• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

Gutatus Regius

Banned
Prepper
Je bent niet verplicht om een lijst in te vullen als je geen slimme meter wilt.
Als bij mij iemand aan de deur komt (eigen huis) komt hij er gewoon niet in.
Jaren geleden kreeg ik een tweede meter, nacht en dag tarief meter.
Laats kwam ik er achter dat als ik s,nacht,s alles aandeed, betaalde ik iets meer overdag voor het stroom.
De meter voor de nacht is toen gratis voor mij geplaatst.
Nu moest ik ineens huur betalen.
Net zoals glasvezel , krijgt u gratis meneer, we leggen het zo aan.
Ik heb toen gewaarschuwd dat ze van mij een recht zaak aan de kont kregen, want leg jij maar eens een pool uit dat je geen glasvezel wilt.
Ze willen je van alles door de strot duwen, maar gelukkig hebben we internet, en kun je van alles vinden over rechtsgang.
Transport kosten, doorvoer kosten oppervlakte water, rioolkosten, parkeer belasting, wat in feite belasting over belasting is, want de wegenbelasting betaal je al als het goed is.
Nog iets wat ook wel leuk is, en mijn vrouw prachtig gereld heeft,
De reclame van de energie maatschappij "als u over stapt krijgt u van ons, bla bla bla"
Mijn vrouw belt onze energie maatschappij, hoe zit dat met ons, wij willen ook wel zo,n bonus, nu dat kon natuurlijk niet.
Nu zei mijn vrouw, dan gaan we nu naar een ander ! de man aan de lijn gaf gelijk ons een regeling dat het tarief verlaagd werd, en een eenmalige korting.
We hebben het uit ge rekent, en het kwam op het zelfde neer als wat de andere maatschappij ons wilde geven als we bij hun kwamen.
Wel vertelde hij waar wij voor gingen, groen of gewone energie, mijn vrouw niet op haar mondje gevallen, zei, wij gaan voor onze beurs.
Nu krijg je een energie label voor je huis, en als je daar dan niet aan voldoet, krijg je een boete bij verkoop aan je huis.
Laat ze aan het gas gaan liggen, dan draai ik de kraan los, gallige eikels.
Het is echt stoom afblazen , kan me zo kwaad maken over deze legale dieven.
Welke infantiele mongool bedenkt zo iets, ze kunnen misschien oude mensen deze waanzin ideeen vertellen, maar ze moeten eens ophouden met deze lulverhalen.
Ik betaal netjes mijn energie, ik betaal er voor, ik betaal overal netjes voor.
Sorry Preppers, maar moest even mijn gal kwijt, als ik de verhalen lees over dit moet dat moet gaat mij de haren overeind staan, gelukkig is dat niet veel meer, maar toch ?
Geert777
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Afgelopen week zag ik reclame voor 'Toon' de verbruiksmanager van een energiebedrijf op tv. Een van de de redenen die genoemd werd om deze verbruiksmanager te nemen is: je kunt je verbruik vergelijken met het verbruik van je buren. .......ik was sprakeloos. Weg privacy. Dat mensen daar intrappen!
 

martin

Mankinds only hope
Afgelopen week zag ik reclame voor 'Toon' de verbruiksmanager van een energiebedrijf op tv. Een van de de redenen die genoemd werd om deze verbruiksmanager te nemen is: je kunt je verbruik vergelijken met het verbruik van je buren. .......ik was sprakeloos. Weg privacy. Dat mensen daar intrappen!

Ik word sprakeloos als er iets wordt gepost zonder bron. Weg geloofwaardigheid. Dat mensen daar intrappen. :)
(oke, flauw)


Ik kan het in ieder geval niet terugvinden, en ik kan het ook niet voorstellen.

Een van de belangrijkste zaken die je op orde moet hebben m.b.t. een mogelijke besparing is inzicht.
En "toon" is een prima hulpmiddel om inzicht te verkrijgen in energiegebruik.

