• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

V

Verwijderd lid 482

Gast
Gezien de huidige gas crisis is dit weer actueel. Om boven te verwarmen zit ik te denken aan 3 split airco's. Dus voor iedere slaapkamer 1. Maar nu komt het probleem, bij -10 verwarmt hij niet meer. En dat zou dus inhouden dat uitgerekend als het echt koud wordt ze het niet meer trekken. Dus moet er alsnog een back-up komen in de vorm van een hout kachel met warmte wisselaar om de radiatoren boven te verwarmen. Of een elektrische-ketel, met de huidige prijzen 5x meer kost dan stoken op gas, maar hoe lang nog? En natuurlijk kan ik een warmte pomp nemen, maar voor de kosten die daar mee gemoeid zijn koop ik heel veel stroom. Of toch maar hopen dat dit over waait en de prijzen voor gas weer naar beneden gaan? ( dream on)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@logan1202 , het rendement loopt wel terug naarmate het kouder wordt, maar ik zag dat dergelijke installaties tot -20C nog functioneren. Voor goedkopere installaties gaat dat misschien niet op, maar voor deze van Mitsubishi wel.
upload_2022-7-10_1-51-35.png

Ik heb een paar weken geleden besloten om de volgende split-unit airco te kopen: https://www.chillair.nl/mitsubishi-srk-35-zsx-w-wit.html
Het is een combinatie van een SRC35 ZSX buitenunit met een SRK35 ZSX binnenunit. en is speciaal ontworpen om goed te verwarmen, maar kan natuurlijk ook prima koelen.
De SCOB (regio-afhankelijk rendement bij verwarmen) is volgens opgave 5,1. Bij de volgende aanbieder wordt de SCOB behoorlijk hoger (6,6!) aangegeven, maar daar zijn het de Spaanse waarden (die aanbieder levert vanuit Spanje). https://www.climamarket.eu/nl/wandm...ubishi-heavy-industries-srk35zsx-w-src35zsx-w
Enfin, het rendement is 5,1 op onze breedtegraad en dat is zeker niet slecht. 5,1 kWh aan warmte voor iedere 1 kWh aan verbruikte stroom.

Ik las dat 1 m3 gas goed is voor ongeveer 9,7 kWh. Met de huidige gasprijs van 2,32/m3 kost die energie 0,24/kWh.
Met de huidige stroomprijs van 0,55/kWh en een SCOB van 5,1 kost het me 0,11/kWh via die airco. Dus meer dan een halvering van de energiekosten (voor het aandeel dat gas vervangt), en dat verdient zich dan snel terug. Wie er al zonnepanelen heeft, die is al helemaal spekkoper, want stookt dan al gauw "gratis".
https://www.klimaatexpert.com/warmtepomp/technisch/cop-scop-en-rendement

De aanleg van zo’n klein systeem is m.i. best zelf te doen; het is al voorgevuld met koelmiddel. Er valt dus wel het e.e.a. aan arbeidskosten te besparen. Ik heb dat hier nog als een zomerklusje gepland staan, en het is tegelijk een "try-out". Ik vermoed dat het verwarmen me wel zal bevallen, en dan volgt er t.z.t. vast een tweede split-unit.
Het aansluiten (vacumeren van de leidingen en open draaien van de kleppen) kan vervolgens door een STEK-monteur gebeuren.

Maarrrr, met wat zelfstudie, technisch inzicht en de juiste spullen... is zoiets ook zelf te doen.
Logisch is dat ook, want een STEK monteur is immers geen Superman.
Dat zelf aansluiten mag nu niet, maar mij gaat het er meer om, om bijvullen en reparaties zelf te kunnen uitvoeren in "een noodsituatie". En om dat te kunnen... moet je het natuurlijk wel kunnen;)
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Tussen kunnen en mogen zit vaak het probleem. Of je mag het zelf aanleggen maar moet er een "expert" naar kijken voor ingebruikname.
Ik zal eens rondvragen bij mensen die alleen verwarmen met een airco, en of de koude nachten een probleem zijn. En dan kan een iets duurdere een hoop ellende en geld uitsparen.
 

marzman

Diehard Prepper
Wij hebben vorig jaar zomer een nieuw gastoestel laten plaatsen, maar ik zit hier ook wel eens naar te kijken. Mijn vrouw wil nu een nieuwe vloer laten leggen in de huiskamer, maar vind vloerverwarming onzin (op de dag van vandaag is dit ook zo, maar als we aan de warmtepomp moeten hebben we niks meer aan de radiatoren of het wordt heel inefficiënt). Ik heb al gezegd, het wodt of vloerverwarming, of we moeten in de toekomst met airco's gaan verwarmen (al zijn er ook ventilo radiatoren, dat zal ook wel goed werken). Ook zag ik dat er nu modellen komen met aansluiting voor warm waterboiler.

