• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mayo

Prepper goeroe
hallo allemaal,

ik heb de thread met veel interesse gelezen :thumbsup:
Ook ik heb zowel petroleum 1- en 3-pitters om op te koken, olielampjes en 2 petroleum kachels.
Voor de kachels gebruik ik Tosaïne á €45/20ltr (incl thuis bezorgen :D), voor de rest lampenolie.
Ik zou ook graag goedkoper willen inkopen, maar niet ten koste van de kwaliteit!

Heeft iemand nog gebruik gemaakt van de link van AWOL?
En beviel het? ;)

Mayo

ps ik koop de Tosaïne hier: https://www.ts24.nl/product_info.php/info/116733/Tosaine-Petroleum-20-Ltr-Can-Tosaine/
 

Mayo

Prepper goeroe
Bij de Praxis nu Qlima petroleum 20 liter can voor 39,19 Korting 20% dus.

https://www.praxis.nl/badkamer-keuk...out/qlima-kachelbrandstof-kristal-20l/2415983

hi Tom,

bij de Praxis nu zelfs nóg goedkoper: 36.74 euro

Maar.. is het wel petroleum?
De tekst doet vermoeden van niet.. of lees ik te kritisch? :cool:

Qlima Kristal is een geurloze kachelbrandstof voor petroleumkachels. Het is een Qlima Premium Quality Fuel met een superieure warmte beleving. Qlima Kristal garandeert het hoogste comfort met geurvrije warmte en een langere levensduur van kachel en onderdelen. Dankzij een andere grondstof aan de oorsprong en een ander productieproces, heeft Qlima Kristal een aromaatgehalte van maximaal 0,007% en een zwavelgehalte van maximaal 0,0001%. Het vlampunt is gegarandeerd minimaal 65°C. Qlima Kristal voldoet ruimschoots aan de enige Europese wetgeving rondom brandstof voor petroleumkachels


Ze hebben ook de Qlima Extra voor 43,99 /20ltr
Staat ook weer niet bij dat t petroleum is... :

Qlima Extra is een zuivere kachelbrandstof voor petroleumkachels. Een Qlima Premium Quality Fuel met een geweldige warmte beleving. Qlima Extra garandeert het hoogste rendement en lange levensduur van de kachel en onderdelen. Qlima Extra heeft een aromaatgehalte van maximaal 0,3% en een zwavelgehalte van maximaal 0,0001% Het vlampunt is gegarandeerd minimaal 65°C. Qlima Extra voldoet ruimschoots aan de enige Europese wetgeving rondom brandstof voor petroleumkachels.


Mayo
 
D

Deleted member 101

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Mayo
Ik heb al heel wat soorten gebruikt de Zibro KR 105 en de Zibro Qlima is nog de beste.
De petroleumgeur is nihil.
Als ik de kachel s'morgens aansteek om 6:45 uur is de kamer in 20 tot 30 minuten lekker warm.
Mijn vrouw wil niets anders omdat haar kleren met de andere soorten naar petroleum ruiken en daar kun je natuurlijk niet mee aankomen op een modern kantoor, wordt je uitgelachen:lol:

Maar met de Qlima is er geen centje geur. Tenzij je de kachel verkeerd uitzet.

En de 2e vraag of het echte petroleum is. Het is een moderne petroleum, meen dat het met een ander procedé wordt gewonnen dan de "echte" petroleum. Maar als je weer terug gaat naar de echte zwavel rijke petroleum van de "pomp" schrik je van de stank dus ongezonde stoffen, vooral zwavel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

nielsdeb

Prepper
Heb onlangs 110liter gehaald in essen, voor iets in de 80euro, wat mij opvalt is dat in de oudere lazer zibro kachels de geur bij het opstarten er een klein beetje is, dus als hij aangaat dan ruik je hem even, nu heb ik een nieuwe gekocht in de actie bij de praxis en die gevuld met petroleum c en bij het opstarten ruik je dus nagenoeg niets meer.

Wat ik mij overgings afvraag, mogen ze een reparatie weigeren omdat jij niet de brandstof gebruikt die hun willen?

Maar goed je bespaard wel zo veel dat het al snel loont de reparatie te betalen

Mijn gas kosten waren 250 euro en nu nog maar 75 euro
 
D

Deleted member 101

Gast
@nielsdeb
Je krijgt dan een rekening van de reparatie als men in de garantie periode een "verkeerde brandstof " heeft gebruikt.
Kunnen ze testen.

De garantie geldt niet bij schade ontstaan door handelingen die afwijken van de gebruiksaanwijzing, door verwaarlozing en door het gebruik van verkeerde of verouderde brandstoffen (in het geval van kachels)

http://www.qlima.nl/over-qlima/2-tot-4-jaar-garantie/
 

nielsdeb

Prepper
Wat ik mij ook afvraag,
Mijn oudere zibro kachel maakten na genoeg geen geluid en als de temp berijk was dan was hij nagenoeg stil

Maar nu met deze nieuwe man man 40 a 50 decibel is heel normaal en bij het berijken van de temp dan gaat hij niet veel zachter draaien, het gaat om de sre 3531c 2

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 

petroman

SHTF Expert
@nielsdeb ,
hhhmm, ik ga nog niet ingrijpen maar dit topic gaat over petroleum, de brandstof.
Als je je oude en nieuwe zibro wil vergelijken dan daarover een topic aanmaken.
 

