• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Omdat je wellicht niets te verbergen hebt,... Maar ze niet alles hoeven te weten!

JamHard

Prepper goeroe
Ik kan er niks mee... Ik doe maar gewoon eten verbouwen en dat is genoeg... Indien niet.. jammer dan....
Dat je er niets mee kan en gewoon je ding doet door in het geval je geen of zo weinig mogelijk gebruik maakt van dergelijke technologieën is je goed recht en is op diens beurt ook weer respectabel.

Echter zijn er een heleboel mensen die wel gebruik maken van dergelijke technologieën in hun alledaagse bestaan en met dat doel voor ogen is dit topic dan ook opgezet om die mensen op weg te helpen om de vrijheden en privacy te behouden, omdat dit niet alleen van essentieel belang is voor de individu, maar ook voor het behoud van de democratie die we allen zo hoog hebben staan.

Waarom gaat dit nu steeds over computers en internet? Geloof me, als het werkelijk gierend uit de bocht vliegt...
Who care's....?
Als het echt moet, liever niet, dan is m'n mes genoeg....
Die is i.i.g. niet te traceren.
Gezien het topic geplaats is in "Electronica-hardware", zou dit wellicht al iets prijs hebben kunnen geven m.b.t. de strekking, wat ik overigens op de eerste pagina van dit topic al duidelijk had gemaakt aan je.

Als je ergens niets mee hebt, kun je er ook gewoon voor kiezen om niet te reageren, er zijn zoveel onderwerpen op dit forum die niet over computers en internet gaan, dat het me heel sterk lijkt dat je daar je hart niet op zou kunnen halen en als er iets niet tussen staat, staat het je vrij om er een topic over te starten,... maar om dan herhaaldelijk hier je ongenoegen te gaan uiten is niemand hier bij gebaat.
Omdat er klaarblijkelijk wel mensen hier op het forum zitten die hier interesse in hebben, gaat je stelling "Who care's....?" dus ook redelijk mank.

Dus bij deze het vriendelijke verzoek om inhoudelijk n.a.v. de OP en strekking van het topic te reageren.
 

Roel

Mankinds only hope
Sorry hoor, was gewoon een beetje sarcastisch bedoeld... zal er in het vervolg een ;) achter zetten...:)
 

drent

Diehard Prepper
Goed stuk over waarom je wel wat te verbergen hebt
https://decorrespondent.nl/209/nee-je-hebt-wel-iets-te-verbergen/6428004-ab2d5fc2
Van het massaal surveilleren van burgers door de Amerikaanse inlichtingendienst National Security Agency (NSA) tot de verplichte vingerafdruk in het paspoort: onze privacy staat onder druk. In Nederland worden de zorgen hierover niet breed gedeeld. Voortdurend steekt het sussende geluid van dit ene hardnekkige argument de kop op: ik heb toch niks te verbergen? En zijn broertjes ‘ik doe toch niks fout?’ en ‘ik doe toch niks illegaals?’vergezellen hem met grote regelmaat. Volkszanger Gordon is ervan overtuigd. Journalist Charles Groenhuijsen vindt het ook. En op Twitter wordt het vaak beaamd. Tijd om de elf meest fundamentele tegenargumenten in stelling te brengen .
mods : net als vorige poging. quote is 1e alinea artikel.
 

Jasje

Prepper goeroe
Dat is idd een zeer goed leesbaar geschreven stuk. Het zou eigenlijk vooraf in beeld moeten komen als je een social media account gaat aanmaken :fluit:. Goede voorbeelden en duidelijk stellingen. Thx @drent.
 
F

forumlid 1447

Gast
Binnenkort controleert de VS alle reizigers al op de Europese (lucht) havens, en niemand stoort
zich hieraan.
Dus verbergen je private info.
Want binnenkort halen ze bij onze regeringen de rest van hun info.
FB, Twitter, Google, en de server van de Federale Europese regeringen, is de volgende stap?
En dit delen ze met de VAE, Turkije, of andere vrienden?
 

