• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Overstroom ik?

petroman

SHTF Expert
... en hoe hard de poolkappen smelten:

hhhm, volgens mij drijft ijs. En zit 90% ONDER water Dus als ijs smelt waar geen land onder zit heb je maar een toename van 10% aan water.

Wiki:
De Noordpool, en een groot gebied eromheen, is bedekt met ijs. Dit is echter geen landijs zoals op Antarctica en Groenland, maar zee-ijs. Dit zee-ijs is gemiddeld tussen de 1 en 4 meter dik en bestaat uit bevroren oceaanwater. De dikte van het zee-ijs is afhankelijk van de luchttemperatuur en de temperatuur van het water direct onder het ijs. ’s Zomers neemt het totale oppervlak aan zee-ijs op de Noordpool aanzienlijk af door de sterke stijging van de luchttemperatuur.
 

Richard434

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
hhhm, volgens mij drijft ijs. En zit 90% ONDER water Dus als ijs smelt waar geen land onder zit heb je maar een toename van 10% aan water.

Wiki:
De Noordpool, en een groot gebied eromheen, is bedekt met ijs. Dit is echter geen landijs zoals op Antarctica en Groenland, maar zee-ijs. Dit zee-ijs is gemiddeld tussen de 1 en 4 meter dik en bestaat uit bevroren oceaanwater. De dikte van het zee-ijs is afhankelijk van de luchttemperatuur en de temperatuur van het water direct onder het ijs. ’s Zomers neemt het totale oppervlak aan zee-ijs op de Noordpool aanzienlijk af door de sterke stijging van de luchttemperatuur.
Nee...
Als je een ijsblokje in een glas doet en wacht tot hij smelt, is het waterniveau niet meer gestegen sinds het ijsblokje het water is ingegaan.

De massa van het water (dus de hoeveelheid watermoleculen) blijft gelijk.
Volgens de wet van Archimedes is de massa gelijk aan de hoeveelheid verplaatst water.
Hierbij zie je dus dat de massa van het ijs, bepaald hoe veel er "boven" water blijft.
De 10% volume toename bij bevriezing kan je ook zien door een plastic flesje met water te vullen en die in de vriezer te leggen. Als het bevroren is, is de massa EDIT op verzoek van @Ray ;) gelijk gebleven, maar het volume van het water groter (en de zichtbare hoeveelheid lucht kleiner in het flesje kleiner, onder een hogere druk).

EDIT:
Dit geldt natuurlijk alleen voor het drijvende ijs.
Al het ijs op land (Vooral Antartica) heeft wel invloed op het zeeniveau
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Nee...
Als je een ijsblokje in een glas doet en wacht tot hij smelt, is het waterniveau niet meer gestegen sinds het ijsblokje het water is ingegaan.

De massa van het water (dus de hoeveelheid watermoleculen) blijft gelijk.
Volgens de wet van Archimedes is de massa gelijk aan de hoeveelheid verplaatst water.
Hierbij zie je dus dat de massa van het ijs, bepaald hoe veel er "boven" water blijft.
De 10% volume toename bij bevriezing kan je ook zien door een plastic flesje met water te vullen en die in de vriezer te leggen. Als het bevroren is, is de massa groter (en de hoeveelheid lucht kleiner in het flesje kleiner).

EDIT:
Dit geldt natuurlijk alleen voor het drijvende ijs.
Al het ijs op land (Vooral Antartica) heeft wel invloed op het zeeniveau
Ik snap geheel wat je bedoelt, volume ipv massa, die woordkeuze is wat ongelukkig aangezien de massa in bevroren of gesmolten fles, gelijk blijft.

Het probleem bij het verder smelten van de Noorpool zit hem ook niet in het zee niveau, of uitstervende ijsberen, maar veranderende oceaanstromingen (onze warme golfstroom) en het verdwijnen van een reusachtige reflector van zonnewarmte. Het veranderende massa zwaartepunt van de aarde heeft nog invloed op de wobbelende rotatie die de aardas maakt, wat invloed heeft op de beweging van tektonische platen, onderliggende magma stromingen en het hele evenwicht van de planeet. Met meer vulkanische uitbarstingen, aardbevingen, snellere opwarming en veranderende seizoenen tot gevolg.

