• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Petroleum, waar is het goedkoop?

Mayo

Last (wo)man standing
Ze hebben die 20ltr jerrycans gewoon staan bij de Hornbach, maar dat verschilt misschien per vestiging.
 

wdalen

Prepper
Er is verschil in die petroleum. Voor onze moderne zibro hebben we die met het blauwe etiket nodig. Dat is de meest zuivere.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik heb vandaag aan de pomp in Wassenaar getankt a 2.40 een liter. Is het normaal dat het zo sterk ruikt in verhouding met de qlima? Tijdens de verbranding ruik je overigens niks. Maar het tankje vullen is nu wel een klusje voor buiten geworden.

Ik heb nog nooit petroleum getankt bij een pomp...
Dacht dat dat alleen in België kon 😄
Blijkt dat er een pomp is vlakbij waar ik werk die petroleum verkoopt!
Is de kwaliteit/samenstelling bij alle pompen hetzelfde?

In mn laser kachel durf ik het niet goed te gebruiken, eerlijk gezegd 😬
In mn enkelbrandertje wel, maar hoe zit t met een dubbelbrander, kan het daar zonder problemen in?
 

petroman

SHTF Expert
Is de kwaliteit/samenstelling bij alle pompen hetzelfde?
Dat zal afhankelijk zijn van de leverancier en pomphouder.
Gewoon vragen is nog altijd het beste. Hier in de buurt zit ook een pomp, daar gewoon via email de vraag gesteld wat ze als petroleum verkopen en hoe dat zich verhoud tot de legendarische Belgische kwaliteit.

Qua gebruik en reuk: er zit een verschil in brander constructie en technologie tussen een kachel zoals zibro en een sudderplaatje van grootmoeder.
Net zo als dat tussen een kosmos brander en een aladdin gloeikousbrander voor een petroleumlamp bestaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Dat zal afhankelijk zijn van de leverancier en pomphouder.
Gewoon vragen is nog altijd het beste. Hier in de buurt zit ook een pomp, daar gewoon via email de vraag gesteld wat ze als petroleum verkopen en hoe dat zich verhoud tot de legendarische Belgische kwaliteit.

Qua gebruik en reuk: er zit een verschil in brander constructie en technologie tussen een kachel zoals zibro en een sudderplaatje van grootmoeder.
Net zo als dat tussen een kosmos brander en een aladdin gloeikousbrander voor een petroleumlamp bestaat.
ik ga ze morgen bellen 👍
 

Mayo

Last (wo)man standing
Voor diegenen die in (de buurt van) het Westland wonen:

de TotalEnergies in Maasdijk heeft petroleum op de pomp á € 2,02 /ltr
Ook verkopen ze 20ltr jerrycans Qlima Extra á € 75,-

ter vergelijking:
de Qlima kristal (20ltr) bij de Gamma kost €89,95 (in NL)
de Firelux Clear (20ltr) bijde Hornbach kost € 64,95 (in NL)

Wat is effectief het verschil tussen de Qlima kristal en de Qlima Extra? 🤔
En heeft iemand de Firelux Clear gebruikt en hoe was die?

bijgevoegd de samenstelling van resp de Qlima extra, de Qlima kristal en de Firelux clear

qlima extra.jpg

qlima kristal.jpg

Firelux Clear.jpg
 

marzman

Diehard Prepper
Er is verschil in die petroleum. Voor onze moderne zibro hebben we die met het blauwe etiket nodig. Dat is de meest zuivere.

Niet per se, de verstuiver kan vies worden van andere petroleum. Die kun je dan schoon maken of vervangen (50 euro, maar je hebt dan een veelvoud van dat bespaard aan petroleum).

Ik heb nu twee laserkacheltjes, een doet het al vier en de ander al drie winters op petroleum c van de pomp. Volgens de handleiding van de kacheltjes kan het inderdaad niet.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Vandaag en morgen in België:

met 20% korting komt 20ltr dus op €48,- !:thumbup:
(morgen zijn ze dicht ivm een feestdag, maar online bestellen (Click&collect) kan morgen wel)

tosaine.jpg
 
Bovenaan