• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Laatst bewerkt:
Nee, de P1 meter, weet met de slimme meter waar de spanningen komen en gaan. De batterij zelf staat daar los van. De batterij communiceerd buitenom het stroomnet met de p1 meter via wifi.

Dat begrijp ik allemaal.

Wat ik echter niet begrijp (en wat in mijn ogen onmogelijk is), is dat als je een apparaat aansluit op één fase (dus 1, geen 3), deze fase dan op één van de drie fasen zou “binnenkomen”. De slimme meter registreert het verbruik en de teruglevering van deze drie fasen afzonderlijk.

Stel dat je een apparaat aansluit dat stroom terug “duwt”, zoals een omvormer (1-fase!) of een batterij (1-fase!), dan zal op diezelfde fase het eventuele verbruik niet “achter de meter” worden geduwd.

Dus: stel dat je op fase 2 2000 watt aan zonnestroom opwekt, en je op exact datzelfde moment ook 2000 watt aan stroom verbruikt op diezelfde fase, dan neem je effectief 0,0 watt af of lever je terug. Maar stel dat je 2000 watt opwekt op fase 2 en 0 watt verbruikt op fase 2, maar tegelijkertijd 2000 watt verbruikt op fase 1, dan zal de energiemaatschappij jou 2000 watt leveren én 2000 watt terugnemen. Dat wordt tot 2027 volledig gesaldeerd, maar zonder saldering gaat dit er echt anders uitzien.

Dus zul je in mijn ogen de zaken zo moeten inregelen dat, als je gebruikmaakt van een 3-fasenaansluiting, je zowel je zonnepanelen (of batterijen) verdeelt over de fasen, als ook je verbruik zoveel mogelijk spreidt over die fasen.

Ik hoop eerlijk gezegd dat ik er helemaal naast zit.

P.S. Ik heb het hier dus over een 3-fasenaansluiting (krachtstroom) in mijn woning. Ik heb het niet over een 1-fasenaansluiting met bijvoorbeeld 12 groepen – uiteraard werkt dat dan wél gelijk. Een fase is iets anders dan een groep.

Ik lees inderdaad in diverse artikelen op fora dat het niet uit zou maken. Maar hoe zou dit technisch dan moeten werken?

Edit:
Technisch gezien is het dus inderdaad onmogelijk en je opgewekte stroom gaat dus wel degelijk terug naar de wijkcentrale. Maar blijkbaar is er een regelgeving die bepaald dat teruglevering en verbruikt intern worden "weggestreept".

Dus samenvattend zou het dus inderdaad niks uit maken of je die batterij op fase 1 / 2 of 3 zet en word dit ook na de salderingsregel verrekend. Ik vraag me af wanneer ze dit alsnog gaan veranderen.

Hier een link naar iemand die met exact dezelfde beredenering zit (nee, dat was ik niet :) )
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2288060

Dat begrijp ik allemaal.

Wat ik echter niet begrijp (en wat in mijn ogen onmogelijk is), is dat als je een apparaat aansluit op één fase (dus 1, geen 3), deze fase dan op één van de drie fasen zou “binnenkomen”. De slimme meter registreert het verbruik en de teruglevering van deze drie fasen afzonderlijk.
Ik kan mij wel voorstellen dat "een apparaat" op elk van de drie fasen zou kunnen worden aangesloten, en net naar gelang "het verkeer" per fase, de meest geschikte gebruikt. Die met de laagste spanning bijvoorbeeld, als afschakeling vanwege hoge spanning aan de orde zou zijn. Of er ook inverters bestaan die zo werken? Het zou m.i. moeten kunnen.
Stel dat je een apparaat aansluit dat stroom terug “duwt”, zoals een omvormer (1-fase!) of een batterij (1-fase!), dan zal op diezelfde fase het eventuele verbruik niet “achter de meter” worden geduwd.
Inderdaad, een Multiplus ziet de meter. Komt er veel solarenergie het huisnet binnen dan kan het de accu laden of micro-inverters terugregelen om levering aan het net te voorkomen.
Dus: stel dat je op fase 2 2000 watt aan zonnestroom opwekt, en je op exact datzelfde moment ook 2000 watt aan stroom verbruikt op diezelfde fase, dan neem je effectief 0,0 watt af of lever je terug. Maar stel dat je 2000 watt opwekt op fase 2 en 0 watt verbruikt op fase 2, maar tegelijkertijd 2000 watt verbruikt op fase 1, dan zal de energiemaatschappij jou 2000 watt leveren én 2000 watt terugnemen. Dat wordt tot 2027 volledig gesaldeerd, maar zonder saldering gaat dit er echt anders uitzien.
Hmmm, ik heb geen idee of men in en uit per fase apart rekent of het tegen elkaar wegstreept. Het zijn dan wel drie fasen, maar het is wel 1 aansluiting waarover netto 0 wordt geleverd.
Dus zul je in mijn ogen de zaken zo moeten inregelen dat, als je gebruikmaakt van een 3-fasenaansluiting, je zowel je zonnepanelen (of batterijen) verdeelt over de fasen, als ook je verbruik zoveel mogelijk spreidt over die fasen.

