• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

slimme meter

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik vind dit een lastig onderwerp, zoveel pro's en cons.
Weet wel dat er veel ophef is, ook in het buitenland, er zal best wel iets van waarheid in zitten.
Heb zelf nog een analoge meter, denk dat we in de toekomst er niet meer onderuit kunnen komen, verwacht zelfs dat de regering dit op een bepaald moment gaat verplichten.

Beste oplossing is OFF GRID, maar dat kost een klein vermogen om te realiseren.

stalin-smart-meters.jpg
 

W-O-L-F

Senior Prepper
bepaald moment gaat verplichten.
nog niet verplicht maar bij verschillende maatschappijen al wel de "enige "keuze
en de uitrol is door het kabinet wel verplicht en moet voor 2020 klaar zijn

daarna zal je denk ik het leven zuur worden gemaakt als je hem nog niet hebt of weigert
http://webwereld.nl/security/81677-kabinet-verplicht-landelijke-uitrol-slimme-meter ( ben het stukje even zoek wat ik ergens heb opgeslagen van het verslag 2de kamer dus dit moet even volstaan )
 

W-O-L-F

Senior Prepper
beetje bewust de link naar
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter ( De tekst is beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen, )
gezet omdat daar al veel in staat
en allemaal losse websites en documenten ga aanhalen die dan weer in discussie komen, niet ga doen
En ja, ik ben een Don Quichot als het gaat om privecy en bescherming van mijn en dus ook de data van mijn klanten ed
En ja, ik heb een pleu... hekel aan dat soort data hongerige divices die ons de strot in worden geduwd ter glorie van staat en bedrijf.
en voordat ik wordt beschuldigt van roeptoeteren :) :p

maar goed dan toch .....

Vertel, of is dat niet mogelijk omdat het niet naar buiten is gebracht?
Van de meters die er zijn is geen volledige inzage en programma diagram
daar beroepen de fabrikanten en bedrijven zich op concurrentie ... enz

Dat enkele zaken niet zouden zijn toegestaan bij de meter aan te staan/te worden uitgelezen, betekend niet dat het niet gebeurd ( dus aan of uit staat )

En als ik zeg dat dingen wel of niet aan staan is dat dus duidelijk dat ze willekeurig aan kunnen worden gezet

Bedenk dat deze meters en de software al heel lang in ontwikkeling is en dat ze veel meer kunnen dan waar ze in Nederland voor worden gebruikt
Zo dom zijn ze niet

En dan nog, hoe wil jij weten dat ze iets wel of niet doen ?
of geloof je dat je openheid van zaken krijgt ?


Tja, dat is wel erg onrealistisch dat een hacker een "dom" apparaat zoals een meter zou hacken, terwijl het hacken van een PC zoveel makkelijker, en ook zoveel nuttiger zal zijn.
een pc is per definitie niet nuttiger om te hacken en ook niet per definitie makkelijker

Grappig dat men vindt dat het apparaat dom is,
waarmee je impliceert dat er een zooi schakelaars en domme meters in zitten en misschien een flipflopje
Als er software in zit, en er is een verbinding mogelijk, is dat te benaderen en veranderen
de tijd van het vaste ROM is voorbij
zelf de eprom heeft in dit soort apparaten niets te zoeken
Beveiliging en unieke codes, zeggen mij niets.
zelf is men er al in geslaagd om auto’s te hacken. En waarom zou je een domme auto willen hacken, die doet tegenwoordig ook alleen maar alles wat je doet en waar je geweest bent door sturen naar de fabrikant.
( en strakjes ook nog het kastje van de verzekering en het kastje van de kilometer heffing hmmmmm hoe hete die man ook al weer, oud boek ... hmmm gorgje oortjes of zo :p)

en of je het nou in pascal Fortran basic of C++ schijft, of een van de andere 100 talen
software bestaat uit routines
routines kan je aanroepen zodra je toegang hebt
En ook is veel gewoon tegenwoordig modulair geprogrammeerd ( C is daar heel goed in) , en slordig al was het maar omdat in bv C++ objectgeoriënteerde als procedurele code door elkaar kunnen worden gebruikt en een collega die een project overneemt
dit niet weet te doorgronden
of de overdracht verloopt niet
of documentatie is niet voldoende.
Of het er bewust is ingebracht
( en soms in de praktijk, een combinatie van deze , kugautoinkuckstriehoestgeeftkuchgas)
Het aanroepen van een object of module, geeft in dit soort gevallen soms wel heel erg ongewenste effecten die NIET van tevoren zijn te voorspellen
bij ons pleur en play software genoemd