Dat er bepaalde privacy aspecten zitten aan dit soort applicaties is zeker een aandachtspunt, maar denk nou niet dat je letterlijk het verbruik van de buren kan inzien met dit apparaat.
Natuurlijk gebruikt Eneco de gegevens niet alleen om de consument bewust te maken over verbruik, maar ook om zelf een beter inzicht te krijgen in het verbruik.

"toon" is prima voor mensen die te lui zijn om met pen en papier 1 weekje de meterstanden bij te houden. Ik zie het privacyaspect in dit product niet zo.
Dat "we" naar een "smart grid" systeem toegaan is een gegeven.

Of begrijp ik niet goed waar je op doel?
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik word sprakeloos als er iets wordt gepost zonder bron. Weg geloofwaardigheid. Dat mensen daar intrappen. :)
(oke, flauw)

Ik kan het in ieder geval niet terugvinden, en ik kan het ook niet voorstellen.

Een van de belangrijkste zaken die je op orde moet hebben m.b.t. een mogelijke besparing is inzicht.
En "toon" is een prima hulpmiddel om inzicht te verkrijgen in energiegebruik.

Dat er bepaalde privacy aspecten zitten aan dit soort applicaties is zeker een aandachtspunt, maar denk nou niet dat je letterlijk het verbruik van de buren kan inzien met dit apparaat.
Natuurlijk gebruikt Eneco de gegevens niet alleen om de consument bewust te maken over verbruik, maar ook om zelf een beter inzicht te krijgen in het verbruik.

"toon" is prima voor mensen die te lui zijn om met pen en papier 1 weekje de meterstanden bij te houden. Ik zie het privacyaspect in dit product niet zo.
Dat "we" naar een "smart grid" systeem toegaan is een gegeven.

Of begrijp ik niet goed waar je op doel?

Sorry Martin, ik kan geen link naar de commercial vinden. Ik weet nu wel dat het om Toon van Eneco gaat. In de reclame zeggen ze "vergelijk je verbruik met je buren" op de site zeggen ze "vergelijk je verbruik met vergelijkbare huishoudens of je vrienden" https://www.eneco.nl/toon-thermostaat/hoe-werkt-toon/
De zin "vergelijk je verbruik met je buren" houd voor mij in dat ik kan zien wat mijn buren of de mensen in mijn buurt verbruiken. Het lijkt me logisch dat mijn buren dan ook kunnen zien wat ik verbruik. Het is mij niet duidelijk of mijn gegevens sowieso gedeelt worden of dat het delen geblokkeerd kan worden. Ik werk veel met autisten dus mischien neem ik dit inderdaad te letterlijk. Maar het lijkt me goed als Eneco zegt en schrijft wat ze bedoelen in een commercial en dat het duidelijk is als iets overdrachtelijk bedoelt is.

Ik zie zeer zeker het nut van het bijhouden van het verbruik en de productie van energie in. Maar ik zou me bespioneerd voelen als ik Toon in huis zou halen. Waar ik vooral moeite mee heb is dat Eneco niet duidelijk is

Verder staat op de site van Eneco het volgende over privacy
Ja, je privacy is gewaarborgd. Je verbruiksgegevens zie je alleen zelf. De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken. De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom. Dus:

  • Eneco verwerkt geen inloggegevens met betrekking tot de internetverbinding van de klant
  • Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het ingestelde thermostaatprogramma of de ingestelde temperatuur thuis
  • Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het energieverbruik zoals door Toon geregistreerd. Die gegevens worden alleen lokaal op Toon opgeslagen en je kunt die gegevens altijd wissen door de fabrieksinstellingen weer in te stellen.
Bekijk de privacyverklaring van Toon.

Als de verbruiksgegevens volstrekt annoniem worden opgeslagen hoe weten ze dan wie mijn vrienden zijn die mijn gegevens wel mogen zien of wie een vergelijkbaar huishouden heeft?
Ik ben gewoon achterdochtig wat betreft privacy. Ik zal ook niemand afraden een verbruikregistratieprogamma aan te schaffen. Maar ik hoop mensen bewust te maken waar ze voor kiezen.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Als de verbruiksgegevens volstrekt annoniem worden opgeslagen hoe weten ze dan wie mijn vrienden zijn die mijn gegevens wel mogen zien of wie een vergelijkbaar huishouden heeft?
Ik ben gewoon achterdochtig wat betreft privacy. Ik zal ook niemand afraden een verbruikregistratieprogamma aan te schaffen. Maar ik hoop mensen bewust te maken waar ze voor kiezen.