Lai

Prepper goeroe
Heb hier een simpele 3 pits olielampje waar zonnebloemolie in zit, vind er best nog een geur afkomen. Minder hinderlijk dan petroleum of spiritus dat wel, maar goed ruiken doe ik het wel. Mijn neus is wel aardig gevoelig voor geuren.

Ik kook af en toe op mijn petroleum stel, 1 pits, en heb daar spiritus in. Vind de vlam net even warmer dan petroleum en brand ook langer + minder roetvorming. Met meer dan 8 graden vorst staat het dingetje in de wc ruimte de hele nacht op een lage stand, wc blijft zo mooi vorstvrij. Nadeel, het lint gaat sneller op.

Voor de 2 oliekachels gebruik ik afwisselend lampenolie en qlima kristal, beide vind ik stinken, zeker als de kachels niet voluit branden.
 

petroman

SHTF Expert
Ik kook af en toe op mijn petroleum stel, 1 pits, en heb daar spiritus in.
Levensgevaarlijk !
Enig idee wat het verschil in ontvlamtemeratuur is ?
En ja het feit dat het nog niet fout gegaan is bij jou is geen bewijs dat het veilig is.

Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd in een stormlampje, geen idee of daar bezwaren voor zijn?
Puur theoretisch moet dat kunnen echter de zuigwerking van de pit en constructie is niet echt ontwikkeld op dikkere olieachtige brandstof.
Leuke webpagina overigens. Door de dikkere olie kan (moet) de pit ook dichter bij de brandstof zitten om de warm te maken en daardoor dunner vloeibaar.
 

Lai

Prepper goeroe
@petroman ja dat weet ik. Spiritus zou ik nooit in iets gebruiken dat met schroefdraad dicht gedraaid moet worden, zoals bepaalde olie lampen. Ik heb het nergens gehad over veilig. In een petroleumstel spiritus gebruiken en langdurig een hoge vlam geeft problemen. Zeker als je er geen zicht op blijft houden. Het feit dat het nu al 15 jaar goed gaat zegt mij genoeg. Koken en stoken doe je met belijd en nooit onbeheerd.

Alles wat brandbaar is en gebruikt word om warmte te maken heeft een risico. Zelfs een gewoon waxine lichtje kan een huis tot de grond doen afbranden.
 

Highway

Last (wo)man standing
Sipitus verstoken in een petroleum stel is levensgevaarlijk, dit is gewoon natuurkundig een feit, en kan niet over gediscussieerd worden.
.. dat kan wel :p Spiritus is niet eng spul, het is de gebruiker die het spannend kan maken ;) of weet wat ie kan...

En volgens mij heeft @Lai al behoorlijk ervaring als je dat bericht zo leest.. En nieuwsgierig geworden, ga ik mijn petroleumstel ook eens wat vullen met spiritus en eens kijken wat het effect is. Er zijn plenty alcohol brandertjes met lont en dit is wezenlijk niet veel anders. Er ligt al een verse droge lont klaar...
 

Lai

Prepper goeroe
:p ben een klein pyromaantje.

Tuurlijk test ik zoiets eerst buiten. En ik zorg er voor dat er geen andere brandbare dingen in de buurt staan tijdens koken in huis. Ben gek op vuurtjes, huisje hoeft nog niet in de hens. :confused:

Ik kwam op het idee van de spiritusbranders die volop gebruikt worden (of is het inmiddels werden?) en die zijn net even iets te weinig te regelen qua vlam, een spiritus kooktoestel was mij te duur toen, zodoende kwam ik op het idee om het eens in een 1 pits petroleumstel te proberen. Bij 2 of meer pitten heb ik mijn vraagtekens of dat wel goed gaat. Nog niet geprobeerd, want die heb ik niet.

https://www.georgekniest.nl/catalog...iritus-kooktoestellen/origo-1500-kooktoestel/
Het enige verschil is een lont. Maar vind deze zeker een leuke voor in de camper.

Spiritus is multifunctioneel spul en wat @Highway aanhaalt, er zijn vele alcohol brandertjes in omloop. Die zouden dan ook gevaarlijk moeten zijn. Met lont is naar mijn idee het meer te controleren.

In mijn oude gietijzeren gaskacheltje staat een schoon verfblik met een liter spiritus te branden. Zo kom ik aan een warm huisje. Brand beheerst op net als brandgel. Moet alleen elk jaar een nieuw blik halen omdat het water in de spiritus zorgt dat het blik verroest. :mad:
 
Bovenaan