• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verwarmen met airco

Ray

SHTF Expert
..................
Echter, de zinsnede "omdat dit een gewogen gemiddelde is van een heel jaar" doet hier wel rode lampjes branden. Waarom immers een gemiddeld rendement voor verwarmen bepalen over een geheel jaar, met inbegrip van de zomers gunstiger buitentemperaturen, terwijl ons alleen het koude stookseizoen interesseert...?!

Een SCOP over alleen het stookseizoen zou pas echt logisch en zinvol zijn...
.............
Dit topic en jullie interesse gaat uit naar airco's met dubbele functie, verwarmen en koelen. Daarbij worden bronnen geciteerd die over warmtepompen gaan. Warmtepompen stoken bij gasloze woningen niet alleen de radiatoren, maar ook de boiler voor het warme water. Warm water verbruik is een significant deel, gem. zo'n 20%, van je energierekening. Daarom kijken ze bij veel van die berekeningen over het hele jaar.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het feit dat een airco 10x goedkoper is dan een warmte pomp is voor veel mensen een doorslag gevend argument. En daar komt dan ook nog een boiler bij en een kookplaat. We worden gewoon op kosten gejaagd, maar wat is het alternatief?
En misschien is het volgend jaar weer heel anders en kopen we gewoon weer goedkoop gas uit Rusland. Het geheugen is niet zo lang als het om geld gaat.
En dan ben je waarschijnlijk blijer met een koelende airco dan een dure warmte pomp.

En wat Preppen betreft maakt het wel een verschil of je tijdelijk het moet opvangen of dat je nu eigenlijk al voorziet dat tijdelijk wel eens permanent kom gaan worden ( of in ieder geval heel lang)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit topic en jullie interesse gaat uit naar airco's met dubbele functie, verwarmen en koelen. Daarbij worden bronnen geciteerd die over warmtepompen gaan. Warmtepompen stoken bij gasloze woningen niet alleen de radiatoren, maar ook de boiler voor het warme water. Warm water verbruik is een significant deel, gem. zo'n 20%, van je energierekening. Daarom kijken ze bij veel van die berekeningen over het hele jaar.
@Ray, hier gaat het om lucht/lucht warmtepompen, en die verwarmen naast lucht hooguit waterdamp;).

Nu, met het van het gas af gaan en de hoge energieprijzen, zal menigeen zo'n airco voornamelijk voor verwarmen willen gebruiken. Ik vind het dan vreemd dat er juist voor dat verwarmen geen rendementsgegevens zijn over alleen het stookseizoen. Wordt het verwarmend rendement over het gehele jaar gemiddeld gegeven (zoals met de SCOP) dan zou (stel) kunnen worden verdoezeld "dat die apparaten bij minustemperaturen nauwelijks of geen rendement hebben".

Stel immers, dat verwarmen met een airco bij -10C (en lager) financieel nadeliger zou uitpakken dan stoken op gas, dan kan er onder de -10C tijdelijk op aardgas of een olie-Foetsie over worden geschakeld.
Dat rendement bij specifieke temperaturen moet dan wel bekend zijn, en daaraan schortte het even: frustrerend!

Even..., want ik vond de gegevens van mijn 35ZSX unit in een blog, en die laten gedetailleerd zien hoe zo'n airco presteert:thumbsup:. De waarden in de bovenste tabel zijn de vermogens die worden geleverd. In de onderste tabel is ook de COP gegeven voor de 20C uitblaas situatie.
Apart is dan wel om te zien dat er 5,4 kW kan worden geleverd bij 20C buiten en 20C binnen; dat is dan meer een indicatie voor de snelheid waarmee op dat moment de temperatuur binnen hoger kan worden opgevoerd denk ik, en dat is dan waarschijnlijk snel.

Hierboven kwam ik er eerder op basis van de stroom- en aardgastarieven al op uit dat een COP van circa 2,2 een airco al voordeliger maakt dan het verwarmen op gas. Zolang de tarief-verhouding gelijk blijft of de prijs van gas harder op loopt dan van elektra (m.i. aannemelijk) blijft die 2,2 (of misschien zelfs lager) gelden.
Leuk is het dan, om te zien dat die unit zelfs bij -20C nog een COP van 2,4 haalt, en dan nog een vermogen van 2,16 kW levert (bij uitblaas 20C binnen).
Stoken op aardgas is dan dus altijd duurder, zo laat het zich aanzien. En dat is goed voor de gemoedsrust. Verwarm ik met deze airco dan doe ik mijzelf geen moment tekort, en zelfs niet bij een extreme -20C.
Dus, zodra het ding is geïnstalleerd dan kan de airco aan en het denkproces uit:fluit:

upload_2022-7-12_23-13-41.png
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Er schiet mij nog iets te binnen... Stel dat je een behoorlijke kas of serre hebt... Of in ieder geval iets overdekts dat zelfs in de winter de zonnewarmte nog wel een beetje vangt en vast houdt. Even afhankelijk van de energie-inhoud van zo'n ruimte (en de zonne-energie-toestroom), zou plaatsing van de airco-buitenunit daarin best voordelen kunnen hebben. Je hebt dan immers warmere "buitenlucht" en daardoor een hoger verwarmend rendement.

Of, haha, heb je een verwarmde centrale ruimte in jouw flat: hang dan een monoblock in huis met de luchtaanzuig in die ruimte. En heb je een rijtjeswoning, plaats dan de aanzuig in de kruipruimte van de buren;). Dat... was even minder serieus...

Toch zal het best verschil maken waar je een buitenunit plaatst. Gevoelsmatig zou ik een buitenunit voor verwarmend gebruik het liefst tegen een zuidmuur plaatsen, en eentje bestemd voor koelend gebruik juist op een koele plek.
 

Ray

SHTF Expert
@Ray, hier gaat het om lucht/lucht warmtepompen, en die verwarmen naast lucht hooguit waterdamp;).
Maakt natuurlijk niet uit waar het ding zijn warmte of koeling heen gooit, naar een radiator met een fan erachter of aan een warmtewisselaar voor de radiatoren. Het gaat om het rendement en hoeveel warmte hij heen en weer pompt. Veel van je links (niet alle) gaan over grote warmtepompen en niet over airco's met dubbele functie, vandaar mijn opmerking.

Meeste mensen zullen idd zo'n airco aanschaffen voor de koeling. Dat ze ook kunnen verwarmen is een leuke extra en voor sommigen een prima manier om in deze tijden met exorbitante prijzen minder gas te verbruiken.

Ik lees echter in dit topic geen nadelen van een verwarmende airco t.o.v. een echte warmtepomp.

Een paar nadelen zijn:

- Meer herrie, zowel binnen door de ventilator als buiten omdat die ze t.o.v. een grote warmtepomp veel harder moeten draaien. Die 80 x 80 radiator en ventilator bij mij voor de deur draait zelden op volle kracht, vaak maar op 20% wat efficiënter is. Met 300 warmtepompen om mij heen in deze wijk, verwachtte ik drie jaar geleden buiten bijna constant gezoem van ventilatoren, maar niets blijkt minder waar. Maar af en toe loop je langs een huis waar hij draait.

- Ontbreken koelmiddel buffervat. Een grote warmtepomp heeft zo'n buffervat. Dit zorgt voor extra rendement omdat de warmtepomp langer op de meeste efficiënte stand kan draaien. Ook daalt het rendement niet bij verlies van wat koelmiddel. Al die prachtige rendementen COP's en SCOP's van verwarmende airco's halen ze alleen als ze spiksplinter nieuw zijn en volledig afgetopt met koelmiddel.

- Levert alleen warme lucht, geen warm water, dat gasverbruik of stroom + apparaat + onderhoud (bij een CV) blijf je houden.

- Levensduur en onderhoud. Beide types hebben normaal bij gemiddeld gebruik een levensduur van zo'n 10 a 15 jaar. Bij een split-airco is gemiddeld gebruik koelen op de hete dagen, bij een grote warmtepomp is dat uiteraard veel meer. Voordeel bij zo'n grote is dat elk afzonderlijk onderdeel kan worden vervangen. Bij een airco moet je al snel het hele ding vervangen. Vraag voor de gein eens na wat het onderhoud (niet alleen wat stof verwijderen, maar bijvullen, vervanging compressor, condensor, etc) aan airco's kost.

Kort gezegd, een airco is een compacte machine die heel hard draait, als de motor in een sportwagentje. Een grote warmtepomp is meer als een vrachtwagenmotor.