Het is redelijk eenvoudig hoe anonimisering werkt.
Het is voor een bedrijf helemaal niet interesant of het de persoon Tanfana is die 3 keer per week een douche neemt, of exact om 07:10 het licht aandoet om vervolgens rond 17:24 weer thuis te komen en de CV op 21 graden zet.
Het is wel interesant om vast te leggen wat een bepaalde categorie verbruikt.
Die categorie is bijvoorbeeld een vrijstaande woning (versus een 12 onder 1 kap woning)
Of de categorie 1 persoon versus gezin van 4 personen.

Je gegevens worden beslist niet (direct) gedeeld, maar je gegevens worden wel gebruikt om te verwerken in de statistieken van de diverse categorieën.
Mensen vinden het altijd interesant om hun verbruik te vergelijken met het gemiddelde.

Reclame filmpje is hier te vinden



Er zijn er een stuk of 3 gemaakt, je kan deze ook terugvinden op hun YouTube kanaal.

Resumerend denk ik dat je de tekst "vergelijk je verbruik met anderen" onbewust heb vertaalt naar "vergelijk je verbruik met je buren".

p.s. ik ben ook redelijk kritisch als het gaat om privacy. Maar ik zou me persoonlijk meer druk maken over de zaken die een veel grotere impact hebben op onze privacy.
 
T

Toef

Gast
slimmeposterside%20_custom_.png

Er is op de onderstaande link veel te lezen over de slimme meter ;)

http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/
 

petroman

SHTF Expert
Ben het met Martin eens, verzamelen van gegevens op postcode is de manier om gegevens te vergelijken.
Postcode bestanden bevatten ook: aantal personen per huishouden, inkomen, type woning etc.

Overigens geloof ik nog steeds niet dat een energiemeter a la toon een complete log verstuurd van hoe laat je temperatuur omhoog/omlaag gaat.
Als ik zou willen inbreken en weten of er iemand thuis is dan kijk ik of er een auto op de oprit staat, brievenbus leeg is en bel aan. Dat home domotica inbreken bevordert betwijfel ik. In ieder geval niet voor de huis, tuin en keuken dief. (Dit naar aanleiding van de genoemde website)

En je bespaart helemaal niets als je voordat je thuis bent de kachel aanzet.
De enige slimme manier om te besparen op ongeacht wat, dat ben je zelf. En hoe je dat moet doen weet iedereen best wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Gutatus Regius

Banned
Prepper
Jaren geleden reden er Polen en ander .............door de straat met een draadloos telefoon, familie bellen, en kijken waar ze verbonden werden.
Veranderd in dect systeem, dat met die slimme meter van Eneco toon ? kan ik zo aflezen als ik dat wil.
Maar het zal mij een worst wezen wat de buren verstoken aan gas en licht.
En om te zien hoe het een en ander met de energie gaat, om dat te vergelijken, is altijd met een achter liggende gedachte.
Als we met zijn allen een graad minder stoken, scheelt het 6 % p huishouden (volgens de energie maatschappijen.
Wie denken jullie wie het verlies gaat betalen, want hoe je het went of keert, het is verlies.
En zo,n meter helpt de graaiers nog beter de vinger er achter te krijgen.
En wat privasy betreft, ben ik van mening dat dat steeds minder wordt.
Rest mij nog even slimme meter te vermelden, want als ik het zo lees, komt er nog al veel bij bekijken aan commentaar aan zij straten.

