• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

joepmeloen

Prepper goeroe
Ik kwam zojuist deze info tegen en vind het wel nuttig om te tonen. In hoeverre berekening de echte praktijk benaderen is de vraag .

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/economie/wat-is-goedkoper-koken-op-gas-of-inductie-2022
Wel leuk is natuurlijk wel een beetje open deur, vooral met energie die je zelf opwekt maakt het geheel goedkoper, net als de efficientie van koken op gas tegenover inductie...
Alleen de levensduur en de investering zou ook mee genomen mogen worden, Gasstelletje vijf pits heb je bij de blokker voor 155,- Die gaat als je het een beetje schoonhoud z'n leven lang mee, op de ontsteking na wellicht maar dat kan gefixed worden met een lucifertje.
Inductie ben ik zelf ook een tijdje naar opzoek vanwege 'van het gas af willen' maar de reviews zijn... niet al te best, de meeste na 3 a 5 jaar toch mankementen gaan vertonen (pech hebben verkeerd gebruik?) Zowel de ikea's als de duurdere merken...
 

petroman

SHTF Expert
Inductie ben ik zelf ook een tijdje naar opzoek vanwege 'van het gas af willen' maar de reviews zijn... niet al te best, de meeste na 3 a 5 jaar toch mankementen gaan vertonen (pech hebben verkeerd gebruik?) Zowel de ikea's als de duurdere merken...
Ben ook aan het kijken en je vergeet nog even het prijsverschil tussen de twee kookplaten te benoemen. Je gaat geen inductie, 5-pits, vinden die in de buurt komt van 155euro.
Ook evt. verbouwkosten. iedereen (?) heeft een gasaansluiting in de keuken, dat was altijd de norm, maar een inductieplaat trekt nogal wat kW en je zal dan ook een elektraaansluiting moeten (laten) leggen. Nieuwbouw even niet meegerekend.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Niet elke inductieplaat heeft een perilex stekker. Ik heb er een met gewone stekker. Scheelde me het ombouwen, alhoewel ik deze week hoorde dat de woningbouw het nu voor je doet(op aanvraag) Ik heb mijn inductieplaat gewoon bovenop het nog bestaande gasfornuis staan. Op de dichte klep.
Waarom zou ik moeilijk doen als het makkelijk kan. Bovendien gebruik ik die elektrische oven nog dus het fornuis kan niet weg. Als de oven het opgeeft en er moet wat nieuws komen kijk ik wel verder.


Als een kookplaat minder dan 3,5 kW (3500 Watt) vermogen ‘vraagt aan het stopcontact’ dan kan de kookplaat worden aangesloten op een normaal 1-fase stopcontact. Vraagt de kookplaat méér dan 3,5 kW dan moet de kookplaat worden aangesloten op een 2 fasen stopcontact (tot 7 KW) gevoed door een kookgroep.
Vraagt de kookplaat méér dan 7,6 KW vermogen dan moet deze worden aangesloten op een 3-fasen stopcontact gevoed door een krachtgroep.
https://www.plezierindekeuken.nl/inductiekookplaat-zonder-krachtstroom/
 

RockyFlats

Ruttaan
Wel leuk is natuurlijk wel een beetje open deur, vooral met energie die je zelf opwekt maakt het geheel goedkoper, net als de efficientie van koken op gas tegenover inductie...
Alleen de levensduur en de investering zou ook mee genomen mogen worden, Gasstelletje vijf pits heb je bij de blokker voor 155,- Die gaat als je het een beetje schoonhoud z'n leven lang mee, op de ontsteking na wellicht maar dat kan gefixed worden met een lucifertje.
Inductie ben ik zelf ook een tijdje naar opzoek vanwege 'van het gas af willen' maar de reviews zijn... niet al te best, de meeste na 3 a 5 jaar toch mankementen gaan vertonen (pech hebben verkeerd gebruik?) Zowel de ikea's als de duurdere merken...

@joepmeloen , als je op zelf opgewekte stroom kunt koken dan is dat vast het goedkoopst. Ik vind hun rekensommetje wel iets dat al niet meer klopt zodra je de = indrukt op de rekenmachine. Die 3,45 Euro per m3 is een momentopname, en vind ik veel te gammel om de kosten per jaar op te baseren. De verschillen zijn bovendien zo klein en onzeker, tientjes + of - bij dit kleine verbruik, dat ik het voorlopig bij koken op gas houd. Ik hoop erop zo'n 70% minder gas te gaan verbruiken (sorry Putinsky) door met airco's te verwarmen, en dat telt echt aan.