Ik hoop eerlijk gezegd dat ik er helemaal naast zit.
Ik vermoed, dat je er helemaal naast zit. Met de blote billen in het zilte Zeeuwse slik, maar ik kan het mis hebben😉
P.S. Ik heb het hier dus over een 3-fasenaansluiting (krachtstroom) in mijn woning. Ik heb het niet over een 1-fasenaansluiting met bijvoorbeeld 12 groepen – uiteraard werkt dat dan wél gelijk. Een fase is iets anders dan een groep.

Ik lees inderdaad in diverse artikelen op fora dat het niet uit zou maken. Maar hoe zou dit technisch dan moeten werken?
In principe kan je van elk van de drie fasen, met de nul, 230V afnemen en eraan leveren. Zou iedereen alleen op dezelfde fase terugleveren of ervan afnemen, dan treedt er onbalans op. In de praktijk kan je je wel voorstellen dat het uitmiddelt omdat "iedereen iets anders doet". Het stroomnet is dan ook een groot verdeelstation dat continu bij regelt. Echte problemen ontstaan er, als het de stroom niet kwijt kan (voltage stijgt) of niet genoeg kan leveren (voltage daalt).

Laatst bewerkt:
Ik ben in onbalans.
De één zegt ja, de ander nee. Ik zeg meten is weten, helaas heb ik de spullen niet. Maar als je een stroom tang of losse spoel aan de ingangszijde van de verbruiksmeter zet, ongeacht slim of ferarris, dan meet en weet je het.
Denk ik.

Aan de andere kant: stel je PV zit op fase 1 en je stoomoven op fase 2.
Je PV levert 5 kW, je stoomoven vraagt op een andere fase 2kW, gaat er dan 3kW naar de wijkcentrale of 5 ? En wat mag je dan volgens de meter aftikken? 7kW of 3kW ?

Edit: na het lezen van het door @martin aangewezen tweakers draadje, wordt daar ook het antwoord gegeven : de (slimme) meter rekend alles door naar één (verbruiks)getal. Korte versie.
Dus @martin heeft technisch wel een punt maar voorlopig wordt het dus alles verrekend naar één verbruiksgetal.

Edit 2:
Iemand van tweakers vat het nog korter samen:
Denk dat we binnen 1 a 2 jaar een firmware update gaan krijgen op de "slimme" meters, en we gewoon gaan betalen voor fase onbelans.

Fw update zou kunnen... maar de leverancier heeft een beter idee. Gewoon ie meters gaan vervangen, net zoals ze miljoenen prima werkende ferrarismeters vervangen zijn voor "slimme" meters.

Off topic:
net zoals ze miljoenen prima werkende ferrarismeters vervangen zijn voor "slimme" meters.

Dat is gewoon onderhoud. Je kan vanuit je onderbuik van alles bedenken maar als ik verantwoordelijk ben voor miljoenen elektriekmeters dan ga ik niet wachten totdat ze uitvallen maar preventief vervangen.

Met de kabels en huisjes is dat niet gedaan en zie waarom we nu een energie transitiekermis hebben.

Off topic:

Dat is gewoon onderhoud. Je kan vanuit je onderbuik van alles bedenken maar als ik verantwoordelijk ben voor miljoenen elektriekmeters dan ga ik niet wachten totdat ze uitvallen maar preventief vervangen.

Met de kabels en huisjes is dat niet gedaan en zie waarom we nu een energie transitiekermis hebben.

Dat is meer omdat slimme meters meer inzicht geven in het verbruik, tijdstippen, pieken etc. Dan kun je proberen maatregelen te nemen het energieverbruik meer te spreiden (als leverancier en als afnemer).