Dat sportwagentje is wel een stuk goedkoper en dat is het grote voordeel van zo'n airco, mits je huis een beetje goed geïsoleerd is, want 5 of 6 kW lijkt veel (wel twee petroleumkacheltjes) maar is in minder geïsoleerde huizen echt niet genoeg als het een tijdje rond de nul graden is. Dan moet er toch weer een substantieel deel gasverwarming bij.

Als iemand nu 1500 kuub gas gebruikt per jaar, waarvan zo'n 20% voor warm water, moet je 1200 kuub gas 'vervangen' met zo'n verwarmende airco. Als hij spiksplinter nieuw is zijn dat minimaal 2400 draaiuren per jaar in het meest ideale geval. Tijdens je stookseizoen van 6 maanden staat het ding dus minimaal drie maanden permanent aan!
:oops:

Toshiba (die als fabrikant ongetwijfeld nog gunstig beeld schept) zegt: Een airco die alleen in de zomer sporadisch gebruikt wordt kan makkelijk 15-20 jaar meegaan. Maar bij dagelijks intensief gebruik wordt de levensduur verkort naar 5 (12 uur per dag) tot 10 jaar (6 uur per dag).

Kort gezegd, bij 2400 draaiuren om die 1200 kuub gas te vervangen, met goed jaarlijks onderhoud en 4x per jaar filters verschonen is ga je maximaal 9 jaar* genieten van je investering. Als de fabrikant wat optimistisch bleek te zijn*, kan het ook na 5 jaar gedaan zijn, wat waarschijnlijk realistischer is als je zoveel mogelijk gas wil uitsparen.

* Laten we nog buiten beschouwing dat bij gewone split airco's tijdens hun levensduur het rendement afneemt.

Het voordeel dat je naast verwarmen ook kunt koelen en ontvochtigen blijft natuurlijk maar als je dat niet nodig bent is het nog steeds niet goedkoop op termijn vanwege het onderhoud. Dat is ook de reden dat je die dingen niet massaal bij nieuwbouw ziet verschijnen. Geen woningbouwvereniging is te porren om split airco's te gaan onderhouden.

Een kennis van mij heeft een fysiopraktijk met drie consumenten split-airco's die flink aan de bak moeten 's zomers dankzij de platte daken. Zij schrijven ieder jaar 2000 euro in de boeken voor onderhoud en afschrijving van die dingen.

Met al die nadelen erbij, kan het nog steeds zinvol zijn. Een goede vriend van mij heeft zo'n huis met 1500 kuub gas verbruik en gezien de mogelijkheden in zijn specifieke geval, kom ik nog steeds uit bij een enkele relatief goedkope splitairco voor de komende jaren. Als je er vanuit gaat dat gas de komende jaren ruim boven de euro per kuub blijft. Wat over vijf jaar de beste optie is, zien we dan wel weer, want tegen die tijd is het ding afgeschreven en elk extra jaar een bonus.

Er schiet mij nog iets te binnen... Stel dat je een behoorlijke kas of serre hebt... Of in ieder geval iets overdekts dat zelfs in de winter de zonnewarmte nog wel een beetje vangt en vast houdt. Even afhankelijk van de energie-inhoud van zo'n ruimte (en de zonne-energie-toestroom), zou plaatsing van de airco-buitenunit daarin best voordelen kunnen hebben. Je hebt dan immers warmere "buitenlucht" en daardoor een hoger verwarmend rendement.
Die serre heb je 's winters zo koud 'gestookt', lucht heeft akelig weinig warmtecapaciteit. Niet alleen daalt dan het rendement, maar hoeveel warmte denk je uit een serre in de winter naar je huis te kunnen pompen? De buitenlucht is oneindig, je serre niet. Ook heb je dan een extra koude serre tegen je huis aan die weer extra hard de warmte uit je woning zuigt. Zomers het omgekeerde.

Helaas kun je zo'n buitenunit niet elke dag op een plek zetten die het beste je doel dient. Ik denk ook niet dat daar echt veel extra is te halen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Een warmte pomp kost even over de duim een 15.000 en een airco kost 1.500. En dat staat hij in een doos voor je deur. En zelfs als je hem gewoon zo op het systeem van de cv aansluit, komen kosten bij. Hier , en denk haast overal, is niet nagedacht over een alternatief en uitbreiding. Dus verwarmen is op gas en koken ook. Klaar. En willen we opeens in een huis met stenen muren en betonnen vloeren overgaan op koken met inductie, verwarmen met een airco , een warmte wisselaar, ........
En ik denk dat @Ray hier wel kan vertellen hoe dat er dan uitziet.
Voor een warmte pomp moeten vloeren open, kabels nieuw getrokken worden, de zekeringenkast aangepast.
Voor een airco is het een kabel trekken en een gat in de wand.
Zelfs voor koken moet ik door 5 wanden, en een kabelgoot aan het plafond is ook geen gezicht.
Daarbij gaat een warmte pomp ook maar een jaar of 15 tot 20 mee. tegenover een airco met 6 tot 10 jaar.
Zelfs als ik 3 airco's koop, heb ik kwa prijs nog geld over voor een andere 7. dus zelfs met een kortere levensduur is het goedkoper.
En het verbruik, als ik dat bekijk tegenover ander verwarmingen is dat appels en peren. Daar blik ik niet meer doorheen.
Het is nu een keuze maken en daarna wel zien waar het schip strand. Niets doen is ook geen optie.
 

Ray

SHTF Expert
Het gaat mij erom dat in dit topic gezwegen wordt over de kosten van afschrijving en onderhoud en die zijn 100% extra omdat je gewoon je CV houdt. Niet zozeer om iedereen aan de gasloze woning te krijgen. De eerste honderden euro's besparing per jaar mag je aftrekken van de opbrengsten. 300 euro afschrijving per jaar + het onderhoud voor zo'n nog kleine airco van 1500 euro en dan gebruik je ook nog steeds gas.

Als de gasprijs 2,50 per kuub is wordt de berekening snel positief, maar wat als hij weer zakt naar 1,50 of zelfs 1 euro per kuub?

Het klopt @logan1202 dat je bij een installatie van een grote warmtepomp meer aanpakt dan alleen die warmtepomp plaatsen (die kosten overigens 5 a 6 duizend euro voor het apparaat zelf).

Je hebt als optie ook de hybride CV als je niet meteen een halve ton in je woning wil investeren.

Over grote warmtepompen en mijn huis:

De mythe dat je vloerverwarming nodig hebt is hardnekkig, maar dat is meestal niet nodig. Vooral niet bij huizen van voor 2000, want die hebben nog vele radiatoren in de woning die geeneens vervangen hoeven te worden. Dat doen ze dus ook niet bij de tientallen wijken waar bestaande woningen zijn omgebouwd.

Het is vooral isolatie wat het meeste geld kost, puien, dak, kruipruimte en ook met gas zit daar het meeste rendement van je investering. Bijkomstig voordeel is dat isolatie ook tegen hitte in de zomer werkt.

Het is wel zo dat je dan meestal meer aanpakt, helemaal omdat je inmiddels of binnenkort als koophuisbezitter via een renteloze lening dezelfde constructie krijgt als nu bij de EPV voor huurwoningen. Je bespaart na ombouw al snel 100 tot 150 euro en dat is meteen je aflossing. Kosten neutraal kun je dan over in theorie. Kost het alsnog wat, zie je dat iig terug in de waarde van je woning.

Klopt dat je meterkast omgebouwd moet worden, sowieso al nodig als je serieus zonnepanelen wilt. Ik pomp soms wel 8 kW het net op en dat lukt niet door 1 kabeltje. Het trekken van een extra kabeltje voor die extra fase naar je inductie kooktoestel is kinderspel. Die PVC pijp zit al in de muur voor je gasfornuis met elektrische oven en ontsteking voor de pitten. De rest van de 380 volt gaat naar je omzetter van je zonnepanelen en die warmtepomp.

Mijn woning heeft een halve ton gekost in totaal voor de ombouw. Maar vergeet niet dat zowel de puien, glas en het dak hoognodig aan vervanging toe waren, alleen dat al had 30000 gekost zonder ombouw naar gasloos. Ik had er, vanwege huurhuis, zelf niets over te zeggen uiteraard maar ben dik tevreden. Ik betaal nu 50 euro in de maand EPV, maar krijg van de energiemaatschappij elke maand 75 euro gestort.
Ergo, ik ben zelfs 25 euro per maand goedkoper uit qua energiekosten dan met gas en heb bakken meer comfort en dankzij driedubbel glas geen lawaai van buiten meer en inbrekers komen er niet meer in. Mocht je inboedel verzekerd zijn daartegen, maakt het nogal uit in premie of je met een schroevendraaier in 30 seconden kunt binnen komen of met een voorhamer een kwartier bezig bent.