Ik denk dat het met -10 ook wel werkt. Het zal misschien wat moeilijker warm worden als je niet genoeg vermogen hebt en je hebt meer stroomverbruik (dat kan keer 3, 4 of 5 zijn). Ook moet de buitenunit dan af en toe ontdooien, op die momenten is hij niet aan het verwarmen. Maar hoe vaak is het -10 en hoe vaak verwarm je een slaapkamer?

Het is wel een flinke verbouwing, alle radiatoren en leidingen en je gastoestel. Dat kun je dan toch moeilijk laten staan? :p
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het simpelste is omruilen et een elektrische ketel. dat gaat 1 op 1. Maar daar ligt het verbruik weer hoog. Hoewel het natuurlijk wel een oplossing is als het wel onder de -10 komt. Maar eigenlijk is het allemaal behelpen. We zijn zo op gas ingesteld dat alleen met aanzienlijke kosten de overstap gemaakt kan worden.
En iedereen wil (moet ) over.
En radiatoren haal je weg en de leidingen slijp je gewoon af. Plutsje plamuur en je ziet ze nooit meer.
Heeft er hier iemand ervaring met het verwarmen op een airco bij langere perioden onder de -10 ? Want daar ben ik toch heel benieuwd naar.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het simpelste is omruilen et een elektrische ketel. dat gaat 1 op 1. Maar daar ligt het verbruik weer hoog. Hoewel het natuurlijk wel een oplossing is als het wel onder de -10 komt. Maar eigenlijk is het allemaal behelpen. We zijn zo op gas ingesteld dat alleen met aanzienlijke kosten de overstap gemaakt kan worden.
En iedereen wil (moet ) over.
En radiatoren haal je weg en de leidingen slijp je gewoon af. Plutsje plamuur en je ziet ze nooit meer.
Heeft er hier iemand ervaring met het verwarmen op een airco bij langere perioden onder de -10 ? Want daar ben ik toch heel benieuwd naar.

Die van mijn kunnen tot -15, mocht dat ooit het geval zijn dat het -16 is op de dag, dan gaat er een zibro / qlima aan, even behelpen maar dat komt bijna nooit voor.
Als het in de nacht -16 word dan is er niks aam de hand, gewoon uitzetten en een elektrische deken gebruiken als het te koud word.
Meest voor de handlichende bij -16 is ook een pak sneeuw dat goed isoleerd :).

Even een update heb de meterstanden doorgegeven;
normaal gebruik ik rond de 2000m3 gas en dat is dit jaar 320 (douchen badkamer kraan en koken),
Daarintegen hebben de aircos omgeveer 2500kwh gekost besparing van gas 1700 ingeruild voor 2500kwh, ben benieuwd naar de eindafrekening.

Volgende project zal zijn eerst de badkamer laten verbouwen, dan kan de cv eruit en een doorstromer of boiler installeren.
Daarna de keuken (of tegelijkertijd voor een betere prijs) of tijdelijk een knappe tweedehands inductie kookplaat.

Dan jaren verder op de plek van de CV een thuisbatterij hangen, tegen die tijd verwacht ik een goedkoper en efficienter product dan wat men nu aanbied, eventueel eentje die on eiland modes kan.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@marzman , en @logan1202 , ik vraag mij af of we echt niets meer aan de radiatoren en CV hebben.
Ik heb hier een gas-combiketel voor CV en voor warm water.
Als ik het huis toenemend m.b.v. split-units ga verwarmen dan kan de CV m.i. uit en springt de ketel alleen voor warm water aan. Is het eens enorm koud dan kan de CV alnog een stukje aan, als een simpel (maar prepper-genot leverend) petroleumkacheltje geen uitkomst mocht bieden.

Nu ben ik een wel voorstander van uitproberen, en een "kan niet bestaat niet" vind ik...
De CV-installatie die je hebt is een prima warmte-transportmiddel, dus m.i. zuinig op zijn en daarin gewoon andere (gasloze) warmte toevoeren. Overmorgen koop je een plutoniumreactor, die je eenvoudig met een radiatorknop uitwisselt... Tot dan, moeten we ons alleen even behelpen.

