• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Omdat je wellicht niets te verbergen hebt,... Maar ze niet alles hoeven te weten!

Hermes Bruyn

Elementary prepper
https://sleepwet.nl heeft nog enkele dagen waar je kunt tekenen voor de aanvraag van een referendum , op 22 augustus sluit deze op de site.

1984 kruipt elk jaar dichterbij, zien we ook aan de online censuur. Op deze pagina geven we een kort overzicht van de aangepaste Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2017, oftewel de sleepwet. De gehele wet is hier te vinden.

Met deze wet wordt het vanaf 2018 mogelijk voor de inlichtingendiensten (de AIVD en de MIVD) om op grote schaal online communicatie en informatie verwerven, ook van onschuldige burgers. Daarnaast wordt het in sommige gevallen mogelijk toegang te krijgen tot databases van andere instanties. Al deze informatie kan, zelfs zonder het analyseren ervan, gedeeld worden met buitenlandse inlichtingendiensten. Er mag een geheime DNA databank worden begonnen waar iedere burger in terecht kan komen. Ook mogen de geheime diensten alle geautomatiseerde apparaten hacken (bijvoorbeeld uw telefoon, computer, smart-tv en pacemaker).

lees verder op https://www.privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/divers-nieuws/actie/19150-sleepwet-referendum.html

Ik heb deze een paar keer zien langskomen op mijn feeds.
Ik maak me al langere tijd zorgen over de lakse attitude naar het publiek waarmee dit soort zaken besloten wordt achter iedereens rug om.
Ik vond het item van Lubach heel strijkende uitspraak.

-"als de overheid iedere burger vraagt om een aantal surveillance camera's in je huis te plaatsen, maar wel met de toezegging er In Principe niks mee te doen. Zou je die camera's dan laten plaatsen?"
Dat is wat er dus inderdaad gebeurd, ik voor de mensen die zeggen niks te verbergen te hebben gaat dit ver. Alle smartphones en laptops worden gewoon gratis surveillance apparatuur om in te tappen 24/7.

De referendum petitie voor de sleepwet dient opnieuw ingevuld te worden en is daaromlandelijk weer geopend.
Ik heb dat gelijk met al mijn online sociale kringen gedeeld.
Zijn er nog meer mensen die actief hun social media volgelingen hierover inlichten?
Ik vind dit egnie kunne om t maar even plat te zeggen
 

dubbel0

Diehard Prepper
dit spookt al een tijdje door mijn hoofd, we gebruiken op het werk ook software van russische makelijk ( nee niet die uit het artikel).

https://www.volkskrant.nl/tech/anti...&utm_campaign=shared content&utm_content=free

is kaspersky een Russisch spionage middel ? Als je bedenkt hoe oekraine en de rest van de wereld getroffen werd door een lek (vermoedelijk een inside job) na een update van een boekhoud programma, dan vrees ik het ergste.
 

Highway

Last (wo)man standing
DJ13dOgW4AA5MgJ.jpg
 

JamHard

Prepper goeroe
dit spookt al een tijdje door mijn hoofd, we gebruiken op het werk ook software van russische makelijk ( nee niet die uit het artikel).

https://www.volkskrant.nl/tech/antivirussoftware-kaspersky-russisch-spionagemiddel-deskundigen-kunnen-het-niet-geloven~a4520694/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared content&utm_content=free

is kaspersky een Russisch spionage middel ? Als je bedenkt hoe oekraine en de rest van de wereld getroffen werd door een lek (vermoedelijk een inside job) na een update van een boekhoud programma, dan vrees ik het ergste.

In den beginsel is er weinig mis mee om software te gebruiken uit Rusland of welk land dan ook,... zolang er een audit op de broncode kan plaats vinden is een backdoor e.d. redelijk aan te tonen, mits aanwezig en de foutmarge meegenomen dat ook mensen fouten kunnen maken en dingen over het hoofd kunnen zien.
Echter is daar wel een cruciaal gegeven voor nodig... de mogelijkheid om die code in te kunnen/laten zien.