Helaas is het in mijn geval wel zo dat mijn huur dankzij energie label A (en tig plussen) weer mocht stijgen en dat gaat jaar na jaar door dus mijn totale woonlasten zijn de afgelopen drie jaar alsnog flink gestegen, inclusief energie van een 620 naar een 700 euro en dat komt niet terug met huursubsidie helaas, die compenseert hoogstens 30% van elke huurstijging. De afgelopen tien jaar (in hetzelfde huis) zijn mijn vaste lasten twee keer zo hard gestegen als mijn totale inkomen. Elk jaar boer ik er een paar tientjes op achteruit per maand met mijn vaste lasten.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Klopt dat je meterkast omgebouwd moet worden, sowieso al nodig als je serieus zonnepanelen wilt. Ik pomp soms wel 8 kW het net op en dat lukt niet door 1 kabeltje. Het trekken van een extra kabeltje voor die extra fase naar je inductie kooktoestel is kinderspel. Die PVC pijp zit al in de muur voor je gasfornuis met elektrische oven en ontsteking voor de pitten. De rest van de 380 volt gaat naar je omzetter van je zonnepanelen en die warmtepomp.
.
Niet overal ligt er een pijp. Dat is alleen in Nederland waar ik dat gezien heb En die 220 onder het gasfornuis is niet genoeg.
En als ik hier naar 3 dubbel glas wil en er nog een 20 cm extra isolatie ben ik een kapitaal kwijt. En die heb ik niet liggen. En dat geld voor de meeste mensen.
En als ik dan de plus en min tegen elkaar afweeg, zie ik het als de beste oplossing. Tenzij iemand een betere weet.
 

Ray

SHTF Expert
Als er al 220 ligt (drie aders), trek je door diezelfde pvc pijp er zo een kabeltje bij. Dat is nogal simpel. Dat zal in Tjechie wellicht niet zo handig geregeld zijn, ook in Hongarije zag ik losse draden in het leem gesmeerd. Ik heb verder geen verstand van regelingen en bouwvoorschriften (of het ontbreken daarvan) in buitenlanden, dat zul je begrijpen.

Meeste mensen hebben dat geld niet liggen, vandaar dat er gewerkt wordt aan een regeling zoals de EPV voor huurders. Dus extra lening tegen 0% die je afbetaald met de besparing, maar dat schreef ik al. Wederom alleen in Nederland.
 

Ray

SHTF Expert
En hier een voorbeeld van de onderhoudskosten:
Ze adviseren jaarlijks een onderhoudsbeurt en om de twee jaar vacumeren en afvullen.

Type onderhoud
Gemiddelde kostprijs Wat is inbegrepen in de prijs?
Eenmalig onderhoud Ongeveer 150 euro Het betreft een eenmalig onderhoud inclusief de arbeids- en voorrijkosten.
Onderhoudscontract Tussen 100 & 150 euro per jaar Het betreft een jaarlijks onderhoud inclusief de arbeids- en voorrijkosten.
Groot onderhoud Tussen 150 & 200 euro Het betreft een groot onderhoud inclusief bijvullen, vacumeren en de arbeids- en voorrijkosten.

Ik verwacht op termijn wel een beetje meer concurrentie tussen die bedrijven, ze vragen op dit moment bijna allemaal hetzelfde tarief, alsof het afgeproken werk is.

Naast de energie kosten/besparing, uitgaande van installatie van 2000 euro en 8 jaar levensduur (en dat is redelijk optimistisch bij gebruik als verwarming) komt er dus nog bij:

Aanschaf + montage 2000/8 = 250 per jaar
Onderhoud (voor een kleintje) = 100 per jaar
Vacumeren afvullen = 75 per jaar

Totale extra kosten voor een niet te grote airco die je als verwarming gebruikt: 425 euro per jaar.
Dat moet je nog even aftrekken van de besparing op het gas en er kan ook altijd nog wat stuk gaan.

Gekscherend maar helaas vaak de praktijk: Je kunt natuurlijk ook maling hebben aan onderhoud zodat je COP elk jaar 0,5 daalt en je bacteriën gaat kweken die je met de ventilator door je huis verspreid. :(
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Maakt natuurlijk niet uit waar het ding zijn warmte of koeling heen gooit, naar een radiator met een fan erachter of aan een warmtewisselaar voor de radiatoren. Het gaat om het rendement en hoeveel warmte hij heen en weer pompt. Veel van je links (niet alle) gaan over grote warmtepompen en niet over airco's met dubbele functie, vandaar mijn opmerking.

Meeste mensen zullen idd zo'n airco aanschaffen voor de koeling. Dat ze ook kunnen verwarmen is een leuke extra en voor sommigen een prima manier om in deze tijden met exorbitante prijzen minder gas te verbruiken.
Ik denk dat de meeste airco's vandaag de dag t.b.v. verwarmen worden aangeschaft. Ik heb met een paar installateurs gesproken, en het is daar nu een gekkenhuis.
Met een moderne airco is een gemiddeld toch wel COP 4,0 haalbaar in het stookseizoen, en dan haal je 4 kWh warmte uit 1 kWh stroom. Uit 1 m3 gas komt maximaal zo'n 9 kWh warmte, dus zodra 1 m3 gas duurder is dan 9/4= 2,25 x de stroomprijs dan ben je met zo'n split-unit beter uit dan met gas-CV.
Als ik mij niet vergis, dan is 1 m3 gas al jaren duurder dan 2,25 x de stroomprijs.

"In augustus 2021 was de gemiddelde gasprijs nog 0,95 euro per m3 gas. In 2022 is de gasprijs flink opgelopen. Momenteel betreft de gasprijs gemiddeld 2,21 euro per m3. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW.
Momenteel betreft de stroomprijs gemiddeld 0,517 euro per kWh. Dit tarief is inclusief energiebelasting, ODE en 9% BTW. In januari 2021 was dit nog gemiddeld €0,2407 per kWh."
Verwarmen met een airco is dan al veel langer een goedkoper alternatief voor het verwarmen van het huis. Ik vermoed dat menigeen zich dat niet heeft gerealiseerd, en er onterecht van uit is gegaan dat het rendement dan slecht zou zijn. Vandaag de dag, onder druk van de energiekosten, wordt het kennelijk ontdekt. Ook, als een veel goedkoper alternatief voor een lucht-water warmtepomp... Maar, inderdaad, er zijn voor- en nadelen.

Ik lees echter in dit topic geen nadelen van een verwarmende airco t.o.v. een echte warmtepomp.

Een paar nadelen zijn:

- Meer herrie, zowel binnen door de ventilator als buiten omdat die ze t.o.v. een grote warmtepomp veel harder moeten draaien. Die 80 x 80 radiator en ventilator bij mij voor de deur draait zelden op volle kracht, vaak maar op 20% wat efficiënter is. Met 300 warmtepompen om mij heen in deze wijk, verwachtte ik drie jaar geleden buiten bijna constant gezoem van ventilatoren, maar niets blijkt minder waar. Maar af en toe loop je langs een huis waar hij draait.
Het zijn allebei echte warmtepompen, alleen doet de een lucht-lucht en de ander lucht-water.
Hmmm, ik hoor heel andere geluiden over airco's. De moderne airco's zijn inverter-gestuurd en regelen prima terug voor zover ik begrijp, en zijn evenzo efficiënt. Ook de binnenunits hoeven nauwelijks geluid te produceren, maar daar zijn wel verschillen tussen merken en uitvoeringen. Warmtepomp is warmtepomp, dus qua herrie makende delen heeft een airco er niet meer dan een lucht-water warmtepomp. Tegenover zo'n grote warmtepomp kunnen natuurlijk heel goed twee of drie single-splits staan, en die draaien dan ieder niet harder.
- Ontbreken koelmiddel buffervat. Een grote warmtepomp heeft zo'n buffervat. Dit zorgt voor extra rendement omdat de warmtepomp langer op de meeste efficiënte stand kan draaien. Ook daalt het rendement niet bij verlies van wat koelmiddel. Al die prachtige rendementen COP's en SCOP's van verwarmende airco's halen ze alleen als ze spiksplinter nieuw zijn en volledig afgetopt met koelmiddel.
Weet je dat wel heel zeker....?
Een airco heeft ook zo'n buffervat. Zou het dat niet hebben, dan zou het niet kunnen functioneren, of alleen "op haren en snaren". Hieronder zie je het als "accumulator" genoemd staan.
En waarom zou dat "volledig afgetopt met koelmiddel" nodig zijn om dat inderdaad prachtige rendement te behalen? Het gaat er alleen om dat er "in bedrijf" koelmiddel in vloeibare fase aanwezig is. Zolang dat het geval is, functioneert het. Het is een beetje als het koelvloeistof overstort-reservoir of het remolie-reservoir in een auto. Zolang die niet "droog" staan, functioneert het op gelijke wijze, ongeacht of nu vol of bijna leeg. Wat buffervat, koelmiddelverlies, efficiency-regeling en "nieuwheid" betreft, doen lucht-lucht en lucht-water volgens mij niet voor elkaar onder.
upload_2022-7-14_14-44-42.png
- Levert alleen warme lucht, geen warm water, dat gasverbruik of stroom + apparaat + onderhoud (bij een CV) blijf je houden.
Dat klopt, maar die HR-ketel heb ik al en dat noopt dan dus niet tot een snelle vervanging voor warm water. Het grootste gasverbruik zit hem immers in ruimteverwarming, en dat aandeel van het gasverbruik kan ik nu vervangen zonder exorbitante kosten. Misschien koop ik er eens een warmtepompboiler bij, en dan kan al het gas de deur uit. Onderhoud, doe ik in de regel zelf.
- Levensduur en onderhoud. Beide types hebben normaal bij gemiddeld gebruik een levensduur van zo'n 10 a 15 jaar. Bij een split-airco is gemiddeld gebruik koelen op de hete dagen, bij een grote warmtepomp is dat uiteraard veel meer. Voordeel bij zo'n grote is dat elk afzonderlijk onderdeel kan worden vervangen. Bij een airco moet je al snel het hele ding vervangen. Vraag voor de gein eens na wat het onderhoud (niet alleen wat stof verwijderen, maar bijvullen, vervanging compressor, condensor, etc) aan airco's kost.
Van een installateur weet ik, dat Mitsubishi Heavy er bekend om staat, jarenlang onderdelen te kunnen leveren. Voor enkele andere fabrikanten gaat dat vast ook wel op. Wie nu voor de goedkoopste airco gaat, die zal over 10 of 15 jaar misschien eens een nieuwe moeten kopen, so what?
Jij rijdt toch ook niet in de auto die je 25 jaar geleden kocht, na bijna alles te hebben vervangen?
Ik weet wat het onderhoud mij kost: ongeveer een half uurtje eigen werk per jaar, en over 5 jaar misschien eens 1/4 liter koelmiddel bijvullen (in het m.i. onwaarschijnlijke geval van een lekje). En het zou zomaar kunnen dat ik (als prepper) dan al 40 jaar vooruit kan;).
Kort gezegd, een airco is een compacte machine die heel hard draait, als de motor in een sportwagentje. Een grote warmtepomp is meer als een vrachtwagenmotor.
Ik verbaasde mij al. Laatst parkeerde ik rustig mijn kleine wagentje bij de Aldi, en stond ik naast jouw vrachtwagen. Waarom rijd je dan met zo'n slurpend monster, als de inhoud van het winkelkarretje ook in iets kleiners past? Ik bedoel maar, in de zomer moet die vrachtwagenmotor van jou ook draaien voor een enkel kopje warm water (bij wijze van spreken). En bij mij staat dat motortje dan relaxed uit.
Bij airco's en warmtepompen is het natuurlijk ook een kwestie van dimensioneren. Een goed gekozen airco hoeft zich niet uit de naad te werken om een ruimte te verwarmen, maar neem je een 2 kW exemplaar voor het gehele huis dan staat die wel te janken, dat geloof ik graag. In Parnassia zijn er misschien lieden te vinden die dat hebben geprobeerd, maar met een beetje nadenken en goed dimensioneren hoeft er niets te zwoegen of oerend hard te draaien.
Dat sportwagentje is wel een stuk goedkoper en dat is het grote voordeel van zo'n airco, mits je huis een beetje goed geïsoleerd is, want 5 of 6 kW lijkt veel (wel twee petroleumkacheltjes) maar is in minder geïsoleerde huizen echt niet genoeg als het een tijdje rond de nul graden is. Dan moet er toch weer een substantieel deel gasverwarming bij.
Goed isoleren is belangrijk, mee eens. Maar het is net zoals bij een lucht-water warmtepomp, dat je gewoon voldoende energie het huis in moet pompen. Een te kleine warmtepomp is net zo'n probleem als een te kleine airco. Voordeel is wel, dat er op de paar echt koude dagen desnoods een Foetsie-kacheltje bij kan, en dan is gas niet nodig.
Trouwens, wat dacht je van back-up? Als die geweldige vrachtwagenmotor van jou eens kuren heeft dan heb je toch even helemaal niets.
Hier, met straks waarschijnlijk 3 airco's, heb ik dan nog 2/3 van het verwarmend vermogen over. En, dan ook nog de gasverwarming als optie, zolang ik die nog heb.
Als iemand nu 1500 kuub gas gebruikt per jaar, waarvan zo'n 20% voor warm water, moet je 1200 kuub gas 'vervangen' met zo'n verwarmende airco. Als hij spiksplinter nieuw is zijn dat minimaal 2400 draaiuren per jaar in het meest ideale geval. Tijdens je stookseizoen van 6 maanden staat het ding dus minimaal drie maanden permanent aan!
:oops:
Toshiba (die als fabrikant ongetwijfeld nog gunstig beeld schept) zegt: Een airco die alleen in de zomer sporadisch gebruikt wordt kan makkelijk 15-20 jaar meegaan. Maar bij dagelijks intensief gebruik wordt de levensduur verkort naar 5 (12 uur per dag) tot 10 jaar (6 uur per dag).