Ik heb ervaring met een circa 0,9 kW lucht/water warmtepomp die ik eens bij Van Cranenbroek (waar anders...) heb gekocht. Die verwarmt nu "een bak met wat heel wat kuubjes noodvoorraad-water;)" met een debiet van zo'n 5 m3/uur een graad in temperatuur. Of het ding veel hoger dan 30C redt weet ik niet, maar 29C in en 30C uit is (bewezen) mogelijk. Bij een veel lager debiet zal bijvoorbeeld een 18C in en 30C uit vast ook lukken. Het apparaat zal waterzijdig de 2 bar CV druk wel aankunnen want de pomp die er nu op staat levert een vergelijkbare druk. Het apparaat kan dan in het CV-circuit worden opgenomen, al dan niet met een driewegklep (of anders via een eenvoudige w/w warmtewisselaar). Als in huis de radiatoren die 30C toegevoerd krijgen dan verwarmt dat vast al merkbaar als de radiatoren niet piepklein zijn gedimensioneerd, vermoed ik. Het apparaat is in ieder geval veel goedkoper (700-800 Euro's) dan een hoge-temperatuur l/w warmtepomp. En voor een paar 100 Euro zijn een paar grotere radiatoren snel geplaatst. En dan geen 2-plaats maar 4 of 5-plaats of zo. Bij lage buitentemperaturen is er hetzelfde rendementsprobleem, maar wat er onder de streep aan warmte wordt gewonnen is winst.

Eerlijkheidshalve, hoop ik er wel op om dit niet te hoeven uitproberen;), en dat mijn l/l split-units (er volgen er vast meer) het best warm genoeg zullen houden in huis...

De dure l/w warmtepomp-systemen zijn vast uitgekiend en super-comfortabel, maar is dat wel nodig? Geef mij daarvan dan maar een simpele "monoblock" unit die lucht aanzuigt en warm water levert, en dat water kan dan direct het CV-circuit in zonder veel poespas of dure regelingen. Mijn huidige CV-ketel vindt dat vast wel gezellig en pompt dan alleen het CV-water rond, en springt dan alleen voor warm sanitair-water aan (of bij extra CV-warmtevraag).

Voor warm sanitair-water zijn er ook separate warmtepompboilers te koop, die voor sanitair-water de gasloze oplossing kunnen zijn: https://www.chillair.nl/warmtepompboiler/lg-warmtepompboilers/

Gezien de kosten, zal het hier nog wel even duren voordat ik hier een all-in warmtepompinstallatie plaats (als het er al van komt). Ik sprokkel m'n warmte dan liever even bij elkaar, en heb tegelijk back-up. Heeft zo'n alles-doend-warmtepomp-systeem eens storing, dan is het in huis immers alleen onder de wol nog warm.

Ook heb ik een Olymberyl houtkacheltje met watermantel, dat zo in het CV-circuit kan worden opgenomen. Het levert maximaal 7kW, en een watertemperatuur van 50-60C of meer behalen is voor dat ding geen probleem. Enfin, zodra de crisis echt doordringt tot "de massa", dan staat het ding in no-time in de huiskamer en eet dan alles wat er maar branden kan ;)

De energiecrisis mag dan ongemakkelijk zijn, maar enerverend is het wel en het zorgt voor leuke gespreksstof!
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik heb niet gezegd dat ik mijn radiatoren weg wil halen. De gaskachel is idd een hele goede back-up.
En er staat hier ook een kachel met warmte wisselaar op het programma, dus aangesloten op de verwarming. Dan heb je radiatoren nodig
Het is nu een gulde middenweg te zoeken tussen verbruik, comfort en kosten.
Als ik evenveel stroom gebruik als dat we nu gas gebruiken , omgerekend naar kWh , gaat mijn verbruik met 600% omhoog.
En aan alles zit een nadeel.
Bij een graad of -10 verwarmt een airco niet meer.
Als je niet de hele dag thuis bent is je kachel ook een keer uitgebrand, en dus verwarm je ook de radiatoren niet meer. ( Een week vakantie in de winter kan je vergeten )
Neem je een elektrische ketel, dan stook je je arm. Waar voorheen 5 cm isolatie de norm was is het nu 18 cm. Maar die 13 cm na te isoleren kost ook een bak geld. En dan heb ik het nog niet over de ramen.
En dan moet er ook een bojler komen, want dat doet de gasketel nu ook.
En hoe je het ook rekent, gas is nog steeds het goedkoopste.
Zoals ik het nu bekijk zit ik met een investering van een 8000 Euro , en daar koop ik een heleboel gas voor. En dan is dat de goedkoopste optie.
Als ik voor een lucht/water warmte pomp ga ben ik nog meer kwijt. En dan is het verbouwen van het halve huis niet mee gerekend.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
In een Amerikaans artikel van april 2022 vond ik het volgende kosten-vergelijk tussen verschillende verwarmingsbronnen:
upload_2022-7-11_5-2-59.png
https://www.pickhvac.com/heat-pump/basics/cop/
Nu zal dat vergelijk bij ons iets anders liggen t.g.v. verschillen in energiekosten, maar het geeft een grof idee.
Met "air source heat pump" kan een l/l of l/w bedoeld zijn, maar de kennelijk lage SCOP=1,81 daarvan (909/501) tegenover "electric resistance" (SCOP=1) vind ik wel apart. Kennelijk zijn daar ook de installatie-aanschafkosten meegerekend, en die zijn bij "electric resistance" (straalkachel o.i.d.) natuurlijk relatief laag.
In de huidige situatie bij ons, is het "natural gas" balkje toch wel meer dan tweemaal zo lang als het "air source heat pump" balkje, vermoed ik, en kost verwarmen met gas tenminste tweemaal zoveel als d.m.v. een l/l split unit.

