• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preptest blikje bronwater 15 jaar over de THT

sterredag

Prepper goeroe
Kortom over een paar maanden nog maar eens posten in dit topic en helpen herinneren dat het jaar bijna om is :D
 

martin

Mankinds only hope
Een jaartje later dan gepland hierbij het vervolg van de test.

Mijn excuses dat ik had gemeld dat ik het klaar had, maar dat was op 1 klein detail nog niet het geval. Het detail was dat ik nog 2 reageerbuisjes nodig had voor een kleurtest, en ik was ervan overtuigd dat ik die binnen enkele dagen uit mijn kelder zou kunnen vissen, maar dat heeft iets meer tijd gekost. (er zat ook nog een verhuizing tussen naar een interessante preppers locatie, maar dat verhaal is voor een andere keer)

Onder het motto “beter laat dan nooit” hier het vervolg.

De opstelling:
RBSCjZkIRQEOQvlsBhe9wH6FicSgQN0syFoOW6yXD6udyqBnq7pv-1I22Y04SCxiSAkcniERNAFs9aWda-_ES5vuh-Uoibq1XKFU4Wz0WcvKqSfDBDkYdMx2bkWhthJkhm9NoEnP


Blikje rechts is het blikje wat ondertussen 16 jaar over de datum is, en blikje links is een recent blikje.
Het witte papier is om iets beter een mogelijk kleurverschil te kunnen constateren.
Het glazen potje is om de reageerbuisjes in te kunnen zetten.

Het openen van het blikje
Hoewel ik duidelijk kan voelen dat er nog druk in het blikje aanwezig was vroeg ik me af of het blikje nog de originele hoeveelheid koolzuur zou bevatten.

Om dit te kunnen testen ontkom ik er niet aan om een filmpje te maken van het openen van het blikje. Hier het filmpje met als titel “het openen van een blikje bronwater” wat na deze post binnen enkele dagen als eerste hit op google terecht zal komen :)

Met dank aan mijn dochter voor het fantastische camerawerk.



Het inschenken van het blikje
Net als je denk dat een filmpje niet saaier kan worden blijkt dat toch mogelijk, zie onderstaand filmpje



Voorlopige conclusie:
Er is overduidelijk nog prik aanwezig (koolzuur) en er is vrijwel geen verschil te merken aan het openen en inschenken van het blikje.

Is er een kleurverschil waarneembaar?

TCfE5OUlPwFHikAHC2Z2WgmLnYIyVGVXyPjNS5MMeTo3pwZbb7ctJ_iFceW0K6EqGJeQh7y2aGJfwm0vZHCrAZs1pRa1ZgBMNGBdTGuOuYXxB8hVSAsp71JmxTzj1ghKHcPKW3PY


Nee, er is geen kleurverschil waarneembaar, en hoewel het lijkt alsof de reageerbuisjes vies/vuil zijn is dat optisch bedrog. Je ziet wel meer koolzuur in het linker buisje dan in het rechter buisje, maar dat komt omdat ik het oude blikje als eerste geopend heb.

De kijk/reuk/smaak test
De vloeistof ziet er normaal uit. Ik zie geen verschil tussen het nieuwe en het oude blikje. Ik ruik ook geen enkel verschil tussen de oude en de nieuwe vloeistof.

Omdat ik sowieso overtuigd ben dat het blikje prima te drinken is neem ik zonder twijfel een slokje, en hierna een flinke slok. Tot mijn verrassing proef ik toch een smaakverschil.

De smaak van het water is prima, maar je proeft een soort “grondsmaak” gemengd met de geur van een vlakgom. Het is minimaal, maar je proeft het wel. Ik vermoed dat het de binnencoating is van het blikje wat deze smaak afgeeft. In geval van dorst zal het voor mij geen enkele belemmering zijn om het op te drinken.

Is er bezinksel waarneembaar?
Nee, in het geheel niet.
Als ik het blikje open knip is er ook niks te zien.

dQgd53qsBNoS_6NqfVZU9heoiZb1Eut4w9Bmkg6S_nY4LSkDLForLSzW5_1wNWoMc_RQKZWCU4PCx6hFh_-oVTodMjWX583g8S00q5NxpvUmI4Ot_Om5SjvQ-P0MCsLPEVuZlcml


Het blikje is aan de binnenkant 100% schoon en op geen enkel punt is er bezinksel/vervuiling/oxidatie waarneembaar.