Kort gezegd, bij 2400 draaiuren om die 1200 kuub gas te vervangen, met goed jaarlijks onderhoud en 4x per jaar filters verschonen is ga je maximaal 9 jaar* genieten van je investering. Als de fabrikant wat optimistisch bleek te zijn*, kan het ook na 5 jaar gedaan zijn, wat waarschijnlijk realistischer is als je zoveel mogelijk gas wil uitsparen.
Natuurlijk kan een airco die sporadisch wordt gebruikt lang meegaan, en dan is 20 jaar nog conservatief; ik las laatst over een unit die al sinds 1958 draait en nu pas de geest gaf, dus alles kan. Een kopje dat ik nauwelijks gebruik, kan ik ook nauwelijks uit m'n handen laten vallen.
Hoeveel uren staat jouw koelkast al permanent aan? En hoeveel uren staat jouw lucht-water warmtepomp al aan (voortdurend...)? Die apparatuur is evenals airco's gebouwd om lang te kunnen draaien zonder problemen. Dat een installatie na zo'n 10-20 jaar aan vervanging toe is, wil ik wel geloven, maar....
De 5 jaar die jij noemt gaat dan misschien op voor een cheapo split-unit van 600 Euro (van Toshiba ?), maar iedere gerenommeerde airco-fabrikant zou zich wel heel snel uit de markt prijzen als z'n producten zo kort zouden presteren. En die markt en concurrentie is groot en tamelijk "moordend". Toshiba schijnt overigens niet tot de top te behoren, als het om airco's gaat. In de diverse testberichten bungelt het ergens onderaan, voor zover ik kan zien.
upload_2022-7-14_18-46-50.png
Hee, is mijn airco niet een "ductless mini-split system", en jouw vrachtwagen een "traditional electric heat pump"? Met de levensduur van een airco valt het dan toch alles mee;)
* Laten we nog buiten beschouwing dat bij gewone split airco's tijdens hun levensduur het rendement afneemt.
@Ray, doe mij een lol, en vraag eens aan jouw wederhelft of "jouw rendement:rolleyes:" nog is wat het jaren geleden was...:confused:
De werking van nagenoeg alle apparatuur gaat in-de-tijd achteruit denk ik, en daarbinnen steken compressoren (koelkast, warmtepomp, airco) toch erg gunstig af, als ik mij niet vergis (o.a. continue smering en gesloten systeem). Het rendement van een lucht-water warmtepomp heeft evenzo onder slijtage te lijden, en misschien nog wel meer gezien continu-bedrijf versus (bij mij) alleen gedurende het stookseizoen?
Het voordeel dat je naast verwarmen ook kunt koelen en ontvochtigen blijft natuurlijk maar als je dat niet nodig bent is het nog steeds niet goedkoop op termijn vanwege het onderhoud. Dat is ook de reden dat je die dingen niet massaal bij nieuwbouw ziet verschijnen. Geen woningbouwvereniging is te porren om split airco's te gaan onderhouden.
Koelen is inderdaad een voordeel, maar daarvoor zal ik het niet snel gebruiken bij de huidige energieprijzen. Tenzij straks natuurlijk met eigen (zonne)stroom!
Als huiseigenaar boeit het mij minder wat woningbouwverenigingen enthousiast maakt. Er kunnen allerlei overwegingen aan ten grondslag liggen, en er zullen niet noodzakelijkerwijs de voordeligste en meest toekomstbestendige keuzes uit voortvloeien. Gemak voor de vereniging ten koste van de huurder, zou zomaar een argument kunnen zijn. Of kiezen voor warmte-dingen van de leverancier die het meest bijdraagt aan de kerstfuif van het personeel.
Waarom zou het onderhoud dan zo duur zijn, want voor een gas-CV komen ze daar in de regel ook langs ieder jaar. Veel meer dan een schoonmaken van de warmtewisselaars en een controle op goede werking zal het niet inhouden. Voor zover mij nu bekend is, verliest een split-unit-airco over z'n levensduur geen of nauwelijks koelmiddel tenzij er sprake is van een lek. De koelmiddel-kringloop is immers volledig gesloten en diffusiedicht (i.t.t. een auto-airco met diffunderende slangen). De onderhoudscontracten zullen ook niet veel gaan verschillen vermoed ik.
Een kennis van mij heeft een fysiopraktijk met drie consumenten split-airco's die flink aan de bak moeten 's zomers dankzij de platte daken. Zij schrijven ieder jaar 2000 euro in de boeken voor onderhoud en afschrijving van die dingen.
Daarom lopen we ook leeg op de ziektekosten-premies!;). Tandartsen, apothekers en fysiotherapeuten schrijven misschien met een vork? Haha, OK, dat was grappend en van mij niets slechts over dergelijke harde zwoegers die een extra Euro'tje afschrijven of rekenen, om het jacht van af te betalen...:confused:
Afschrijven van apparatuur is natuurlijk gebruikelijk. Laat ze daar dan de volgende keer een passender vermogen installeren, zodra e.e.a. is afgeschreven...
Met al die nadelen erbij, kan het nog steeds zinvol zijn. Een goede vriend van mij heeft zo'n huis met 1500 kuub gas verbruik en gezien de mogelijkheden in zijn specifieke geval, kom ik nog steeds uit bij een enkele relatief goedkope splitairco voor de komende jaren. Als je er vanuit gaat dat gas de komende jaren ruim boven de euro per kuub blijft. Wat over vijf jaar de beste optie is, zien we dan wel weer, want tegen die tijd is het ding afgeschreven en elk extra jaar een bonus.
Zoals de situatie nu staat, kost verwarmen met airco mij slechts de helft van het bedrag dat ik anders aan gas kwijt ben. De aanschafkosten en onderhoud moeten daar nog vanaf, maar met zo'n 1700 Euro aanschaf per unit, en eigen aanleg en onderhoud, wordt dat 170 tot 200 Euro aan jaarlijkse kosten en afschrijving. Daar tegenover staan dan anders de kosten voor een CV-installatie en onderhoud daaraan. Die kosten heffen elkaar al snel op denk ik.
Die serre heb je 's winters zo koud 'gestookt', lucht heeft akelig weinig warmtecapaciteit. Niet alleen daalt dan het rendement, maar hoeveel warmte denk je uit een serre in de winter naar je huis te kunnen pompen? De buitenlucht is oneindig, je serre niet. Ook heb je dan een extra koude serre tegen je huis aan die weer extra hard de warmte uit je woning zuigt. Zomers het omgekeerde.
Mijn buurman heeft een "serre" tegen het huis van zo'n 100 x 50 x 4 m;) Maar, OK, die verstookt normaliter wel wat m3 gas tegen afbraakprijzen om "al het groen" juist op temperatuur te houden.
"De buitenlucht is oneindig, je serre niet". Dat klopt, maar kom maar eens in mijn kasje overdag en de reuzel loopt je de broekspijpen uit. Zet ik de ramen en deuren open dan is het binnen een paar minuten draaglijk, maar sluit het weer en wacht 5 minuten en ... weer die reuzel... Zo'n serre of kas werkt natuurlijk ook als en "zonnewarmte-vangend" iets. Waarom zouden de slangen van zo'n solar-zwembad-waterverwarmende-bol anders onder een perspex koepeltje zitten en de buizen van een zonne-warmtewisselaar-paneel achter glas?
Zolang er niet meer warmte aan wordt onttrokken dan er via zonlicht toevloeit, zou het m.i. kunnen. Het wordt in een serre of kas niet voor niets warmer dan de omringende buitenlucht, en als je dan net die extra graden C kunt wegvangen... Een te kleine kas of serre, is dan wel een probleem.
Helaas kun je zo'n buitenunit niet elke dag op een plek zetten die het beste je doel dient. Ik denk ook niet dat daar echt veel extra is te halen.
Inderdaad, hoewel ze in de USA gewend zijn om een airco unit in het raam te hangen, en die is dan te verhangen. Met een lucht-water gebeuren is dat wat lastiger... o_O Heb je maar een unit dan is jouw overpeinzing pijnlijk. Maar ik heb er straks 2 of 3 en kan er dan een zetten op elke plek die het beste mijn doel dient;)
 

Ray

SHTF Expert
Weer reken je uit dat bij een factor 2,25 je voordeel haalt, zonder die afschrijving/onderhoud mee te rekenen. Daar doel ik op, dat je alles moet mee rekenen. Alsnog zijn de huidige gasprijzen dermate hoog dat het nu prima uit kan. Maar wat over een paar jaar? De olieprijzen zijn al aan het zakken (dankzij dollar koers wordt dat effect in de EU gedempt) omdat gespeculeerd wordt op lagere vraag bij de mogelijke recessie die er zit aan te komen. En dan gaat de gasprijs mee.

Zo'n analogie van een vrachtauto is slechts een analogie. De vlieger dat een grote warmtepomp inefficiënter is dan een kleintje gaat niet op, het omgekeerde is waar, net als bij windmolens. Eigen onderhoud kan, alleen uitzuigen is echter niet voldoende. Je kweekt een laagje organisch materiaal op de radiatoren en daarom moet je die af en toe echt schoonmaken. Net als bij auto's waar dat nauwelijks gaat omdat alles ver weg onder het dashboard ingebouwd zit. Vandaar de vele klachten erover.

Schoonmaken gaat met een enzymen oplosmiddel wat teringduur is. Wonderspul is het wel, als ik zie hoe snel en effectief die jongens er hier eens per jaar de boel mee inspuiten en afspoelen. Dat gaat bij een warmtepomp zoals de mijne heel makkelijk, want zelfs over de ventilatoren binnen in de unit, ook die van de WTW, kun je die afspoelen met een tuinslang.

Aanleggen moet altijd door een erkend installateur gebeuren, die moet het ding afvullen en goedkeuren. Je kan ook je opstal en inboedel verzekering opzeggen, scheelt ook weer geld als je een beun je airco laat afvullen. (grapje natuurlijk)

Een buffervat met koelmiddel wordt bij kleine airco's idd alleen gebruikt om het onvermijdelijke verlies te compenseren. De inhoud is enkele onsjes tot een halve kilo. Bij een grote warmtepomp is dat meteen een emmer vol of meer en wordt gebruikt om kleine warmtevraag op te vangen zodat de warmtepomp niet zo vaak hoeft te draaien en die net als een vrachtwagenmotor alleen in zijn meest efficiënte toerental wordt gebruikt.

Geluid is idd een kwestie van prijs. Budget airco's onder de 2500 scoren hierin aanmerkelijk slechter dan de dure. Ombouwkasten zijn goedkoop om nog wat geluid te reduceren, maar ten koste van een wat rendement.