Je kunt tegenwoordig zomer's al via de Noord boven Rusland naar de Oost varen, wat Willem Barentz ooit probeerde en o.a. de niet onaardige film Nova Zembla opleverde: https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Barentsz

Het is echt een bijzondere prestatie van de mens, om in nog geen 150 jaar, zijn onontkoombare bubbel in de ruimte, niets meer dan het enige aquarium waarin 'ie kan leven, zo naar de kloten geholpen heeft. En dan heb ik het niet alleen over de rol van de mens op het klimaat, maar het hele plaatje.
 

petroman

SHTF Expert
100 dagen oud ! maar toch nog actueel. Of weer actueel gezien het weer van de laatste dagen (voor het archief, eind mei 2018 trekken er zware onweersbuiene met hagel over het land)

Waterschappen worden wakker, check site voor als je op de veluwe woont: http://klimaatvalleienveluwe.nl/
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Vempain

Prepper goeroe
Aangezien we begin dit jaar verhuisd zijn toch maar even gekeken hoe het zat.
voorheen zaten we zo rond de 1,5 meter boven het nap
Nu zouden we met maximaal 2 meter overstromen, aangezien we op de 6e verdieping zitten houden we in ieder geval onze voeten droog:fluit:
de berging is een ander verhaal maar daar staan bijna geen prep gerelateerde spullen in die niet nat mogen worden (misschien toch onze petroleumkachel wat veiliger boven zetten)
 
J

J.J

Gast
Misschien vind de Roverheid het wel best (Economische omzet ), want het levert geld op, schoonmaak spullen, mensen moeten opnieuw spullen kopen, en de verzekeringen houden de knip gesloten.
We zoeken al een tijd een geschikte woon plek, en probeer te achterhalen of op die plek ook een verhoogt "overstroming risico's" is plus andere rampen of schadelijkheden voor de gezondheid, maar dat is echt een groot probleem in Nederland.

Wij vinden het ontzetten moeilijk een geschikte plaats of woon omgeving te vinden.
Een handige kaard @petroman Hartelijk dank, die zou er voor heel Nederland moeten zijn, ik ga hem zeker opslaan, en gebruiken als ons een mooie betaalbare woning word aan geboden.:thumbsup:
Ik heb ook een keer bij een gemeente aan geklop voor info, en verrassend ze speelden open kaard, en de persoon was best verrast dat ik daar info over vroeg hij had het in zijn lange carrière niet eerder mee gemaakt.
 
D

Deleted member 569

Gast
Ik snap geheel wat je bedoelt, volume ipv massa, die woordkeuze is wat ongelukkig aangezien de massa in bevroren of gesmolten fles, gelijk blijft.

Het is echt een bijzondere prestatie van de mens, om in nog geen 150 jaar, zijn onontkoombare bubbel in de ruimte, niets meer dan het enige aquarium waarin 'ie kan leven, zo naar de kloten geholpen heeft. En dan heb ik het niet alleen over de rol van de mens op het klimaat, maar het hele plaatje.

Ik geloof er niet in dat de mens dit volledig toeschreven kan worden. Er zijn ook onderzoeken geweest die op basis van geologie bewijzen hebben geleverd dat mogelijk de aarde eens in de 200,000 jaar de polen omwisselt.

Ik geloof erin dat wij als mens onze ecologie flink wat schade toe brengen. Maar de connectie met klimaatverandering vind ik tot op heden nog te fragiel omdat te geloven. Overigens juich ik het zeer zeker toe dat men klimaatverandering gebruik om de mens bewuster te maken van zijn rol in onze ecologie en hoe dit te verbeteren. De mens in het algemeen reageert pas als het probleem zich heeft voor gedaan of pas wanneer het naast zijn bed gebeurt.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Hier nog enkele interresante plattegronden.
Ik ga er geen apart topic aan weiden want niet zoveel zin in, mocht er wel behoefte zijn kan de mod. het berichtje er tussen uit plukken :).

Stress tests met betrekking tot het klimaat:
https://climadapserv.maps.arcgis.co...x.html?appid=1a73b5a7e12c463fab530f5172503705

Uitleg over deze stresstests:
https://klimaatadaptatienederland.nl/stresstest/monitor/

Atlas over de effecten van het klimaat:
https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/

Uitleg en meer informatie over deze kaarten:
https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/kaartverhalen
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
https://www.nu.nl/binnenland/629671...ds-hoogwater-of-hun-huis-kan-overstromen.html

Toevallig en ben ik als prepper wel blij om, hopelijk nemen mensen het wel serieus en gaan ze er ook echt actie op ondernemen, extra dekentje, kaarsjes en aanstekers, zaklampje batterijen, radiootje op batterijtjes / zwengel, doos snickers en wat flessen water ben je voor onder de 50,- toch wel klaar lijkt mij.

Met het lezen van de comments ben ik weer een website rijker geworden:

https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/
Deze laat de hoogte zien.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
wij komen 2 meter onder water.
dat betekend dat de boven verdieping droog blijft.
daar staat de voorraad, mijn waterfilter en andere meuk zoals apparatuur om beperkt voedsel te bereiden.

drinkwater zat met dit filter,
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Gelukkig heb ik als Hooiwagen lange pootjes. Maar toch maar eens kijken naar een waadpak. Ik kom op een waterhoogte van 3.5 meter. Weet iemand vanaf waar dat gemeten moet worden? Maaiveld, straatniveau, de voordeurstoep? Ik zal in ieder geval naar zolder moeten. Dat wordt een idee om rekening mee te houden bij een zolderverbouwing.