QuickFix

Diehard Prepper
Of een website openen met een tegengeluid en de bezoekers in de gaten houden ;)
Hmmm... als je dan ook nog eens iets van "Shelter" ofzo in de domeinnaam zet, dan lijkt het helemaal
een onschuldig toevluchtsoord voor mensen die zich zorgen maken over hun privacy.
Nu alleen nog een doelgroep in de samenleving zien te vinden die zich voorbereidt op grote problemen. :fluit:

Top idee @Papillon :)
 

Sabrina

Senior Prepper
Ik weet van mezelf dat ik meer zou kunnen doen aan "digitale opsec", maar als het op computers aankomt ben ik nogal een nitwit. Ergens in mijn onderbuikgevoel knaagt dit wel aan me, aangezien ik me in het dagelijks leven veilig waan achter figuurlijke (en soms letterlijke) muren. Stel nou, je hebt net als ik geen kaas gegeten van dat soort zaken (ik zou bijvoorbeeld bij de oerknal niet weten hoe ik een ander "OS" op mijn pc moet installeren) maar je wil toch graag iets aan digitaal privacybehoud doen -en dat mag wat bij betreft lekker extreem- wat zouden dan de beste eerste stappen kunnen zijn?
 

Ray

SHTF Expert
Ik weet van mezelf dat ik meer zou kunnen doen aan "digitale opsec", maar als het op computers aankomt ben ik nogal een nitwit. Ergens in mijn onderbuikgevoel knaagt dit wel aan me, aangezien ik me in het dagelijks leven veilig waan achter figuurlijke (en soms letterlijke) muren. Stel nou, je hebt net als ik geen kaas gegeten van dat soort zaken (ik zou bijvoorbeeld bij de oerknal niet weten hoe ik een ander "OS" op mijn pc moet installeren) maar je wil toch graag iets aan digitaal privacybehoud doen -en dat mag wat bij betreft lekker extreem- wat zouden dan de beste eerste stappen kunnen zijn?

OS up to date houden, normaal gaat dat bij Windows automatisch, tenzij je het uitzet.
Hardware drivers up tot date houden, gaat meestal automatisch tegenwoordig.
Goede virusscanner installeren, ook deze moet up tot date blijven, doet ie normaal ook automatisch.
Eventueel de privacy instellingen onder Windows 10 nalopen en 't meeste uitzetten.

Je telefoon is veel lastiger, veel budget telefoons krijgen helemaal geen updates van android en zijn zo lek als een mandje. Ook je telefoon heeft een goede virusbeveiliging nodig.

Zowel op je android telefoon/tablet als je PC/laptop heb je een Google acount. Ook daar zijn talloze instellingen die over privacy gaan. Ze hebben het bewust natuurlijk niet te makkelijk gemaakt om alles uit te zetten, maar als je stug alle pagina's doorwandelt, kom je een eind.

Bovenstaande zaken zijn echt basis, nog voor je echt speciale stappen gaat ondernemen om je privacy verder te bewaken. Je kunt bv gratis een versleutelde, privacy vriendelijke gratis email krijgen ipv hotmail, live of google, bv. tutanota. Privacy vriendelijke zoekmachine gebruiken als DuckDuckGo en in het algemeen alternatieven gebruiken ipv producten van de grote jongens Google, Apple, Facebook (dus ook Whatsapp) en Microsoft.

Nog een stapje verder gaat het gebruiken van anoniem internet via VPN diensten of TOR, maar dat doe je alleen bij uiterste noodzaak, het werkt vaak wat lastig en traag. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk ook een netmonitor achter je verbinding hangen.

Nu is het NIET hebben van een traceerbaar internetprofiel alleen al een reden om argwanend bekeken te worden door bv de Amerikaanse douane of AIVD, helemaal als je geen 65+ bent, dus vaak wil je ook nog een 'normaal' bestaan op het internet achterlaten. Wel een YouTube account voor je dagelijkse reutel series en dom vermaak, effe een terras fotootje op Instagram of Faceboek, etc. Tegen de tijd dat je hiermee bezig bent is een bepaalde vorm van paranoia niet meer te ontkennen, of ben je echt wat slechts van plan. :lol:
 

Niels

Mankinds only hope
Ik weet van mezelf dat ik meer zou kunnen doen aan "digitale opsec", maar als het op computers aankomt ben ik nogal een nitwit.
Dat ben ik tegenwoordig eigenlijk ook...
Op het werk maak ik VPN verbindingen, scan in een netwerk af om mijn regelaar te vinden, maar van alles op de PC, ook qua netwerken, maar qua privacy? Geen idee. Dat is voor mij veel te ingewikkeld om zicht op te hebben.