Over levensduur, die gaan uit van de koelfunctie op hete dagen en niet het laten draaien van de verwarming 5 of 6 maanden per jaar. Omdat je ook nog eens net aan capaciteit aanschaft, zal het ding volle bak moeten werken tijdens die maanden. Vandaar dat ik kijk naar draaiuren. Kijk voor de grap ook eens wat mensen kwijt zijn in de hete landen waar die dingen ook 12 uur per dag of langer aanstaan.

Ik begrijp heel goed dat een grote warmtepomp voor de meesten er simpelweg nog niet in zit. Eerst moet die regeling voor elkaar dat je tegen 0% zo'n verbouwing kan bekostigen, zodat je budget neutraal over kan. Die regeling is bijna klaar en dan kan het rekenen opnieuw beginnen

Maar dit begint alweer te lijken op een wedstrijdje wie het meeste gelijk heeft. Daar is het mij niet om te doen, alleen het fantastische verhaal van verkopende partijen zou niet het enige zijn wat je voor waar moet aannemen omdat het in je straatje past. Iedereen die ik ken die al jaren airco's gebruiken zijn inmiddels heel goed bekend met onderhoud, vervanging compressor en ventilator. Airco's die 20 jaar (40.000 uren) met een compressor doen bestaan niet, dat redt hoogstens je koelkast die twee uur per dag draait (15.000 uren) en dan nog is het zeldzaam.

Daarom lopen we ook leeg op de ziektekosten-premies!;). Tandartsen, apothekers en fysiotherapeuten schrijven misschien met een vork? Haha, OK, dat was grappend en van mij niets slechts over dergelijke harde zwoegers die een extra Euro'tje afschrijven of rekenen, om het jacht van af te betalen...:confused:
Afschrijven van apparatuur is natuurlijk gebruikelijk. Laat ze daar dan de volgende keer een passender vermogen installeren, zodra e.e.a. is afgeschreven...
Dit bedoel ik met dat wedstrijdje, jij gaat er meteen van uit dat die fysiopraktijk het helemaal verkeerd heeft aangepakt en dat alleen jij op deze wereld zo slim bent. Alsof een fysiotherapeut in NL goed verdiend, je hebt geen idee, een leraar verdient nog meer. Mijn zus is fysiotherapeut ( haar partner is de leraar) en een kennis van mij heeft die praktijk.

Zelf zou ik ook een split airco willen hebben met een unit op slaapkamer en woonkamer, maar dan puur voor koeling. Dat zou in dit geisoleerde huis bijzonder praktisch zijn, maar helaas ontbreekt het mij aan de 2500 euro dat zoiets kost voor (idd) een LG of Mitsubishi. Ik ben er dus niet op tegen of zoiets, zoals sommige milieu gevoelige mensen zo'n ding standaard afwijzen.

Zelf heb ik twintig jaar geleden een hele kleine mobiele airco gekocht (3000 BTU oid) van het duurste type wat er bestaat. Omdat ik natuurlijk tijdens een hittegolf aan niets anders kon komen en mijn huisdieren (fretten) nu eenmaal dood gaan boven de 32 graden. Dat ding van 1000 euro doet het nog steeds een beetje, de fabrikant gaf een garantie voor 10.000 uur en er zit dus een tellertje onder de kap. Daar staat nu 7000 uur op en hij maakt flink meer herrie dan in het begin. Dat is echt geen 52dB meer, doet niet onder voor mijn nieuwe goedkope die volgens de specs 63-65dB produceert.

Mijn tante heeft in 2017 een budget split airco genomen, een kleintje, 2,5 kW en dat voor maar 1150 euro inclusief installatie. Vorig jaar is die vervangen (net buiten garantie uiteraard) voor een beter merk van 2300 euro 3,5 kW (weer enkele unit maar dan met 5 jaar garantie) omdat het opknappen van de goedkope net zo duur was als weer een goedkope nieuwe op te hangen.

Het is niet allemaal zonneschijn en vrolijkheid, vooral als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en ook bespaart op onderhoud.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Als de aanschafsprijs meerekent kan niets uit. En onderhoud kan je ook om de 2 jaar laten doen, het spuiten van een reinigingsmiddel is nu niet direct raketwetenschap. Dus als we puur naar het verbruik kijken en zeker de berekeningen die er op You-tube hierboven er op losgelaten worden, dan lijkt het toch een zeer goede keuze. En als je genoeg panelen op je dak hebt hoef je niet eens voor de zuinigste te gaan.
En hoewel je met genoeg ruimtes, dus airco's ook in de buurt van een gewone warmte pomp kan komen, zal de koelte in de zomer dat wel weer goed maken.
En vergeet je boiler en kookplaat niet, want als je toch bezig bent..............
En je hoeft het gas niet af te sluiten als je het niet gebruikt, zit je wel aan de vast recht vast. Maar daarvoor heb je een, misschien dure, maar zekere back-up.
(als het gas niet op is)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer reken je uit dat bij een factor 2,25 je voordeel haalt, zonder die afschrijving/onderhoud mee te rekenen. Daar doel ik op, dat je alles moet mee rekenen. Alsnog zijn de huidige gasprijzen dermate hoog dat het nu prima uit kan. Maar wat over een paar jaar? De olieprijzen zijn al aan het zakken (dankzij dollar koers wordt dat effect in de EU gedempt) omdat gespeculeerd wordt op lagere vraag bij de mogelijke recessie die er zit aan te komen. En dan gaat de gasprijs mee.
@Ray, je doet nu net of dit een wedstrijdje is, en er niets boven lucht-water gaat.
Houd er rekening mee dat niet iedereen 15.000 Euro voor een super-installatie kan ophoesten. Een airco is ook een warmtepomp en heeft net als jouw ding voor- en nadelen en een prima rendement.

Ik kan nu wel weer argumenteren dat lagere energiekosten voordeliger zijn dan hogere, maar het wil er niet in...
Warmte uit gas is nu tweemaal zo duur als warmte uit stroom (via airco/warmtepomp), en ik zie dat niet snel veranderen. De logica van overstap op een airco/warmtepomp lijkt me dan toch wel duidelijk.
Tja, en voor beide (evenals voor gas-apparatuur) zijn er afschrijving- en onderhoudskosten.
Als ik het niet doe, omdat het hier niets toevoegt, waarom tel je dan zelf die kosten niet overal bij op?
Zo'n analogie van een vrachtauto is slechts een analogie.
Dat viel mij wel op, en het is een treffende analogie.
De vlieger dat een grote warmtepomp inefficiënter is dan een kleintje gaat niet op, het omgekeerde is waar, net als bij windmolens.
Hmmm, wat is dan de SCOP van jouw grote warmtepomp?
Die airco van mij heeft 5,1 en een maatje kleiner haalt de 5,2...
upload_2022-7-16_0-5-52.png
Eigen onderhoud kan, alleen uitzuigen is echter niet voldoende. Je kweekt een laagje organisch materiaal op de radiatoren en daarom moet je die af en toe echt schoonmaken. Net als bij auto's waar dat nauwelijks gaat omdat alles ver weg onder het dashboard ingebouwd zit. Vandaar de vele klachten erover.
Schoonmaken gaat met een enzymen oplosmiddel wat teringduur is. Wonderspul is het wel, als ik zie hoe snel en effectief die jongens er hier eens per jaar de boel mee inspuiten en afspoelen. Dat gaat bij een warmtepomp zoals de mijne heel makkelijk, want zelfs over de ventilatoren binnen in de unit, ook die van de WTW, kun je die afspoelen met een tuinslang.
@Ray, je kunt alles afspoelen met een tuinslang, zelfs schoonmoeder. Denk je nu echt dat een lucht-water warmtepomp enorm beter inspuitbaar en afspoelbaar is? Het zijn allemaal apparaten die weer en wind moeten weerstaan, en wat bereikbaarheid betreft: ook daaraan is gedacht. Goede schoonmaakmiddelen hoeven niet duur te zijn, en wondermiddelen zijn het m.i. sowieso niet.
Aanleggen moet altijd door een erkend installateur gebeuren, die moet het ding afvullen en goedkeuren. Je kan ook je opstal en inboedel verzekering opzeggen, scheelt ook weer geld als je een beun je airco laat afvullen. (grapje natuurlijk)
Welnee, een split-airco aanleggen mag je m.i. zelf. Het enige dat een STEK-monteur daarna moet doen is dichtheidscontrole en vacumeren, om vervolgens twee kranen open te draaien. Tja, zelf doen scheelt behoorlijk in de kosten. Hetzelfde gaat op voor het onderhoud.
Een buffervat met koelmiddel wordt bij kleine airco's idd alleen gebruikt om het onvermijdelijke verlies te compenseren. De inhoud is enkele onsjes tot een halve kilo. Bij een grote warmtepomp is dat meteen een emmer vol of meer en wordt gebruikt om kleine warmtevraag op te vangen zodat de warmtepomp niet zo vaak hoeft te draaien en die net als een vrachtwagenmotor alleen in zijn meest efficiënte toerental wordt gebruikt.
@Ray, jouw lucht-water-ding heeft inderdaad een buffertank nodig als het nageregeld afgiftesysteem niet slim communiceert met de warmtepomp, en daar zit dan overigens wel ... water in. Iets geheel anders dus.

