Marsteks komen met 800watt uitgang, maar vinkje in de app kan deze op 2500watt gezet worden, dan word het wel rekenen of het alsnog opneen bestaande groep kan of toch beter op een eigen groep.
Dat zeker, en het aantal zwaardere afnemers die gelijktijdig in bedrijf zouden kunnen zijn, en ook waar die zich in die groep bevinden, wordt belangrijk om in de gaten te houden.
Uit veiligheid is een aparte groep zonder verbruikers mijn voorkeur omdat de stroom rechtstreeksnvanuit de marstek naar een verbruiker gaat, zonder dat de stroom langs een aardlek gaat. Mocht de spanning zo hoog oplopen dan zou de aardlek er nirt uit klappen, maar wel de kabel doorbranden.
Het is het amperage dat dan hoog kan oplopen, maar dat bedoelde je vast ook. En in plaats van aardlek kan je m.i. beter over zekering(sautomaat) spreken. Het aardlek-gebeuren is zeker niet onbelangrijk, maar bij het draad-smelt-gevaar even ondergeschikt. Inderdaad regelt de zekering die 10A of 16A maximaal per groep, maar alles wat je na die zekering toevoegt, dat ziet het niet. Nu kan de bedrading van een groep in een huisinstallatie natuurlijk ruimschoots 16A aan. Maar neem dat toch eens als reëele grens. Dan zou je met de 2500 van zo'n Marstek dus ruim 10A meer op een fase kunnen zetten. 26A op bedrading die normaal gesproken maximaal 16A voor de kiezen krijgt.
Vergeet dan die IR wandpanelen en vloerverwarming maar want dan heb je geïntegreerde muurverwarming, vanaf de centraaldoos naar beneden!
Theorie zou je de marstek dan met 2500watt op dezelfde groep als de oven van 2000watr kunnen plaatsen zonder problemen, scheelt weer een groep aanleggen en een extra kastje waar ik het koffiezet apparaat op kan zetten in de keuken

.
En terwijl de welriekende geuren van gebraden roadkill opstijgen uit de oven, slinger je gelukzalig het koffiezetapparaat aan dat op de Marstek staat, voor de eikeltjes koffie. Omdat die 3.130W trekt loopt er totaal 5.130 W door de draden.

2000 vanaf de Marstek en 3.130 vanaf het net.
Tja, indien geen monster-accu dan in ieder geval een monster-van een koffieapparaat!

Welke stroombron en welk apparaat precies waar in een groep, dat wordt dan extra belangrijk, om zo'n overbelasting te voorkomen...
Mijn kennis is niet optimaal, merk ik al, zal de leeftijd zijn.
Maar voor de back-up functie moet er dus wel een aparte kabel terug naar de meterkast om daar de groepen op aan te sluiten die je wil blijvem gebruiken bij stroo.-uitval.
https://zonnepanelensuper.nl/wp-con...on-ESS-PRO-3PH-10kVA-64kWh-aansluitschema.jpg
Dat is inderdaad zo, tenzij de Multiplus(sen) bij de meterkast hangen en alle groepen op de stroom houdende uitgang ervan staan. Ik zie daar wel een aandachtspunt. De Multiplus heeft al een automatische netonderbreker. Voer je de stroom houdende uitgang terug naar meterkast dan heb je daar nogmaals zo'n netonderbreker nodig.
Als het kan, sluit dan de Multiplus tussen netaansluiting en de bestaande groepen aan. Je hebt dan de situatie als op een schip met walstroom. Niet op weg naar een BOL zodra SHTF, maar klaar voor de "woeste baren"!