Dan dragen dergelijk ontwikkelingen als onderstaande daar niet aan bij...
https://www.security.nl/posting/534770/Symantec+geeft+overheden+geen+toegang+meer+tot+broncode

Buiten het feit dat enkel overheden al toegang gegeven zouden worden, blijft het voor de rest van het bedrijfsleven en particulieren onmogelijk,... dan is het enkel nog vertrouwen op de "blauwe oogjes" van de maker en dat lijkt me geen goed uitgangspunt voor de beveiliging.

Uiteraard is het beschikking hebben tot de broncode geen "heilige graal", want die zal ook op reguliere tijden gecontrolleerd dienen te worden, maar dit is echter goed mogelijk, daar er wel wat hulpmiddelen zijn om code te vergelijken, dus als je eenmaal een refferentiepunt hebt van een gecontroleerd stuk software, dan kun je de toekomstige updates daartegen belichten, zodat je je enkel hoeft te richten op de veranderingen.

Helaas is het lastig om een uitspraak te doen of Kaspersky spy-ware is of niet, omdat het er vooralsnog de schijn naar heeft dat het met name een politiek spel is, wat voor een vieze nasmaak zorgt, want door desbetreffende "spelletjes" blijft alles doelbewust onveilig.
 

JamHard

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
En wat te denken van de moderne printers/copiers op kantoor ?
Meteen een scan naar : noem maar op.
Mooi punt Wim!
Tevens ook 'n vinger op 'n zwerende plek,...
Zoals ik o.a. in de OP al had aangehaald is het in het kader van privacy en security ook heel belangrijk om de beschikking te hebben over open hardware (hardware, waar de code van de betreffende firmware van open is).
Helaas is dit een heel langzaam proces:(

EDIT...
p.s.
Om hier iets verder op door te borduren...

Er is wel licht aan de horizon. Onderstaand project heeft zijn doel behaald om levensvatbaar te worden!
https://puri.sm/shop/librem-5/

Short Story

Librem 5, the phone that focuses on security by design and privacy protection by default. Running Free/Libre and Open Source software and a GNU+Linux Operating System designed to create an open development utopia, rather than the walled gardens from all other phone providers.

A fully standards-based freedom-oriented system, based on Debian and many other upstream projects, has never been done before–we will be the first to seriously attempt this.

The Librem 5 phone will be the world’s first ever IP-native mobile handset, using end-to-end encrypted decentralized communication.
 

Niels

Mankinds only hope
Het moet toch maar gebeuren, ik ben Debian aan het downloaden, en ga een tablet van Debian voorzien, en proberen dicht te timmeren.
Ik ben benieuwd! Als het goed bevalt volgen er meer.
 

Jasje

Prepper goeroe
Ik kende de term nog niet: Social Cooling. Het is in de basis maar 1 pagina om doorheen te scrollen maar ik vond het zo duidelijk en strak in beeld gebracht en waarbij de boodschap zo duidelijk naar voren komt dat ik 'm toch ff met jullie deel.

Neem maar eens een kijkje op http://www.socialcooling.nl/

2017-10-30_socialCooling.jpg
Mensen beginnen te beseffen dat deze 'digital reputatie' hun kansen beïnvloedt.
(en dat de data en algoritmes erachter niet automatisch neutraal zijn)
 