Conclusie:
Een blikje water wat 16 jaar over de datum is kan je prima consumeren.

Dat is ook best wel logisch want hoe kan een bededervingsproces überhaupt starten zonder de aanwezigheid van zuurstof. Doordat het blikje ook geen licht doorlaat is er ook geen sprake van fotosynthese. Dit is een reden waarom je voor blik zou kiezen t.o.v. glas. Ik durf te stellen dat indien het blikje 100 jaar over de datum zou zijn geweest het nog steeds prima te consumeren zou zijn.
 

Flos

SHTF Expert
@martin ik weet niet of je het oude blikje nog hebt maar kan je even nagaan of dit blikje magnetisch is.
Ik ben namelijk ook met wat bezig. En het lijkt mij leuk te weten of de blikjes rond de eeuwwisseling non ferro of ferro waren.
 

sterredag

Prepper goeroe
@martin

Leuk gedaan!!! Ik heb wel een vraagje. Je stelt onder foto1 dat het rechterblikje, het blikje is wat over datum is (kortom het grijze blikje) en dat het linker blikje een nieuw blikje is (kortom het rode blikje)

Later zeg je dat je het oude blikje als eerste hebt open gemaakt. Hoewel ik in het filmpje zie dat je het rode blikje als eerste open hebt gemaakt. Hoe zit dit nu precies?

Complimenten trouwens voor de Filmvrouw.... Geweldig goed gedaan!
 

AWOL

Prepper goeroe

martin

Mankinds only hope
maar kan je even nagaan of dit blikje magnetisch is.
Het is niet magnetisch, het is een blikje gemaakt uit aluminium. (volledig, dus ook de bovenkant waar het lipje zit)

Later zeg je dat je het oude blikje als eerste hebt open gemaakt. Hoewel ik in het filmpje zie dat je het rode blikje als eerste open hebt gemaakt. Hoe zit dit nu precies?
Oeps, je heb gelijk. Ik heb als eerste het nieuwe blikje geopend. (en het oude blikje enkele seconden later er achteraan). Ik heb echter het oude blikje als eerste uitgeschonken, en ongeveer 10 minuten later het nieuwe blikje. Ik heb dit vervolgens in de edit omgedraaid omdat het niet consequent was met het openen.

P.S. Krijgen we deze nu ook over een jaar :D
Nee, die had ik nog redelijk snel gepost in onderstaande link
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/vandaag-eten-we-cactus.1803/

Aanleiding van de hele test was mijn vraag lang geleden over oud water in een flesje,
En hoe is dat afgelopen? of ga je die over 6 jaar posten zodat je in ieder geval 1 jaar verder over de datum ben?
 

AWOL

Prepper goeroe
En hoe is dat afgelopen? of ga je die over 6 jaar posten zodat je in ieder geval 1 jaar verder over de datum ben?

Ik heb nooit gezegd dat ik het flesje zou drinken, ik vroeg mij destijds alleen af of het nog drinkbaar zou zijn. @Ray heeft gezegd dat hij het leegdrinkt mocht hij ooit nog eens hier over de drempel komen dus nu staat zijn naam erop ;)
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Goed gedaan en goed gedocumenteerd :)
Beetje laat , maar ach het kan erger :)

Conclusie:
Een blikje water wat 16 jaar over de datum is kan je prima consumeren.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, smaak en staat zou kunnen variëren al naar gelang de bewaar omstandigheden.

Ik durf te stellen dat indien het blikje 100 jaar over de datum zou zijn geweest het nog steeds prima te consumeren zou zijn.

ook aluminium vergaat / oxideert op den duur en 100 jaar is een hele tijd
Dus in denk dat zelfs van buiten naar binnen de boel deels zal vergaan
aan de andere kant, over honderd jaar, heb ik geen water meer nodig , maar ben ik en mijn lichaam vloeistoffen al tientallen keren ge recyclet hahaha

Nu nog mensen vinden met de ijzeren blikken :)
en oude pakken van een tien jaar of zo
 
Bovenaan