Hoe de efficiency van een warmtepomp zich verhoudt bij verschillende buitentemperaturen, is in het volgende plaatje te zien. "Variation in the COP of a heat pump in heating mode and in cooling mode for various evaporator–temperature combinations, assuming a Carnot efficiency (ratio of actual to ideal COP) of 0.64. Source, Harvey (2006)"
In het bovenste plaatje stel ik mij bij verwarmen voor dat de "condensor temperature" de temperatuur is van de binnenunit. Tussen de lijnen gelezen: Blaast die lucht van 40C uit dan is de COP ongeveer 5 bij een (evaporator) buitenunit-radiatortemperatuur van 2C. Die 2C is dan grofweg de temperatuur van de buitenlucht. Zo bezien, zou de COP bij -10C buiten en 40C uitblaas binnen nog best omstreeks de 4 kunnen liggen, en hoeft het zelfs bij -15C of -20C niet onder COP=3,4 te duiken. Het rendement blijft dus bij lage temperaturen behoorlijk overeind, als de unit niet door ijsafzetting wordt gehinderd tenminste. De toch nog hoge COP en een lagere warmte opbrengst is dan misschien verklaard doordat de compressor bij -10C en -15C minder hard behoeft te werken omdat het vloeibare gas in de evaporator (verdamper) langzamer verdampt (door kleiner temperatuursverschil tussen buitenlucht en verdamper)?
Duidelijk is ook te zien dat een l/w installatie die 50C of 70C water moet leveren, een beduidend lagere COP heeft.
upload_2022-7-11_6-17-14.png
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Hier in NL hoeven we ons niet veel zorgen te maken over extreme koude.
Zelfs in het veel oostelijker gelegen Wroclaw (P) ziet het er in de regel zo uit, en is het niet vaak -15C
https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2019/42/e3sconf_asee18_00039.pdf
upload_2022-7-11_6-27-44.png
In het rapport is vermeld: "At outdoor air temperature of -15°C (temperature operating limit), -7°C (bivalent
point), 2°C, 7°C, 12°C the reversible heat pump capacity (for analysed building)
equals respectively 2.84 kW, 3.18 kW, 1.94 kW, 1.25 kW, 1.09 kW and COP equals
respectively 2.33, 2.85, 4.95, 6.42, 7.79
"
Ik zie hier nergens COP's lager dan 2,33, en vermoed dat dat hier in Nederland nog iets beter zal zijn bij -15C.
Dat zou betekenen dat we met een l/l split-unit ook bij -15C nog voordeliger uit zijn dan bij stoken op gas (als het apparaat dan nog werkt). Zo'n unit de gehele winter laten draaien is dan altijd van voordeel, voor zover het gas-stook vervangt (en bij het huidige tarief-verschil).
 

marzman

Diehard Prepper
Het komt weinig voor dat het zo koud is, maar het komt wel eens voor. Je moet ook niet naar gemiddelden van het verleden kijken natuurlijk, dat vlakt die temperaturen af :)

Die winters in de jaren 80 kan ik me nog wel herrinneren, we waren toen aan het camperen (met mijn ouders) aan zee, en een binnenzee (met zout water) was helemaal bevroren. Dat was toen best bijzonder, iedereen wandelde daar, ook met honden enzo.

Ik weet niet of deze pagina in 2012 voor het laatst is bijgewerkt? https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/koudegolven
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Het komt weinig voor dat het zo koud is, maar het komt wel eens voor. Je moet ook niet naar gemiddelden van het verleden kijken natuurlijk, dat vlakt die temperaturen af :)

Die winters in de jaren 80 kan ik me nog wel herrinneren, we waren toen aan het camperen (met mijn ouders) aan zee, en een binnenzee (met zout water) was helemaal bevroren. Dat was toen best bijzonder, iedereen wandelde daar, ook met honden enzo.

Ik weet niet of deze pagina in 2012 voor het laatst is bijgewerkt? https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/lijsten/koudegolven

Staat boven se tabel:
Tijdvak 1901 tot en met 31 mrt 2022

Ik denk dat er na 2012 geen koudegolven meer waren.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
In een Amerikaans artikel van april 2022 vond ik het volgende kosten-vergelijk tussen verschillende verwarmingsbronnen:
Bekijk bijlage 22416
https://www.pickhvac.com/heat-pump/basics/cop/
Bekijk bijlage 22417
Ook hier geld dat je moet kijken wie dat onderzoek betaald heeft. En dat is in dit geval de warmte pomp verkoper.
En ik loop zowiezo vast in de berekeningen.
Als ik mijn gasverbruik omreken naar kWh kom ik op een enorm getal uit. Maar dat zou ik dan door de Cop moeten delen, en dan veranderen de nummers ineens enorm.

Gasverbruik 2500 m3 = 29000 kWh
2500 m3 kost x 2.20 = 5500 Euro.
29000 kWh kost x 0.50 = 14500 Euro
Met een scop waarde van 5 is dat 14500 : 5 = 2900 Euro. Dus zou ik bij een airco met 2.7 scop al goedkoper uit zijn.
Dus zou een airco 5500 -2900 = 2600 goedkoper.
Maar op een of ander manier heb ik het idee dat ik me nu rijk reken. Zeker omdat ik op internet hele ander uitkomsten tegen kom. Maar dat verschilt, afhankelijk van wat ze verkopen.
Aan de andere kant kosten een m3 in 2021 nog 0.95 Euro. en dan zou ik aan het gas 2375 kwijt zijn. Dus een 525 Euro goedkoper dan een airco. En dat gooit natuurlijk een berekening die een jaar oud is helemaal om

De prijzen heb ik vandaag 11.07.22 van het internet gehaald, dus hoever die nog kloppen?
Maar reken ik nu goed of zit ik er helemaal naast?
 

martin

Mankinds only hope
Maar reken ik nu goed of zit ik er helemaal naast?

Het is volgens mij nooit goed uit te rekenen.
Dat heeft te maken met het gegeven dat je warmte niet goed kan uitdrukken in energie.

1M3 gas levert flink wat warmte, en dus ook energie.
Maar in de rekensommen gaan ze gebruik maken van "efficiënt" en met die COP loop je helemaal vast.

Zoals je zelf aangeeft is het nogal afhankelijk wie de opdrachtgever is van de berekening.
De enige juiste manier om dit soort zaken te vergelijken is letterlijk een praktijktest.

Stel je hebt 2 woonruimtes waar je in leef. In de ene gebruik je 1 jaar de airco, en de ander de (gas)kachel/CV of pelletkachel.
En na 1 jaar weet je de echte kosten. (ok, is alsnog heel lastig om dat op deze manier te bepalen)

Zover ik het me kan herinneren heb ik het ooit een paar jaar geleden proberen uit te rekenen en kwam tot de slotsom dat elektrisch wel efficiënter is, maar alsnog 40% duurder. Vergelijk het met koken op gas, of koken op elektrisch. Rekenkundig is elektrisch efficiënter. Maar in de praktijk kan je met 1 euro gas meer liters water laten koken dan met 1 euro aan stroom. (en hoewel gas flink is gestegen, is dat ook het geval voor elektrisch)
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Het is volgens mij nooit goed uit te rekenen.
Dat heeft te maken met het gegeven dat je warmte niet goed kan uitdrukken in energie.

1M3 gas levert flink wat warmte, en dus ook energie.
Maar in de rekensommen gaan ze gebruik maken van "efficiënt" en met die COP loop je helemaal vast.

Zoals je zelf aangeeft is het nogal afhankelijk wie de opdrachtgever is van de berekening.
De enige juiste manier om dit soort zaken te vergelijken is letterlijk een praktijktest.

Stel je hebt 2 woonruimtes waar je in leef. In de ene gebruik je 1 jaar de airco, en de ander de (gas)kachel/CV of pelletkachel.
En na 1 jaar weet je de echte kosten. (ok, is alsnog heel lastig om dat op deze manier te bepalen)

Zover ik het me kan herinneren heb ik het ooit een paar jaar geleden proberen uit te rekenen en kwam tot de slotsom dat elektrisch wel efficiënter is, maar alsnog 40% duurder. Vergelijk het met koken op gas, of koken op elektrisch. Rekenkundig is elektrisch efficiënter. Maar in de praktijk kan je met 1 euro gas meer liters water laten koken dan met 1 euro aan stroom. (en hoewel gas flink is gestegen, is dat ook het geval voor elektrisch)

