitgestorven.😉 Natuurlijk zullen er hier en daar nog wel "bakkies" onder een laag stof liggen, maar ook bij activering daarvan blijft het bereik gering (0,5 Watt). En die analoge spraak mist sowieso het "netwerken" van Meshtastic.

Terug
Bovenaan