Misschien is daar ook wel mee te koken...🤣 De ingredienten in de binnenunit en laat de ventilator het maar door elkaar husselen met de ventilatieklep dicht. Eenmaal aan tafel, alle kleppen open en de prut spettert vanzelf de keel in.
Nood maakt vindingrijk!;)
 

petroman

SHTF Expert
Update vanuit het oude forum (ja bestaat ook nog):

De Tweakersroute
Gasverlaters die zonder hoge kosten van de vaste lasten voor gas af willen, maar de aansluiting en meter niet per se kwijt willen, zeggen hun leveringscontract voor gas op bij hun energieleverancier. Daarmee zeggen ze automatisch ook de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op. Op grond van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan dat kosteloos. Ze gaan vervolgens niet in op de daaropvolgende dringende verzoeken van de netbeheerder om opdracht te geven tot verwijdering. In vrijwel alle gevallen blijft het daarbij, soms worden deze mensen uit arren moede verzegeld. Soms volgt een factuur, die dan wordt betwist. Daarna wordt het stil.

Link naar het hele artikel
 

PBear

Mankinds only hope
Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad toen ik bij mijn Duitse honk de elektriciteit liet afsluiten.
Daar wilde het elektrabedrijf niet alleen de meter verwijderen, maar ook de leidingen naar het huis laten opgraven op mijn rekening. Ik schreef in een antwoordbrief, dat de vorige eigenaar reeds betaald had voor de aanleg en dat die inmiddels mijn eigendom was geworden. Alles is blijven liggen, zodat in de toekomst heraansluiting mogelijk is. Daarna niets meer van het elektrabedrijf vernomen.

Overigens werd ook de aardleiding afgesloten. Niet nodig, leek mij, omdat via de aardleiding geen verbruik plaats kan vinden.
Met enig gepeuter heb ik die opnieuw aan kunnen sluiten zonder zegels te verbreken. Had hem nodig voor verbinding met mijn solar charger.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Ik heb iets dergelijks aan de hand gehad toen ik bij mijn Duitse honk de elektriciteit liet afsluiten.
Daar wilde het elektrabedrijf niet alleen de meter verwijderen, maar ook de leidingen naar het huis laten opgraven op mijn rekening. Ik schreef in een antwoordbrief, dat de vorige eigenaar reeds betaald had voor de aanleg en dat die inmiddels mijn eigendom was geworden. Alles is blijven liggen, zodat in de toekomst heraansluiting mogelijk is. Daarna niets meer van het elektrabedrijf vernomen.

Overigens werd ook de aardleiding afgesloten. Niet nodig, leek mij, omdat via de aardleiding geen verbruik plaats kan vinden.
Met enig gepeuter heb ik die opnieuw aan kunnen sluiten zonder zegels te verbreken. Had hem nodig voor verbinding met mijn solar charger.

Je kan heel eenvoudig zelf aardpinnen in de grond krijgen, het kost niet veel en de moeite is te verwaarlozen.
Ik heb vroeger ook gewerkt als elektricien haast vijftig jaar geleden.
 

PBear

Mankinds only hope
Je kan heel eenvoudig zelf aardpinnen in de grond krijgen, het kost niet veel en de moeite is te verwaarlozen.
Ik heb vroeger ook gewerkt als elektricien haast vijftig jaar geleden.

Voor mijn huidige opstelling met zonnepanelen, moest ik een aarding maken, daar ons huisje geen aard-aansluiting heeft.
Dat inderdaad geregeld met een koperen pijp, die tot onder het grondwaterniveau is geslagen, dat overigens op die locatie minder dan 20 cm diep zit. Een pijpje van 1 meter bleek voldoende.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik zal eens gaan kijken wat dat kost . Die ik nu heb is al oud maar wel A++ Wel hang ik daar even een kwh meter tussen om een idee te krijgen . De 2 andere diepvriezers heb ik leeggeruimd en staan werkeloos .
Omtrent dat koelen buiten daar heb ik al aan gedacht ivm energie besparen . Kleinere koelkast door mogelijk.

Het is sowieso een winst als je jezelf bewezen hebt dat je kunt besparen op, ook oa vormen van luxe zoals warmwater uit de kraan .
Jezelf ook wat harden is niet verkeerd.
Gas is maar nodig voor drie zaken . Verwarmen, douchen en keuken ( koken en afwassen ) . Die drie durf ik de uitdaging wel aan .

Heb je wel eens gedacht aan een vriezer als koelkast? En dan specifiek een vrieskist. Die zijn veel beter geïsoleerd dan een koelkast en door het kistmodel ook nog eens een heel stuk efficiënter.

Het vraagt wat knutselen maar dat is off-grid gaan sowieso.

http://www.olino.org/blog/nl/articles/2009/01/27/ombouw-diepvries-naar-koelkast/

Met een kist in plaats van een kast wordt het plaatje nog gunstiger. Ik heb ergens gelezen dat 30kWh per jaar haalbaar is.

Als thermostaat kun je iets als onderstaand gebruiken.

https://www.amazon.nl/RUIZHI-Thermo...hvlocphy=&hvtargid=pla-4587712272918904&psc=1
 

Bardman

Prepper
Oké! Dus de panelen op mijn dak hebben stroom nodig van het net om te kunnen werken ..mij iets te leveren .
Ik ben leek dus neem aan dat wanneer ik raad krijg deze ook klopt 🙂

Zoals ik al vermelde " of denk ik te simpel .