Mischien kies ik wel voor een ligbad boven, met daarbij een boiler van 120 liter. Dan is mijn drinkwater wel geregeld, zonder dat het opvalt.
 

martin

Mankinds only hope
Mischien kies ik wel voor een ligbad boven, met daarbij een boiler van 120 liter. Dan is mijn drinkwater wel geregeld, zonder dat het opvalt.

Met 4 personen zit je al op 10 liter per 24 uur. En dan het ik het dus puur over het water wat je nodig hebt om te drinken. Ik zou dan eerder gaan voor een waterfilter en iets van een ruimere watervoorziening.
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Ik zou dan eerder gaan voor een waterfilter en iets van een ruimere watervoorziening.

Een waterfilter is bij alle scenario's een goed idee. Maar met 120 liter water in het bad, en nog 120 liter in de boiler is 3 weken wel realistisch. Mocht er tijd zijn, dan zou ik het zwembad boven opzetten en jerrycans vullen. En ik verwacht wel af en toe een regenbui, dus dan moet ik wat spullen klaar leggen om de regenpijp af te tappen. Het langsstromende water lijkt me de slechtste optie om te drinken en het kan ook best zout zijn door inkomend zeewater.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Een waterfilter is bij alle scenario's een goed idee. Maar met 120 liter water in het bad, en nog 120 liter in de boiler is 3 weken wel realistisch. Mocht er tijd zijn, dan zou ik het zwembad boven opzetten en jerrycans vullen. En ik verwacht wel af en toe een regenbui, dus dan moet ik wat spullen klaar leggen om de regenpijp af te tappen. Het langsstromende water lijkt me de slechtste optie om te drinken en het kan ook best zout zijn door inkomend zeewater.

Als je de boiler in gebruik neemt houd dan rekening met legionella wanneer de stroom uit gaat. Iigbad is prima, maar word ook heel erg stoffig en vies als je het niet gebruikt.

Misschien van die vouwbare waterzakken / kannen een idee om die gevuld in je bad te leggen.
 

Franky

Elementary prepper
Wat ik wel merk hier is dat het grondwaterpeil hoger is. Ik heb een trap van buiten naar de kelder en voor de deur heb ik een put zodat regenwater opgevangen (en opgepompt) kan worden. Deze zit elke dag redelijk vol door opkomend grondwater.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

marzman

Diehard Prepper
Ik ga morgen ook weer eens de kruipkelder leegpompen. Riviertje in de wijk staat tot de brug en grasveldjes liggen ook vol water. Ze willen er wadis is van maken,maar volgens mij hoort een wadi het water ook in 24 uur te verwerken ipv weken/maanden :p
 
  • Wow
Waarderingen: JJ&A

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
volgens mij hoort een wadi het water ook in 24 uur te verwerken ipv weken/maanden :p
Nee, dat water kan er maanden zijn. Wel is er bij een goed aangelegde wadi een slopkop(overloop) die ervoor zorgt dat het teveel aan water wordt afgevoerd. (zodat niet de hele wijk blank staat)
Maar, als het waterschap aan de knoppen draait en de grondwaterstand hoog zet, kan het water nergens heen. Dan wordt het niet afgevoerd en zijn de riviertjes en sloten vol en kan het water nergens heen.
Is binnenkort weer over, vanaf 16 februari mogen de boeren weer mest uitrijden en het land klaarmaken, dan zetten ze de grondwaterstand weer lager want de boeren moeten met tractoren het land op kunnen...(het beleid van het waterschap wat de waterstand betreft is helemaal aangepast aan de boeren want die zitten in het waterschap)
 

marzman

Diehard Prepper
En als die wadi voor mijn huis ligt is dat goed of slecht voor het waterniveau van mijn kruipkelder? Ik had die wadi's liever ergens anders.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Of het goed is weet ik niet, ik ken die situatie niet. Ik ben blij met de wadi's hier in de buurt.
Het ligt er ook aan of er meer mensen last hebben van water in de kelders en of kruipruimte. En het ligt er ook aan hoe waterdicht die kelders zijn. En hoe het onderhoud van de wadi's verloopt.
Als er last is bij meer kelders/kruipruimten, moet je dat aangeven bij Hoogheemraadschap/waterschap en de gemeente. Zij kunnen uitzoeken of en wat er eventueel aangepast moet worden.

Misschien heb je hier wat aan, de grondwaterstanden. https://www.grondwatertools.nl/gwsinbeeld/
 
Bovenaan