• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

martin

Mankinds only hope
Je moet hem ook niet inpakken met zilverfolie. :lol:

Uit persoonlijke ervaring kan ik in ieder geval melden dat dit prima werkt

Ik heb eens voor de grap mijn slimme meter gedeeltelijk ingepakt (voor 2 dagen) met zilverpapier om te kijken of dit inderdaad de UMTS verbinding voldoende verstoorde.

Omdat ik los van mijn eigen p1 poort ook de gegevens via deze partij laat inlezen:
https://www.slimmemeteruitlezen.nl/
Was ik benieuwd naar het effect.

En inderdaad miste ik 2 dagen detailinfo in de overzichten.
Ik heb toen contact opgenomen met Enepa, (zit achter de dienst van die site) met de vraag "he, ik mis 2 dagen detailinfo, hoe kan dat nou?" en ik kreeg een keurig mailtje dat dit betekende dat er vermoedelijk een storing is geweest in het UMTS netwerk.
Ook konden ze me vertellen dat ze de detailinfo niet nogmaals kunnen/mogen opvragen, dus hoewel de totalen uiteraard kloppen zit ik nog steeds met een rare knik in het grafiekoverzicht.
 

Ray

SHTF Expert
Huh, ik heb geen slimme meter.

Ik ook niet, bij mij kwamen ze al heel vroeg met die vraag, twee jaar geleden? Toen aangegeven er geen te willen, er was nog zoveel onduidelijk over dat ding. Inmiddels weet ik meer en zou ik hem zelfs wellicht niet meer weigeren.
Zelf schiet ik met zo'n ding uiteindelijk niets op, want m'n meterstanden bijhouden doe ik sowieso al uit interesse.

Uiteindelijk krijgen al onze apparaten hun eigen ip-adres en middels slimmere manieren kan de afname en opwekking van stroom beter op elkaar afgestemd worden. Hierdoor maken de huidige reeds behoorlijk ontwikkelde technologieën als zonne-energie, wind-energie, etc, nog meer kans tegen de kerncentrales en fossiele brandstoffen op de markt. Efficiënte accu technologie op die schaal staat nog in de kinderschoenen en ik ben bang dat deze stap eerst noodzakelijk is.
Ik hoop alleen dat energie in de toekomst lokaal kan worden opgewekt en decentraal. Hierdoor zijn niet alleen de grote bedrijven die de kosten opjagen uitgeschakeld, maar wordt de energievoorziening fout-tolerant. Bovendien door de veelvoud aan innovaties, ontwikkeld de technologie heel snel.
 

Ray

SHTF Expert
Uit persoonlijke ervaring kan ik in ieder geval melden dat dit prima werkt

Ik heb eens voor de grap mijn slimme meter gedeeltelijk ingepakt (voor 2 dagen) met zilverpapier om te kijken of dit inderdaad de UMTS verbinding voldoende verstoorde.

Omdat ik los van mijn eigen p1 poort ook de gegevens via deze partij laat inlezen:
https://www.slimmemeteruitlezen.nl/
Was ik benieuwd naar het effect.

En inderdaad miste ik 2 dagen detailinfo in de overzichten.
Ik heb toen contact opgenomen met Enepa, (zit achter de dienst van die site) met de vraag "he, ik mis 2 dagen detailinfo, hoe kan dat nou?" en ik kreeg een keurig mailtje dat dit betekende dat er vermoedelijk een storing is geweest in het UMTS netwerk.
Ook konden ze me vertellen dat ze de detailinfo niet nogmaals kunnen/mogen opvragen, dus hoewel de totalen uiteraard kloppen zit ik nog steeds met een rare knik in het grafiekoverzicht.

Uiteraard, hoogfrequente EM is bijzonder makkelijk te verstoren, aluminiumfolie je beste vriend. Of het nu gaat om je gsm/smartphone, gps apparaat, slimme meter of bankpas met contactloos betalen (gewoon wat zilverfolie in je opvouwbare portemonnee stoppen).
:off:
541
Deze gast maakt zelf een portemonnee van ducttape en zilverfolie: http://www.rpi-polymath.com/ducttape/RFIDWallet.php :off:
 

martin

Mankinds only hope
Uiteraard, hoogfrequente EM is bijzonder makkelijk te verstoren

En toch ben ik zo eigenwijs dat ik het altijd zelf wil proberen voordat ik het ook daadwerkelijk voor waarheid aanneem
(heb niet voor niets 3 stuks smartmeters uit elkaar geschroefd)

Wat ik niet 100% zeker van was, was of er niet op een slimme manier gebruik werd gemaakt van de "aarde" als extra antenne van de UMTS module.
En hoewel ik het me niet kon voorstellen (want dan krijg je ook flink wat storingen lijkt me) was de enige manier om het zeker te weten gewoon uitproberen.

Ik heb dit maar op 1 exemplaar uitgeprobeerd overigens, dus als iemand een smartmeter heeft, met een abo voor detailinfo, dan is mijn advies om het alsnog zelf uit te voeren en hier het resultaat posten (met type/merk van je meter aub)
 

Erny

Last (wo)man standing
grrr... had net een heel verhaal getypt... firefox houdt er weer eens ff mee op, en nu is mn text weg. En toch heeft ie tijdens typen verteld dat er concept opgeslagen werd. Maar kan bij het Diskette icoontje geen keuze vinden om die terug te zetten... Waar is mijn concept gebleven???
@mod @Ray @phtvs @Stuudje @JamHard @anybody ?
 

phtvs

Sysop
Admin
grrr... had net een heel verhaal getypt... firefox houdt er weer eens ff mee op, en nu is mn text weg. En toch heeft ie tijdens typen verteld dat er concept opgeslagen werd. Maar kan bij het Diskette icoontje geen keuze vinden om die terug te zetten... Waar is mijn concept gebleven???
@mod @Ray @phtvs @Stuudje @JamHard @anybody ?
Helaas, zodra je verbinding weg valt, en dat gebeurd bijvoorbeeld als je firefox afsluit, dan is je concept ook weg.
 

Erny

Last (wo)man standing
(#@@#@*#$@#$@#@* !! FF afsluiten gebeurde helaas niet vrijwillig... voel me wel een beetje bedonderd door de Conceptopslagmelding... ;) Ben nu een gewaarschuwd mens...
 

JamHard

Prepper goeroe
grrr... had net een heel verhaal getypt... firefox houdt er weer eens ff mee op, en nu is mn text weg. En toch heeft ie tijdens typen verteld dat er concept opgeslagen werd. Maar kan bij het Diskette icoontje geen keuze vinden om die terug te zetten... Waar is mijn concept gebleven???
@mod @Ray @phtvs @Stuudje @JamHard @anybody ?

Ik vrees dat wij hierin weinig voor je kunnen betekenen.
Zoals in dit topic is te lezen, kunnen wij concepten berichten niet terug lezen en zijn dus alleen beschikbaar voor de betreffende persoon.
 

petroman

SHTF Expert
Tip voor iedereen: bij lange verhalen regelmatig even alles selecteren (ctrl A) en dan kopiëren (ctrl c). De tekst zit dan onder je knop zo gezegd.
Loopt je applicatie vast dan kan je van kladblok tot word je tekst terug halen door de kopieer actie fa te maken middels "plakken" (ctrl v).
Maar let op dat werkt natuurlijk niet meer als je pc er mee stopt ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Dit topic is op verzoek uit het archief gehaald. Er kan weer gereageerd worden. Graag on topic blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Liander loopt bij mij verschrikkelijk te klooien. In mei wilden ze een slimme meter komen installeren, zonder afspraak. Aangegeven dat ik deze niet wilde. In juni ontving ik een brief van Liander dat zij geregistreerd hadden dat ik geen slimme meter wil.
Onlangs ontving ik een aankondigingsbrief dat de gas- en elektra leidingen bij mij in de straat verouderd zijn en zullen worden vervangen, inclusief de leidingen en kabels inpandig naar mijn meterkasten. Tevens zouden er dan een slimme elektriciteits-- en gasmeter worden geplaatst. Ondertussen dacht ik, nou okee, plaats die dingen dan maar, ik ben er ondertussen ook door dit draadje minder paranoïde over. Wel wil ik tegelijkertijd én de elektriciteitsmeter en de gas meter anders moet ik nog steeds meterstanden doorgeven en schiet ik er feitelijk weinig mee op.

Vervolgens krijg ik een kaartje van een monteur in de bus dat hij een afspraak wil maken voor het plaatsen van een slimme elektriciteitsmeter, dit waren tevens de enige werkzaamheden die op het kaartje aangevinkt stonden.
Dus ik neem contact met die meneer op en vraag af hij inderdaad alleen de elektriciteitsmeter wil komen vervangen of dat de andere werkzaamheden dan ook uitgevoerd gaan worden. Neen, alleen de meter. Heb bij meneer aangegeven dat hij niet langs hoeft te komen.

Liander gebeld met de vraag hoe het kan dat als ik geregistreerd sta als iemand die geen slimme meter wil ik dan toch een monteur langs de deur krijg én waarom hij dan langs moet komen als er al andere werkzaamheden gepland staan waarbij óók al de meters vervangen zullen worden. "Euh ja, excuus hiervoor, bla bla, verschillende opdrachtbureaus's bla bla". Qua planning dus gewoon een zooitje en duur dubbelwerk dat ongetwijfeld op de afnemer (jij en ik) verhaald zal worden.

Enige interessante dat de klantenservice mij wel wist te vertellen toen ik aangaf dat de meters zelf stroom verbruiken is dat deze stroom wordt afgetapt voor de meters en dus niet op de rekening komt van de afnemer maar voor rekening zijn van Liander.
Ik neem dan maar even aan dat dit klopt.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik heb geen slimme meter, want energie besparen zou ik zelf moeten doen. Ik krijg a.s. dinsdag wel een meter met twee telwerken, eentje met een dag- en nachtstand. Gelukkig heb ik om 10:00 uur nog steeds profijt van de nachtstand. Het enige wat mijn meter doet is zelf de meterstand doorgeven aan het bedrijf. Dat vind de meteropnemer wel lekker, want hij hoeft nu niet meer met zijn 4x4-wagen overal de bergen in. Er zijn aan de omwisseling wel kosten verbonden: € 11,80 incl. BTW.:lol:

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik betaal (hier in NW-Spanje) bij mijn energie-leverancier geen vastrecht en we zijn nog geen € 50,00 per maand kwijt aan energiekosten (sorry, alleen elektra dan). Ik ben bezig met verbouwen, dus de betonmixers draaien volop, de bouwlamp af-en-toe.
Ik betaal nog geen € 12,00 voor een oranje fles butaan-gas (normaal formaat) waar ik ruim 6 weken op kan koken. Op zich vind ik het dus goed te doen en ik bespaar sowieso heel veel t.o.v. de kosten in Nederland. Maar ik besef ook maar al te goed dat we dus erg geboft hebben.
 
D

Deleted member 192

Gast

petroman

SHTF Expert
Kom ik toch nog met een vraag: hoe wete je nu of het getal klopt ?
Alleen water en gas kan ik goed inschatten, want dat "hoor" ik.
Elektriciteit wordt continue, variabel afgenomen. En dan duwt de pv installatie ook nog wat retour.

Toch maar een rol zilverpapier ?
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Kom ik toch nog met een vraag: hoe wete je nu of het getal klopt ?
Alleen water en gas kan ik goed inschatten, want dat "hoor" ik.
Elektriciteit wordt continue, variabel afgenomen. En dan duwt de pv installatie ook nog wat retour.

Toch maar een rol zilverpapier ?
....om onder de printplaat van de meter vast drukken... ach laat eigenlijk ook maar ;-)
 

Niels

Mankinds only hope
hoe wete je nu of het getal klopt ?

Je kan er je eigen meter na plaatsen in je groepenkast, en daarmee vergelijken, of uitgaan dat de ijking klopt die op de meter is uitgevoerd.
Ik doe dat laatste :).
Optie 3 is je meter laten ijken, dit zou ik i.o.m. je netbeheerder doen, maar ik gok dat dit niet gedaan word.
 

Arie

Diehard Prepper
En wat hoop je dat de netbeheerder gaat doen als hun meter en jou meter niet gelijk lopen.

Ik denk 2 dingen.
1: Jou meter geeft meer verbruik aan.
Netbeheerder kan bij extreem verschil een herkeuring over wegen als het rendabel is voor hun.

2: jou meter geeft minder verbruik aan.
Netbeheer lacht en denk ach jochie waar maak jij druk om.
 
Bovenaan