FKAGB

Prepper goeroe
@Jasje, heb je je wel eens afgevraagd waarom er spiegels in liften hangen? Die hangen er niet om te kunnen checken of je haar goed zit. Zou in mijn geval ook volkomen zinloos zijn maar dat terzijde. Door de spiegel hebben mensen het idee bekeken te worden waardoor er minder vandalisme zou zijn. Het principe van het pantopticon is ook gebaseerd op het feit dat mensen steeds bekeken kunnen worden. Door het constante gevoel (want er hoeft in principe niet eens iemand mee te kijken, de wetenschap dat het kan is voldoende) dat er iemand meekijkt met wat je doet veranderd je gedrag. Logisch dus dat als men elektronisch mee kan kijken het gedrag gaat veranderen. Grote vraag is nu hoe je dit ten positieve kan aanwenden. Hoe kunnen we de overheid laten denken dat ze meekijken terwijl ze dat in feite niet doen. En nog belangrijker, hoe laten we de overheid dat weten. Als de veiligheidsdiensten weten dat er bewust met alle data wordt geklooid zullen zij degenen zijn die zich bekeken voelen en zich steeds af moeten vragen of wat ze zien wel klopt.

Dat is bijvoorbeeld precies de reden waarom ik na al het gedoe rondom de sleepwet weer een account op Facebook heb aangemaakt. Met mijn volledige naam. Maar ik heb op meer sociale websites een account gemaakt. Steeds met mijn volledige naam en foto. Alleen wel met verschillende profielen, dus andere hobby's en werk. Zo werk in in loondienst, maar ben ik ook directeur van een ICT bedrijf met meer dan 50 medewerkers. De overheid fop ik hier niet mee, maar ik laat wel een spoor voor desinformatie achter waardoor het steeds lastiger wordt om te bepalen wat nu echt is en wat nep.
 

phtvs

Sysop
Admin
@Jasje, heb je je wel eens afgevraagd waarom er spiegels in liften hangen? Die hangen er niet om te kunnen checken of je haar goed zit. Zou in mijn geval ook volkomen zinloos zijn maar dat terzijde. Door de spiegel hebben mensen het idee bekeken te worden waardoor er minder vandalisme zou zijn. Het principe van het pantopticon is ook gebaseerd op het feit dat mensen steeds bekeken kunnen worden. Door het constante gevoel (want er hoeft in principe niet eens iemand mee te kijken, de wetenschap dat het kan is voldoende) dat er iemand meekijkt met wat je doet veranderd je gedrag. Logisch dus dat als men elektronisch mee kan kijken het gedrag gaat veranderen. Grote vraag is nu hoe je dit ten positieve kan aanwenden. Hoe kunnen we de overheid laten denken dat ze meekijken terwijl ze dat in feite niet doen. En nog belangrijker, hoe laten we de overheid dat weten. Als de veiligheidsdiensten weten dat er bewust met alle data wordt geklooid zullen zij degenen zijn die zich bekeken voelen en zich steeds af moeten vragen of wat ze zien wel klopt.

Dat is bijvoorbeeld precies de reden waarom ik na al het gedoe rondom de sleepwet weer een account op Facebook heb aangemaakt. Met mijn volledige naam. Maar ik heb op meer sociale websites een account gemaakt. Steeds met mijn volledige naam en foto. Alleen wel met verschillende profielen, dus andere hobby's en werk. Zo werk in in loondienst, maar ben ik ook directeur van een ICT bedrijf met meer dan 50 medewerkers. De overheid fop ik hier niet mee, maar ik laat wel een spoor voor desinformatie achter waardoor het steeds lastiger wordt om te bepalen wat nu echt is en wat nep.
Ik denk eerder dat ze zullen denken, die man heeft een meervoudige persoonlijkheidsstoornis :lol::lol::lol:
 

Jasje

Prepper goeroe
Maar ik heb op meer sociale websites een account gemaakt. Steeds met mijn volledige naam en foto.
Ik vind het een stoere actie en volg graag je ervaringen hiervan, maar net als bij de werkwijze van AdNauseam heb ik nog wel mijn bedenkingen.

Ik heb wel relatief veel mensen het referendum laten tekenen en het daarmee gepaarde bewustzijn losgeklopt maar maak me geen illusie dat het wat zal veranderen. Het signaal afgeven als eerste stap voelt ook al goed.
 

