• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rocket stove, graag jullie mening

Richard434

Prepper goeroe
Een paar tips, neem ze alsjeblieft mee:

1. Gebruik absoluut GEEN gegalvaniseerde/verzinkte buizen/staal.

2. Zorg dat het staal dat je gebruikt dik genoeg is, of nog beter, gebruik RVS voor de gehele constructie.

3. Als isolatie zou ik voor een glas- of steenwol gaan.

4. Bouw het meteen in 1x op zo een manier dat je weet dat je hem binnen ook kunt gebruiken zonder lekkende rookgassen.

Waarom? Omdat je tijdens een SHTF misschien wel genoodzaakt bent om hem binnnen te gebruiken. En dan wil je niet dat je het loodje legt omdat je nu bespaart op materialen....
 

A.N.

Senior Prepper
@Richard434
Bedankt voor je adviezen, ik ga de puntjes nog even bij langs.
  1. Ga inderdaad geen gegalvaniseerd staal gebruiken, dat kan serieus gevaar opleveren.
  2. Zit inderdaad aan RVS te denken, afhankelijk van de prijs + dat ik dan nog even TIG moet leren lassen maar dat is alleen naar een voordeel. In het geval van staal zal ik 2 tot 3mm dik staal gebruiken.
  3. Waarom glas of steenwol, en niet de hiervoor genoemde zelf gemaakte hittebestendige stenen? Met glas of steenwol moet het een dubbelwandige constructie worden (meer gewicht en duurder). De stenen zouden aan de binnenzijde komen en in direct contact staan met het vuur.
  4. Gasdicht is inderdaad een pre, dat komt goed, alleen het naar buiten leiden van de gassen wordt hier lastig. Ik zal er nog eens over nadenken.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik heb tijden een grote schoolkachel in een schuur gehad. In de winter haalden we een raampje er uit. Dan ging een plank in her kozijn met een gat waar precies de kachelpijp door paste. Werkte prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

Richard434

Prepper goeroe
@A.N. Als je de "afvoer" van je rookgassen uit laat komen op een 80 mm ronde buis, kan je eventueel ook vast wat rookgasafvoerstukken preppen, (zijn gewoon in elkaar te schuiven) zodat je altijd een rookgasafvoer kunt maken op je kachel. (Zorg er wel voor dat dit hetzelfde materiaal is als je stove vanwege het risico op zuren in je eventuele condenswater etc)

Daarnaast zei ik een glas of steenwol omdat dit flexibeler is en dus makkelijker te manipuleren dan de stenen.
En om je verre te houden van andere isolatiemethodes als een piepschuim, of een pur, die de temperaturen van een houtkachel niet (gemakkelijk) kunnen handelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.

A.N.

Senior Prepper
@Tanfana
Ik zit hier inderdaad al naar een "verwijderbaar" ventilatierooster te kijken.
Moet de kamer dan wel enigszins anders inrichten maar dat hoeft geen probleem te wezen.

@Richard434
Haha :lol: piepschuim, dat was ik nou net van plan, en dan de kieren vullen met pur ;)
Nee ik zal zeker een hittebestendig en (net zo belangrijk) niet vlambaar materiaal gebruiken, wees gerust. Toch bedankt voor de zorgen, het is niet voor iedereen even voor de hand liggend.

Het idee wat stukken rookgasafvoer buis en bocht te preppen is inderdaad niet verkeerd. En om corrosie te voorkomen is het inderdaad slim hetzelfde materiaal te gebruiken. Je let net zoals ik op die kleine maar oh zo belangrijke details, leuk!
 

Richard434

Prepper goeroe
@A.N. Ik werk bij een groothandel op onder andere het gebied van rookgasafvoerbuizen. Ik weet dus inderdaad wel waar ik het over heb, maar dat niet alleen, ik weet ook hoe veel er fout gaat, omdat mensen een verkeerd materiaal voor hun toepassing gebruiken, of materialen door elkaar gebruiken.

Helaas mag iedere slager die zonder werk zit zich hier installateur noemen en meteen beginnen.
Juist omdat het dingen zijn waar niet iedereen over na denkt, is het belangrijk om op het forum (openbaar) te benoemen. ;)
Zodat mensen die het topic lezen, er hopelijk wel over na gaan denken.. ;)
 

A.N.

Senior Prepper
Juist omdat het dingen zijn waar niet iedereen over na denkt, is het belangrijk om op het forum (openbaar) te benoemen. ;)
Zodat mensen die het topic lezen, er hopelijk wel over na gaan denken.. ;)
Dat is zeker waar!

Heb zelf bij een producent gewerkt van rookgasafvoer kanalen, Muelink & Grol, die ken je dan vast wel. Baal ook best wel een beetje dat ik nu ik een rocket stove wil maken daar niet meer werk. (Per saldo ben ik nog steeds blij dat ik daar weg ben hoor.)
 
Bovenaan