Er was een tijd dan wis ik zogenaamd best veel van "computers'. Toen had je nog een inbelmodem, en kon je alles overzien.
Je had vaker geen internet dan wel, en dat wat je over internet deed dat was beperkt, en je begreep aardig wat er gebeurde, toch maakten we ons ook wel zorgen...
Maar hoe is het zo gek gekomen dat wij er steeds minder van gingen sneppen, maar toch meer mee gingen doen?
Betrekking op mezelf: Gemak? Ik denk het, maar ook gemak voor de grote meta data verzamelaars, maar dat realiseerden we ons niet, maar nu wel.
Als ik binnenkort tijd heb, dan wil ik samen met een mede prepper hier een laptop "veilig" maken :).
Maar conclusie: Als je je er maar bewust van bent wat er gebeurt... met al jou gegevens...
De oplossing is er grotendeels wel :).
 

QuickFix

Diehard Prepper
OS up to date houden, normaal gaat dat bij Windows automatisch, tenzij je het uitzet.
Hardware drivers up tot date houden, gaat meestal automatisch tegenwoordig.
Goede virusscanner installeren, ook deze moet up tot date blijven, doet ie normaal ook automatisch.
Eventueel de privacy instellingen onder Windows 10 nalopen en 't meeste uitzetten.
Het klinkt mierenneukerig, maar zelfs door je (Windows) systeem te updaten, al dan niet automatisch, geef je wat informatie over jezelf (of je systeem) weg.
Natuurlijk zegt Microsoft en je anti-virusboer dat er geen persoonlijke gegevens verzonden worden, maar "Niet direct naar een persoon traceerbare gegevens" worden natuurlijk wel geanalyseerd voor oa. marketingdoeleinden.

Ik ben zelf niet zo paranoïde ingesteld, maar dit zijn wel dingen waar veel mensen niet bij stil staan.
 

petroman

SHTF Expert
@Sabrina, digitale opsec bestaat niet.
Anders dan het niet gebruiken van.

Als je internet wilt gebruiken dan ben je traceerbaar, makkelijk of wat moeilijker maar onzichtbaar wordt je niet.
Iemand suggereerde al ergens dat als je hier van het forumgebruik een database opzet en gaat analyseren je zo weet of iemand regelmatig werk heeft, hoe laat iemand naar bed gaat etc. etc.
En als je al iets goeds bedenkt en op de markt zet dan wordt je vanzelf verzocht de sleutels te geven. (blackberry).
 

FKAGB

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Volgens mij is deze nog niet genoemd. Er is een heel leuk boekje over dit onderwerp. Obfuscation, A User’s Guide for Privacy and Protest

https://mitpress.mit.edu/books/obfuscation

In dit boekje worden wat technieken beschreven die je kunt toepassen om het systeem in te zetten. In plaats van duiken gaat het boekje vooral over hoe je het systeem kan misleiden. Eraan ontkomen kan niet dus wat moet je doen om zoveel mogelijk verkeerde informatie de wereld in te sturen. Voor mij was het wel een eye opener. Zo was ik bezig mijn social media accounts te verwijderen. Ik ben daar mee gestopt. In plaats daarvan vul ik de accounts waar ik nagenoeg niets meer mee doe met verkeerde informatie. Zo ben ik op de ene site directeur van middelgroot bedrijf. Op een andere site ben ik fanatiek hardloper maar daar kloppen mijn persoonlijke gegevens dan weer niet (lengte, gewicht etc).

Thuis staat er de hele dag een computertje zoekopdrachten op internet te gooien en alle advertenties die daarbij getoond worden worden aangeklikt. Daarbij zoekt het systeem op zaken die mijn interesse hebben maar ook op dingen die totaal niet bij mij horen. Hierdoor ontstaat er een datastroom waarin mijn eigen zoekopdrachten wegvallen. De volgende stap is dat al het internetverkeer in huis via datzelfde computertje gaat lopen. Hierdoor komt alles van een IP-adres en MAC adres en ontstaat er een grote brij van data. Natuurlijk is terug te halen wat ik zelf heb gezocht en wat geautomatiseerd is gedaan. Feit is wel dat er rond de 10 zoekopdrachten per minuut uitgaan en daarbij willekeurig gevonden sites worden aangeklikt. Dat zijn ruim 14000 zoekopdrachten per dag via verschillende zoekmachines. Die paar zoekopdrachten die ik zelf doe vallen daar helemaal in weg.

Zo staan er in het boekje nog veel andere handige tips en het is echt een aanrader deze door te lezen.