Geert
 

AWOL

Prepper goeroe
Tja, ik wacht nog op de jaar afrekening maar na die van vorig jaar heb ik aardig wat maatregelen genomen door te gaan meten wat alle apparaten verbruiken met als gevolg dat ik heel veel elektronica nu achter een schakelaar heb en dus uitstaat als ik het niet gebruik. Als ik de tussenstand mag geloven heb ik qua elektriciteit zo'n 16% minder verbruikt, ook door bewustwording. Ik had voorheen altijd de temperatuur op 21 graden staan maar ging 2 jaar geleden naar 20.5 en deze winter naar 20. Die laatste halve graad zou mij zo'n 5 procent gas hebben bespaard alhoewel het denk ik een nog mildere winter was dan vorig jaar.
Aanleiding hiervan was dat mijn leverancier aangaf dat ik een hoger verbruik had dan een vergelijkbaar huishouden (alleen qua elektra) dus in die zin is een vergelijk wel fijn. Toch zou ik een slimme meter weigeren, misschien in een later stadium zou ik het wel toestaan als de eerste schandalen en maatregelen zijn geweest :)
 

martin

Mankinds only hope
dat met die slimme meter van Eneco toon ? kan ik zo aflezen als ik dat wil.

Ik begrijp niet goed wat je hier bedoel.
Natuurlijk zou je het wifi signaal kunnen proberen te onderscheppen, en afhankelijk van wep/wpa/wpa2 mogelijk iets leesbaars kunnen ontvangen, maar dat staat toch compleet los van het systeem toon?
Of bedoel je iets anders?

En de link tussen verlies en verbruik is voor mij ook niet helemaal duidelijk
Een bedrijf kan met een lage brandstofprijs in sommige situatie meer winst maken dan met en hoge.
Dat is erg afhankelijk hoe het verdienmodel er uit ziet.

Kort samengevat vind ik je post nogal verwarrend en ik begrijp niet zo goed wat je nu probeer duidelijk te maken
(maar het is heel goed mogelijk dat ik niet helemaal helder ben op dit moment, ik zit al aan mijn 3e glas wijn :) )
 

Gutatus Regius

Banned
Prepper
(maar het is heel goed mogelijk dat ik niet helemaal helder ben op dit moment, ik zit al aan mijn 3e glas wijn :) )
Haha, laten we het daar maar op houden.
Ook ik ben gek op wijn, maar sinds kort drink ik beerenburg, zit geen suiker in, en in tijden van nood kun je het mooi als wond schoonmaakmiddel gebruiken
En het werkt ook mooi als verdoof middel.
Ik ga natuurlijk niet vertellen hoe ik kan toveren met een laptop.

En de link tussen verlies en verbruik is voor mij ook niet helemaal duidelijk

Dollarprijs voor een vat prut, 88 dollar, nu weer 140 dollar, moet je zien wat voor gevolgen dat heeft voor de beurs, volg je dat ?
Zo werken de energie bedrijven ook, maar dan in het klein, en 116 jaar ? beste Martin, dan is een glas wijn wel voldoende haha.
Ik laat altijd veel ruimte om de mensen zelf iets na te laten denken.
Alles wat de overheid kan weten cq aflezen, ben ik wars van.
Misschien, heel misschien krijgen wij met zun allen wel de schuld van het te hoge gas gebruik waardoor de grond verzakkingen de oorzaak zijn in Groningen.
Want via een slimme meter kun je immers het (te hoge) verbruik van de Nederlander in de schoenen schuiven.
Het is niet alleen de slimme meter, maar ook de Regering is slim. wat zeg ik ? die is nog veel slimmer.
Op school leerde ik bv, de bodemgesteldheid van noord oost Groningen is ? juist, KLEI
Met een slimme meter is toen bedacht dat je met water de gaten moest op vullen.
pap, en nog eens pap, wat een drap, de hele zooi verzakt.
Oorzaak en gevolg, zo zie ik het beste Martin.
Het is dan wel aan de lezer om het verder uit te werken.
Ach, als ge maar leut hebt.
Geert
 

FKAGB

Prepper goeroe
Wat je niet echt hoort is dat de Toon stroom vebruikt. En niet een klein beetje ook. Volgens de handleiding ongeveer 50 kWh per jaar. Mijn vorige woning was behoorlijk energiezuinig ingericht en daar had ik een jaargebruik van 750kWh. Dan is 50 erbij best veel voor een apparaat wat mij aan zou moeten zetten om stroom te besparen.
 