JamHard

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ik kende de term nog niet: Social Cooling. Het is in de basis maar 1 pagina om doorheen te scrollen maar ik vond het zo duidelijk en strak in beeld gebracht en waarbij de boodschap zo duidelijk naar voren komt dat ik 'm toch ff met jullie deel.

Neem maar eens een kijkje op http://www.socialcooling.nl/

Bekijk bijlage 9407
:thnx:
Voor dit juweel!
Hoewel ik niet op social media aanwezig ben, zal ik dit waar mogelijk ook zeker delen en trachten te stimuleren en motiveren dit verder te verspreiden.

Mede mogelijk gemaakt door:
"De inhoud van deze website is onder een CC-BY 4.0 License beschikbaar voor hergebruik." :thumbsup:

Dat is bijvoorbeeld precies de reden waarom ik na al het gedoe rondom de sleepwet weer een account op Facebook heb aangemaakt. Met mijn volledige naam. Maar ik heb op meer sociale websites een account gemaakt.
Ik snap je punt volkomen en je motivatie kan en zal ik je zoals je weet ook zeker in blijven aanmoedigen!
Voor mij is Facebook echter not done. Dit is dan ook voor het overgrote deel gebaseerd op ethische waarden.
Echter loop ik wel met het idee te stoeien om toch een vorm van "social media" toe te gaan voegen, maar dit zal zeker niet zijn voor het gewauwel van:"kijk eens hoe mooi rooskleurig en zoetsappig ons leventje is", maar toch de meer kritische noot om bewustwoording verder te stimuleren.

(kom ik verderop nog "even" op terug...:fluit:)

maar maak me geen illusie dat het wat zal veranderen. Het signaal afgeven als eerste stap voelt ook al goed.
Hier ook geen illusies, maar zeker niet geheel onbelangrijk is wel dat de "maatschappelijke dialoog" breder gevoerd kan worden met het steeds meer in het licht komen van dergelijke wanpraktijken.
Ofdat het signaal te laat of net op tijd is laat ik even voor wat het is, want hoezeer ze willen laten geloven dat de strijd verloren is, is deze echter nog in volle gang en is het terrein zeker nog niet vergeven.


Even terug komend op het sociaal media gebeuren dat in mijn beleving wel potentieel ethisch verantwoord voor me zou zijn...
Ik ben laatst in aanraking gekomen met een aantal platformen die decentralisatie en federalisatie een warm hart toe dragen, waaronder Dis`root´, die b.v. diensten implementeerd om samen te werken met o.a. Matrix en Diaspora, maar ook nog behoorlijk wat andere services aanbied, waardoor dit op zijn beurt een mooie vervanging van de Google omgeving kan bieden.
Even wat opsommingen:

  • Email (Gesyncroniseerd en/of lokaal, versleutelde opslag en transport en de mogelijkheid om gpg encryptie toe te passen)
  • Cloud
    • Versleutelde cloud opslag gebruik makende van Nextcloud
  • Social Network
    • Gefederaliseerd met Diaspora, die b.v. op hun beurt weer samen (kunnen) werken met andere gedecentraliseerde social media platformen zoals b.v. Friendica, maar ook (indien je dat zou willen) de zogenaamde "ommuurde tuinen" van Facebook en Twitter d.m.v. cross-posting.
  • Forum
  • Chat
    • Gefederaliseerd met het gedecentraliseerde Matrix netwerk, waarin je kunt kiezen om o.a. een open chat te voeren of e2e encrypted voor zowel groepen als prive.
  • Pads
    • Gezamelijk aan documentatie werken d.m.v. Etherpad.
  • Zero Bin
    • On-The-Fly dingen bespreken met de mogelijkheid een timer in te stellen, waarna alle data verwijderd zal worden d.m.v. Privatebin.
  • Upload
    • Versleutelde tijdelijke upload-service om bestanden te delen d.m.v. Lufi.
  • Search
    • Aangedreven door de al eerder vernoemde searx.me.
Dit allemaal overzichtelijk verwerkt in een Dashboard,... Tevens is er ook al behoorlijk wat (hoewel in het engels) gedocumenteerd.