Echte problemen ontstaan er, als het de stroom niet kwijt kan (voltage stijgt) of niet genoeg kan leveren (voltage daalt).
Correct, dat zie je gebeuren in wijken waar ineens iedereen een PV installatie heeft. Als de installateur dus niet snugger is en standaard op F1 aansluit dan gaat de heel wijk plat als de zon lekker gat schijnen.
Maar een echte prepper is voorbereid en monitort alles nauwkeurig ;-)

1751378124081.png

Correct, dat zie je gebeuren in wijken waar ineens iedereen een PV installatie heeft. Als de installateur dus niet snugger is en standaard op F1 aansluit dan gaat de heel wijk plat als de zon lekker gat schijnen.

Dat is de reden dat ik mijn 2 systemen heb aangesloten op de L2 en de L3, en ik de L1 voornamelijk gebruik voor afname.

Het is wel zo dat er een soort van "random" verdeling wordt toegepast in woonwijken. Dus stel je hebt een wijk met 30 woningen dat zullen er 10 op L1, 10 op L2, en 10 op L3 worden aangesloten indien het om een 1 fase aansluiting zou gaan. En stel dat net 1 fase door 80% word gebruikt voor zonnepanelen, dan heb je kans dat jou omvormer ook zal afschakelen als deze ook op die zelfde fase zit. Ik heb de fases 1 week nagemeten en toen was het duidelijk dat ik de panelen het slimste op L2 en L3 kon zetten. Hou er ook rekening mee dat wat voor jouw L3 is, voor de buurman L1 kan zijn. Ik zal in ieder geval mijn toekomstige Airco's aansluiten op L2 en op L3.

Het is wel zo dat er een soort van "random" verdeling wordt toegepast in woonwijken.
Door wie ?
Misschien als de huurbaas een heel blok laat renoveren maar anders niet vrees ik.
Een goede installateur zal ook eerst kijken welke fase het zwaarst belast is zeg maar. Maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand echt van te voren naar kijkt.

Laatst bewerkt:

Dat doet de netbeheerder op moment van de aanvraag. (enexis/liander/stedin) en dat doen zo op basis van huidig belasting per fase in de wijk. Uiteraard niet voor iemand die 3 fasen nodig heeft.

En de monteur is de persoon die het daadwerkelijk aansluit vanuit de wijkkast
Meestal gebruiken ze een eenvoudig rotatieschema als het gaat om nieuwbouw, dus 1 op L1, 2 op L2, 3 op L3, 4 op L1, 5 op L2 etc etc

En als er 1 huis een aansluiting nodig heeft meten ze het even na welke het minst belast is.

Dat doet de netbeheerder op moment van de aanvraag.
Ah we praten langs elkaar. Ik doelde op het kiezen van de fase als er een PV installatie aangelegd wordt. Bij een 1Fase wijk maakt dat niet uit maar bij een mix dus wel.
Maar je schrijft elders ook dat mijn Fase 1 niet dezelfde is als de Fase 1 van mijn buren dus of het allemaal uit maakt ??

Maar je schrijft elders ook dat mijn Fase 1 niet dezelfde is als de Fase 1 van mijn buren dus of het allemaal uit maakt ??

Klopt.

Stel je hebt 1 fase aansluiting dan kun je er voor 95% van uitgaan dat jouw F1 niet gelijk is aan de F1 van jouw linker en jouw rechter buurman.

Stel je hebt 3 fases (en dat heb je) dan kun je zelf meten wat het voltage is van deze fases tijden een zonnige dag. Je kunt dan heel snel achterhalen of het verstandig zal zijn om je zonnepanelen op F1, F2, of F3 aan te sluiten.

Dus het maakt wel uit als je 3 fasen hebt, maar je hebt geen enkele zeggenschap als je 1 fase hebt en je zit per ongeluk op een fase die iedere keer je omvormer laat stilvallen omdat er veel te veel solar op die fase word gestuurd naar je wijkverdeelkast.

nogmaals:
Voor nu maakt het allemaal niks uit. Vanaf 1-1-2027 kan het wel degelijk een dingetje gaan worden. Maar voor het zelfde geld hebben we dan al lang een kern/atoom/waterstofbom op ons hoofd gekregen, dus laten we niet te ver vooruit denken. We gaan het zien en beleven.

Update:
Die F1, F2 en F3 is gewoon maar een nummertje vanuit de wijkcentrale. Uiteraard is voor iedereen met een 3 fase de nummering gelijk. Maar voor iedereen met een enkele fase is het "volledig random" of jou fase gelijk is met F1, F2 of F3. En dat is uiteraard ook niet zo raar. Het is belangrijk dat die verdeling een beetje op 33% uit zal komen. (en dat lukt prima, dat is ook nooit een probleem geweest)

Terug
Bovenaan