Probleem van verwarmen met de cv is dat je vaak het hele systeem aan hebt staan om het waterzijdig af te regelen.
Airco is makkelijker om te zeggen we zijn nu in de woonkamer doen we de woonkamer aan en over tien minuten gaan we naar de slaapkamer dus airco aan. Kamers zijn met de juiste verhouding van grootte sneller warm dan met de cv, meubels blijven koud maar dat deden ze hier ook met de cvn in dat opzich merk ik weinig verschil, in combinatoe met zonnepanelen vallen de airco's ook wel gunstig uit nog komende twer jaar.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
[...] De prijzen heb ik vandaag 11.07.22 van het internet gehaald, dus hoever die nog kloppen?
Maar reken ik nu goed of zit ik er helemaal naast?
@logan1202 , Ik las dat 1 m3 gas goed is voor ongeveer 9,7 kWh, en dat zal dan wel voor een HR ketel gelden denk ik.
https://www.energieconsultant.nl/en...uit-de-praktijk/omrekening-van-m3-n-naar-kwh/
In rood, even jouw berekening aangepast:
Gasverbruik 2500 m3 = 29000 24250 kWh
2500 m3 kost x 2.20 = 5500 Euro.
29000 24250 kWh kost x 0.50 = 14500 12125 Euro
Met een scop waarde van 5 is dat 14500 12125 : 5 = 2900 2425 Euro. Dus zou ik bij een airco met 2.7 2.2 scop al goedkoper uit zijn.
Dus zou een airco 5500 -2900 2425 = 2600 3075 goedkoper.
Maar op een of ander manier heb ik het idee dat ik me nu rijk reken. Zeker omdat ik op internet hele ander uitkomsten tegen kom. Maar dat verschilt, afhankelijk van wat ze verkopen.
Aan de andere kant kosten een m3 in 2021 nog 0.95 Euro. en dan zou ik aan het gas 2375 kwijt zijn. Dus een 525 Euro goedkoper dan een airco.
Ik kom uit op "50 Euro goedkoper dan een airco", maar dat is dan nog met een whopping 0,50 Euro voor een kWh gerekend, en dat tarief is dan natuurlijk te hoog. Is het gas weer eens 0,95 Euro dan is een kWh stroom circa 0,4 Euro lijkt me.
En dan 0,95/9,7 =0,097 Euro per kWh uit gas en 0,4/5 = 0,08 Euro per kWh stroom uit de warmtepomp.

Hoe dan ook, pas als de gasprijs per m3 (9,7/5)=1,94 x de kWh prijs is, is het omslagpunt bereikt. Het lijkt mij, dat gas al snel het onvoordeligst zal blijven. En (open deur...) helemaal zal dat opgaan als je het gas laat afsluiten, want dan vallen ook alle vaste kosten daarvan weg.

De ellende is natuurlijk, dat we niet weten wat de elektriciteitstarieven gaan doen. Of eigenlijk weten we dat uit ervaring wel, en zijn alle moeizame berekeningen sowieso van korte duur... Gaan we allemaal van het gas dan wordt de elektriciteit natuurlijk duur, want de staatsruif moet immers onverminderd gevuld worden.

Ik zie er dan ook nog wel een belasting op zelf opgewekte stroom van komen. Analoog aan- en net zo idioot als het eigenwoningforfait, dus waarom eigenlijk niet?

Waarom betaal je eigenwoningforfait? Je betaalt eigenwoningforfait omdat je eigen woning als inkomen wordt gezien. Over inkomen betaal je nou eenmaal belasting. Als woningeigenaar is het namelijk mogelijk om een deel van je woning te verhuren.


(vooruitblik) Waarom betaal je eigenstroomforfait? Je betaalt eigenstroomforfait omdat je eigen stroom als inkomen wordt gezien. Over inkomen betaal je nou eenmaal belasting. Als stroomproducent is het namelijk mogelijk om een deel van je stroom te verkopen.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het is volgens mij nooit goed uit te rekenen.
Dat heeft te maken met het gegeven dat je warmte niet goed kan uitdrukken in energie.
Hoi @martin , ik waag dat te betwijfelen. De energie-inhouden van zowel 1m3 aardgas als van 1kWh zijn bekend, en daar is nauwelijks een speld tussen te krijgen volgens mij.

"1 standaard kubieke meter gas (m3(n) heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ.
Berekening: 1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh = 9,769/1000= 0,0097694 MWH"


1M3 gas levert flink wat warmte, en dus ook energie.
Maar in de rekensommen gaan ze gebruik maken van "efficiënt" en met die COP loop je helemaal vast.
Zoals je zelf aangeeft is het nogal afhankelijk wie de opdrachtgever is van de berekening.
De enige juiste manier om dit soort zaken te vergelijken is letterlijk een praktijktest.
De COP waarden worden d.m.v. praktijktesten bepaald, maar ... dat deed Volkswagen indertijd ook met z'n diesel-stikstofuitstoot:eek:. Er wordt dan natuurlijk de gunstigste situatie nagebootst.

Het venijn zit hem m.i. in de onderstaande attentiepunten die Joost de Vree noemt, en dan vooral in het door mij rood gekleurde.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/cop-waarde.shtml

"Berekening COP en benodigde energie
Stel:
- de te leveren, nuttig te gebruiken energie is 5000 kWh (ofwel 5000*3,6 MJ of 13,7 GJ)
- de COP van een warmtepomp is 4
dan is:
- de te leveren energie aan de warmtepomp 5000/4 = 1250 kWh.