PS, de plugins (waar de schrijvers van het genoemde boekje ook aan werken) die het zoekwerk en het klikken op de advertenties doen heten:

Trackmenot, deze geef random zoekopdrachten op basis van zelf op te geven RSS feeds. Gooi feeds van je veelgebruikte sites (Thanks voor de RSS feed op deze site) en van totaal onlogische sites en zie hoe er ad random zoekopdrachten in Google en Bing worden ingevoerd en aangeklikt.

Adnauseam, deze klikt advertenties aan. De advertenties kunnen ook verborgen worden. Hierdoor heb je er geen last van maar worden wel alle gevonden advertenties aangeklikt.
 

petroman

SHTF Expert
Op zich een heel goed idee maar valt een IP nummer dat 24/7 zoekopdrachten gebereerd ook niet op ?
Eigenlijk is het opgaan in de massa.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Op zich een heel goed idee maar valt een IP nummer dat 24/7 zoekopdrachten gebereerd ook niet op ?
Eigenlijk is het opgaan in de massa.
Klopt. Je kunt de plugin ook draaien in de browser die je normaal gebruikt. Op dat moment wordt er alleen gebruik van gemaakt als je ook daadwerkelijk zelf online bent. Blijft altijd zoeken naar de juiste modus. Ik heb nu gekozen voor 24 uur per dag, maar dat kan misschien op een later moment weer veranderen. Mooiste zou zijn als de computer op willekeurige momenten zelf even de browser start. 90% op de dag en 10% in de nacht om te simuleren dat het ook daadwerkelijk iemand is die achter de PC kruipt.
 

Ray

SHTF Expert
Het klinkt mierenneukerig, maar zelfs door je (Windows) systeem te updaten, al dan niet automatisch, geef je wat informatie over jezelf (of je systeem) weg.
Natuurlijk zegt Microsoft en je anti-virusboer dat er geen persoonlijke gegevens verzonden worden, maar "Niet direct naar een persoon traceerbare gegevens" worden natuurlijk wel geanalyseerd voor oa. marketingdoeleinden.

Ik ben zelf niet zo paranoïde ingesteld, maar dit zijn wel dingen waar veel mensen niet bij stil staan.
Dan moet je gewoon je PC de deur uit gooien, want met verouderde software weet je zeker dat je één grote gatenkaas bent. Al die laatste aanvallen van Wannacry en klonen daarvan, uitsluitend mogelijk omdat mensen hun zooi niet updaten.

Nu lijkt het me ook een stuk minder ernstig dat je 'niet persoon traceerbare gegevens' lekt, dan de inlog gegevens van je internetbankieren oid, maar je mag zelf kiezen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Op zich een heel goed idee maar valt een IP nummer dat 24/7 zoekopdrachten gebereerd ook niet op ?
Eigenlijk is het opgaan in de massa.
Zoals ik al zij heb je een terecht punt. Ik heb de boel nu zo ingeregeld dat ik vanaf de tablet, waar ik ook ben Firefox kan opstarten thuis. Dan kan ik hem een tijdje laten draaien en dan zet ik hem op afstand weer uit. De oplettende analist zou kunnen zien dat voorafgaand aan het zoeken een verzoek binnenkomt op een specifieke poort, maar dan zijn ze al heel gericht mijn IP adres aan het monitoren, dan heb ik een ander probleem. Voor nu dus weer een stap gezet.

Heb gisterenavond wat mee zitten kijken en er komen opmerkelijk veel dingen in de zoekopdrachten voorbij waar ik normaal ook op zou zoeken. Afgewisseld met zoekopdrachten die ik never nooit niet zou bedenken.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik hoor een hoop mensen roepen dat ze TOR gebruiken... prima niets mis mee, maar houdt er rekening mee dat de uitvoer node jou gegevens kan onderscheppen. Na het schijnt heeft de overheid zelf een hele hoop clients draaien, de kans dat je een overheid-node als exit hebt is dus aanwezig, net zo aanwezig als iemand die jou gegevens verzamelt. Bank zaken zou ik daarom niet zo snel doen via TOR. Een beetje surfen is 1990. Tegenwoordig word het internet zo gebruikt:
voor info google -> wikipedia, specifieke site.
voor problemen google -> redit / specifiek forum / helpdesk service.
Entertaiment youtube etc.
gezelligheid contacten etc facebook,
Shoppen, de sites weet je wel te vinden via de tv. Whekamp, bol, hema etc,
dat is waar het gros van de mensen nog komt...

Zie ook:
http://squareders.nl/naslagwerk/intel/echelon/ stukje van 10 jaar terug over het sleepnet theorie en de geheimendiensten code-naam Echelon.