Lucht-lucht warmtewisselaars (airco's) hebben alleen water als het regent, en de binnendelen daarvan communiceren volgens mij slim met de warmtepomp (o.. moduleren)...
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Zie hier jouw buffervat (dat rood -met-blauwe ding)
:upload_2022-7-15_21-46-38.png

Over levensduur, die gaan uit van de koelfunctie op hete dagen en niet het laten draaien van de verwarming 5 of 6 maanden per jaar. Omdat je ook nog eens net aan capaciteit aanschaft, zal het ding volle bak moeten werken tijdens die maanden. Vandaar dat ik kijk naar draaiuren. Kijk voor de grap ook eens wat mensen kwijt zijn in de hete landen waar die dingen ook 12 uur per dag of langer aanstaan.
Het zijn kennelijk vooral de starts en stops die de levensduur bepalen, en met een constante warmtevraag en modulerend werken is er per stookseizoen (tel even mee) "een start en een stop", bij wijze van spreken. In hete landen hebben de heersende temperaturen ook een negatief effect op de installatie. Enfin, "waar die van uit gaan" is bij een gerenommeeerde fabrikant misschien toch anders... Maar enfin, stel dat airco's in het ongunstigste geval 8 jaar meegaan. Niet schoonmaken, er tegenaan plassen en af en toe een schop ertegen, zoiets. Na 3 jaren is de aanschaf terugverdiend, en in de 5 gratis jaren daarna leveren ze dan dik geld op. Plas ik er niet tegen en praat ik met ze, dan doen ze dat wellicht 17 of meer gratis jaren lang. Tegen de huidige energietarieven is dat voor mij 17 x 2200 = 37400 Euro aan gas uitgespaard. Reparatie en onderhoudskosten, hoor ik je denken? OK, geen probleem, doe er dan zo'n 7400 Euro of zo af. Rijk rekenen is dat natuurlijk, en de waarheid zal wel in het midden liggen. En dan is 15.000 Euro ook niet slecht. Kortom: "het heeft er toch wel alle schijn van" dat verwarmen met een airco zeer zinvol kan zijn, en dan is al het overige weinig meer dan haarkloverij en gissen. Niets doen is ... gaan betalen, en flink ook, vrees ik.
Maar dit begint alweer te lijken op een wedstrijdje wie het meeste gelijk heeft. Daar is het mij niet om te doen, alleen het fantastische verhaal van verkopende partijen zou niet het enige zijn wat je voor waar moet aannemen omdat het in je straatje past. Iedereen die ik ken die al jaren airco's gebruiken zijn inmiddels heel goed bekend met onderhoud, vervanging compressor en ventilator. Airco's die 20 jaar (40.000 uren) met een compressor doen bestaan niet, dat redt hoogstens je koelkast die twee uur per dag draait (15.000 uren) en dan nog is het zeldzaam.
upload_2022-7-15_22-50-56.png

... dat redt hoogstens je koelkast die twee uur per dag draait (15.000 uren) en dan nog is het zeldzaam.
https://myappliancerepairnaperville.com/refrigerator-compressor/
"It is typical for a refrigerator compressor to run anywhere between 4 to 8 hours straight before shutting off. In fact, newer refrigerators are expected to constantly run 80-90 percent of their lifetime. This actually gives them their energy star efficiency rating since more frequent cycles tend to keep the internal temperature more constant.
According to the 23rd Annual Portrait of the US Appliance Industry report, your refrigerator should last anywhere between 10 to 18 years with the average age being 14 years."

Gemiddeld 14 jaren lang 21 uren per dag in bedrijf... 91.213 uren...


Dit bedoel ik met dat wedstrijdje, jij gaat er meteen van uit dat die fysiopraktijk het helemaal verkeerd heeft aangepakt en dat alleen jij op deze wereld zo slim bent. Alsof een fysiotherapeut in NL goed verdiend, je hebt geen idee, een leraar verdient nog meer. Mijn zus is fysiotherapeut ( haar partner is de leraar) en een kennis van mij heeft die praktijk.
Het heeft m.i. meer te maken met galgenhumor herkennen, niet in de verdediging schieten en genuanceerd reageren. Wees gerust, ik heb helemaal niets tegen tandartsen, apothekers of fysiotherapeuten, maar iemand moet er dan toch aan geloven, en "admin" leek mij even minder geschikt...;)
Natuurlijk, terwijl jouw zus er airconditioned eentje manipuleert, doet haar man er 30 tegelijk in een zweterig lokaal, en dan zijn het ook nog eens pubers... Die man verdient er een lintje bij!
Zelf zou ik ook een split airco willen hebben met een unit op slaapkamer en woonkamer, maar dan puur voor koeling. Dat zou in dit geisoleerde huis bijzonder praktisch zijn, maar helaas ontbreekt het mij aan de 2500 euro dat zoiets kost voor (idd) een LG of Mitsubishi. Ik ben er dus niet op tegen of zoiets, zoals sommige milieu gevoelige mensen zo'n ding standaard afwijzen.
@Ray, ik begrijp het nu. Je lokte uit en wilde gewoon nog meer positiefs van mij horen, over die prima airco's...
Zelf heb ik twintig jaar geleden een hele kleine mobiele airco gekocht (3000 BTU oid) van het duurste type wat er bestaat. Omdat ik natuurlijk tijdens een hittegolf aan niets anders kon komen en mijn huisdieren (fretten) nu eenmaal dood gaan boven de 32 graden. Dat ding van 1000 euro doet het nog steeds een beetje, de fabrikant gaf een garantie voor 10.000 uur en er zit dus een tellertje onder de kap. Daar staat nu 7000 uur op en hij maakt flink meer herrie dan in het begin. Dat is echt geen 52dB meer, doet niet onder voor mijn nieuwe goedkope die volgens de specs 63-65dB produceert.
Kan je die fretten dan niet tijdelijk afzonderen in een koeler behuizing? Zet er het deksel-met-peltier-element bovenop van een 12V koelende koelbox, en taraaaa! Of, even de tondeuse heen en weer halen in het hok natuurlijk...
Het is niet allemaal zonneschijn en vrolijkheid, vooral als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en ook bespaart op onderhoud.
Dat geloof ik, maar voor een Euro op de eerste rang, met frequent klasse 1A+ (eigen) onderhoud, is toch wel de droom van iedere split-unit!;)
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het wordt een beetje hopeloos zo, als je denkt je jouw binnen units te kunnen afspoelen met een tuinslang nadat het schoonmaakmiddel z'n werk heeft gedaan of dat je acht jaar lang die binnenunits niet hoeft te reinigen zodat en die bacterie kweek dan fijn gaat zijn. Het niet reinigen is de oorzaak waarom zoveel mensen slechte ervaringen hebben en airco's mijden als de pest.

Ook weet je het beter en denk dat mijn warmtepomp een watervat als buffer heeft. Je weet geeneens welke hier voor de deur staat. Er zit een hoge druk reservoir in met koelmiddel. Ik heb ook een boilervat van 200 liter wat opgestookt wordt met de warmtepomp voor 1/5 van de prijs van een elektrische boiler.