Ray

SHTF Expert
Wat je niet echt hoort is dat de Toon stroom vebruikt. En niet een klein beetje ook. Volgens de handleiding ongeveer 50 kWh per jaar. Mijn vorige woning was behoorlijk energiezuinig ingericht en daar had ik een jaargebruik van 750kWh. Dan is 50 erbij best veel voor een apparaat wat mij aan zou moeten zetten om stroom te besparen.

Het lijkt niet veel, een kleine 6 watt continu (vergelijkbaar met de zwaardere ledlampen), maar hij staat 24x7 aan!
Op een klein verbruik als 750kWh tik die 50kWh op jaarbasis idd aan. Zelf zit ik op 2800kWh per jaar, dan valt het minder op.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Algemeen commentaar op slimme meters

De “slimme meter “ is voor “domme mensen”
een Trojaans paard bij uitstek.

In de slimme meter zitten heel veel mogelijkheden die wel of niet zijn ingeschakeld en die ook weer van buitenaf kunnen worden bedient
en programma’s waar we geen weet van hebben omdat dat niet naar buiten wordt gebracht.

Onbekende lekken en zwakheden die door derden zouden kunnen worden ontdekt en gebruikt, maar eerder misbruikt

De overheid, de uitkerende instanties, justitie, maar ook je verzekering, milieu politie, belasting
deze en meer kijken al kwijlend naar de gegevens die ze over je kunnen verzamelen

Voor de mensen die denken dat het ding alleen je verbruik meet en dat daar niets aan af te lezen is
Wakker worden !!!!!!!!!!!!!

Dat ze zeggen dat hij alleen de maandstand doorgeeft, wil niet zeggen dat hij geen log van jaren bij houd. Net als je telefoon, computer enzovoort..

je zou aan verbruik precies kunnen zien, hoeveel mensen er in huis zijn wanneer ze iets aan of uit doen en wat dat dan is
( elk apparaat heeft een redelijk uniek verbruik en patroon)
Avonds de koelkast openen, is dan publiek geheim geworden

En dan de hackers en terroristen
maar wis ook de legers van bijna alle landen niet uit,
die hele divisies hebben die alleen maar bezig zijn met “cyber warfare “
en elke dag werken aan methoden om via electroniche weg, samenlevingen lam te leggen

die zouden op een dag toegang kunnen krijgen tot de uit schakelaar van een wijk – stad – land
regio’s, belangrijke gebouwen , infra structuur, enzovoort

Net zoals men nu 100.000 den computers als bot gebruikt om hele websites plat te gooien bv banken en zo
kan je dan ook de 100.000 meters als drone gebruiken


Denk eens na wat er gebeurd als iemand met 100.000 stroom verbruikers gaat spelen
aan en uit en aan, regio / wijk gestuurd, kan je dan makkelijk punten over belasten en zo de hele santenkraam in de soep laten lopen
en wel in enkele minuten zelfs on herstelbare schade veroorzaken.

En weer voor de naïeve , nog niet zo lang geleden werd bekend dat de Spaanse meters lek waren

En denk je dan nog dat het niet kan gebeuren
dan ben je de enige die geloofd in veilige ICT, on hackbare computers, en de onfeilbaarheid van de overheid


als dat is wat je denkt, dan zou je je af kunnen vragen of je niet op een verkeerd forum zit.

Al het bovenstaande is niet op een persoon / poster gericht,
slechts bedoeld als algemene gedachten stimulans.
 

petroman

SHTF Expert
Over paranoide gesproken....
Heb je ook bewijzen en kan je aan bronvermelding doen ?
Ik kan ook een heleboel roeptoeteren an als ik dat maar lang genoeg volhoud en via social media ondersteun dan gaan er vast mensen in geloven.