Wil je anoniem zijn. Ga naar de bied / wifipunt. Download de info, video, teksten, fotos etc die je wilt zien en bekijk ze thuis op eem offline systeem.
 

JamHard

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Tor is inderdaad niet zaligmakend, maar zo heeft ook VPN zijn tekortkomingen en eigenlijk gaat dat wel voor alles op...

100% is vrijwel tot zeker onmogelijk waar het gaat om zaken die zo nauw verbonden zijn met elkaar als o.a. privacy en security. (Pijn)Punt blijft dat er regelmatig een compromis gemaakt moet worden en die balans kan je alleen voor jezelf stellen en niemand anders,... hoe hard er ook getracht wordt om dit voor iedereen te bepalen.

Bij Tor kunnen nodes door overheden gedraaid worden, een VPN dienst kan overigens ook ter dienste van de overheden staan en anders kunnen er nog dwangbevelen worden opgelegd om data te bemachtigen en dat ook zonder dat afnemers van desbetreffende diensten daar weet van hebben, omdat deze tevens wettelijk het zwijgen worden opgelegd om dit naar buiten te brengen. Bij Tor is er voornamelijk de onzekerheid m.b.t. de integriteit van de dienst, omdat er behoorlijk wat gefinancierd wordt door gelieerde instanties/bedrijven,... echter gaat dit zelfde verhaal ook op voor Signal, daar deze door dezelfde instanties/bedrijven mede gefinancierd worden. Government backed privacy-tools

Hoewel daar ook het argument belicht wordt dat desbetreffende diensten discutabel zijn,... schemert er tevens een ander aspect door.
De Instanties willend de diensten o.a. meer uitbreiden, waardoor eigen mensen minder opvallen, tevens door het "aantrekkelijk" te maken/houden voor gespuis om zodanig mensen te concentreren, werkt dit net als met zoveel dingen op 'n moment tegen zichzelf,... en dat is door meer mensen ermee in aanraking te laten komen, waardoor mensen toch 'n stukje kunnen anonimiseren om voor een groot gedeelte van het volgen af te komen van de commercie, maar tevens dat er een kantelpunt ontstaat, waardoor het voor de instanties steeds moeilijker wordt om in het speelveld dat ze zelf trachten te reguleren door de bomen het bos te zien, waardoor mensen toch zo veel mogelijk uit de klauwen van de datagraaiers blijven,... ofwel de drang naar totalitaire surveillance.

Dit alles wil dus zeker niet zeggend dat ik het goed zou keuren dat er misstanden zijn en deze dienen inderdaad aangepakt dienen te worden, echter is er al zo vaak aangetoond dat big-data niet, zo niet tegenstrijdig werkt, dat er alleen nog overblijft om als massa-surveillance te dienen. En dat is wel een punt waar o.a. ik tegen ageer, want zoals ik al eerder belicht had kun je niet vrij zijn zonder privacy. en zonder die vrijheid (bv. meningsuiting, (politieke) voorkeur, enz.), is er ook geen democratie mogelijk (buiten mijn opinie m.b.t. de "huidige democratie", wat een heel andere discussie is, die los staat van dit topic.).


Zelf tracht ik dus met alles de nodige afwegingen te maken wat ik wel/niet en zo ja waar naar buiten breng, om m'n data maar zoveel mogelijk te spreiden, zodat het nog enigszins lastig blijft. en dit gaat dus op voor zowel digitaal als "analoog"(wat ook steeds meer doordrenkt is van het digitale).
Vandaar dat het ook zo belangrijk is om uit te spreken tegen draconische maatregelen, die d.m.v. buzz-woorden naar de massa door gedrukt worden, waardoor de consequenties van dergelijke maatregelen op de achtergrond vallen en buiten de maatschappelijke discussie geraken. Daarom is het alsnog belangrijk om initiatieven als het referendum tegen de sleepnet te steunen!
Of dit nu wel of niet direct effect gaat hebben,... indirect kan dit een hele grote rol gaan spelen.

Mijn uitgangspunt zal dus voornamelijk blijven bij de punten dat software en het liefst hardware dus vrij en open is, waardoor een ieder zijn vrijheden kan blijven uitoefenen en zeker niet te vergeten federatie en/of de-centralisatie boven centralisatie, wat analoog vergelijkbaar is met kleinschalig op basis van samenwerking boven globalisatie gedreven door grote commercie.
 
Bovenaan