Waarom ik hier (ondanks dat mijn voorkeur uitgaat om zo veel mogelijk lokaal op je eigen hardware te verwerken ) zo enthausiast over ben is, omdat het niet alleen vrije/libre software betreft en dus je "digitale vrijheden" verdedigd!
Maar,... ook meer privacy invasieve toepassingen, censuur, profilering, bubbles, etc, etc,... tegen (kan) werken en het je tevens vrij staat om zelf servers voor dergelijke toepassingen op te zetten en te laten samenwerken met de andere netwerken.

[edit]typo[/edit]
 

Roel

Mankinds only hope
Ik heb het Social Cooling bekeken en vind het een heel scherpe kijk op de zaken.
Het gebruik van internet is een makkelijke manier om contacten te onderhouden en ik maak me geen enkele illusie over of mijn voorkeuren (zoals dit forum) al dan niet bekend zijn bij de overheid.
Natuurlijk is dat bekend en het maakt me niet uit want dat beïnvloed mijn gedrag niet.
Maar ik kom er meer en meer achter dat mijn níet aanwezig zijn op de vele "sociale" media óók wel eens iets kan uitlokken.
Waarom zit die meneer niet op facebook? Of Instagram? Of Whatsapp? Of Twitter? Wat heeft die meneer te verbergen?
Meneer heeft geen mobiel? Wat zullen we nu beleven?! :)
Maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat die meneer Tijmen Schep nog veel meer risico loopt op "in de gaten te worden gehouden" dan de gemiddelde Nederlander.
Wanneer iemand zo duidelijk de olifant onder het tapijt weet aan te duiden.... dat vind onze overheid niet leuk.
 

Papillon

Diehard Prepper
https://www.spywebshop.nl/anonymous-router.html

Zou dit werken? als je perse alles anoniem wil doen misschien een optie?

Sinds kort is er een Privacy Router beschikbaar die u niet traceerbaar kan maken op het internet. Normaal als u een website bezoekt kan de web beheerder van de website zien vanaf welk IP adres u de website bezoekt, zo kan de beheerder u tot aan uw huis adres traceren. Wanneer u deze router gebruikt zal uw computer eerst verbinding maken met een speciale server die een nieuw IP adres uit een willekeurig land aan uw PC toewijst. Wanneer dit is gedaan zal de web beheerder van een website een IP adres uit bijvoorbeeld australië zien terwijl u gewoon vanaf uw eigen PC thuis de website bezoekt.
 

dubbel0

Diehard Prepper
ik heb er wel eens mee lopen spelen de raspberry pi en daar een tor router van maken

https://www.raspberrypi.org/magpi/tor-router/

ben het wel met @FKAGB eens dat het wel een hele dure verpakking is waar ze die tor router in gegoten hebben ;)

op dit moment ben ik bezig met EPIC browser. ik ben hier mee begonnen toen ik zag welke bedrijven mij allemaal volgenden aan de hand van mijn surf gedrag en ik schrok me als ict er de pleuris. (met dank aan @Jasje voor zijn browser check link)
Epic is een afgeleide van chromium en blokt standaard ads, trackers etc en pleurt je cookies weg. voor een gedetaileerde omgeschrijving even kijken bij epic

bijkomend voordeel is dat ik in de browser zelf een andere proxy kan inschakelen , handig voor site's met geo blocking.