Attentiepunten
- de COP-waarde is het maximale rendement, in de meest gunstige situatie (die zelden zal optreden)
- de gemeten waarde is meestal lager dan de door de fabrikant verstrekte waarde, omdat die in de meest optimale situatie is bepaald

- de COP is afhankelijk van de buitentemperatuur en bijvoorbeeld van de temperatuur van de verwarming (bij een lage temperatuur verwarming LTV is de COP hoger dan bij cv-water met een hoge temperatuur)
- de COP varieert per type apparaat (ook: per type aandrijfmotor) en ook van het temperatuurniveau van de warmtevraag (hoe hoger de warmtevraag, hoe geringer de efficiëntie van dat moment)
- de term COP-warmte heeft met warmtepompen te maken en COP-koeling met airco's
- wanneer temperaturen gemeten worden, dienen die in Kelvin gesteld te zijn (absolute temperaturen)."

In het prima stuk https://www.klimaatexpert.com/warmtepomp/technisch/cop-scop-en-rendement lees ik:
"De COP zegt iets over het verbruik van een warmtepomp, hoe het hoger het getal, hoe minder elektriciteit de warmtepomp verbruikt. Maar toch kan de COP een vertekend beeld geven, zeker bij een luchtwarmtepomp, omdat de omstandigheden alles bepalend zijn. Een SCOP is daarom al nauwkeuriger, omdat dit een gewogen gemiddelde is van een heel jaar. Wanneer de SCOP wordt uitgedrukt als integrated value, worden alle variabelen meegenomen en is de uitkomst het meest waarheidsgetrouw."
Die SCOP houdt ook rekening met de specifieke regio, en is m.i. zinvoller voor een globaal vergelijk dan de COP.

Echter, de zinsnede "omdat dit een gewogen gemiddelde is van een heel jaar" doet hier wel rode lampjes branden. Waarom immers een gemiddeld rendement voor verwarmen bepalen over een geheel jaar, met inbegrip van de zomers gunstiger buitentemperaturen, terwijl ons alleen het koude stookseizoen interesseert...?!

Een SCOP over alleen het stookseizoen zou pas echt logisch en zinvol zijn...
Of beter nog: een overzicht van COP-waarden bij verschillende buitentemperaturen, zodat we op basis daarvan kunnen bekijken welke manier van verwarmen op enig moment de goedkoopste is.
Ik heb wel diverse grafiekjes gezien, en misschien bieden die nog het beste houvast.

Stel je hebt 2 woonruimtes waar je in leef. In de ene gebruik je 1 jaar de airco, en de ander de (gas)kachel/CV of pelletkachel.
En na 1 jaar weet je de echte kosten. (ok, is alsnog heel lastig om dat op deze manier te bepalen)
Zover ik het me kan herinneren heb ik het ooit een paar jaar geleden proberen uit te rekenen en kwam tot de slotsom dat elektrisch wel efficiënter is, maar alsnog 40% duurder. Vergelijk het met koken op gas, of koken op elektrisch. Rekenkundig is elektrisch efficiënter. Maar in de praktijk kan je met 1 euro gas meer liters water laten koken dan met 1 euro aan stroom. (en hoewel gas flink is gestegen, is dat ook het geval voor elektrisch)
Zo'n vergelijk met koken op gas of koken op elektrisch is hier niet helemaal juist denk ik, omdat de warmtepomp-winst daar niet opgaat. Koken op gas of koken op elektrisch zijn omzettingen waarbij allerlei convectie-, geleiding- en stralingseffecten spelen, maar er geen sprake is van slim gebruik van fase-overgangen.

Enfin, "the proof of the pudding is in the eating", inderdaad. Gewoon uitproberen...
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
@logan1202 , Ik las dat 1 m3 gas goed is voor ongeveer 9,7 kWh, en dat zal dan wel voor een HR ketel gelden denk ik.
https://www.energieconsultant.nl/en...uit-de-praktijk/omrekening-van-m3-n-naar-kwh/
In rood, even jouw berekening aangepast:
Gasverbruik 2500 m3 = 29000 24250 kWh
2500 m3 kost x 2.20 = 5500 Euro.
29000 24250 kWh kost x 0.50 = 14500 12125 Euro
Met een scop waarde van 5 is dat 14500 12125 : 5 = 2900 2425 Euro. Dus zou ik bij een airco met 2.7 2.2 scop al goedkoper uit zijn.
Dus zou een airco 5500 -2900 2425 = 2600 3075 goedkoper.
Maar op een of ander manier heb ik het idee dat ik me nu rijk reken. Zeker omdat ik op internet hele ander uitkomsten tegen kom. Maar dat verschilt, afhankelijk van wat ze verkopen.
Aan de andere kant kosten een m3 in 2021 nog 0.95 Euro. en dan zou ik aan het gas 2375 kwijt zijn. Dus een 525 Euro goedkoper dan een airco.
Ik kom uit op "50 Euro goedkoper dan een airco", maar dat is dan nog met een whopping 0,50 Euro voor een kWh gerekend, en dat tarief is dan natuurlijk te hoog. Is het gas weer eens 0,95 Euro dan is een kWh stroom circa 0,4 Euro lijkt me.
En dan 0,95/9,7 =0,097 Euro per kWh uit gas en 0,4/5 = 0,08 Euro per kWh stroom uit de warmtepomp.

