martin
Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nee, de P1 meter, weet met de slimme meter waar de spanningen komen en gaan. De batterij zelf staat daar los van. De batterij communiceerd buitenom het stroomnet met de p1 meter via wifi.
Dat begrijp ik allemaal.
Wat ik echter niet begrijp (en wat in mijn ogen onmogelijk is), is dat als je een apparaat aansluit op één fase (dus 1, geen 3), deze fase dan op één van de drie fasen zou “binnenkomen”. De slimme meter registreert het verbruik en de teruglevering van deze drie fasen afzonderlijk.
Stel dat je een apparaat aansluit dat stroom terug “duwt”, zoals een omvormer (1-fase!) of een batterij (1-fase!), dan zal op diezelfde fase het eventuele verbruik niet “achter de meter” worden geduwd.
Dus: stel dat je op fase 2 2000 watt aan zonnestroom opwekt, en je op exact datzelfde moment ook 2000 watt aan stroom verbruikt op diezelfde fase, dan neem je effectief 0,0 watt af of lever je terug. Maar stel dat je 2000 watt opwekt op fase 2 en 0 watt verbruikt op fase 2, maar tegelijkertijd 2000 watt verbruikt op fase 1, dan zal de energiemaatschappij jou 2000 watt leveren én 2000 watt terugnemen. Dat wordt tot 2027 volledig gesaldeerd, maar zonder saldering gaat dit er echt anders uitzien.
Dus zul je in mijn ogen de zaken zo moeten inregelen dat, als je gebruikmaakt van een 3-fasenaansluiting, je zowel je zonnepanelen (of batterijen) verdeelt over de fasen, als ook je verbruik zoveel mogelijk spreidt over die fasen.
Ik hoop eerlijk gezegd dat ik er helemaal naast zit.
P.S. Ik heb het hier dus over een 3-fasenaansluiting (krachtstroom) in mijn woning. Ik heb het niet over een 1-fasenaansluiting met bijvoorbeeld 12 groepen – uiteraard werkt dat dan wél gelijk. Een fase is iets anders dan een groep.
Ik lees inderdaad in diverse artikelen op fora dat het niet uit zou maken. Maar hoe zou dit technisch dan moeten werken?
Edit:
Technisch gezien is het dus inderdaad onmogelijk en je opgewekte stroom gaat dus wel degelijk terug naar de wijkcentrale. Maar blijkbaar is er een regelgeving die bepaald dat teruglevering en verbruikt intern worden "weggestreept".
Dus samenvattend zou het dus inderdaad niks uit maken of je die batterij op fase 1 / 2 of 3 zet en word dit ook na de salderingsregel verrekend. Ik vraag me af wanneer ze dit alsnog gaan veranderen.
Hier een link naar iemand die met exact dezelfde beredenering zit (nee, dat was ik niet
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2288060