tor werkt trouwens anders ;)
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben met hulp van @JamHard ook overgestapt vorig weekend op Debian (Linux), en gebruik de Gnome omgeving, en ik moet zeggen dat het mij enorm bevalt tot nu toe.
Hij heeft mijn laptop en tablet voorzien van het Debian paket. De printers doen vlekkeloos, externe harde schijven, enz. geen probleem.
Het lijkt ook stabieler te werken.
Ik zit dus nu niet meer aan de Microsoft toestand vast qua besturingssysteem waar ik geen grip en/of zicht (meer) op heb qua privacy.
Voor de rest kan ik nu ook met Tor browsen, en dat werkt ook goed. Ik heb net wat @FKAGB zegt geen speciale router daarvoor nodig.
Mijn mail verkeer is misschien wel te tracen?
Maar goed, ik heb een Hotmail mail adres, al jaren, en je schrikt er van waar mail adressen allemaal aan gekoppeld zijn. Ik heb ook een Gmail mail adres,
en die is weer gekoppeld aan hotmail (of was gekoppeld beter gezegd), en aan je telefoon nummer, je mobiel, enz.
Om e.e.a. te ontkoppelen moest ik steeds verivieren, en dat was al een ding... Toen ontdekte ik nog meer hoe e.e.a. gekoppeld is.
Ik heb bewist in het verleden nooit accounts op internet gekoppeld, maar het gebeurt blijkbaar gewoon!!!
Maar goed, ik wil er gewoon vanaf van de privacy vretende bedrijven als Hotmail (Microsoft), en Gmail (Google/Youtube).
Vervolg stap was om een eigen mail adres aan te maken en die te hosten bij een Nederlands bedrijf met servers in Nederland.
Je hoeft me niet te vertellen dat dat niet uit maakt, bla bla, zal best, zit ook tussen mijn oren, dat geef ik toe, maar heb er een fijner gevoel bij.
Mijn mail adres is nu niels@nielsachternaam.nl haha. Op de plek van achternaam mijn echte achternaam.
Ik ben benieuwd of ik van accounts als Hotmail (Microsoft) en Google af kan uiteindelijk.
Eerst moet ik nog zien dat ik de honderden touwtjes gekoppeld aan die accounts verhuizen (voor zo ver ik dat wil) naar mijn nieuwe mail adres.
Ik zit ook nog op FB. Die heb ik ook op de strengste beveiliging gezet. Ik twijfel er heel erg over of ik dat houd, facebook.
Ik zet er nooit wat op, maar reageer wel op anderen... Zitten wel wat voordelen aan...
Dat is een puntje van aandacht... Maar ik denk dat ik het laat bestaan, maar gewoon erg bewust ga worden met wat ik deel wat ik eigenlijk al ben.
 

Jasje

Prepper goeroe
Niels, geweldig om te lezen dat je dergelijke stap hebt gezet. Het heeft nog wat tijd nodig om je los te weken van die meuk als Hotmail maar uiteindelijk helpt het je wel. Je zou er een 'afval-email' adres op na kunnen houden die dat vervangt. Onder je eigen domein nog eentje of bij Protonmail oid.
Over Facebook zou ik niet te lang twijfelen. Maar net als LinkedIn zie ik je dilemma. LinkedIn is ook problematisch. Het heeft op dit moment werelddominantie en er is geen alternatief. Voor intermediairs, de mensen tussen jou en een baan, is het een goudmijn, en de afhankelijkheid van hun algoritmen is ongewenst. Voldoende reden om je account op te zeggen. Misschien dat het je zelfs extra punten oplevert bij een sollicitatie. Het laat zien dat je een kritische technologiegebruiker bent. Ik denk dat we langzaam – heel langzaam – naar een punt toe bewegen dat het gênant wordt dat je dat profiel nog wel hebt. Want net als met een Facebook-account geef je ook hier een deel van je soevereiniteit op:(. Zelf heb ik de luxe genoten om beiden niet te hebben (gehad), en ik ben daar maar wat blij mee.
Nogmaals, mooi hoe je je bewustwording omzet in daden. Petje af! :thumbsup:
 
Bovenaan