Ik wil een Goal zero Yeti 1500x aanschaffen en 2x Gal zero nomad 200 met nog de benodigde toebehoren .
Geen aggregaten .

https://goalzero.eu/nl/product/goal-zero-yeti-1500x/

https://goalzero.eu/nl/product/goal-zero-nomad-200/

Ik heb nog tot volgende jaar juni eer mijn contract afloopt .
Dat wat ik daarna krijg en de prijzen erbij horende zijn alles bepalend omtrent het wel of niet afsluiten van gas en elektra of alleen gas .

Mijn huis us goed geïsoleerd en ik heb thermostaat max op 12 graden in de winter .
Geen onzin met elektrische dekens of kruiken of beddepannen enz . Ik heb het liever wat frisser in de winter dan die naar aanvoelende onnatuurlijke warmte uit radiatoren .

Koken kan ik op hout / petroleum , briketten en kolen . Genoeg in voorraad .

Wel het koelen van eten twijfel ik over . Maar daar ben ik mij op aan het inlezen .

Panelen hebben geen stroom nodig om te werken, ze leveren alleen geen 220 daar heb je de omvormer voor nodig. Zonnecellen leveren net als accu cellen een gelijke stroom/voltage, alleen de grote het aantal in een paneel en of ze serieël of parralel geschakeld zijn maakt verschil.
Er zijn tegenwoordig gewoon hybride omvormers die automatisch je batterij opladen als je teveel hebt of niet gebruikt en daar hang je zeg maar je huis aan. Je kan het vergelijken met UPS Uninteruptable Power Supply. Een techniek die al heel lang bestaat. de hele grote kan je letterlijk daarvoor gebruiken.

https://www.apc.com/nl/en/
Had daar al een tijd niet gekeken maar ze leveren nu ook voor 'homes' . Overigens een erg dure toko, maar wel een met service.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

phtvs

Sysop
Admin
Panelen hebben geen stroom nodig om te werken, ze leveren alleen geen 220 daar heb je de omvormer voor nodig.

De installatie is verplicht aangesloten op het elektriciteitsnet

De omvormer waarmee u uw zonne-energie levert aan het net, synchroniseert met het elektriciteitsnet. Dat wil zeggen dat de omvormer zich aanpast aan de spanningshoogte en -frequentie van het elektriciteitsnet. Deze synchronisatie gaat zo ver dat, bij uitval van de elektriciteit uit het net, de omvormer geen energie meer levert. Hier zit ook iets anders achter: stel dat er bij u in de straat gegraven moet worden door de netbeheerder. Dan zouden ze alsnog geëlektrocuteerd kunnen worden door uw zonnepanelen.
http://omvormer-advies.nl/omvormers/zonnepanelen-stroom-backup-bij-uitval-elektriciteit-uit-net.html

Je kan het vergelijken met UPS Uninteruptable Power Supply.

Nou nee, als de netspanning wegvalt, zit je gewoon zonder stroom.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dat is dan neem ik aan alleen als je de panelen met een of andere subsidie hebt aangeschaft? Als ik een setje panelen uit eigen zak betaal en zonder bedrading op mijn dak leg, dan is dat toch mijn keuze?

nou nee, het maakt niet uit wie de panelen betaald heeft. Het gaat om een stuk veiligheid.
 
  • Confused
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
nou nee, het maakt niet uit wie de panelen betaald heeft. Het gaat om een stuk veiligheid.

Kun je uitleggen waarom panelen die niet aan t stroomnet hangen niet/minder veilig zouden zijn?

Alle mensen die volledig off-grid zijn hangen (juist) ook niet aan het net, terwijl veel van hen wel zonnepanelen hebben...
 

phtvs

Sysop
Admin
Ladingen campers hebben een off grid installatie op hun dak Liggen en zijn niet op het net aangesloten.
en die werken allemaal

Daar zit hem het verschil in. Als jij energie afneemt van het net en je sluit je omvormer op jou elektrische installatie thuis aan, dan ben je verplicht dit zo te laten installeren dat wanneer de netspanning wegvalt, je omvormer uitschakelt. Als jij volledig off-grit ben en geen aansluiting hebt op het net, dan is dat uiteraard niet nodig.
Je wilt echt niet dat je panelen elektriciteit het net op gooien als er een stroomstoring is. Het is niet voldoende om handmatig je omvormer los te koppelen als er stroomstoring is. Word je betrapt kan het zomaar zijn dat je naast een flinke boete, ook helemaal afgekoppeld word van het net.

Overigens loop je ook risico dat de monteurs langs komen om je flink onderuit de kan te geven in zo'n geval want je brengt hun leven in gevaar.
 
Bovenaan