Had een vriend uit India die helaas is overleden die werkte bij NIIT India main office , veel geleerd van die man :)

Of de sociale recherche nu je analoge watermeter zit uit te lezen, of je slimme meter, dat maakt niet zoveel verschil bij een uitkeringsfraude onderzoek.
jammer, maar dat maakt wel uit

middels de zo geprezen demotica koppelen we zelf straks alles aan het interne en dus ook aan de meter als men dat wil
hell met ipv6 kan zelfs elke sok ter wereld zijn eigen IP adres hebben

daarnaast weet je ook wel dat het niet alleen om uitkeringsfraude gaat
dat is een flouw argument

Dat is allemaal tot in detail bekend hoor, hoe hij de zaken opslaat, voor hoe lang, hoe de 3g sim werkt etc etc.
Je kan het zelfs gewoon opvragen, ben even te lui om de link te posten.
geloof je nou werkelijk dat je volledige openheid van zaken krijgt ?

Als je enigszins op de hoogte zou zijn van deze materie, dan zou je weten dat de elektronica die in de slimme meter zit, niet zo slim is dan zijn naam zou doen vermoeden.
Er zit echt geen complete TCP/IP stack ingebouwd, en je kan niet eens over een OS (operating system) praten.
ik heb geen volledige TCP/IP stack nodig om iets aan te spreken een deel van de applicatielaag zou al volstaan afhankelijk van wat natuurlijk
maar wat jij bedoeld is dat er geen smtp ( mail ) en bv ..... moet ik het echt allemaal uitkauwen ??

Echo, Finger, Gopher, HTTP, HTTPS, IMAP, IRC, NNTP, NTP, POP3, QOTD, RTP, RTSP, SNMP, SSH en SCP, SMTP, Telnet, XDMCP
TCP, UDP, DCCP, GTP, SCTP, Point-to-Point Protocol, SLIP, IEEE 802.3, IP-over-ATM-tunnel, SDH, IEEE 802.11 en 802.11i

nee dat heb je allemaal niet nodig en dat zit er ook niet in ga ik van uit, hoop ik zelfs van niet

maar als je het zegt zoals jij nu, dan zou het ding helemaal niet kunnen communiceren en dom zijn als in niet kunnen communiceren
terwijl ze als communicatie mogelijkheid meer dan 1 optie hebben

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
Voor de communicatie tussen de systemen van de netbeheerder en de slimme meter kunnen zowel mobiele communicatie-netwerken zoals GPRS en publieke netwerken zoals Internet worden gebruikt.

ehhhhhh , volgens jou niet toch ??


https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter

De EDPS waarschuwt hierin, dat slimme meters mogelijk een serieuze bedreiging voor de privacy en de veiligheid van de burger kunnen vormen, en dat de invoering kan leiden tot het massaal verzamelen van gegevens die informatie geven over het doen en laten van burgers, bijvoorbeeld door hun huishoudelijke apparaten door middel van hun specifieke stroomverbruik te identificeren. [8] De EPDS beveelt daarom de Europese Commissie aan hiertegen wettelijke maatregelen te nemen.

Zeg ik, heb ik echt niet zelf verzonnen
maar was wel van tevoren in +/- 2005 al duidelijk dat dat zou gaan gebeuren


https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter

In het ontwerpbesluit is de weigeroptie gehandhaafd, zodat het mogelijk blijft om de plaatsing in zijn geheel te weigeren. Daarnaast is in het ontwerpbesluit de verplichting voor de schakelfunctie geschrapt, zodat de mogelijkheid om de energievoorziening op afstand in- en uit te schakelen niet meer aanwezig zal zijn in de meters die tijdens de grootschalige invoering worden geplaatst, vooral vanwege zorgen over cybercriminaliteit en maatschappelijke acceptatie

De verplichting ja, maar dat wil :
1) niet zeggen dat het niet er in zit en
2 ) of het wel of niet aanstaat
3) of er andere aanvullingen worden geplaatst


https://nl.wikipedia.org/wiki/Slimme_meter
energiebedrijven dienen hun netten en het dataverkeer te beschermen

kom op man, de overheid zelf kan nog zijn eigen data centers en websites niet beveiligen
en dan tegen een eneco zeggen dat ze dat wel moeten waterdicht hebben ???
ach ja, ik lees wel eens in de karnt, en hoor wel eens op tv, maar ja, dat zijn de media maar. Paniekzaaierij.

:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:p:lol:
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Van de meters die er zijn is geen volledige inzage en programma diagram
daar beroepen de fabrikanten en bedrijven zich op concurrentie ... enz

Dat is onzin, er is wel volledige inzage, sterker nog, dat kan niet anders want ze moeten voldoen aan diverse standaarden, en die zijn fabrikant/merk onafhankelijk.

https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NTA-81302007-nl.htm

http://read.pudn.com/downloads145/doc/633047/DSMR v2.2 final/Dutch Smart Meter Requirements v2.2 final Main.pdf


Bedenk dat deze meters en de software al heel lang in ontwikkeling is en dat ze veel meer kunnen dan waar ze in Nederland voor worden gebruikt
Zo dom zijn ze niet

De "software" registreert het gebruik, niks meer en niks minder.

Dat je met deze gegevens een hele boel zaken kan afleiden dat is correct, je kan zelfs achterhalen naar welke tv zender iemand kijkt
Afhankelijk van verschillende helderheid van het scherm tijdens televisieprogramma's en films, is het kijkgedrag vast te stellen. Maar dan moet je wel een zeer korte interval toepassen.
Die korte interval is geen probleem als je rechtstreeks de p1 poort uitlees kan je per 10 seconden de waardes uitlezen.

En dan nog, hoe wil jij weten dat ze iets wel of niet doen ?
of geloof je dat je openheid van zaken krijgt ?

Nee, ik ben van nature zeer eigenwijs. Vandaar dat ik helemaal niemand geloof en ik 3 verschillende slimme meters uit elkaar heb geschroefd en me redelijk in de materie verdiept heb.

Kijk anders eens dit filmpje wat redelijk gedetailleerd uitleg geeft over de "Spaanse hack"



En wel even afkijken aub.

Hier gaan ze in op de fysieke toegang tot de elektronica, en hoe ze de zwakke AES-128 bit sleutel hebben weten vast te stellen (maar niet te kraken)

moet ik het echt allemaal uitkauwen ??
Nee hoor, ik ben bekend hoe je moet knippen/plakken van artikelen.

kom op man, de overheid zelf kan nog zijn eigen data centers en websites niet beveiligen
en dan tegen een eneco zeggen dat ze dat wel moeten waterdicht hebben ???

Je dwaalt nogal af van het onderwerp.

Maar even resumerend.
De slimme meter REGISTREERT gegevens, en kan deze periodiek verzenden via een 3g umts verbinding
(er zijn nog andere methodes, maar die worden vrijwel niet toegepast)
Men kan deze gegevens ook zelf ophalen door een verbinding naar de slimme meter te maken
(dus het werkt 2 kanten op)
En ja, het is mogelijk dat men op afstand de stoom afsluit.
(net zoals men ook je complete wijk zou kunnen afsluiten van stroom, en als het moet je complete dorp/stad)

Dankzij wat oplettende personen zijn er flink wat regels aangepast m.b.t. de gedragscode die betrekking hebben op deze gegevens.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/stcrt-2012-6043.pdf

Dat jij denk dat ze alles aan hun laars lappen is prima, maar je zou het ook gewoon zelf eens kunnen toetsen
(het is niet zo lastig om te achterhalen wanneer er voor het laatst een verbinding is gemaakt met je slimme meter, sterker nog, het is zelfs beschreven hoe je dit via de P1 poort kan opvragen)

De extra grappen die je met deze gegevens zou kunnen uitvoeren vinden niet plaats binnen de slimme meter, het zou de meter nodeloos complex maken, en waarom zou je moeilijk doen, als het ook gewoon via data analyse mogelijk is?
Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

Dat er flinke gevaren zitten aan het koppelen van alle meters in een "smart grid" is uiteraard een feit.
Maar het ging over de huidige slimme meter waar jij van beweer dat:

programma’s waar we geen weet van hebben
En dat is complete onzin.

Dat jij er geen weet van heb is best mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen zo is.

Dan nog even over die communicatie.
Als jij je meterstanden doorbel via een telefoon, of d.m.v. een briefkaart, dan is er sprake van communicatie.
Als jij een email zou verzenden met deze gegevens dan is er ook sprake van communicatie.
Ook jouw bericht op dit forum is een vorm van communicatie
Maar omdat jij in verbinding staat met dit forum, wil nog niet zeggen dat iedereen op dit forum in verbinding staat met jouw computer

Lees anders eens die links door in dit bericht, en kijk eens naar het filmpje
Als je hierna nog vragen heb verneem ik het graag.

En ja, in theorie zou er van alles mis kunnen gaan, net zoals er een vliegtuig op je huis zou kunnen neerstorten, een meteoorsteen de aarde zou kunnen wegvagen etc etc. Maar probeer nou gewoon eens kritisch te zijn naar jezelf voordat je mensen gaat "waarschuwen" voor zaken waar je blijkbaar niet zoveel kaas van heb gegeten.


p.s. de reden dat ik de links als tekst neerzet is bewust, en niet omdat ik niet weet hoe ik een link moet invoegen.
Op deze manier is het gelijk duidelijk naar welke bron de link verwijs, en is het klikken op de link een stuk transparanter.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
p.s. de reden dat ik de links als tekst neerzet is bewust, en niet omdat ik niet weet hoe ik een link moet invoegen.
Op deze manier is het gelijk duidelijk naar welke bron de link verwijs, en is het klikken op de link een stuk transparanter.
ik snap nu even niet wat je bedoeld met die opmerking
maar merk dat je geagiteerd bent en op de man begint te spelen
mag wel hoor,
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Kijk anders eens dit filmpje wat redelijk gedetailleerd uitleg geeft over de "Spaanse hack"

goed filmpje, had de black hat hackers convention uitleg idd niet mee gekregen


En wel even afkijken aub.

Hier gaan ze in op de fysieke toegang tot de elektronica, en hoe ze de zwakke AES-128 bit sleutel hebben weten vast te stellen (maar niet te kraken)

gedaan tot aan het applaus zelfs

maar het bevestigd meer de risico's dan dat het ze ontkend
Natuurlijk reverse engineeren ze het ding met redelijk grof geweld
maar goed dat kan een ander ook.
buiten dat ze vaststellen dat de key voor alle hetzelfde is,
aan het eind geeft hij zelfs aan dat ze de key niet eens nodig hebben om bv een black-out te veroorzaken als ze een node controleren
natuurlijk alles is theoretisch.

de toekomst zal het uitmaken
ik voor mij, ben en blijf tegen
 

petroman

SHTF Expert
gaat bv bij samsung je hele bende naar de fabrikant

Kijk daar kan ik nou helemaal niets mee. Waarom zou een koreaans bedrijf willen weten, waar al die mensen, in al die landen naar kijken ?
Enig idee wat voor datacenter je daarvoor nodig hebt ? En wat dan ? Dan weet je dat half nederland om 20:00 uur naar het journaal kijkt, boeiend.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
mwa dat hoeft ook niet eens
als je tv internet heeft en de meeste smart tv's hebben dat
gaat bv bij samsung je hele bende naar de fabrikant

Volgens mij hadden we het over smart meters, en de mogelijke privacy issues.
Probeer toch eens wat meer te onderbouwen met een link.
Je stelling "de meeste smart tv's" en "de hele bende" is niet echt concreet.

Zover mij bekend is er een flink probleem geweest met de voice functie, maar jij heb het over "de hele bende naar de fabrikant" ?
Maar als je een nieuw draadje wil starten over dit onderwerp, dan kunnen we daar verder over dit onderwerp uitwijden.

ik snap nu even niet wat je bedoeld met die opmerking
maar merk dat je geagiteerd bent en op de man begint te spelen
mag wel hoor,

Je snapt inderdaad niet wat ik bedoel, dus ik probeer het uit te leggen.

Ik zeg:
p.s. de reden dat ik de links als tekst neerzet is bewust, en niet omdat ik niet weet hoe ik een link moet invoegen.
Op deze manier is het gelijk duidelijk naar welke bron de link verwijs, en is het klikken op de link een stuk transparanter.

Dus stel ik wil een link posten naar deze pagina:

http://www.samsung.com/sg/info/privacy/smarttv.html

Dan kan ik dat ook doen via een link binnen de tekst.
Maar dat is dus wat minder transparant, vandaar dat ik het gewoon als een tekstlink heb gepost.

Als ik geagiteerd ben, en op de man zou spelen had mijn tekst er compleet anders uitzien.

de toekomst zal het uitmaken
ik voor mij, ben en blijf tegen

Dat is prima, het is ook nooit mijn bedoeling geweest om je "om" te praten.
Ik zelf zal de toekomstige ontwikkelingen op dit gebied ook kritische blijven volgen.
 

petroman

SHTF Expert
@martin, is het misschien een idee om een apart topic te starten over smart dingen en privacy ? In dit topic (slimme meter) staat nu veel kennis en ervaring maar je vind dat niet 123 terug vrees ik. Dus een technisch topic over wat er wel en niet mogelijk is en geen wellis / nietes ten aanzien van een specifiek product.
 

martin

Mankinds only hope
@martin, is het misschien een idee om een apart topic te starten over smart dingen en privacy ? In dit topic (slimme meter) staat nu veel kennis en ervaring maar je vind dat niet 123 terug vrees ik. Dus een technisch topic over wat er wel en niet mogelijk is en geen wellis / nietes ten aanzien van een specifiek product.

Dat blijft lastig omdat heel veel draadjes beginnen met iets anders, en hierna pas raakvlakken krijgen met zaken zoals privacy.
En het welles/niets gehalte is denk ik niet te voorkomen omdat er redelijk veel mensen balanceren op de grens van "kritische denker" vs "complot aanhanger"
En ik ben nog net niet arrogant genoeg om te beweren dat ik de wetenschap in pacht heb, en laat het graag over aan de kritisch lezer wat hij wel of niet voor waar wil aannamen.

Je zou natuurlijk aan een admin kunnen vragen om een extra privacy categorie, maar waar zou deze dan onder moeten vallen?

Wat ook een flink probleem is met dit soort onderwerpen is dat een bericht van 3 jaar geleden over dit onderwerp niet per definitie onjuist is, maar ondertussen door regelgeving compleet anders in elkaar kan zitten.
(smarttv bijvoorbeeld)

Wat mij over dit onderwerp het meest verwonderd is het gebrek aan relativiteit. Sommige zaken zijn naar mijn idee echt de moeite waard om nader onder de loep te nemen (ANPR camera's, KVK register, "gratis wifi" etc).
Wel lopen klagen over privacyschending door een slimme meter, maar totaal geen benul wat er met je tankgegevens / betaalgedrag pinpas / BT scanners op de wegen wordt gedaan.

Maar goed, we dwalen af.
 

Erny

Last (wo)man standing
Nou, hier is hij ook in aantocht krijg ik via een foldertje van de Enexis te horen. :eek:
Met wervende texten: Bewust met energie omgaan. De slimme meter maakt het makkelijk.
Binnenkort bij u geinstalleerd.... o_O

Eh wat? Binnenkort? Enne... wordt mij dan niets gevraagd? Daar houdt de Erny niet van... :mad:
En ze had dit topic natuurlijk al gelezen...
Dus laten we de Enexis eens bellen of ik mag weigeren... Hee... geen telefoonnummer op de folder... das niet handig...
Maar gezien ik zelf best wel slim ben, kreeg vandaag ook te horen dat ik 140 euro van de Essent terugkrijg omdat ik zo slim om ga met mn gas en elektraverbruik, heb ik dat nummer natuurlijk zo gevonden. :cool:

Aardige mevrouw aan de lijn en ze wist mij te vertellen dat mijn slimme meter installatie zelfs al ingepland staat voor 4 april... Dát stond dan ook weer niet in de folder... vreemd.
Maar:
Ik mág de slimme meter weigeren, mocht ik dan in de toekomst een slimme meter willen dan gaat mij dat 72,60 kosten.

Mocht de "meter" die ik nu heb in de toekomst afgekeurd en vervangen worden dan heb ik ook dan de keuze voor een "conventionele" meter zónder extra kosten.

De meter is volgens de aardige dame ook "administratief" uit te zetten. Hij maakt dan alleen zo af en toe contact om de klok gelijk te zetten en "iets met omzetten naar dubbel.... ....? " de rest heb ik niet opgeschreven dus geen idee wat ik daar bedoel... :confused:

Verder verwees ze mij naar de Vereniging Eigen Huis voor hun onderzoek naar de slimme meter.

En ze noemde dat een universiteit de meter probeerde te kraken en dat dat tot op heden niet gelukt was. Dus heb ik gevraagd welke uni dat was... moest ze even naar zoeken maar het is de TU Delft.

En dat de meter echt niet kan zien wat ik aanheb.... :lol:

Dus dat was de informatie die ik kreeg. In dat foldertje staat natuurlijk echt nix... alleen maar dat het zo goed voor mij is etc...

Tja en over het waarom de "slimme meter" door de overheid wordt opgedrongen?.... Dat was omdat er wel heel veel mensen zijn die hun meterstanden niet opgeven.... :lol:

Ik wacht nu even af tot de afspraakbrief... ben benieuwd wanneer ze daarmee op de proppen komen gezien het al ingepland staat. ;)
Mij gaat het ook vooral over dat dit opgedrongen wordt en er geen noodzaak voor is. Iemand verdient hier vet veel geld aan. Ik vind het een enorme verspilling.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dus dat was de informatie die ik kreeg. In dat foldertje staat natuurlijk echt nix... alleen maar dat het zo goed voor mij is etc...
De enige reden voor die slimme meters is, dat ze er veel geld mee besparen. Ze hoeven dan geen meteropnemer langs de deuren te sturen en ze hebben 24/7 inzicht in je verbruik. Het verkooppraatje is er alleen voor dat de klanten ermee instemmen.

Tja en over het waarom de "slimme meter" door de overheid wordt opgedrongen?
Omdat de lobby zijn werk heeft gedaan. Politici laten hun oren wel vaker hangen naar de partij met de beste lobbyisten. Zelfs als dat betekend dat ze hun eigen achterban moeten belazeren.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb in mijn oude huis twee keer een brief van Stedin gekregen waarin stond dat er een meteropnemer langskwam om de standen op te nemen. Er stond ook in dat de afspraak ongeveer 3 kwartier zou duren. Toen voelde ik al nattigheid. Ik heb toen gebeld en gevraagd wat ze nog meer kwamen doen omdat 3 kwartier voor het opnemen van de standen wel erg riant is. Ik kreeg te horen dat ze meteen de meter kwamen vervangen omdat die defect was????? Ik heb gezegd dat dat niet nodig was maar dat ze best langs konden komen om de stand op te nemen. De meteropnemer kwam dus aan de deur en mijn partner deed (met duidelijke instructies van mijn kant open). De meteropnemer deed de meterkast open en zei direct "ziet u wel, de meter is defect want hij draait heel langzaam". Nadat mijn partner de beste man verzocht even aan de andere kant van het huis te kijken naar de zonnepanelen droop hij af :fluit:

Wat dat betreft is het nog netjes dat ze aankondigen dat ze de meter komen wisselen. Bij mij probeerden ze het twee keer onder de noemer van de meterstanden opnemen.
 

martin

Mankinds only hope
De enige reden voor die slimme meters is, dat ze er veel geld mee besparen. Ze hoeven dan geen meteropnemer langs de deuren te sturen en ze hebben 24/7 inzicht in je verbruik. Het verkooppraatje is er alleen voor dat de klanten ermee instemmen.

Dat is niet helemaal juist.
De voornaamste reden is dat men op termijn een Smart grid zal moeten gaan creëren.

En dan zal er een interactie moeten plaatsvinden tussen de opgewekte energie , en de te leveren energie naar de afnemer.
De reden van die meteropnemer zal uiteraard ook een rol spelen, maar dat is zeker niet de enige reden.
 

petroman

SHTF Expert
@Erny, mooi verhaal. Goed gedaan. Die klok is er voor voor het geval je dag/nachstroom gebruikt. Dus een dubbele meter hebt.
Dat was ooit ook zo'n idee dat men dan massaal 's avonds de was zou gaan doen.

Ik had het al eerder gemeld: je mag gewoon weigeren. Ook krijg je gewoon weer een nieuwe draaischijf meter.
Totdat ze die echt niet meer kunnen leveren en dan is de slimme meter ook weer gratis. Simpelweg omdat "zij" dan niet kunnen leveren.
De meteropnemer komt hier al lang niet meer. Je krijgt een briefkaart of email of je de meterstanden wilt doorgeven.
Bij de NUON kan je ook gewoon "mijn verbruik" gebruiken kan je bijhouden wat je verbruik is en zo besparen. Dat is net zo anoniem als je slimme meter die meterstanden doorgeeft.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, slimme meters kunnen problemen met communicatie hebben, lees ik.

EnergiemanagerOnline meldt:Communicatieprobleem tussen Enexis en Liader met betrekking tot de slimme meters. Mogelijk deze week wat verstoring in de meetdata.......
 

Ray

SHTF Expert
Ow, slimme meters kunnen problemen met communicatie hebben, lees ik.

EnergiemanagerOnline meldt:Communicatieprobleem tussen Enexis en Liader met betrekking tot de slimme meters. Mogelijk deze week wat verstoring in de meetdata.......

Je moet hem ook niet inpakken met zilverfolie. :lol:
 
Bovenaan