• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

En een accu kan nog zo goed getest zijn, ik heb 1 keer mogen meemaken wat het effect was van een kortsluiting op een 12V 250Ah accu en dan blijkt een dikke accukabel gewoon te veranderen in een gloeilamp die na 5 seconden veranderd in een soort van aansteker.

Zekeren, what if....what if, bespaar nooit op zekeringen.
inderdaad een knaagdier bij mn kabels moet ik ook niet hebben.
Ik heb al eens een geroosterde rat van mn accu's afgehaald, man wat was ik blij met mn zekeringen.
Ik was alleen minder blij dat mijn extra veiligheid ook bleek te werken....het was niet alleen die ene accu sectie die afgesloten werd, maar alles.
Sindsdien heb ik ook nood verlichting hangen met beweging sensor.

En ja een draadje van zelfs 90mm2! kabel kan veranderen in een gloeilamp.
Gelijkspanning is iets anders dan wissel spanning, ja tis oppassen ongeacht hoe.

En hoewel normaal gezien de drukregelaar de gastoevoer zal stoppen bij een flink drukverschil loopt bij een klein gaatje alsnog je complete fles leeg.
Je reduceer ventiel doet niet alleen dat, maar zorgt er ook voor dat er niet teveel gasdruk in je verbruiker komt.
Als ik mijn reduceer ventiel van mijn smelt oven omruil met die van jou, krijg ik alleen een waakvlammetje in mn oven....En jij iets meer hitte dan dat je zou willen.

Even los van regel en wetgeving zit je altijd met gezond verstand.

Ik heb mijn gasflessen in Spanje NIET in mijn woning staan.
Ik heb mijn accu's in Spanje ook NIET in mijn woning staan.

Dit kan iedereen alleen maar toejuichen, echter onbekend maakt onbemind, voorlichting in deze zoals een zekering had jou je accu en kabel kunnen besparen en potentieel nog veel erger.

Denk wel aan je kabel dikte van je accu naar je huis toe ivm verliezen en lengte van de kabel.
Ook hier kan een kabel die te dun is te warm worden.

Spanje....ik vraag me af waarom wij nog niet vertrokken zijn daarheen.....rust ruimte en zon!

Dit kan iedereen alleen maar toejuichen, echter onbekend maakt onbemind, voorlichting in deze zoals een zekering had jou je accu en kabel kunnen besparen en potentieel nog veel erger.

Weet je wat nu het lullig is?
Ik had dus prima zekeringen op mijn accu.
Echter (het klinkt ongelooflijk) had ik een stalen buis (het was meer een stalen frame) in de buurt van mijn accu in de schuur staan. En die was dus omgevallen op mijn accu. En dat bedoel ik met theorie en praktijk.
En ja, ook dit was te voorkomen geweest door die accu klemmen te voorzien van een dikke geïsoleerde bescherming. Maar ik geef ruiterlijk toe dat ik fouten maak. Daar leer ik het meeste van.
Die geïsoleerde bescherming heb ik trouwens nog steeds niet :). maar het is nu onmogelijk dat er iets van staal of andere rommel op mijn accu zal vallen, want mijn accu ligt nu "netjes" en in afgesloten behuizing. (onder de vloer) en dat is dan weer om diefstal te voorkomen/beperken.

want mijn accu ligt nu "netjes" en in afgesloten behuizing. (onder de vloer) en dat is dan weer om diefstal te voorkomen/beperken.

Man wat heb jij een geluk gehad.....ja inderdaad lullig, sorry voor mn smiley ik vond dat wel humor.
Waar ik wat angstig voor ben, is niet eens diefstal, maar weer een of andere rat, die krengen hou je niet tegen in mijn situatie.
En in jouw opslag? ook rat "proof"?
Koe schrikdraad her en der? gif? valletjes?

Ratten zijn kabel knagers, ik moet er niet aan denken dat die dingen ergens onder het beton mn 4x6mm2 voeding kabel naar het huis vinden....
En ja, ik heb me niet aan de nen gehouden, dus geen grond kabel gekocht, spijt van? JA
En ja, die kabel zit NIET in een buis.......
Dom---->JA

Een mens leert van successen maar nog veel meer van zijn fouten....

Waar ik wat angstig voor ben, is niet eens diefstal, maar weer een of andere rat, die krengen hou je niet tegen in mijn situatie.

Na 2 keer mijn auto om zeep doordat een rat mijn auto toch wel de meest ideale plek vond om te gaan wonen heb ik deze constructie toegepast:
(1 keer een nest met doorknagen kabel, en 1 keer alleen kabels doorknagen)

Eerst een laagje van dit:
1762019883389.jpeg
En dan dit:

1762019741722.jpeg

We hebben het hier over Spanje, en een rat ruikt het water in het reservoir, en blijkbaar is een auto een prima plek voor een nest. Na deze aanpassing is het voor een rat niet meer zo interessant.

Deze constructie heb ik ook in die bak waar die accu staat. Ik hou van lowtech zolang dat mogelijk is.
(maar ik heb geen zin om mijn complete vloer er uit te halen voor een foto, dus vandaar een foto van mijn auto)

p.s. We houden van foto's op dit forum, dus als je eens wat foto's kan posten van je energiesysteem dan zien we ze graag voorbij komen.

Terug
Bovenaan