Hoe dan ook, pas als de gasprijs per m3 (9,7/5)=1,94 x de kWh prijs is, is het omslagpunt bereikt. Het lijkt mij, dat gas al snel het onvoordeligst zal blijven. En (open deur...) helemaal zal dat opgaan als je het gas laat afsluiten, want dan vallen ook alle vaste kosten daarvan weg.

Als je andere cijfers gebruikt krijg je ook een andere uitkomst. En daarom vindt je op het net geen 2 dezelfde berekeningen. Zelfs waar het gas vandaan komt heeft effect op het aantal kWh, dus zelfs daar kan het al wisselen. (Belgie rekent met ander waardes dan Nederland)
De vraag is of het nu goedkoper is of niet. En zelfs daar is geen antwoord op te vinden. En het gegoochel met waardes en temperaturen maakt het alleen maar waziger. Daarbij veranderd de prijs van gas en stroom per dag (eigenlijk continu) en kan de verstrekker vragen wat hij wil.
En we kijken nu eigenlijk alleen naar het verbruik en niet naar de aanschaf kosten.
Want als je dat mee rekent, een gasketel die je al hebt tegenover een airco die je moet aanschaffen, dan verliest de airco zeker.
 

petroman

SHTF Expert
Ok hier nog mijn 2centen: de energiewaardes van brandstoffen kan wel bekend zijn maar daar kan je , mijn ideee, niet mee rekenen. Simpelweg omdat mijn CV ketel/installatie een ander rendement heeft als die van @RockyFlats.
Dat gaat ook op voor stroom. Hoe ga je die energie omzetten in wat anders, kou dan wel warmte?
Met een CV heb je de mogelijkheid om elke ruimte apart met radiators te verwarmen.
Mijn BOL heeft 9-10 gebruiksruimtes, dat zijn dus 10 airco's of een compleet ander ventilatiesysteem. Kost dat ?

Afkoppelen van het net is volgens mij niet zo eenvoudig als het klinkt. Volgens mij moet je daar aardig voor betalen.
En tenzij je het heel goed georganiseerd hebt is je woning meteen minder waard.

Gas netbeheerkosten zijn 190euro /jaar. Afsluiten en verwijderen van je aansluiting is nu, tijdelijk, gratis/wordt vergoed.
De kosten hiervoor zijn hoog voor de netbeheerder en de vraag rijst dan vanzelf wie gaat die rekening betalen in de toekomst? Straat opentrekken tot hoofdaansluiting is nu eenmaal veel werk.
 

martin

Mankinds only hope
De energie-inhouden van zowel 1m3 aardgas als van 1kWh zijn bekend, en daar is nauwelijks een speld tussen te krijgen volgens mij.

Dat klopt, maar het blijft in mijn ogen niet te bepalen met formules.
Er zijn talloze aannames binnen de rekenmodellen.

Als je de attentiepunten naleest dan kom je toch eigenlijk op het punt uit dat het dus niet te bepalen is?

Dan zit je ook nog met het punt dat je met stralingswarmte een ander effect krijg in "warmte beleving" dan met convectiewarmte.
En wat we helemaal niet mogen vergeten is het verschil tussen het compleet opwarmen van een systeem, versus het selectief verwarmen van een ruimte (met bijvoorbeeld een warmte paneel of een zibro kachel)
Een zibro kachel in een ruimte waar je met een thermometer een temperatuur uitleest van 18 graden warmte veel warmer aanvoelen dan een ruimte met radiatoren wat op 21 graden zou worden verwarmd.

Ik heb er ooit eens een flinke berekening op losgelaten (ik denk dat ik er post van heb gemaakt) en ik kwam tot de slotsom dat het niet te berekenen is.

De korte versie van de conclusie (toen) was dat het verwarmen met een warmtepomp (want eigenlijk is een airco hetzelfde) prima zal werken indien je huis extreem goed is geïsoleerd. Maar.... als je huis extreem goed is geïsoleerd dan zou je (bij wijze van spreken) je huis ook met een kaars kunnen verwarmen, en klopt je rekenmodel niet meer. Mijn huis is niet extreem goed geïsoleerd. En het is ook niet mogelijk om dit alsnog te doen.

Het zal dus erg individueel zijn wat voor iemand goedkoper of duurder uit zal pakken.
Wat je als prepper (in mijn ogen) hoort te doen is zorgen dat je kunt omschakelen naar alternatieven
Dus we hebben een CV, een houtkachel, een pelletkachel, 3 stuks zibro kachels, en veel warme dekens :)
 
Bovenaan