Gisteren mn jerrycans water leeg gegooid om morgen ofzo eens nieuw water in te doen.
Ik ga nu voor een jaar houdbaarheid.
Ik heb een hoop posten gelezen over het opslaan van water, met 2 druppels dunne bleek per liter, met koel en donker opslaan hebben sommigen dit weten te rekken tot 4 a 5 jaar!
Dank jullie allen.
De vaten staan al sinds gisteren middag in de volle zon, ik denk dat ze vandaag wel redelijk droog zullen zijn en ontsmet, met een materiaal tempratuur van 70c.

Morgen of zondag spoelen/schudden...hippie hippie shake shake dansje met een 10ml dunne bleek per liter en een paar liter water hiervan in het vat.(5 ofzo en dan tuurlijk 50ml bleek)
De doppen in een soortgelijk oplossing laten drijven, niet langer als 10 minuten, 5 is al genoeg.
Vaten 2x omspoelen, vullen tot de nok, doppen droog schudden, tussen de benen het overtollige lucht eruit, dop stevig vast draaien en de koele schuur in.
Kantnoot: who en fema norm is 2 druppels dunne bleek per liter toevoegen voor de opslag.
Ik zat ook te denken aan ontsmetting met oxipro, kosten baten?...: ik doe bleek.
Zijn er een of meerdere vaten volgend jaar niet meer in hun vacuum, dan is het weer verversen.
Dan is er zuurstof bij gekomen of er heeft toch iets in staan gisten/gassen...
Zo durf ik inderdaad ook water meerdere jaren te laten staan, voor gebruik(ik hoop niet nodig) 30 min laten ontluchten en een dop kraantje erop.
Voor een toekomstig project ben ik alvast wat spullen bij elkaar aan het harken geweest.
Eerlijk gezegd ga ik voorlopig nog niets doen met deze spullen of ik moet me echt vervelen of er moet echt wat aan de hand zijn.
Anyway: We hebben water uit de sloot langs het erf en we hebben een doorstroom sloot aan de overkant van de weg.
Beide sloten zijn geschikt, echter wil ik alleen de sloot gaan gebruiken langs het erf, ik heb weinig zin dat mensen hier "even" komen water halen....en de rest.
Ik heb van irritec nog een twee tal behuizingen en wat binnen filters, grove en fijne kiezel en nog wat vloeren zand.
Wat ik nog maken moet is houtskool.
3 opengewerkte JC heb ik ook.
Een 10L emmer uit de sloot of als het er is: regenwater uit de bak of ton.
Emmer laat ik een uur staan.(voor de continuïteit, dit is dan de eerste opstart)
Dit gaat in het bovenste vat, door een laken.
Dit vat heeft alleen als functie bezinken.
Het water in het eerste vat kan 12 uur lang bezinken, er zit een kraantje op een 5 cm van de bodem.
Als ik dit kraantje openzet, laat ik hem langzaam druppelen op een oud laken (2 op elkaar) en dan in die irritec filters van 300mu en vervolgens naar 130mu.
(zijn wel erg aan de prijs, ome ali heeft vergelijkbare "disc filters of "screen filters")
Dit sijpelt naar het tweede vat waar onderop kiezel ligt van 2 a 3 mm in dia in een laag van ca 3 tot 5 cm en daar bovenop vloerenzand, in een laag van 30 a 35 cm.
Met het vullen met zand: werk met zo droog mogelijk zand en "tril" het wat aan dmv op de zijkanten te kloppen, dit laat het beter inklinken en vergroot zo de dichtheid van het zand.
In dit vat zit er onderin op een 3 tot 5 cm afstand van de bodem een gaatje voor het water eruit te laten, slangetje erin kan, maar is niet nodig.
Dit druppelt in het derde vat.
Dit vat heeft als opbouw, 2-3mm kiezel 5cm dik(voorkeur 8 tot 16mm kiezel) en daar bovenop je houtskool een cm of 30-35.
Lekker klein maken maar niet tot poeder stampen en eerst wassen voor het eerste gebruik.
Water wat hier uitkomt, gaat het laatste vat in om in de keuken te gaan koken voor de zekerheid.
Door de sawyer en wij hebben 20 liter per dag aan drink water. of max 40
Voor de honden ook koken ivm gardia ed, maar hoeft niet door de sawyer heen.
Er zijn pompjes te koop die een opvoerhoogte halen van 5 meter en een debiet geven van ca 5 tot 50 liter per uur, ik ben alleen even de naam van die dingen kwijt, veel gebruikt in campers ed. werken ook op 12v.
Deze zou je eventueel in de sloot kunnen hangen in een bak waar muggen gaas omheen zit als voor filtering.
Ik denk dan wel dat er gewerkt moet gaan worden met lengtes pvc pijp, een "perpetuum mobile"
wordt er dan gecreeerd als het ware.
5 liter per uur lijkt mij zat.
Alles wordt/is dus klaar gezet/staat klaar.
Mvg Igor