Overigens heb ik gelezen dat slimme meters ook kijken wie er langs de meter loopt. Zo hebben ze al menige terrorist opgepakt.
Dit doen ze met gezichtherkenning. Dmv een lichtmeter weet men ook of het slimme ding dichtbij een raam aan de muur hangt. In zo'n geval kijken ze zelfs naar buiten. Dus kunnen ze ook zien wie er door een straat loopt.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Dmv een lichtmeter weet men ook of het slimme ding dichtbij een raam aan de muur hangt. In zo'n geval kijken ze zelfs naar buiten. Dus kunnen ze ook zien wie er door een straat loopt.

handig, dan kan ik de camera bij de deur weg halen en de tv aansluiten op de meter
Grapjas

nu heb ik met ICT te maken, dus ben niet geheel bleu op dit gebied

er zijn voldoende nette en goede berichtgevingen over de meters en hun ins en outs en risico's
en dus zou het een waslijst worden

maar een dan, bewust gekozen op bron en op matige negatieve berichtgeving
https://www.elektrotechniek365.nl/kennisbank/slimme-energiemeter-mogelijk-te-hacken

en dat landen cyber warfare afdelingen hebben die ondertussen groter zijn dan vroeger de bio wapen afdeling, is geen geheim

dat iedereen aan data vergaring doet, is een open deur en ga ik niet verder op in hier. dat is echt een apart onderwerp
en wel een die een heel forum kan vullen

de anderen kan je zelf wel vinden
 

martin

Mankinds only hope
In de slimme meter zitten heel veel mogelijkheden die wel of niet zijn ingeschakeld en die ook weer van buitenaf kunnen worden bedient
en programma’s waar we geen weet van hebben omdat dat niet naar buiten wordt gebracht.

Vertel, of is dat niet mogelijk omdat het niet naar buiten is gebracht?

Onbekende lekken en zwakheden die door derden zouden kunnen worden ontdekt en gebruikt, maar eerder misbruikt

Tja, dat is wel erg onrealistisch dat een hacker een "dom" apparaat zoals een meter zou hacken, terwijl het hacken van een PC zoveel makkelijker, en ook zoveel nuttiger zal zijn.

De overheid, de uitkerende instanties, justitie, maar ook je verzekering, milieu politie, belasting
deze en meer kijken al kwijlend naar de gegevens die ze over je kunnen verzamelen

Of de sociale recherche nu je analoge watermeter zit uit te lezen, of je slimme meter, dat maakt niet zoveel verschil bij een uitkeringsfraude onderzoek.

Dat ze zeggen dat hij alleen de maandstand doorgeeft, wil niet zeggen dat hij geen log van jaren bij houd. Net als je telefoon, computer enzovoort..
Dat is allemaal tot in detail bekend hoor, hoe hij de zaken opslaat, voor hoe lang, hoe de 3g sim werkt etc etc.
Je kan het zelfs gewoon opvragen, ben even te lui om de link te posten.

je zou aan verbruik precies kunnen zien, hoeveel mensen er in huis zijn wanneer ze iets aan of uit doen en wat dat dan is
( elk apparaat heeft een redelijk uniek verbruik en patroon)
Avonds de koelkast openen, is dan publiek geheim geworden

Dat is helemaal juist. Je kan inderdaad door het verbruik heel veel andere zaken herleiden.

Net zoals men nu 100.000 den computers als bot gebruikt om hele websites plat te gooien bv banken en zo
kan je dan ook de 100.000 meters als drone gebruiken

Als je enigszins op de hoogte zou zijn van deze materie, dan zou je weten dat de elektronica die in de slimme meter zit, niet zo slim is dan zijn naam zou doen vermoeden.
Er zit echt geen complete TCP/IP stack ingebouwd, en je kan niet eens over een OS (operating system) praten.

nu heb ik met ICT te maken, dus ben niet geheel bleu op dit gebied

Heb je het artikel ooit zelf gelezen over die "hack" ?
De hack gaat over de communicatie tussen de meter en het "endpoint" door een zwakke AES-128 bit encryptiesleutel.
Het betreft dus de mogelijk manipulatie tussen de data die de meter verzend, en de data die de energiemaatschappij ontvang.

Enig idee hoeveel communicatie er plaatsvind waar in het geheel geen encryptie wordt toegepast?

Natuurlijk moet je kritisch zijn, en natuurlijk moet je niet zomaar alles voor lief nemen.
Maar probeer dit soort zaken een klein beetje te relativeren, want theorie en praktijk liggen vaak ver uit elkaar.
 
Bovenaan