Peltier elementen kunnen maar maximaal X graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Bij 40 graden zijn dat nutteloze dingen, zelfs de theoretische 15 graden verschil ga je in de praktijk niet halen. Daarom destijds voor een absorptie koeling gekozen, wat meestal ook bij de betere caravan/campers koelkasten gebruikt wordt, die halen zo'n 30 graden verschil. Dankzij een zeer behulpzame Electrolux techneut hebben we toen samen een 'frettenkoelbox' ontworpen. Naast het afvallen Peltier techniek, moet je ook nog weten waar je kunt zagen in die dure 240 euro campingkoelbox met een absorptie koeler die niet alleen op 12 en 220 werkt, maar ook op gas. Werk aan de thermostaat is eveneens nodig, de range -5 tot 10 graden is te koud. Zie evt: https://web.archive.org/web/20040803021811/http://www.raycoupe.nl/fretkoel/fretkoel.htm

https://myappliancerepairnaperville.com/refrigerator-compressor/
"It is typical for a refrigerator compressor to run anywhere between 4 to 8 hours straight before shutting off. In fact, newer refrigerators are expected to constantly run 80-90 percent of their lifetime. This actually gives them their energy star efficiency rating since more frequent cycles tend to keep the internal temperature more constant.
According to the 23rd Annual Portrait of the US Appliance Industry report, your refrigerator should last anywhere between 10 to 18 years with the average age being 14 years."


Gemiddeld 14 jaren lang 21 uren per dag in bedrijf... 91.213 uren...
Prachtig dat je iets hebt gevonden dat jouw gewenste waarheid bevestigd. Omdat moderne koelkasten het kunnen, gaat dat uiteraard ook op voor iedere goedkope airco.

Ik wens je veel plezier met je toekomstige aanschaf en zou over acht jaar graag vernemen wat de ervaringen zijn. Tegen een gelovige is met logica toch niet op te boksen. :wave:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Het wordt een beetje hopeloos zo, als je denkt je jouw binnen units te kunnen afspoelen met een tuinslang nadat het schoonmaakmiddel z'n werk heeft gedaan of dat je acht jaar lang die binnenunits niet hoeft te reinigen zodat en die bacterie kweek dan fijn gaat zijn. Het niet reinigen is de oorzaak waarom zoveel mensen slechte ervaringen hebben en airco's mijden als de pest.
Denk ik dat? Welnee...;)
Ook weet je het beter en denk dat mijn warmtepomp een watervat als buffer heeft. Je weet geeneens welke hier voor de deur staat. Er zit een hoge druk reservoir in met koelmiddel. Ik heb ook een boilervat van 200 liter wat opgestookt wordt met de warmtepomp voor 1/5 van de prijs van een elektrische boiler.
Ik weet het geeneens, zo is het. Spannend... Je wilt niet verraden wat je hebt staan?:rolleyes:
Peltier elementen kunnen maar maximaal X graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Bij 40 graden zijn dat nutteloze dingen, zelfs de theoretische 15 graden verschil ga je in de praktijk niet halen.
40 graden? Slaat de vrachtwagenmotor soms op hol, of woon je in een thermosfles? Peltier is theoretisch 18 graden lager, en (stel) daadwerkelijk 15 graden lager is 40-15=25C en levende fretten denkt simpele ik.
Maar, je kunt natuurlijk ook duurder en moeilijker doen;)
Daarom destijds voor een absorptie koeling gekozen, wat meestal ook bij de betere caravan/campers koelkasten gebruikt wordt, die halen zo'n 30 graden verschil. Dankzij een zeer behulpzame Electrolux techneut hebben we toen samen een 'frettenkoelbox' ontworpen. Naast het afvallen Peltier techniek, moet je ook nog weten waar je kunt zagen in die dure 240 euro campingkoelbox met een absorptie koeler die niet alleen op 12 en 220 werkt, maar ook op gas. Werk aan de thermostaat is eveneens nodig, de range -5 tot 10 graden is te koud. Zie evt: https://web.archive.org/web/20040803021811/http://www.raycoupe.nl/fretkoel/fretkoel.htm
Leuke info. Jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn.
Prachtig dat je iets hebt gevonden dat jouw gewenste waarheid bevestigd. Omdat moderne koelkasten het kunnen, gaat dat uiteraard ook op voor iedere goedkope airco.
Hier trek je toch echt zelf die conclusie, en ik zou daar wel wat voorzichtiger mee zijn. Enfin, het ging daar over koelkasten, en je weet nu dat die ook tot veel meer in staat zijn dan je vermoedde, en dat is toch ook weer winst.
Ik wens je veel plezier met je toekomstige aanschaf en zou over acht jaar graag vernemen wat de ervaringen zijn. Tegen een gelovige is met logica toch niet op te boksen. :wave:
Hee, je bent gelovig... Geeft niet... Voor ieder is er wel iets passends;) https://www.amsterdam.nl/nieuws/achtergrond/duivel-amsterdam/
Bedankt voor de goede wensen. Ik wens jou en jouw SCOP 3,5 vrachtwagen ook een behouden reis. Keep it cool als die naar 40C ploegt, en laat t.z.t. ook eens weten hoe het gaat!
 

Ray

SHTF Expert
Peltier haalde maar 6 a 7 graden met twee warmtebronnetjes (dieren) erin, maar goed bij jou gaat dat wel werken natuurlijk.
Denk ik dat? Welnee...;)
Je schreef:
Maar enfin, stel dat airco's in het ongunstigste geval 8 jaar meegaan. Niet schoonmaken, er tegenaan plassen en af en toe een schop ertegen, zoiets.
"Zoiets'" lijkt mij niet wijs.

Je fileert posts maar lekker verder om vervolgens vermeend gevat uit de hoek te komen. :vomit:
Snel aanschaffen zou ik zeggen, waar wacht je eigenlijk nog op, bevestiging van iemand of zo, jij bent toch de expert. :fluit:
(en ik was nog wel van plan om je advies en ervaringen te vragen over beveiligingscamera's....)
 

martin

Mankinds only hope
Wat een lappen tekst. Maar wel informatief van beide kanten.


Hoewel niemand er iets mee kan toch nog even mijn 2 centen.

De korte versie zonder links en onderbouwing want ik zit hier op een berg met 2400 baud snelheid te rommelen.


Deze aannames zijn voornamelijk gebaseerd op adviezen van iemand die ik persoonlijk goed ken en 12 jaar lang gestudeerd heeft aan 2 universiteiten en alles zou moeten weten over klimaat/installatie/warmte/airco/warmtepomp. Zijn advies (na mijn zeer uitgebreide berekeningen die hij heeft nagelopen n.a.v. een verhuizing van 3 jaar geleden)

- lucht - lucht is alleen een optie als je huis zeer goed geïsoleerd is, en als je geen echte winters meer verwacht
- lucht - lucht betekent alsnog een extra voorziening voor warm water.
- lucht - water betekend dat ik mijn bestaande radiatoren zou kunnen blijven gebruiken.
- lucht -water kost wel een enorme pak extra geld in vergelijking met lucht-lucht.

Dus werd het voor mij alsnog een CV op gas.
maar.....

Stel dat ik sowieso een airco zou aanschaffen in bijvoorbeeld de slaapkamer en de woonkamer.
En stel dat ik zou moeten kiezen om via de airco te verwarmen of via de CV.
Dan is die airco 100% zeker goedkoper (op dit moment) omdat de (r)overheid de prijzen van gas (en belasting) heeft verhoogt en die van elektrisch heeft verlaagd (ok, ook zonder die stap zou het iets goedkoper zijn)
Maar...
Zodra het buiten -10 is gaat die airco alsnog duurder uitpakken als een CV want dat is (ongeveer) de grenswaarde.

En dat is dan voor mijn specifieke situatie. De kans dat het bij een andere situatie anders zal zijn is ongeveer 100% dus je kan er niks mee.
En ja, een grotere warmtepomp zal altijd efficiënter zijn dan een kleine. (daar heeft @Ray zonder meer een punt). Maar als je moet kiezen tussen iets wat je niet kan aanschaffen wat na 10 jaar is terugverdient of iets want je kan aanschaffen wat je na 5 jaar terugverdient dan kan je alsnog beter voor nr 2 gaan.


Ik blijf bij de stelling dat je niet kunt uitrekening of het een goedkoper is dan het ander. Dat zou je alleen maar kunnen uitrekenen als je zou kunnen uitgaan van kostprijzen. En dan is je huis en isolatiewaarde de 2e factor die de rekensom compleet zou kunnen maken.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoewel ik de gaten voor de doorvoer al haast in de muur had zitten zijn we van gedachten verandert. Omdat er nu een regeling aan komt die subsidie geeft als je van het gas af gaat. Dit betekend voor ons dat een warmte pomp op de cv even duur wordt als 5 airco's van verschillend vermogen en dat dit zuiniger is. En het verwarmd gelijk het water. Op het einde moet je toch naar de kosten kijken, je kan het maar 1x uitgeven.
Allen de optie voor een airco in de slaapkamer laten we nog even open. Want zomers niet uit je bed drijven is toch ook wel lekker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan